Mercedes-AMG CLS 53 4MATIC+: óda na radost i labutí píseň, bohužel…
Autor: Petr Jakušev · Fotografie: Jan NovotnýCo si představíte ve chvíli, kdy zaslechnete kouzelné spojení 3 písmen AMG? Moje mysl okamžitě reaguje nadšením a do popředí se derou vzpomínky na pár vzácnějších momentů ve vrcholných modelech z Affalterbachu – vyhlášené vysoko objemové atmosférické osmiválcové motory později vlivem doby zmenšené na stále nadprůměrné 4 litry, za to dopované turbodmychadly. Brutální síla, výkon a plnotučný hutný zvuk. AMGéčka právem patří do vybrané společnosti stejně jako vrcholné modely divize M BMW, nebo RS u AUDI. To si tu ale pravděpodobně nemusíme vysvětlovat. Pravdou je, že tyto vrcholné a vysoce výkonné vozy nepatří do úplně běžného nádobíčka novinářských flotil. Moje zkušenosti s těmi top modely jsou ze soukromého života, ale třeba se nám karta pomalu obrací, a to možná i díky Mercedesu, který je se svou sportovní divizí AMG dost možná nejaktivnější z tria prémiových výrobců. Do redakce se nám v každém případě dostal Mercedes-AMG CLS 53 4MATIC+. CLS je zajímavé i v běžnějších motorizacích – jedná se o model, který před téměř dvaceti lety definoval novou kategorii vozů, „čtyřdveřových kupé“. Pojďme se tedy podívat na současnou generaci v nejsilnější nabízené verzi 53 AMG 4MATIC+, kterou mám tento týden díky Mercedesu k dispozici na klasický redakční test.
Exteriér: moderní čisté tvary a elegantní celek
CLS je přesně takové, jaké by mělo být. Auto téhle kategorie si zákazník nevybírá pro jeho praktičnost, ale právě proto, jak vypadá. Design je tu stěžejní a současná generace se po z mého pohledu trochu slabší druhé opět povedla. CLS bylo vždy pěkné auto, ale právě aktuální model mi přijde nejbližší původnímu vozu. Hladké čisté linie, zaoblené tvary a bezrámová okna. To vše trochu přiostřuje AMG designový balíček. Přední části jasně dominuje ostře tvarovaný přední nárazník s výraznými přívody vzduchu po stranách. Přimhouřená přední světla s tenkým zalomeným pruhem denního svícení opravdu vypadají, jako by se mračila. A pak je tu samozřejmě AMG mřížka chladiče s výraznou hvězdou Mercedes uprostřed.
Kdyby měl ale zákazník zájem o hezké a praktické rodinné auto, v nabídce je přeci klasická třída E. Proč tedy právě CLS? CLS je varianta pro lidi, kteří chtějí čtyřdveřový vůz, ale hlavně ať je pěkný. Praktičnost není nutná, je jí tu jen o trochu víc oproti variantě kupé. Zásadní je tedy boční profil, který opět připomíná právě vozy s typicky dvěma dveřmi. Elegantní uhlazené linie, svažující se nízká střecha a světla zaříznutá do boků. Tohle je přesně to, co odlišuje CLS od ostatních. Ladnost a elegance. Stříbrná mu vysloveně sluší více a paprskové ráfky jsou jednoduše sexy. Osobně mám Éčko opravdu rád, ale CLS je prostě hezčí. Je to jako s holkama. Každému se líbí nějaká, ale většina se shodne na tom, jak pěkná holka vypadá. A pak jsou tady modelky… CLS je svým pojetím právě taková modelka. Všichni víme, že je pěkná, ale ne všichni právě o modelku mají zájem. A ti, co jsou na modelky, budou z CLS nadšení, protože tohle jim totiž jiný vůz nabídnout neumí. Tím se pomalu přesouváme k zadní části, která samozřejmě drží celkový skvělý dojem. CLS je ze všech úhlů nádherně uhlazené a proporce jsou perfektní. Stále mě napadá jen jedno slovo – elegantní. Díky AMG verzi je tu opět odvážněji tvarovaný zadní nárazník se čtyřmi koncovkami výfuků a jemným difuzorem uprostřed, i tak je celkový dojem opravdu luxusní. CLS je takový sportovec v obleku.
Interiér: Mercedes tak, jak ho známe.
Otevírám tedy bezrámové dveře a skládám se přímo za volant. Podle očekávání tu mám méně místa nad hlavou, což dál ještě kazí skleněná otevírací střecha. Tak to u novinářských aut bývá, ale osobně bych ji určitě s ohledem na prostor oželel. Ale jinak je tu všechno přesně takové, jaké od Mercedesu očekávám. Skvělé zpracování, vynikající materiály a celkově velmi příjemná atmosféra na palubě. Tohle Mercedes opravdu umí. Možnosti výbavy a individualizace jsou opravdu široké a vydali by na samostatný článek. Samozřejmostí je adaptivní tempomat s jízdou v pruzích, který umí i zastavit a znovu se rozjet. Právě systém Mercedesu mi přijde jako jeden z nejlepších z běžné produkce. O pohodlí posádky pečují pohodlná a široce nastavitelná kožená sedadla. Vpředu včetně výhřevu i odvětrávání společně s více ónovou klimatizací nepřekvapí, ale příplatkový audiosystém Burmeister – to už je třešnička na dortu recenzované specifikace.
Všechny možnosti nastavení vozu zde opravdu ani nemůžu rozepsat – je jich tolik, že bych musel CLS jezdit aspoň rok. V každém případě díky plně digitálnímu kokpitu a multimediálnímu systému MBUX se zde člověk rychle zorientuje a právě vozy Mercedes jsou jedny z mála, kde možná ani nepotřebují Apple CarPlay, respektive ho nezapínám, protože systém ve voze vypadá a především funguje opravdu skvěle. MBUX je také jedním ze systémů, kde můžu i velmi pěkně používat hlasové ovládání. Zpočátku to působí zvláštně, ale nastavení klimatizace nebo vyhřívání volantu/sedačky, to tenhle systém zvládá s přehledem. Zároveň je zde ale dostatek analogových tlačítek nebo digitálních možností pro nastavení potřebných funkcí. V tomhle směru si v Mercedesu najde cestu každý majitel – ať už ten tradičněji smýšlející, anebo moderní technologický geek. Mercedes je pro každého z nich.
Technika: řadový benzinový šestiválec s turbem a mild hybridním systémem…
Zní to asi trochu komplikovaně, ale taková je dnes doba. Benzinový motor nabídne 320 kW a 520 Nm, což by ani samo o sobě nebylo málo, ale elektrický generátor integrovaný mezi motor a převodovku dále nabídne 16 kW a dalších až 250 Nm. O plynulé propojení síly se stará automatická převodovka, o přenos výkonu na silnici pak inteligentní pohon všech kol. Někdo se možná zamýšlí nad tím, proč mluvíme o nejsilnější variantě a k tomu o šestiválci, mild hybridu a označení 53 AMG. CLS totiž vrcholný osmiválec nedostalo. Verze 53 je tedy vrcholem pro CLS a pokud má někdo zájem o osmiválcového trhače asfaltu se čtyřmi dveřmi a karoserií kupé, nemusí chodit daleko. Mercedes nabídne variantu AMG GT Four Door. Osobně to ale považuju spíš za statusovou věc než reálnou potřebu. Verze s osmiválcem jsou opravdu drtivě rychlé a většinu času je nemožné, nebo minimálně velmi riskantní využít jejich plný potenciál.
Vrchol CLS nabízí zajímavý mix schopností. Auto je trochu tužší, než bych čekal, a to i v komfortním režimu. Není to ale nic, co by se nedalo zvládnout. V každém případě sportovněji založené režimy jsou vhodné pro kvalitní silnice. Zkouším si tedy nastavit vlastní profil, což ve zkratce znamená vše na max, ale podvozek na komfort. A najednou dostávám přesně to, co jsem si představoval. Pěkné, pohodlné a luxusně vybavené auto s trochou šmrncu navíc. Ten šmrnc vidím především v zapráskání výfuku při podřazení a jeho příjemnému zvukovému projevu. CLS nemá být sportovní auto a také jím není. Umí vám ale nabídnout ten pocit za volantem, kdy se těšíte, až za to na chvíli trochu vezmete. Otáčky letí nahoru a nad 5000 je zátah opravdu pěkný. Zvuk řadové šestky mě opravdu baví. Je to takový ten rykot, ze kterého vnímám, že se motor opravdu snaží vydat ze sebe maximum. Výkon pěkně graduje s otáčkami a jeho odezva na plyn je senzační. S jistotou brzdím před sérií zatáček a CLS se nechá i přes svou hmotnost a rozměry nádherně provézt z jednoho oblouku do druhého. Přesnost řízení a jistota CLS mi dodává sebevědomí a zkouším to tedy ještě jednou. Tady už se dostávám na limit, který mi dává auto najevo velmi progresivní a čitelnou ztrátou adheze předních a následně zadních kol. To se děje v naprosté rovnováze a stačí lehce ubrat, abych mohl opět přidat. CLS se nejlépe uživí na široké okresní silnici. Tam přichází velmi pěkná chvíle, kdy auto pracuje přesně, stabilně, motor vydává tu správnou muziku, čtyřkolka preferuje zadní nápravu a vy si můžete za volantem tyhle chvíle opravdu do syta užívat. Je to zábavné auto, které má co nabídnout. Jen je potřeba chápat, že nemá být tím trhačem asfaltu jako verze AMG 63, byť v jiných karosářských variantách.
Mercedes-Benz C 220 d: je diesel v „céčku“ tou pravou S-Klasse pro mladé?
Závěr: jaké tedy je?
Mercedes-AMG CLS 53 4Matic+ je přesně tím vozem, který bych si dokázal představit ve své garáži, samozřejmě ve společnosti pár dalších. Je příjemným autem na každý den, které nabízí neotřelý design, charizmatický šestiválcový motor a velmi příjemnou dynamiku i pro příležitostné zábavné svezení. V komfortním režimu nabídne konejšivou jízdu a pohodlí, na které jsme u Mercedesu zvyklí, v těch správných chvílích a ostřejších režimech pak příjemnou dynamiku, charakterní projev a slušný mix zábavy za volantem. Pro dvoumetrové zákazníky bych tedy doporučil stejnou motorizaci, ale v karoserii třídy E, která nabídne víc prostoru nad hlavou společně s větší praktičností celého vozu. Pokud jste ale na „modelky“ a do CLS se vejdete lépe než já, bude vám dělat jen radost. Je to skvělé auto a pokud se vám líbí a můžete si jej s cenou okolo 2,5 milionu Kč dovolit, kupte si ho prosím. Je to totiž „labutí píseň“ CLS. Současná generace bude ukončena bez nástupce, a to je opravdu škoda, protože tohle auto má pár sexy drobností navíc oproti běžnějším modelům. Jestli se vám CLS líbí, běžte do něj v jakékoliv motorizaci, nebudou. A ta 53 AMG za to opravdu stojí. Dává přesně tolik charakteru a charisma, které CLS může dát.
Petr Jakušev
Technická specifikace
motor | |
Model | CLS Coupé 53 AMG |
Výkon | 336 kW |
Točivý moment | 520 Nm |
Maximální točivý moment při otáčkách | 1800 RPM |
Zrychlení 0-100km/h | 4.5 s |
Max. rychlost | 250 km/h |
Palivo | Super Plus 98 |
Válců | 6 |
Maximální výkon při otáčkách | 6100 RPM |
Převodovka | Automatická převodovka |
Převodů | 9 |
Vstřikování paliva | Přímé vstřikování |
Typ motoru | Turbo a elektricky přeplňovaný kompresor |
Objem | 2999 ccm |
Ventily | 4 |
Ekonomie provozu | |
Kombinovaná spotřeba (WLTP) | 9.2 l/100km |
Velikost nádrže | 66 l |
Emisní norma | Euro 6d-ISC-FCM (WLTP) 36AP-AR |
Start-Stop systém | Sériové vybavení |
Velikost pneumatik | 245/40R19 |
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) | Sériové vybavení |
Typ TPMS | přímé měření (senzor) |
hmotnost | |
Povolená celková hmotnost | 2550 kg |
Prázdná hmotnost (EU) | 1985 kg |
Přívěs s brzdami | 1900 kg |
Náklad | 565 kg |
Přívěs (bez brzd) | 750 kg |
modelová řada | |
Název generace | C257 |
Uveden | 08/21 |
Dveře | 4 |
Karoserie | Kupé |
Třída vozidla | Vyšší střední třída (např. třída E) |
rozměry | |
Délka | 5012 mm |
Rozvor | 2939 mm |
Šířka | 1890 mm |
Prostor pro zavazadla | 490 l |
Max. zatížení střechy | 100 kg |
Výška | 1422 mm |
Průměr otáčení | 12.5 m |
Sedadla | 5 |