Zdroj úvodní fotky: Jan Novotný
SsangYong Rexton Premium+: poslední mohykán

SsangYong Rexton Premium+: poslední mohykán

Autor: Miroslav Jeništa · Fotografie: Jan Novotný

Značka SsangYong po svém posledním příchodu na český trh rozvlnila stojaté vody velice povedenými modely Tivoli, Korando, Rexton a Musso Grand, kdy oproti předchozím pokusům o ukotvení u břehů českého trhu s automobily a jejich poněkud kontroverznímu vzhledu, se nyní jedná o vozy vzhledově velmi povedené a líbivé.  Značka se v Čechách prezentuje jako SUV specialista z Koreje a v dnešním testu se společně podíváme na to nejlepší a největší SUV, které lze od značky nyní pořídit, a to je Rexton konkrétně ve verzi Premium+. Dokáže nás přesvědčit o tom, že jeho kvality jsou opravu hodné označení specialista na SUV?

SsangYong se snaží svou cenovou politikou zaujmout široké masy českých zákazníků a musím říct, že se mu to velice daří. Za celý loňský rok předal zákazníkům 2345 ks vozidel, z toho 144 ks Rextonů. Za letošní rok od ledna do dubna bylo předáno Rextonů hned 140! To je téměř 100 % celého loňského prodeje. Bravo a jen tak dál… Pojďme se ale už po pár nudných číslech podívat na to, co jsme skutečně dostali k testu.

 

Exteriér – pan nepřehlédnutelný

Už při přebírání klíčů Rexton vyčníval mezi ostatními vozy na parkovišti svými obřími rozměry. Protože se jedná o vůz, který má na délku bezmála 5 metrů a na výšku skoro 190 cm, opravdu ho na parkovišti nepřehlédnete, což usnadní jeho hledání na přeplněných parkovištích nákupních center. Jeho rozměry však přináší při parkování drobné komplikace, které jsou způsobeny projektováním parkovišť na co největší počet míst, aniž by se myslelo na automobily větších rozměrů, takže parkování v přeplněných centrech měst není jednoduché. Po příchodu k vozu a bližším pohledu mě zaujme velká osmiúhelníková maska s chromovými prvky navazující na přední full LED světlomety, které společně s mřížkou v předním nárazníku vytváří velmi originální a dynamický vzhled. Velké 20“ ALU disky vyplňují mohutné blatníky. Vzadu mě zaujmou horizontálně orientované zadní světlomety, které jsou opět vybaveny LED technologií. Mezi světlomety nalezneme označení modelu velkým chromovaným písmem. Do zadního nárazníku pak výrobce umístil zpátečkový světlomet a mlhovku společně s odrazkami. Pojďme už nasednout, já se neskutečně těším.

 

Interiér – kůže, kam se podíváš

Po nastoupení do interiéru na mě dýchne neskutečný pocit luxusu, kvalitní kožené čalounění (veganům a ochráncům zvířat všeho druhu se to asi líbit nebude), pohodlná a rozměrná sedadla s elektrickým ovládáním a pamětí, kožené výplně dveří a obložení palubní desky s prošíváním, které koresponduje s prošíváním čalounění sedadel. Sedadla jsou vyhřívaná vpředu, vzadu a přední sedadla disponují i ventilací, jak se ke koženému čalounění sluší a patří. Dílenské zpracování je na velmi vysoké úrovni, která je porovnatelná s mnohými evropskými automobilkami a troufám si říct, že některé dokonce i převyšuje, protože během cestování v tomto pohodlném obýváku jsem nezaznamenal žádný zvuk, který by narušoval tento pocit luxusu. Uspořádání palubní desky se nese v tradičních konvencích, za čtyřramenným multifunkčním volantem s výhřevem se nachází 12“ LCD přístrojový štít, kterému sekunduje 9,2“ displej infotainmentu. Infotainment je sice vzezřením starší, ale jeho rychlost, stabilita a ovladatelnost mnohé moderní systémy strčí do kapsy. Samozřejmostí je integrovaná navigace, zrcadlení pomocí Apple CarPlay a Android Auto. Jako jedinečnou vychytávku musím zmínit to, že jako jediný výrobce dokáže zrcadlit informace z displeje infotainmentu na přístrojový LCD displej za volantem. Ovládání klimatizace se nachází pod displejem infotainmentu a je celé tvořené tlačítky, za to díky. Na středové konzoli nalezneme odkládací přihrádku s indukčním nabíjením, volič automatické převodovky, jízdních režimů a kruhový přepínač pohonu kol. Vedle ovladačů se nachází držák nápojů a 2 USB porty se starým dobrým USB-A. Loketní opěrka nabízí další úložný prostor. Prostor pro cestující na zadních sedadlech skýtá opravdu spoustu místa jak pro nohy, tak pro hlavu. To je dáno rozvorem 2 865 mm. Jak jsem již zmínil, zadní sedadla jsou vyhřívaná, jejich opěradla mají nastavitelný sklon pro pohodlnější cestování. Opěradla zadní řady je možné sklopit a tím si zvýšit objem zavazadlového prostoru. Ten nabízí v základní pětimístné konfiguraci obdivuhodných 1051 l a po sklopení zadní řady sedadel se dostaneme na neskutečných 1977 l a tam už se může kdeco ztratit. Do zavazadlového prostoru se dostaneme skrz elektricky ovládané zadní víko, ale vzhledem ke světlé výšce je nákladová hrana trochu výše, tudíž nakládání těžších a rozměrnějších předmětů může činit některým lidem drobné obtíže. Pojďme se projet a zjistit, jaký je Rexton na silnicích…

 

Motor a jízda – komfort na prvním místě

Po poslední modernizaci se SsangYong zaměřil nejen na design exteriéru, ale i na pohonný agregát. Přeplňovaný dieselový motor vlastní konstrukce označovaný e-XDI o zdvihovém objemu 2,2l upravil a jeho výkon vzrostl na 149 kW a 441 Nm. Motor je spřažen s automatickou osmistupňovou převodovkou s hydrodynamickým měničem a dohromady spolu tvoří velmi vyvážený celek. Nestává se moc často, že se v současnosti vyskytují na trhu vozy se stejnou koncepcí, jako je Rexton, jeho primárně poháněná náprava je totiž ta zadní. Pohon všech kol je přiřaditelný a Rexton disponuje i redukcí a uzávěrkou diferenciálu. Mezi poslední z posledních patří taky proto, že karoserie není, jak je dnes u módních SUV pravidlem samonosná, ale je spojena s klasickým žebřinovým rámem. Podobně koncipovaných aut nalezneme jak šafránu. Dá se tedy říct, že Rexton není SUV, ale pravověrný off-road. Díky rámové konstrukci jsou jízdní vlastnosti příjemně houpavé, při nerovnostech a jejich přejezdu se sem tam projeví přenos rázu do karoserie, ale k přítomnosti 20“ kol se tento přenos neděje tak často, jak by se dalo čekat. Motor má výkonu tak akorát a při klidné jízdě o převodovce vůbec nevíte, maximálně místy při potřebě akcelerace chvilku váhala, ale žádné zásadní pochybení se nekonalo. Co bych snad možná vytknul převodovce, je absence režimu plachtění, kterého rád využívám. Ovšem i bez plachtění se v meziměstském provozu dá dosáhnout rozumné spotřeby okolo 8,5 l/100 km. Městský a příměstský provoz přidává další litr a půl navrch. Ovšem tento vůz není určen ke svižné jízdě na utažených okreskách, nýbrž hlavně na přesuny v klidném tempu, případně k tažení všemožných přívěsů zvláště, když Rexton nabízí možnost táhnout až 3 500 kg.

 

Závěr – tahle auta (bohužel) vymírají

SsangYong mě přesvědčil, že dobré auto opravdu umí postavit. Přesvědčil nejen cenou, kvalitním zpracováním, ale i nečekaně komfortní jízdou a plejádou moderních bezpečnostních asistentů. Námi testovaný vůz v nejvyšší výbavě je ceněn na 1 197 000 Kč a z výbavy chybělo pouze střešní okno a sedmimístné provedení. To je v dnešní době neustálého zdražování bezkonkurenční cenovka, když nejbližší konkurent je také z Asie a o celých 800 000 Kč dražší. Pokud si umíte odpustit 20“ kola nebo celokožený interiér, pak pro vás v současnosti nabízí SsangYong akční výbavu Rexton Club, kdy za 859 900 Kč včetně DPH nabídne vše, co česká rodina potřebuje, tj. mimo jiné automatickou převodovku nebo zrcadlení chytrého telefonu. Jen za pohon 4×4 je nutné si připlatit rozumných 44 tisíc korun. Na závěr se sluší dodat, že klíče a auto jsem vracel se slzičkou u oka. Tohle bylo opravdu milé překvapení…

 

Miroslav Jeništa

Sdílet: