Renault Koleos Initiale Paris dCi 4×4: pařížská výletní loď
Autor: Autohled.cz · Fotografie: Autohled.czNejen do srovnávacího testu nám dorazil Renault Koleos, největší SUV francouzské značky. Nabízí kromě praktického tvaru s obrovským vnitřním prostorem i bohatou výbavu a interiér, na kterém se na pohled nešetřilo. Shodou okolností se k nám dostala varianta s nejvyšší výbavou Initiale Paris, nejsilnějším motorem, automatickou převodovkou a pohonem všech čtyř kol. Tahle kombinace je navíc čím dál méně nabízená, a to asi hlavně díky poněkud vyšším emisím. “Oživená” renaultí dvoulitrová nafta doplněná o nissanovský variátor navíc vzbuzuje určité kontroverze. Jak obstojí u nás a jak je tento kolos praktický pro každodenní městský provoz, nejen to jsme zjišťovali v testu.
První oťukávání: francouzská elegance
Už sám o sobě vůz působí na první pohled honosně, naši verzi pak podtrhuje nejvyšší výbava Initiale Paris, která díky ozdobným chromovaným prvkům ještě dodává na majestátnosti – vozu si na silnici prostě všimnete, a to i v relativně nevýrazné stříbrné barvě. Zvenku navíc zaujme i klasický renaultí světelný podpis s LEDky Pure Vision, které jsou shodou okolností i příjemně funkční. Překvapuje mě ale i interiér, který jsem zatím znal pouze z fotek. Ten totiž reálně působí ještě lépe – oproti podobným vozům se mi nepodařilo najít jediný kus, na kterém by se šetřilo. Sedačky jsou “po americku” velké a baculaté, mají velkorysé tvarovatelné hlavové opěrky, to vše vyvedené v poctivé kůži. Domimantou kabiny je pak obrovský středový panel mezi řidičem a spolujezdcem, který nabízí kromě plnohodnotné loketní opěrky i prakticky bezedné úložné prostory.
Jízda: základ i překvapení
Po nastartování nás uvítá pěkně odhlučněný naftový motor s označením Energy dCi 175 4×4, kombinovaný s CVT převodovkou. Musím ale přiznat, že jsme s kolegy měli trochu problém identifikovat, že se jedná právě o CVT, což je samo o sobě obecně asi největší pochvala, jakou může variátor dostat. Ani po několika jízdách se nedokážu úplně zbavit toho “amerického” pocitu, který znám Jeepů a jím podobných. Jízda je totiž pěkně plavná a nerovnosti podvozek řeší spíše zhoupnutím než bouchnutím a pocitově vás tak vůz pěkně izoluje od okolního světa. Za volantem tak panuje absolutní klid, příznačné označení nižší výbavy “Zen” si myslím mé pocity za volantem plně vystihuje.
Pokud se ale oprostíme od meditace, Koleos za to umí i docela vzít, samozřejmě ale v limitech CVT a své váhy 1,7 tuny. Rychlejší dálniční tempo mu nedělá problém, stejně tak ani svižnější jízda kdekoliv jinde, i když tedy vůz k tomu nesvádí ani trochu. Lehce vyšší je pak spotřeba, která se nejspíše ani těm klidnějším řidičům nepodívá pod sedm a půl litru. My jsme se nejčastěji pohybovali zhruba o litr výše, 8,5 l/100km tak lze považovat za dosažitelný dlouhodobý průměr. Vzhledem k tomu, že sedíme v autě přibližně za milion korun, s vyšší stavbou karoserie, čtyřkolkou a automatem bych to ale jako tak velký problém neviděl, a to ačkoliv umí být konkurence přeci jen o něco úspornější. Ke čtyřkolce si dovolím ještě jednu drobnou poznámku, Koleos totiž přebírá základní techniku od Nissanu, takže i když nejde o plnohodnotný pohon všech čtyř kol, Renault dává na výběr. Zatímco upřednostněna jsou vždy přední kola, lze buď zvolit pohon výhradně právě přední nápravy, automatický pohon (s připojováním zadní nápravy v případě prokluzu) nebo do 50 km/h zcela uzamknout rozložení točivého momentu 50:50 mezi obě hnané nápravy. Už jen tuto možnost volby si dovolím pochválit.
Technologie a výbava: slušná už od základu
Koleos je sám o sobě velmi dobře vybavený vůz, už v prvním výbavovém stupni najdeme třeba hands-free kartu pro přístup do vozu, dvouzónovou klimatizaci nebo navigaci, výbava “Initiale Paris” jde ale samozřejmě ještě o pomyslný stupínek výše – audio Bose Surround Sound System s 12 reproduktory je zde již bez příplatku, stejně tak i třeba elektrické ovládání víka zavazadelníku nebo krásná 19palcová kola, dostupná výhradně pro tento výbavový stupeň. Osobně tento krok automobilky velmi oceňuji – výbava Initiale Paris i díky tomu působí opravdu exkluzivně a třeba již zmíněné Bose si mě naprosto bez ostychu získalo.
Zábavu na palubě pak zabezpečuje 8,7palcový displej, který je zde tradičně pro Renault umístěn horizontálně. Při přechodu z vozu jiné značky vám zde kvůli tomu bude logika ovládání připadat dost odlišná, ale zvyknout si jde celkem rychle, místy je i displej na výšku výhodou, protože jsou všechny prvky na displeji řidiči o něco blíže. Trochu problematické je ale zobrazení MirrorLinku, který na to nebyl připravený a zobrazoval se tak pouze v nízkém pruhu uprostřed displeje. To se ale má po posledním updatu R-Linku změnit (minimálně při použití CarPlay) a zobrazení pak bude spíše čtvercové, což třeba použití map výrazně zlepší. I když nepatřím k tém, co vyžadují hardwarové ovládání hlasitosti kolečkem, tak v případě Koleosu jsem si nutně musel zvyknout na ovládání na volantu (resp. pod volantem) – hlasitost se totiž jinak ovládá pomocí dotykových tlačítek bez odezvy, navíc umístěných na straně spolujezdce, takže je ovládání za jízdy spíše nemyslitelné.
Lehkou výtku pak mám k umístění tlačítek pod displejem – to umístěné nejblíže k řidiči spouští odvětrávání sedaček řidiče, kdežto tlačítko nejblíže ke spolujezdci naopak výhřev sedačky, přičemž ikonky nejsou až zas tak odlišné, jak by se na první pohled mohlo zdát a v létě tak lze spolujezdce celkem nepříjemně překvapit. Celá tato řada ovladačů je celkově zvláštní – největší prostor zabírá tlačítko Eco, které ale není ani umístěné na střed, i když dle mého by posunutí o jedno doprava nic nebránilo, navíc kdyby nebylo tak velké, vešla by se sem i některá tlačítka umístěná vlevo pod volantem.
Ovládání klimatizace probíhá pomocí koleček, ta ale samo o sobě žádnou teplotu neukazují, odezvu vidíte jen a pouze na displeji, za to ale díky vertikálnímu uspořádání displeje prakticky pořád. Řadu informací pak zvládne Koleos zobrazit i na budících, které jsou takové polodigitální – ukazatele teploty vody a stavu nádrže zabezpečují relativně velké analogové budíky a mezi nimi je umístěn digitální displej, který informuje o provozních funkcích vozidla. Abych nezapomněl – skvělé jsou i LED Pure Vision světlomety, které dostanete již od druhého výbavového stupně. Pochvalu si zaslouží i výrazná zadní světla, která jsou vždy LED a skvěle doplňují přední denní svícení ve tvaru “C”. Váš Renault pak působí o kapku extravagantněji i vzhledem ke skutečnosti, že je tento “světelný podpis” aktivní po celou dobu jízdy (i přes den).
Závěr aneb velmi příjemné překvapení
Většina SUV, ve kterých jsem poslední dobou jel, jsou nastavena zbytečně tvrdě a možná až zbytečně sportovně (i když to samozřejmě název SUV vyžaduje). Francouzské SUV ale pochopilo, že Nürburgring jeho domovem nebude, za to ale bude často jezdit dlouhé trasy, kde posádka ocení spíše relax a možnost odpočinku než vteřiny, o které dorazí rychleji. A tím si mě Koleos opravdu získal. Získal si mě i výbavou a celkově mile mě překvapilo dílčí zpracování včetně kvality použitých materiálů, což je znát o to více i díky soupeřům, které jsme proti němu postavili do srovnávacího testu. Více se dočtete právě v něm!
TECHNICKÁ DATA A DALŠÍ UŽITEČNÉ RADY NALEZNETE NA PORTÁLU :
[link-preview url=“https://www.autohled.cz/a/renault/koleos/energy-dci-175-4×2-x-tronic/4847″ forceshot=“true“]
Jirka Chomát
Technická specifikace
motor | |
Model | Koleos BLUE dCi 190 |
Výkon | 140 kW |
Točivý moment | 380 Nm |
Maximální točivý moment při otáčkách | 1750 RPM |
Zrychlení 0-100km/h | 10.1 s |
Max. rychlost | 198 km/h |
Palivo | Nafta |
Válců | 4 |
Maximální výkon při otáčkách | 3500 RPM |
Převodovka | Převodovka CVT |
Převodů | 1 |
Vstřikování paliva | Common Rail |
Typ motoru | Turbo |
Objem | 1997 ccm |
Ventily | 4 |
Ekonomie provozu | |
Kombinovaná spotřeba (NEDC) | 5.7 l/100km |
Spotřeba ve městě (NEDC) | 6.5 l/100km |
Velikost nádrže | 60 l |
Emisní norma | Euro 6d-TEMP-EVAP-ISC (WLTP) 36CH, 36CI, 36DG |
Start-Stop systém | Sériové vybavení |
Velikost pneumatik | 225/55R19 |
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) | Sériové vybavení |
Typ TPMS | přímé měření (senzor) |
hmotnost | |
Povolená celková hmotnost | 2309 kg |
Prázdná hmotnost (EU) | 1845 kg |
Přívěs s brzdami | 2000 kg |
Náklad | 464 kg |
Přívěs (bez brzd) | 750 kg |
modelová řada | |
Název generace | RZG |
Uveden | 09/19 |
Dveře | 5 |
Karoserie | SUV |
Třída vozidla | Střední třída (např. řada 3) |
rozměry | |
Délka | 4672 mm |
Rozvor | 2705 mm |
Šířka | 1843 mm |
Prostor pro zavazadla | 498 l |
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu) | 1706 l |
Max. zatížení střechy | 80 kg |
Výška | 1673 mm |
Světlá výška | 190 mm |
Průměr otáčení | 11.4 m |
Sedadla | 5 |
Max. počet sedadel | 7 |
Zanechat odpověď
Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.