Škoda Scala 1,6 TDI: komfortní, sportovní nebo rodinné auto?

Škoda Scala 1,6 TDI: komfortní, sportovní nebo rodinné auto?

Autor: Pavel Novotný · Zdroj foto: redakce

V  redakci jsme u Scaly již měli možnost vyzkoušet různé motorizace a varianty výbavy. Pro Škodovku je tento model velmi důležitý, jelikož, jak sama automobilka uvádí, nahrazuje Rapida, jenž, přiznejme si, byl orientován spíše low-costově. Jak je tomu za dobu půlročního prodeje? Podíváme-li se na statistiky prodejů, Scala zatím očekávání zcela nenaplnila, neboť ještě není ani na průměrných číslech svého předchůdce. Čím to je či proč jsou prodeje zatím „vlažné“ nechám na posouzení veřejnosti. Dle mého názoru se ale jedná o povedené a dovolím si říci po všech stránkách zajímavé auto a právě dnes, a to ve specifikaci s dieselovou jednašestkou, automatickou převodovkou DSG a výbavovým stupněm Style, se jí podíváme na zoubek. Jedná se tedy o spíše komfortní, sportovněji laděné nebo „jen“ normální rodinné auto?

 

Vyzvedávám si červenou Scalu a plánuji výlet.

Mé první seznámení s červenou Scalou, která je v té nejlepší možné výbavě včetně několika dalších doplňků, mohu označit za příjemné. Pohodlně usedám do příplatkových sportovních sedadel, ta jsou velmi dobře tvarovaná a připomínají mi díky integrované hlavové opěrce skořepiny ze závodních vozů. Nastavuji si volant, spáruji svůj telefon s audiosystémem a pomalu vyrážím. Spárování telefonu je velmi rychlé, stejně tak ovládání systému přes velký plovoucí dotykový displej hodnotím jako intuitivní. Jelikož jsem na začátku psal, že se jedná o model, který nahradil Rapida, „mezigeneračně“ zde posun vnímám jako do zcela jiné dimenze. Kontroluji si ještě nastavení zrcátek a konečně vyrážím.

Jaká je Scala z hlediska designu?

Již při první seznámení se mi líbila, a to hlavně zepředu. Scala má zajímavě vyřešenou přední část, která budí dojem šelmy a právě v kombinaci červeného lakování s černou maskou, jež je lemována chromovou lištou, se dle mého názoru designerům velmi povedla. Libí se mi řešení LED denního svícení a mrzí mě pouze fakt, že plovoucí / tekoucí blinkry se nachází pouze vzadu a vpředu se pak musí spolehnout na zcela standardní, i přestože celou plochou v případě aktivace překrývají LED proužek denního svícení. Byl by to snad velký problém pro automobilku? Nevadí, tato drobnost „nedělá“ celé auto a naopak ostatní prvky z boku či na jeho zadní straně jsou na danou kategorii opravdu elegantní. Celkový dojem pak podtrhuje kombinace červené barvy a černě lakovaných zrcátek či rozumně velká 17“ litá kola.

 

Motor 1.6 TDI a dvouspojkový automat DSG.

Na verzi s naftovým motorem jsem se těšil, jelikož mám stejný nebo podobný názor kolegů z naší redakce, kteří stojí za projektem naftanenimrtva.cz. V rámci redakčního testu jsem měl možnost nastartovat Scalu i v době, kdy ranní teploty atakovaly nulu a musím říci, že v takovou chvíli velmi rychle poznáte naftový „chrapot“. Po nastartování je vozidlo hlučnější (nemusíte se bát, nejde o zvuk jako u dřívějších motorů koncernu VW, ale je stále hlučnější než u benzínových alternativ), naopak po zahřátí na provozní teplotu je odhlučnění velmi dobré. Motor ochotně reaguje na sešlápnutí plynového pedálu a já si naplno vychutnávám jeho dynamiku. Sedmistupňová převodovka DSG pracuje rychle a plynule. Jsem zastánce automatických převodovek a spojení 1.6 TDI s rozumným výkonem 85 kW a dvouspojky DSG mě opravdu, co se týče jízdních vlastností, zcela uspokojilo. Umím si narovinu představit pro Scalu i o něco více výkonu, stejně tak si umím představit „klidnější“ naladění převodovky, která by nemusela při vyšším stlačení plynu hned podřadit o dva stupně dolů a po sebemenším puštění akcelerátoru zase hned řadit nahoru. Funkci celého testovaného hnacího ústrojí i tak považuji za velmi solidní.

 

Jízdní dojmy: jednoduše a přiměřeně komfortní

Se Scalou jsem si naplánoval cestu tak, abych mohl vyzkoušet dálnici i běžné okresky. Vozidlo bylo vybaveno sportovními sedadly, takže proč nezkusit říznout nějakou zatáčku.? Naše oblíbená trasa sloužící k otestování jízdních vlastností vede z Radotína kolem cementárny až do Řeporyjí. Není to ale oblíbený úsek jen naší redakce, pár týdnů zpátky byl právě mnou testovaný úsek silnice součástí Pražského rallysprintu. Nemusíte se bát, rozhodně bych si nedovolil zkoušet vozidlo v běžném silničním provozu stejně jako (velký kluci… praví soutěžní řidiči), přesto musím říci, že se Scala chovala velmi dobře. Nájezdy do zatáček zvládala s lehkostí a elegancí. Vozidlo se chovalo předvídavě a čitelně. Musím uznat, že na podvozku Škodovka opravdu zapracovala a deficit v podobě nejmenší varianty modulární platformy MQB představující mimo jiné zástavbu výhradně jednoduché vlečné zadní nápravy zde není vůbec cítit. Slíbil jsem své tříleté dceři, že ji vezmu do zoo a to je dobrá záminka k vyzkoušení Scaly i mimo město. Vyzvedávám dceru a upevňuji dětskou sedačku na přední sedadlo, jelikož je vybavené Isofixem (není moc aut, co mají na předním sedadle spolujezdce možnost uchytit dětskou sedačku právě do Isofixu, koncernová auta ano) a vyrážíme na sever Čech do ústecké zoo. Na dálnici plně využívám možnosti adaptivního tempomatu a všech ostatních bezpečnostních prvků (testovaná Scala má vše, co dnes moderní vozidla nabízejí). Dynamika a lehkost, s jakou zvládáme cestu po dálnici, je příkladná. Prostředí na palubě je tiché, převodovka plynule řadí, vlastně ani nepoznám, kdy řadí. Kombinovaná spotřeba v rámci dodržení rychlostních limitů se nakonec ustálila na hodnotě 4,6 l/100 km, což je dle mého názoru opravdu skvělé. Jediné, co mi vlastně vadilo na našem výletě, byl aerodynamický hluk kolem předních oken v době, kdy jste se dostali právě k  rychlostním limitů či lehce nad ně. Skutečnost, že mi dcera říkala, jak se ji dobře sedí, jaký má výhled z vozidla či dokonce v klidu a pohodě usnul, a mě donutila napsat, že je Scala na dlouhé cestovaní s rodinou opravdu povedeným autem.

 

Kufr a sen českých motoristů.

Scala je uvnitř velmi prostorná, místo na předních sedadlech je velkorysé, přesto jsem měl trochu problém najít vhodnou polohu tak, aby volant byl rozumně vysunutý a naopak sedadlo řidiče nastavené tak, že nohy budou natažené a ruce správně v souladu s volantem. Nechci říci, že to Scala neumí, jen jsem s tím nastavováním strávil více času, než jsem u konkurence zvyklý a výsledek si i tak dovoluji považovat za kompromis nikoliv ideál. U místa na zadních sedadlech opět Škodovka ukázala, jak se dá pracovat s modulární platformou – dostala z ní jednoduše maximum. Prostoru je tu opravdu všemi směry dostatek. Co jsem ocenil, je fakt, že kufr má objem 467 litrů a rozměrem či využitelností je na poloviční cestě ke karoserii kombi. Opět Škodovko super, český chalupář oslavuje.

 

Co říci na závěr a jak hodnotit?

Se Scalou jsem ujel cca 800 km. Vystřídal jsem město, dálnici i okresní silnice. Líbil se mi interiér a pohodlná sedadla. Scala je proti Rapidu zcela jiné auto a to skoro ve všem, zejména pak svou „moderností“. Vozidlo má možnost volby skoro všech moderních asistenčních prvků, což je na danou kategorii opravdu velmi dobré. Co musím pochválit, je příplatkový „tablet,“ jak označuji audiosystém Amundsen s navigací (9,2 palců). Ze začátku jsem se trochu hledal a nevěděl jsem, jak správně vše nastavit, ale časem se dá vše naučit. Líbilo se mi, že se vývojáři pokusili omezit počet funkcí ovládaných za jízdy, tedy mohl jsem se více věnovat jízdě. Možnost zobrazit si navigaci do digitálního přístrojového štítu je z hlediska řidiče velmi praktická a také prémiová. Kdo toto mimo koncern a mimo prémiové značky nabízí? Jak jsem již i dříve napsal, naftová verze dokáže jezdit velmi úsporně a s přihlédnutím k velikosti kufru je taková Scala velmi dobré auto především pro rodinu. Nedovolil bych si také zapomenout na starší generaci řidičů, pro které i tato verze může byt zajímavá, přesto si myslím, že raději sáhnou pro alternativního sourozence, nové SUV Kamiq. Scala má své jasné postavení a možná se bude více prodávat firemní klientele, což ukáže až čas. Za mě – jedná se o velmi povedené auto a s dieselem mi pořád dává velký smysl. Otázkou pak samozřejmě zůstává i cena, námi zvolená kombinace motoru a výbavového stupně začíná na nemalých 541.900 Kč. V dané cenové relaci už máte hodně široký rozhled a pokud jsme se v úvodu ptali, zda-li je Scala více sportovním, komfortním či rodinným autem, pak se přikláním především k poslednímu ze tří označení. Pro sportovní nebo naopak vyloženě komfortní a plavnou jízdu přeci jen existují vhodnější kandidáti. I tak ale věřím, že se Scala stane dalším českým „evergreenem“. Co jiného totiž typický český zákazník hledá víc než skloubení tradičních hodnot s příjemnou mírou moderní techniky a relativně obhajitelnou cenou?

 

Pavel Novotný

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..