Škoda Rapid: Auto pro mladé s mokrým řidičákem?
Autor: Petr Bahenský · Fotografie: Petr BahenskýDnes testované auto odpovídá zcela mottu našeho portálu, a to „Svět aut očima mladých lidí“. Ptáte se proč? Odpověď je jednoduchá. Dle mého názoru se k nám do redakce Motorvize dostalo vozidlo, které by mohlo, jak z cenové nabídky, tak i co se týče motorizace, být ideální pro čerstvé řidiče. Z české dílny k nám zavítal Rapid. Po dlouhé době jsem také potěšen, že se naskytla šance užít si zase jednou manuálního řazení, které pro mě je daleko zábavnější než „pouhá“ automatická převodovka. V průběhu testu společně zjistíme, zda-li auto dokáže zaujmout teenagery, a proto dnešní recenze bude probíhat vyloženě pro mladší zákazníky/řidiče.
Octavie? Ne! Rapid
Věřím tomu, že lidé pohybující se v automobilovém průmyslu si tyto dva modely mladoboleslavské automobilky nespletou. Co ovšem obyčejní zákazníci, kteří v nich rozdíl nevidí? Pokud někdy půjdete s člověkem, který popisuje auta stylem, že tohle je modré, jiné zas bílé a nebo se ve vašem okolí nachází někdo, kdo pozná sotva pár značek, troufnu s naprostým klidem říci, že vybrané modely od sebe moc nerozezná. První bod pro Rapid, protože přiznejme si, že pokud student zrovna vyšel ze školy, je rád za každou tisícovku, co ušetří. V našem týdenním testu se Rapid představil v typicky RSové barvě, mám na mysli zelenou barvu převzatou od Octavie. Lakování se opravdu povedlo a vy díky němu nebudete jen „další“ řidič na silnici. V této barvě se za vámi mnoho lidí otočí. Teď jsme si popsali, jak si vede Rapid exteriérem, ale jaké je to v interiéru? Musím uznat, že vnitřek auta s provedením béžových polokožených sedadel vozidlu dodalo určitou dávku exkluzivity. Co zamrzí, je menší dotykový displej, který zde působí spíš směšně, částečně i díky ne příliš přesvědčivé kvalitě. Ovšem, když jej srovnám s mým minulým testovaným vozem (Peugeot 301), Rapid je na výsluní. Další nepříjemná situace započala položením mé ruky na loketní opěrku. Pokud se pak můj spolujezdec rozhodl současně v podobný způsob odložení své ruky, (ne)plánované doteky našich loktů se ihned dostavily. Možná kdybychom měli oba 20 kg a naše ručičky byly stejně velké jako právě narozeného dítěte, tak oběma pasažérům opěrka vyjde vstříc. Takhle jsme si s kolegou často museli ujasnit, kdo je pánem tohoto vozu a kdo zrovna si bude dopřávat luxusu opřené ruky. Když jsem již naznačil tento problém s malou loketní opěrkou, tak u ní ještě chci zůstat a přidat svůj příběh z cest. Snažím se vždy svézt mnoho cestujících, abych slyšel i jejich názor na právě testované auto. Většina mých pasažérů se dostala do problémů se zapnutím bezpečnostních pásů ve chvíli, kdy byla zrovna opěrka ve vodorovné poloze. Netuším, čím byl zrovna tento problém způsoben, ale já osobně jsem se na straně řidiče s tímto nesetkal. Že by otázka do vývoje Škody? Možná ani tolik ne. I když totiž český SDA (Svaz Dovozců Automobilů) zařazuje Rapida do nižší střední třídy, Octavii do střední třídy a Superba dokonce do vyšší střední třídy, tak zcela objektivně bychom zejména po stránce vnitřního komfortu konkurenci v nové Astře, Focusu, Golfu nebo Leonu neviděli. S tím souvisí komfort, komfortní prvky a vůbec i původ některých dílů. Škoda totiž zcela po právu použila některých dílů ze starších modelů (boční blinkry a právě zmíněná loketní opěrka z první generace Octavie) a mnoho komponentů sdílí i s menší a koncepčně jednodušší Fabií. Výsledkem je pak moderně vzhlížející sedan a hatchback se solidní výbavou a hlavně skvělým poměrem cena/výkon (užitá hodnota). Na druhou stranu jsou na místě ale všechny neduhy způsobené právě starou nebo převzatou koncepcí, ty musíte autu za rozumnou cenu prostě jen odpustit a smířit se s nimi, jinou šanci bez tak nemáte.
Jízdní vlastnost: Pašák nebo zoufalec?
U většiny mých testů nechci začínat negativně, proto i zde začnu z opačného konce. Výkon 81 kW na nižší střední třídu beru jako solidní základ. Zastávám názor, že tento výkon pro lidi s čerstvým řidičákem bohatě stačí a toto auto mě o něm přesvědčilo. Položme si jednu otázku, k čemu je nám vyšší výkon? Auto dokázalo jet 130 km/h naprosto plynule a člověk se nebál ani trošku více sešlápnout plynový pedál. Druhá věc, která mi udělala radost a kterou jsem již na začátku svého testu zmínil, je samotné řazení. Delší ale poměrně přesné dráhy byly přesně tím, co jsem od auta chtěl a očekával. Spojka se mi naopak zdála, že zabírá až neobvykle nahoře. Co mě ovšem mrzí, je citlivost řízení. Za svou novinářskou kariéru jsem si zvykl naopak na poněkud tužší ovládání. Zcela chápu záměr automobilky. Z našeho pohledu je přecitlivělý posilovač řízení totiž skvělou volbou pro manévrování ve městech, ale je přesně tohle v očekávání typických zákazníků Rapidu? Nakonec se dostáváme k objemu motoru – 1.2 TSI. Mě osobně tento typ motoru rozhodně nenadchne. Překvapivě je motor při vyšších otáčkách opravdu slyšet. Během testu jsme se pohybovali na kombinované spotřebě někde mezi 6,5 – 7 l. Omluvte mé další srovnání. S výše zmíněným Peugeotem jsem se snažil jezdit poměrně úsporně, a i přesto byla hodnota spotřeby podobná jako u Rapida, se kterým jsem občas jezdil s plynem až na podlahu. Na jednu stranu je vcelku logické, že nová technologie downsizingu ve spojení s turbodmychadlem dává dobrý základ ke snižování provozních nákladů. Obstarožní atmosférická jednašestka ve 301 ve spojení s ještě letargičtějším automatem ale příliš horších hodnot nedosáhla, a tak je na zamyšlení, jestli by právě značně modernější jednotka Škodovky nemohla být ještě o nějaký ten decilitr úspornější.
A na závěrečnou „závodnickou“ rovinku …
Vzhledem k mému úvodu, kde se snažím nastínit nadšení, že by auto typu Rapida mohlo být ideální volbou pro mladší generace, bych se na závěr chtěl zamyslet, jestli tomu je doopravdy zrovna tak. Ten z nás mladých, kdo si chce hrát na závodníka, si Rapida prostě nekoupí. Šáhne raději po ojetinách typu: Volskwagen Golf nebo Ford Focus. Tento vůz nedoporučuji ani těm řidičům, kteří od auta očekávají přidanou hodnotu pro různé frajeřinky. Doporučuji ho těm zájemcům, jež si chtějí užívat bezstarostného a dostupného komfortu nového vozidla. Na holky auto stejně dojem udělá díky své schopnosti vypadat jako dražší Octavie a zaujme také krásný interiér s béžovými sedadly, i takové detaily mu sluší. Do kufru navíc naházíte všechny své školácké i volnočasové potřeby a klidně něco navíc. Když se vydáte s přáteli na cesty, nebudete se příliš mačkat. A vlastně nakonec i s Rapidem si můžete užít svižnější rovinku a cítit se přitom jako Ken Block, do zatáček se ale do jeho kůže vcítit nezkoušejte. Výsledný verdikt je tedy vskutku jednoduchý, jako levnější alternativa pro Octavii a z našeho pohledu třeba i varianta pro první vůz Rapid bez nějakých větších výhrad obstál. Osobně bych jedničku neudělil jen staronové 1.2TSI, ne zcela přesvědčivému podvozku a lacinosti některých použitých materiálů. Výsledná známka by stále ale byla zřejmě blíže právě jedničce. Bravo Škoda, jen tak dál…
Petr Bahenský
Zanechat odpověď
Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.