TipCars Pražský Rallysprint 2019: široká exhibice, jak má být

TipCars Pražský Rallysprint 2019: široká exhibice, jak má být

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan Novotný

Další rok se chýlí ke svému konci a motoristickým nadšencům už povětšinou u většiny akcí odzvonilo tak, aby se mohli odebrat na podzimní až zimní pauzu. Samozřejmě nikomu nechci lézt do zelí, jsou přeci jen mezi námi i tací, kteří v motoristické oblasti nikdy nespí. Ještě než ale definitivně skončila sezóna tuzemského rally, byla na řadě již tradiční exhibice rallyových speciálů v Praze a jejím nejbližším okolí. Byť nejde o svou úrovní nikterak vysokou soutěž (nespadá do klasifikace žádného ze šampionátů), i letošní ročník ukázal, že má prestiž velmi vysokou. To dokazuje nejen vysoký počet posádek a jejich úrovně, ale i nasazení jednotlivých závodníků, o tom ale až za chvíli. Osobně jsem se na letošní pražský rallysprint těšil o to více, že se do programu podívaly hned dvě tratě mimo tradiční centrum, pražský Strahov. Po dvou letech totiž pořadatelé upustili od známého úseku Zbraslav-Točná a vrátili rallysprint k radotínské cementárně a ke Kamýku, kde ji já už ani nepamatuji. Pražský rallysprint má prostě každý rok co nabídnout. Pojďme se teď ale ponořit do děje a podívat se na ten letošní. Co vše si pro nás přichystal a jak se dařilo jednotlivým posádkám?

 

Brzké ráno znamená směr Ořech, přejíždění a pak finále na Strahově

První dvě (vlastně hned čtyři díky dvojímu opakování) RZy umístěné mimo areál servisu a centra soutěže zapříčinily poměrně brzký ranní start. Skoro bych chtěl vykřiknout, že bych nebyl tím správným motoristickým nadšencem, kdybych se nevžil do role ranního ptáčete a nedoskákal hned z rána k RZám. Nebudu vás ale klamat, tu první jsem totiž záměrně nestihl a vydal se tak až na mou oblíbenou vedoucí od radotínské cementárny směrem k Ořechu. Právě tam se nacházelo dle mého názoru jediné možné místo ke sledování trati, teda alespoň pokud jste se u ní nechtěli nechat zavřít na celý den. Ze začátku startovního pole mi průjezdy připadají poněkud vlažné, a to ačkoliv mám fotografickou vestu a od těch závodních speciálů jsem sotva pár kroků. Pak ale projedou bratři Semerádovi a mám jasno… „Jasno,“ je ale možná trochu zavádějícím termínem – bylo ve mně totiž sice přesvědčení, že se jedná o nejrychlejší jezdce ve startovním poli, ale zároveň i o ty nejvíce na hraně, což platí především pro mladšího talenta, Petra. I to se mu stalo později na stejné RZ, při druhém průjezdu, osudným… Černého Petra měl i Václav Pech, kterému sice po dlouhé době sedlo auto – s VW Polo GTi půjčeným od stáje Vojtěcha Štajfa se mu jelo opravdu dobře. Když ale nestihnete v časovce předat jízdní výkaz, protože vám v poslední chvíli zapadne mezi sedačku, je to doslova „pech“. To byla pro Vencu ale v podstatě celá letošní sezóna. Díky minutové penalizaci tak zcela ztratil šance bojovat o posty nejvyšší. Nejvíce se tak trochu překvapivě dařilo Honzovi Černému, který zaskočil za Romana Odložilíka. Poměrně solidně zajížděl celou soutěž i Slovák Martin Koči, nakonec se ale musel spokojit až se čtvrtým místem, když jej překonal o pouhou 1,3 vteřiny Grzegorz Grzyb a ještě těsněji (o 1 vteřinu) Vojtěch Štajf.

 

Pražské loučení Mareše s úspěšnou sezónou

Filip Mareš s Janem Hlouškem ukončili svojí druhou sezónu v nejsilnější kategorii na pětadvacátém ročníku Tipcars Pražského Rallysprintu. Při této příležitosti se představili na domácí půdě poprvé s modelem FABIE R5 v provedení EVO. Tradiční tečka za soutěžní sezónou dostala staronový formát s klasickými rychlostními zkouškami, které se v Praze v minulosti jezdily. A právě do této sekce Filip nezvolil ideální obutí a na kluzkém povrchu ztratil drahocenný čas, který nebylo možné na zbývajících testech dohnat. Dle zákulisních informací výběr pneumatik ale nebyl náhodný – prý šlo o test pro Filipovu plánovanou účast na Rally Monte Carlo, uvidíme. Časová ztráta na vedoucí jezdce byla veliká, ryzí závodění s čistou stopou tak mohlo jít pro tentokrát trochu stranou a posádka Mareš – Hloušek potěšila své fanoušky i divácky vděčným stylem. Předvánoční Pražský Rallysprint definitivně ukončil letošní ročník automobilových soutěží, nicméně přípravy na rok 2020 jsou v plném tempu a posádka Mareš – Hloušek chystá pro své příznivce velké překvapení.

 

Hyundai s Ondřejem Bisahou obsadil na Pražském Rallysprintu pátou příčku

Ondřej Bisaha startoval na jubilejním XXV. ročníku Pražského Rallysprintu celkově popáté, z toho podruhé v barvách značky Hyundai. Letos dal podniku dokonce přednost před vyhlašováním cen FIA ve francouzském Louvru, kde měl převzít cenu pro vítěze za European Rally Trophy. S týmem Hyundai Lenner Sport dojel se závodním speciálem Hyundai i20 R5 i přes defekt na kole na pátém místě. Současnost, a především pak budoucnost Ondřeje Bisahy je nyní spojena s oficiálním rally týmem Hyundai Lenner Sport, jenž vznikl letos v létě. Nový sportovní tým má za úkol reprezentovat značku Hyundai s nejnovější specifikací závodního speciálu Hyundai i20 R5.

 

Sezóna 2019 i Pražský rallysprint jsou již za námi – do té další je rozhodně na co se těšit

Ano, letošní rok byl pro české motoristické soutěže lehce specifický a tak trochu rychlejší, než by bylo žádoucí. Mám na mysli hlavně zrušení Rally Příbram i Rally Jeseníky nebo také posunutý / uspíšený termín Barumky. Pro příští sezónu je očekáváno několik změn, Barumka se vrací do tradičního termínu, posledního srpnového víkendu, Rally Pačejov se s největší pravděpodobností přesune z rallysprint série do „velkého mistráku“ a mezi rallysprinty by měla přibýt jedna, možná dokonce dvě soutěže. Nechme se překvapit. Zároveň se můžeme těšit na pestrost závodních speciálů, rozhodnut o své volbě zatím oficiálně není třeba Václav Pech, u něhož zatím můžeme spekulovat třeba o VW Polo GTI R5. Filip Mareš bude dále v barvách Autoklubu ČR sedlat novou Fabii R5 Evo. A v neposlední řadě musíme zmínit Peugeot Rally Cup CZ, který bude pokračovat v úspěšné sérii a opět nabídne zajímavé souboje nejen mezi mladými talenty, a to s dvoukolkami na velmi vysoké úrovni. Už teď se nemůžu dočkat… A co vy?

 

Jan Novotný

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..