Redakční Peugeot 308 GTi: stepfordská panička na čtyřech kolech

Redakční Peugeot 308 GTi: stepfordská panička na čtyřech kolech

Autor: Lucie Přádová · Fotografie: Lucie Přádová

Je na řadě trocha polemiky, a proto se teď zastavme, nadechněme se a představme si, že v jednom objektu nalezneme zalíbení, praktičnost a dokonce i trochu toho vzrušení. Jistě bychom si řekli, že takových „věcí“, které splňují všechny naše požadavky, je na každém rohu hromádka. Ovšem jestliže budeme mluvit o autech, bude díky naším požadavkům takový konkrétní kus velmi vzácný. Jistě si všichni můžeme podat ruce, když řekneme, že auto, které lze označit jen za nudné, je na nic. Každý si pod tímto pojmem ale představí něco trochu jiného. Za nudu bych ovšem považovala i fakt, kdyby na palubě nešlo rádio či bylo umožněno jezdit jen stále konstantní rychlostí, což je samozřejmě nemožné. S autem by si každý z nás měl užít srandu, a to v jakémkoliv měřítku (dle libosti). Nyní bych vám tedy představila jednoho z adeptů na splnění všech vašich očekávání. Jedná se o malé a rychlé auto, se kterým je taková sranda, jako když jsme v dětství brázdili malými autíčky po zahradě. Řeč je o Peugeotu 308 GTi, kterého má naše redakce možnost testovat delší dobu, a tak konstruktivně předvést vozidlo světu jako i vám čtenářům ze všech možných úhlů pohledu. Jaké jsou mé první dojmy a splní „GTíčko“ naše tři hlavní požadavky?

Silueta modelky

Je sedm hodin ráno, trávu pohlcují kapky podzimní rosy a já se chystám do pracovního režimu. S vycházejícím sluncem se před barákem rýsuje silueta auta, které při bližším zkoumání probouzí mé oči. S lehce oroseným povrchem na mne při odemčení bliká svými full LED světlomety a bezpochyby dynamickými směrovými světly právě Peugeot 308 GTi ve své poslední (modernizované) verzi. V námi testované specifikaci se ukazuje v bílo-černém kabátku „Coupe Franche“ za 25 tisíc, který podtrhuje originalitu tohoto vozu, protože v jiných automobilkách byste takové lakování jen těžko hledali. Detaily, které nám připomínají ostré provedení této 308, jsou nepřehlédnutelné, ať už mluvíme o červených brzdových třmenech, které se skrývají pod 19palcovými hliníkovými koly spolu s efektními i skvěle fungujícími plovoucími kotouči, nesoucí označení PEUGEOT SPORT anebo o dvojité koncovce výfuku (každá na jedné straně difuzoru). A právě všechny tyto uvedené prvky jsou zabaleny v nádherném a sportovním obalu s robustním předním nárazníkem, černou mřížkou a širokými otvory sání vzduchu, stejně jako zadní nárazník, znázorňující dominantu sportovního nasazení.

V jednoduchosti je síla

Čas do příjezdu do práce se mi krátí, a tak otevírám dveře a sedám na místo řidiče. Na první pohled v sobě malé auto skrývá překvapivě hodně prostoru a funkce, které bychom u této značky příliš nečekali. Po usednutí na místo řidiče přichází velký výdech a úleva, protože tak pohodlné sedačky ve sportovním autě nejsou nic všedního. Štěstí, že už sedím, z těch sedaček by se vám zajisté podlomila kolena. Na druhou stranu díky konstrukci s integrovanou hlavovou opěrkou potaženou kůží nebo třeba alcantarou jsem dokonale spjatá s jízdou a povrchem vozovky. Vzhledem k podzimnímu počasí zapínám vyhřívání sedadel a k mému překvapení i jejich masáž – od té nečekejte zázraky, i tak její přítomnost překvapí, pozitivně. Přede mnou je pro Peugeot typický menší volant potažený kůží s červeným prošíváním a nápisem GTi. To, že nejde pouze o pohodlnou verzi, nám připomínají také pedály z nerez oceli a hliníkové prahy s nápisem PEUGEOT SPORT. Před tím, než nastartuji a vyjedu vstříc pracovnímu dni, zapínám mé nejoblíbenější CarPlay, přes které pouštím písničky. Díky kvalitnímu soundsystému Denon je poslech kvalitní hudby na místě. Obsluhování funkcí infotainmentu je vcelku pohodlné, a to až na lehce pomalejší reakce a spojené ovládání ventilace (přes dotykový displej bez mechanických ovladačů). Při jízdě tak není nejlehčí nastavit správnou teplotu a občas bych si začala trhat vlasy. Tento menší nedostatek naštěstí kompenzuje komfort interiéru a ostatní komfortní funkce auta.

 

Jako král nebo jako závodník?

Po celé noci, kdy auto stojí, je nejlepší ranní studený start, který má pro daný vůz nepřekonatelný zvuk. Tlačítkem jsem právě nastartovala čtyřválcový turbomotor s výkonem 193 kW a objemem pouhých 1,6 litru. Nyní můžu vyrazit do práce. K dispozici mi je šestistupňová manuální převodovka, přičemž řazení není tak hladké, jako bychom cítili každou dráhu jednotlivých stupňů. I přes nepříliš pohodlné řazení je díky manuální převodovce s autem absolutně jiná zábava, než kdyby mělo automat. Zvrat nastává při překonání třech tisíc otáček, kdy dostává druhý dech a vystřelí rychlostí raketometu. K závratnému zrychlování, které je z 0 na 100 udáváno za celých 6 sekund, musí patřit i opačný účinek, což jsou brzdy. Ty bezpochyby fungují skvěle, přičemž i minimální sešlápnutí brzdového pedálu postaví auto do latě. Na sportovní auto je pohodlnost při jízdě v ranní špičce přijatelná, kromě větších nerovností povrchu, jako jsou třeba retardéry. Při těchto přejezdech se projeví podstata sportovního vozu a pohodlnost lehce ustupuje. Tam oproti konkurenci Peugeot lehce zaostává absencí tlumičů s nastavitelnou tuhostí – minimálně podvozkem tak lze právě toto GTi považovat za nekompromisně sportovní. Vzhledem k neustálému popojíždění jsem si vysloužila vyšší spotřebu, která ale beztak nepřesáhla 9,0 l/100 km, což považuji za více než uspokojující výsledek. Při delším cestování klesá spotřeba i na zázračných 6,5 l/100 km, což jsem od sportovního auta ani neočekávala. Když už jsme naťukli delší cesty, vydáváme se na zkušební jízdu do jižních Čech. Kvalita silnic spolu se zatáčkami se nedají s okolím Prahy absolutně srovnávat, a proto jde o dokonalé místo pro testování sportovního auta. Nedočkáním mačkám tlačítko sportovního režimu a dívám, co se děje. První děj, který jako řidič registruji, je zrudnutí budíků a navození tzv. agresivního dojmu. Auto lépe reaguje na plyn a z reproduktorů se ozývá zvuk motoru, který je závodní, avšak není nepřirozený – vychází především z reproduktorů uvnitř auta. Blížíme se k první zatáčce a já postupně zjišťuji, že čím rychleji projíždím zatáčkou, tím lépe se mi vlastně jede. Při vyšší rychlosti volant jakoby chtěl zatáčet, a tak jsou serpentýny blahodárným zážitkem pro milovníky rychlé jízdy. Jde o efekt především klasického mechanického samosvoru typu Torsen, který slouží pro co nejefektivnější přenos hnací síly na přední kola. Za jeho implementaci Peugeotu jeden velký palec nahoru. I díky tomuto prvku se GTi při ostřejší jízdě chová „jako ze staré školy,“ za což jej nelze než pochválit.

 

Tři v jednom na českých silnicích

Po čase, který jsem s „pažitkou“ strávila a prožila, musím za rychlé i pomalé dny dát klobouk dolů a uznat, že i přes spoustu sportovních prvků je „GTíčko“ pro denní využití jako stvořené. Při poohlédnutí za konkurenty v kategorii hothatchů splňuje vše, co od auta očekáváte. Hravě se přizpůsobí všem vašim náladám, a proto se v něm můžeme cítit jeden den jako pohodlný řidič limuzíny a druhý den jako Daniel z TAXI 3. A přesně z tohoto důvodu mne tohle vozítko moc baví! Nemusím s ním každý den jezdit jak blázen a sekat zatáčky, ale mohu jet i šnečím tempem a vím, že se nebudu nudit i že nepotrápí mou peněženku. Jako doma se ale stejně cítí na naší / vaší oblíbené okresce či závodním okruhu, kde i díky nezvykle nízké hmotnosti překvapivě natře i nadupanější konkurenci. Současné 308 GTI si můžeme pořídit již od 830 000 Kč. Otázkou je, zda chceme dát za Peugeot tolik peněz.? Jestliže hledáme takové auto, které se přizpůsobí pomalému i rychlému stylu jízdy a máme rádi Francii, je třistaosmička to správné rozhodnutí pro nový přírůstek do rodiny.

 

 

Lucka Přádová

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..