Škoda Octavia Scout: jaká je „offroad“ verze s novým nejsilnějším dieselem?

Škoda Octavia Scout: jaká je „offroad“ verze s novým nejsilnějším dieselem?

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Tisková zpráva ŠKODA AUTO a.s.

Jsou auta a auta. Octavia dlouhá léta platí především za funkční a všestranně použitelný vůz, který si kupují masy právě proto, že splňuje jejich objektivní požadavky, nabízí skvělou užitou hodnotu a to vše balí do balíčku s relativně rozumným poměrem cena / výkon. No a kromě standardních verzí, můžeme už v třetí generaci potkávat na silnicích o jeden derivát mladoboleslavského bestselleru více, než tomu bylo původně. Ano, i verze, o níž bude dneska řeč, se objevuje ve čtvrté generaci Octavie, která světlo světa spatřila poprvé loni v listopadu. A právě teď i vedle velmi tradičního a nemálo oblíbeného RS vyjíždí druhá odvozená verze, a to od RS opačně dobrodružně zaměřený Scout. I ten už našel své tradiční místo v modelové linii Octavie a v nové generaci přijíždí nabitější než kdy jindy. Nás pochopitelně kromě funkční a optické stránky zajímala hlavní novinka hnacího ústrojí – nový dvoulitrový diesel označovaný jako TDI Evo, který je shodou okolností i historicky nejsilnějším dieselem modelu Octavia. Zvědavější jsme byli o to více, že právě ve Scoutu – tedy oplastované verzi s lehce terénními ambicemi a pohonem všech čtyř kol – dává diesel smysl více než kde jinde. Právě tady se totiž očekává potřeba síly, jíž má diesel vždy o trochu více než benzín. Nejde ale samozřejmě o jedinou pohonnou jednotku nově Scouta. Vše se samozřejmě dozvíme, protože jsme i tentokrát byli mezi prvními, kdo v tuzemsku měli tu čest projet žhavou boleslavskou novinku. Jaké bude první hodnocení a na co se do budoucna nejvíce těšíme? To a mnohem více nabízíme právě dnes.

Škoda Octavia RS: zjistili jsme, proč je benzínová novinka „nejvíc RS“ v historii

 

Design Scouta a jeho poznávací znamení nejen v řeči několika plastů

Robustní Scout má offroadový vzhled především díky ochraně podvozku ve stříbrné barvě a stříbrným prvkům karoserie. Součástí standardní výbavy jsou Full LED přední světlomety, 18″ kola z lehké slitiny, stříbrný střešní nosič a stříbrné kryty vnějších zpětných zrcátek. Vůz OCTAVIA SCOUT charakterizuje specificky tvarovaný přední a zadní nárazník a spodní díl nárazníku ve stříbrné matné barvě. Černé plastové prvky jako lemy blatníků, prahů a spodních částí dveří zabraňují poškození karoserie. Přední a zadní difuzor mají hliníkový design. Dynamičtější linie nové generace modelu OCTAVIA snižují také odpor vzduchu.

 

Interiér: novinky primárně převzaté ze standardních verzí a pár „Scout“ detailů

Na robustnosti celého vozu dodávají dekorační lišta na přístrojové desce se specifickým dřevěným dekorem nebo na přání ve stříbrném provedení, sedadla potažená látkou ThermoFlux nebo vyšité logo SCOUT na předních sedadlech. Potahy sedadel, dvouramenný vyhřívaný multifunkční kožený volant, který je vybaven páčkami řazení pro převodovku DSG, a modulární deska uspořádána v několika úrovních mají kontrastní prošití v hnědém odstínu. Pedály mají hliníkový vzhled. Vůz ŠKODA OCTAVIA SCOUT je standardně vybaven 10,25″ virtuálním kokpitem, který navíc zobrazuje při nastoupení a vystoupení z vozu speciální animaci s logem SCOUT. Infotainment systémy s 10″ displejem jsou postaveny na poslední generaci modulární stavebnice infotainmentu koncernu Volkswagen. Díky zabudované eSIM je OCTAVIA SCOUT vždy online. Infotainment systémy nabízí hlasové ovládání pomocí digitální asistentky Laura, která rozumí také celým větám.

 

Technika: aneb výhradně 4×4 a automat DSG

Nová generace modelu OCTAVIA SCOUT s vlastnostmi offroadového vozu je tradičně nabízena s pohonem všech kol. V kombinaci s motorem 2,0 TDI o výkonu 147 kW (200 k) dokáže OCTAVIA SCOUT táhnout brzděný přívěs až do hmotnosti 2 000 kg. Objem palivové nádrže vozu ŠKODA OCTAVIA SCOUT činí 55 l, o 10 l více než standardní verze modelu OCTAVIA. Pohon všech kol vozu OCTAVIA SCOUT využívá novou elektronicky řízenou lamelovou spojku šesté generace. Nová lamelová spojka je téměř o 0,8 kg lehčí než spojka předchozí generace a umožňuje vozu dosahovat velmi nízkou spotřebu paliva. K vysoké účinnosti přispívá použití oleje s nízkou viskozitou, snížené předpětí ložiska a vylepšené vnitřní mazání. Dosavadní řídicí jednotka, která byla umístěna mimo, je z důvodu rychlejších reakcí nově integrována. Software umí rozpoznat na základě jízdy řidiče, zda je aktuálně pohon všech kol zapotřebí. V případě potřeby zcela odpojí elektromotor pohánějící olejové čerpadlo. Pokud je pohon 4×4 zapotřebí, je systém v co nejkratší době opět k dispozici. Vůz ŠKODA OCTAVIA SCOUT je standardně dodáván s paketem pro špatné cesty včetně ochrany podvozku vpředu a vzadu. Díky světlé výšce zvýšené o 15 mm na 163 mm si OCTAVIA SCOUT poradí i mimo zpevněné cesty. Na přání je k dispozici také adaptivní podvozek DCC. Pokud je vůz vybaven volbou jízdního režimu bez DCC, může si řidič pomocí volby jízdního režimu zvolit pomocí režimů Normal nebo Sport chování systému XDS+. XDS+, které zlepšuje trakci, je funkčním rozšířením elektronické uzávěrky diferenciálu (EDS). OCTAVIA SCOUT je jediný model řady OCTAVIA, který nabízí funkci Off-road. Ta přizpůsobuje nastavení systémů jízdní stability pro jízdu v terénu. Změní se tak průběh reakce plynového pedálu, DSG převodovka řadí ve vyšších otáčkách. Obsahuje rovněž asistenta pro jízdu z kopce. Víceprvková zadní náprava použitá ve voze OCTAVIA SCOUT zajišťuje komfort a dobré vlastnosti při ovládání.

Škoda Octavia e-TEC, G-TEC, iV či RS iV: ověřili jsme, jak jezdí „alternativy“ pro každý den

 

V zajetí nového nejsilnějšího dieselu

Konečně přichází řada na to, co jsme vám slibovali v úvodu. Na první společné seznámení jsme si totiž vybrali absolutní novinku, nejsilnější naftový dvoulitr, který předčí svého předchůdce hned o nemalých 12 kW / 16 koní (resp. necelých 9 %). Konkrétně nový 2.0 TDI Evo jsme už zkoušeli i v Octavii, tehdy šlo ale o dvoukolku s „pouhými“ 110 kW. Dojmy to byly ale veskrze pozitivní, překvapila nás nízká spotřeba při šetrným zacházením a na 110 kW příjemná dynamika. I proto jsou očekávání vůči o třetinu silnějšímu motoru velká. Shodou okolností jsem navíc nedal dopustit na předchůdce se 135 kW, který shodou okolností představoval i vůbec první sportovní verzi RS s pohonem všech čtyř kol a skvěle seděl k její charakteristice – bezpečné příležitostné sportování v jinak velmi komplexně a funkčně zaměřeném voze. Se Scoutem tak vyrážím na první jízdu za Boleslav poněkud pozvolně a první překvapení představuje podvozek, který i přes zástavbu nemalých 18“ kol příjemně žehlí nerovnosti a mně osobně připadá komfortnější než ve standardu. I dvouspojková převodovka se při klidné jízdě chová příkladně, skoro bych řekl vyloženě klidně. Později dojde i na lehce rozbahněnou lesní cestu, kde ověřuji, že se Scout nezpevněných komunikací opravdu nebojí – jiné Octavie by mi bylo na takové cestě opravdu líto, Scoutu jsem mohl i lehce přišlápnout a chvilku si připadat skoro jako rally jezdec. Od toho tu ale dnes (minimálně v tomto odstavci) nejsme, a tak si dovolím nás všechny nyní přesunout o kousek zpět, a to k slibovaným dojmům z nového naftového dvoulitru. Abych vás přivedl v obraz úplně nejlépe, připomenu náš nedávný test nového Multivanu 6.1, který shodou okolností nabízí stejnou jednotku (se stejnými parametry) a možná jen s malinko jiným naladěním. Přirovnání to možná ani není úplně na místě, protože přeci jen šlo o daleko větší, těžší auto s vyšším odporem vzduchu a jiným zaměřením. I tak si ale nemohu pomoci a své dojmy vnímám poněkud podobně. Když jsem si tehdy od kolegy Multivana na pár dní půjčoval, zazněla zpětná vazba, která prostě a jednoduše 200 koní pod kapotou nenacházela. A ač Scout s dvoulitrovým dieselem jede určitě lépe než Multivan a rozhodně ne špatně, od 200 koní jsem tady i já přeci jen čekal o trochu více, a to je zjištění možná o to smutnější, že právě 150koňová verze byla příjemným překvapením. V řeči již zmíněného lze ale 2.0 TDI Evo pochválit za příkladnou kultivovanost a klidný projev, což nebyla silná stránka předchůdce. Zcela zásadně se tak změnila charakteristika motoru – už není takovým hrubiánem, je tišší, kultivovanější a možná bude mít i o něco nižší spotřebu. Nevím nevím ale, jestli by přeci jen v přímém směru třetí generace po modernizaci nebyla o něco rychlejší, a to přes papírově znatelný výkonový deficit. I vzhledem k tomuto zjištění jsem velmi zvědavý na první svezení se sportovnějším RS, kde očekávám alespoň o malinko jiné, dynamičtější naladění motoru. Věřím, že ve vývojovém centru Škody Auto na takovou úpravu nebylo zapomenuto a doufám, že nebudu zklamán. Závěrem povídání o dvoulitru si tak dovolím jen zcela objektivně doplnit, že přeci jen nejde o zklamání, neb zmíněná charakteristika skvěle sedí k dané verzi – Scout totiž přesně takový motor potřebuje a jsem přesvědčen, že je nafta tou nejlepší volbou. Otázkou jen zůstává, o kolik bude pocitově slabší základní verze se 110 kW, ke které bych já osobně směřoval asi více.

 

Hodnocení: překvapeni kultivovaností plni očekávání na redakční test

Úplně upřímně musím uznat, že z jednoho jediného odpoledne bylo pro Scout v našem případě vyčleněno sotva pár desítek minut, a tak první jízdní dojmy nedokáží odpovědět na všechny otázky, kterých po dopsání tohoto prvního ohlédnutí možná vyvstalo ještě o něco více. Možná jde také o moje zaměření, které směřuje více k tradičně dynamičtějšímu RS, když právě u něj mé první dojmy byly ještě o něco pozitivnější. Za to nejpodstatnější, co bylo z mé strany u Scouta zjištěno, považuji jeho „dospělost“, jíž v předchozí generaci nedosahoval. A tak v relativně líbivém, elegantním kabátku a s rozumnými terénními ambicemi přijíždí Scout jako opět velmi silná alternativa běžné Octavii. A já se tak osobně těším hned na dvě věci – na klasický redakční test Scouta a na svezení s Octavií RS v dieselovém provedení a hlavně s dieselem a pohonem všech čtyř kol. Určitě si totiž vzpomenete, jak moc jsem dříve opěvoval právě provedení RS 4×4 TDI, a tak se skoro začínám bát, jestli Škoda dokázala navázat. Někde v hloubi duše doufám, že ano. Nechme se ale při nejmenším prozatím překvapit. Tak snad zase brzy…

Motorvize event na Transfagarasan aneb s RS245 za silničním nej!

 

Jan Novotný

Sdílet: