Škoda Octavia RS: zjistili jsme, proč je benzínová novinka „nejvíc RS“ v historii

Škoda Octavia RS: zjistili jsme, proč je benzínová novinka „nejvíc RS“ v historii

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Tisková zpráva ŠKODA AUTO a.s.

O Octavii čtvrté generace jsme toho všichni už slyšeli docela dost. Je tomu shodou okolností přesně rok, co jsme měli možnost my, zástupci odborné veřejnosti, a o pár minut později i vy, čtenáři, poprvé spatřit novou generaci boleslavského bestselleru. Svým způsobem jde o ikonu, která svými tradičními hodnotami (především přemírou vnitřního prostoru a případně funkčností) jen těžko hledá konkurenci. A stejně tak, jako jsou posledních 20 let žádané Octavie jako takové, mají svou už nesmazatelnou pozici na trhu i její deriváty – v množném čísle totiž mluvím zcela záměrně, protože kromě RS, které příští rok oslaví své 20. výročí, jde i o další tradiční verzi označovanou Scout. S novinkou v podobě Octavie jsme toho za posledních 12 měsíců už zažili docela dost, a tak není divu, že jsme se na zbylé dvě verze, a pochopitelně nejvíce na vrcholné RS hodně těšili. Ač to ze začátku (myšleno po prvním představení) nevypadalo, s velkou slávou jsme přijali škálu motorizací, které jsou jakožto „rychlejší“ varianty u nové Octavie nabízeny. Shodou okolností jsme se i s jedním z RS svezli. Úplně nová verze, označovaná jako RS iV, se totiž novinářům představila společně se všemi verzemi „alternativní mobility“ zhruba před dvěma měsíci. Připomeňme si trochu netradiční zařazení RS iV k verzím e-TEC, G-TEC a samozřejmě i iV. Upřímně ale musím říci, že jak mi právě tahle myšlenka dlouho vrtala hlavou (proč kruci ta Škodovka zařadila první jízdy s RS iV k ostatním ekologickým variantám), odpověď už znám. Pokud zajímá i vás, zůstaňte příštích pár řádků se mnou.

 

Design RS v tradičně střídmě sportovním naladění

Jak je již zvykem, mají vozy RS sportovnější vzhled v porovnání s ostatními modely Octavia. Sportovní vzhled podtrhují černé designové prvky. Součástí standardní výbavy jsou Matrix-LED přední světlomety a Top LED zadní světla s dynamickými směrovými světly a animovanou funkcí Coming/Leaving Home. Nechtěl bych se pouštět do diskuzí, do jaké míry je design nového RS líbivý či nikoliv. Je to totiž především otázka vkusu, která patří do subjektivní roviny nehodné motoristickému redaktorovi. Já osobně pak s designem nové Octavie obecně problém nemám. Ba naopak, dokonce jej považuji za rozumný „odvaz“ designérů, kteří konečně jednou udělali alespoň lehce výstřední vůz, jenž v případě zájmu koncového zákazníka (při volbě vhodné barvy, ALU kol či dalších doplňků) vůbec nemusí zapadnou v davu. Nedá mi to a ačkoliv ani s RS, kterému shodou okolností dnes stojí vůbec poprvé tváří v tvář, nemám po vzhledové stránce žádný problém, odlišnosti od konvenční verze považuji naopak velmi tradiční (rozuměj tradičně jen velmi lehké). Není se ale čemu divit, RS nikdy nemělo být vyloženě závodním náčiním, nýbrž pouze takovou rychlejší verzí povedeně funkčního vozu s dostatkem prostoru a komfortu na palubě. A přesně tomu odpovídá i novinka, jíž mám dnes na povel. Je to špatně? I na to za chvilku odpovím. Přesto ještě na chvilku zpět k designu. Sportovně zaměřený model charakterizuje také specifická plaketa RS na mřížce chladiče a na zádi. Výrazná maska chladiče, difuzor na předním nárazníku a vzduchové clony Air Curtain umístěné kolem specifických LED mlhových světlometů jsou v černé lesklé barvě. Kryty vnějších zpětných zrcátek, lišty kolem bočních oken, střešní nosič u karosářské verze kombi, boční spoiler na zádi, difuzor na zadním nárazníku, nápis ŠKODA na zádi a zadní spoiler verze liftback jsou také v černém provedení. Karosářská verze kombi má zadní spoiler v barvě vozu. Pro model OCTAVIA RS je k dispozici deset barev karoserie včetně nemetalického odstínu zelená Mamba.

 

Interiér RS: to, s čím bojuji, v o trošku lepším světle

Zní podle vás nadpis dalšího odstavce negativně? Částečně to byl záměr, z části ale nikoliv. Čistě sám za sebe (a upozorňuji, že jde do jisté míry o subjektivní záležitost), musím konstatovat, že jsem si ještě na novou interiérovou koncepci Octavie nezvykl. Jednou ze záležitostí je nový infotainment, jehož velký displej s ještě většími rámečky po stranách (bez smysluplného využití) je jen začátkem, druhou pak jeho široká nabídka chytrých funkcí, kdy většinu z nich jsem ještě ani nepoužil, a pak je tu taky vymizení většiny mechanických ovladačů (tlačítek), a to včetně těch pro ovládání klimatizace, u níž je mimochodem k dispozici jakési chytré nastavení v předvolených režimech (něco jako „zahřátí rukou nebo novou“ či „vyčištění vzduchu“). Největší problém mám osobně ale s digitálním přístrojovým štítem, který je vzhledově podobný z předchozí generace po modernizaci, má však zcela jiné ovládání a některá zobrazení zcela zmizela (např. přehled údajů o aktuální jízdě – spotřeba, průměrná rychlost, ujetá vzdálenost a další). Ostatně podrobně jsme se s kolegy o problematice interiéru nové Octavie zmínili už v samostatném článku. Teď by ale měla být řeč především o novém RS, a to přináší četná vylepšení, které ve mně zanechávají pozitivní dojem a alespoň částečně odstraňují moje rozpolcené myšlenky spojené právě s interiérem. A je tu shodou okolností ještě jedna věc, která tomu pomáhá, tu si ale nechávám až na konec. Tak pojďme k vylepšením a vezmu to stručně: kontroverzní dvouramenný volant nahrazuje volant tříramenný a digitální přístrojové desce přibývá zobrazení vyhrazené primárně sportovnímu RS. Spokojenost? Ano! A co dál? Interiér nového vozu OCTAVIA RS je převážně v černém provedení. Standardně dodávaná přední sportovní sedadla s integrovanou opěrkou hlavy jsou potažena látkou v černé barvě a červeným prošitím, které zdobí také přístrojovou desku. Na přání nabízí ergonomická sedadla s čalouněním v kombinaci materiálu Alcantara a kůže, nastavením délky sedáku a masážní funkcí. Poprvé zajišťuje lepší ochranu cestujících ve voze OCTAVIA RS středový airbag. Součástí standardní výbavy je také Virtuální Kokpit a digitální asistentka Laura.

 

A teď to nejdůležitější: jízdní vlastnosti

Možná jsem dne od začátku trochu tajemný, záměrně. Už v úvodu jsem ale sdílel své nadšení z možností, jaké nové RS nabízí. Mluvím samozřejmě primárně o hnacím ústrojí. A tak, jak mě těší, že nám zůstala možnost volby, jsem se natěšeně při prvních seznamovacích jízdách vrhnul po té pro motoristického nadšence nejzajímavější. Bez pochyb totiž první volbou pro motoristické puristy bude benzín s manuálem. Myslím, že nejsem sám, kdo byl překvapen, že v roce 2020 bude „rychlejší“ varianta konvenčního auta nabízena i s manuálem. Prozatím jen doplním, že alternativou je benzín s automatickým sedmistupňovým DSG, které je mimochodem samozřejmostí i pro alternativní dvoulitrový diesel, možnost volby u něj pak představuje pohon 4×4, novinka předchozí generace RS, kterou jsem nejednou opěvoval. Pojďme zpět k tomu, jak již bylo řečeno „nejzajímavějšímu“, na co jsem se vyhrnul hned v úvodu. Nový motor 2,0 TSI současného RS vychází z motoru použitého v modelu minulé generace OCTAVIA RS 245. Při vývoji byl největší důraz kladen na zlepšení efektivity motoru při zachování skvělých dynamických vlastností, zejména výkonu 180 kW (245 k). Mezi nejvýznamnější vylepšení patří zvýšení vstřikovacího tlaku paliva na 350 bar, nový tvar dna pístů a nové těsnění u klikové hřídele snižující tření, což vede ke snížení spotřeby paliva. Další změny byly provedeny na výfukovém potrubí a systému zapalování. Možná se divíte, proč zrovna dnes vytahuji tolik technikálií, ale ani tak jejich výčet nepovažuji za zcela dostatečný. Konečně totiž přichází čas na to, co vám slibuji už více než půlku článku. Mezigenerační rozdíl v benzínových motorech verze RS je totiž doslova brutální! A nechci zarytě tvrdit, že by bylo nové RS o tolik rychlejší nebo najednou vyloženě závodním autem. Charakter dvoulitrového TSI je ale naprosto výjimečný. A když říkám výjimečný, tak vězte, že před vámi (respektive za článek) stojí člověk, který rozhodně není příznivcem maloobjemových motorů a shodou okolností i ten, kdo dnes už léta odzkoušené dvoulitrové TSI nikdy vyloženě nechválil. A ejhle, je to tu. Údajně má jít dokonce o čtvrtou evoluci daného motoru a právě označení „Evo4“ byste si měli zapamatovat, protože právě to vás snad vůbec poprvé dokáže uchvátit svým charakterem. Ptáte se, v čem jeho charakteristika spočívá? Doplním číslo: 6,7 tis. Co tím asi tak myslím? Mnozí už víte – omezovač otáček. Ano, přesně tenhle dvoulitr umí točit až 6,7 tis. otáček a co víc, právě těsně před omezovačem ze sebe vydává to nejlepší. Chuť po otáčkách a gradace výkonu v kombinaci s manuálem vedou ke zcela návykové touze zrychlovat, zařadit dvojku, trojku a pak zase znovu…

Pojďme se trochu uklidnit, možná jsem teď zněl, jako kdybych RS považoval za závodní vůz, tím ale bez pochyb stále není. Kupodivu stále nemluvím v pejorativním slova smyslu, jeho všestrannost je totiž tou klíčovou vlastností, jakou zákazníci oceňují tak, že představuje opravdu žádanou volbu. Benzínovému RS vždy v přenosu síly pomáhá elektronicky řízená uzávěrka diferenciálu na přední nápravě VAQ a shodou okolností jsem i já tvrdil, že toto řešení má smysl pouze u vozů s výkonem na hranici RSové Octavie a nejinak je tomu ani zde – jsou i lepší řešení, ale konkrétně toto v Octavii funguje skvěle. Oceňuji i dvoustupňově vypínatelné ESP, díky němuž se za jejím volantem mohu považovat za Řidiče s velkým Ř. Stále samozřejmě existují limity, kterým je samozřejmě delší rozvor, obecně i relativně dlouhé převisy, hmotnost mezi 1,5 a 1,7 tuny a ne vyloženě „závodně“ nastavený podvozek. A tak se vlastně pozvolna dostáváme zpět k tomu, co nám o Octavii RS říká její vzhled – rychlejší určitě bude, líbivější pro většinu klientů určitě také, na závodní okruh to ale asi úplně nebude. Tím, co však tato generace přináší navíc, je nevídaná charakteristika čtyřválcového benzínu, která dokáže potěšit nejednoho velkého řidiče a také navodit atmosféru nenápadného sportování na okreskách, jenž se může nejednou hodit, že?

Zdroj: Tisková zpráva ŠKODA AUTO a.s.

Zbývá mi ještě jedna povinnost, když už mluvíme o RS. Musím přiznat, že s dieselovou variantou, která bývá minimálně v našich končinách velmi žádaná, jsem se v novém RS nestihl svézt. Odkázat vás tak můžu na své jízdní dojmy s novým Scoutem, které vyjdou jen s malým odstupem. A musím říci, že i na diesel jsem se hodně těšil – RS 4×4 TDI z minulé generace jsem měl především k neuvěřitelnému gripu podvozku hodně rád, a tak jsem příbytek nemalých 12 kW (15 koní) pro nynější verzi RSového TDI vítal s otevřenou náručí. Teď tedy nezbývá než doplnit pár detailů: Motor 2,0 TDI o výkonu 147 kW (200 k) má shodný základ s ostatními naftovými motory generace Evo s výkonem 85 kW (116 k) a 110 kW (150 k). Motor 2,0 TDI/147 kW má však blok motoru z hliníku a také hliníkové písty se sadou pístních kroužků s optimalizovaným třením. Také jsou použity jiné ojnice a silnější ojniční čepy s průměrem 54 mm místo 48 mm. Pro zajištění vyváženějšího chlazení je turbodmychadlo chlazené kapalinou. V kombinaci s motorem 2,0 TDI o výkonu 147 kW (200 k) a pohonem všech kol dokáže OCTAVIA RS táhnout brzděný přívěs až do hmotnosti 2 000 kg. Objem palivové nádrže vozu ŠKODA OCTAVIA RS s pohonem předních kol činí 50 l, o 5 l více než standardní verze modelu OCTAVIA. Objem palivové nádrže verze s pohonem všech kol činí dokonce 55 l.

Za Volantem na Transfagarassanu: Škoda Octavia RS 245

 

První zhodnocení: až nevídané překvapení…

Ač určité části mých první dojmů samozřejmě nebyly vyloženě pozitivní, v celkovém vyznění určitě vidíte více pozitivismu. Nikdy samozřejmě není vše tak růžové, jak se zdá, i tak ve mně nová Octavia RS zanechala takové dojmy, že si dovolím věřit v její prodejní úspěch. A v kontextu cen nové Octavie, která nemá problém překonat hranici 1 mil. Kč, základní cenu RSa, která má v sobě už hodně bohatou základní výbavu, stanovenou na 889.900 Kč považuji za relativně rozumnou. Až čas a především pak klasické redakční testy ukáží vše pod pokličkou a do detailu tak, aby bylo možné vyřknout konečný verdikt. U mě zatím RS boduje přesně tím, čím vždy bylo – praktickým vozem s trochou té rychlosti, ke které navíc přidává i rozumnou dávku emocí, což vítám úplně nejvíce. I proto se už teď těším na naše další v tváří tvář.

 

Jan Novotný

Sdílet: