Škoda Octavia Combi RS 4×4 TDI: pro rodinu i do (ne)pohody

Škoda Octavia Combi RS 4×4 TDI: pro rodinu i do (ne)pohody

Když se u naplánovaného auta pro test objeví 4×4, vykouzlí to většinou úsměv na rtech. U Octavie RS to však znamená jediné – naftovou motorizaci. Úsměv na rtech nám to nicméně nebere, naopak se nemůžeme dočkat, protože jak nějak tušíme, bude postaráno o velkou zábavu. A je! K dispozici totiž máme hned 135 kW, automatickou převodovku DSG a pohon 4×4. Byť nemůžeme čekat rychlost závodního speciálu, o emoce by neměla být nouze. Jaké tedy je rychlé boleslavské kombi jako takové? Co vše s sebou přináší čtyřkolka? Jak se bude chovat při opravdu nelítostném tempu? To vše nás zajímalo a věřím, že se už teď těšíte stejně jako my.

 

Designovka aneb taková lepší Oktávka

RS  i skvěle vypadá, modrá „racová“ metalíza je už pro RSo stálicí, kterou stačí doplnit o znaky RS v přední masce a víku kufru, aby každý věděl, s kým má tu čest. Zrovna u barvy bych se však ještě na chvilku zastavil, velmi výrazná a efektní modrá už není tím, čím bývala. Škoda ji totiž před pár lety začala nabízet i na ostatní modely či „lidové“ verze standardní Octavii. Na jednu stranu tak samozřejmě výrobce „přilepšil“ běžným modelů a vyšel vstříc klientům milujícím tuto barvu, na druhou stranu přeci jen ale ubral atraktivitě RSa. I tak se mi ale právě na sportovním provedení líbí více, přeci jen k němu patří. Je tu navíc pár doplňků, které už si k běžnému výbavovému stupni nepořídíte. Jsou to třeba LED proužky integrované v předním nárazníku, které slouží k přisvěcování do zatáček a jako mlhovky. Já bych na ně nejradši jezdil pořád, vypadají opravdu skvěle a stejně dobře i svítí. Mohl bych zmínit i kola, 18“ už zřejmě nikoho vyloženě neohromí, i proto se na námi testovaném modelu nesou devatenáctky. Autu samozřejmě velmi sluší, o jejich vlivu na jízdní komfort si řekneme ale až za chvíli.

 

S RS si kupujete i spoustu zábavy

A nejen to. Konkrétně naše vozidlo disponuje adaptivním podvozkem DCC, kde společně s pohonem 4×4 dokáže elektronika během několika milisekund zjistit změnu trakce a pomoci adhezi zapojením zadních kol. Při běžné jízdě tak funguje jako kdyby šlo o klasickou dvoukolku. Relativně slušně oběma systémům supluje automatická dvouspojková převodovka DSG. Ať jste nebo nejste fandou dvouspojek, ta v RS 4×4 funguje opravdu dobře. Nejlépe si samozřejmě vede v přímém směru, a to ideálně při plném startu z nuly. Tady ale právě díky čtyřkolce a jí způsobenou eliminací prokluzování kol nemá příliš tendenci k přeřazování směrem nahoru v době, kdy to řidič prostě nechce (při ostřejším průjezdu zatáčkou), což oceňuji.  Vše je navíc podpořeno prvkem Performance Mode Select, kde si řidič nastaví jízdní režim, ať už je to ECO, Comfort nebo Sport. Se sportovním módem a vypnutím stabilizace se pojí i program launch control, který bychom si nejradši užívali ještě dnes. Věřím, že se vám takové rozjetí z úplné nuly v manuálu nikdy nepovede a v klasickém automatu také ne.

 

Hlavně když to řve…

Od dieslového motoru s přísnými emisními normami dnes už fanoušek aut nemůže očekávat hlasitý projev jeho výfukového potrubí. Škodovka to chce zákazníkovi i tak dopřát, a tak do vozidel montuje reproduktory, které simulují zvuk burácejícího motoru. Zvuk má různé projevy, nejvíce je změna poznat, pokud při jízdě změníte ECO režim na režim SPORT při motoru v tahu. Přináší to alespoň mírné uspokojení, protože přeci jen by to bez takovéhle vychytávky nebylo RSo, nýbrž spíše nuda. Na zádi vozu jsou dvě okrasné koncovky výfuku, na to už jsme u moderních vozidel zvyklí – opravdové výfukové vedení končí kousek před koncovkou a jedna strana je úplně falešná, a to opět pouze v případě dieselové verze. V tomto směru je i „vrcholné“ 4×4 TDI oproti benzínu ochuzeno.

 

V interiéru sportovní duch nechybí

I z interiéru dýchá sportovní atmosféra. Co nejvíce ceníme a je to vidět hned na první pohled – sportovní sedačky těm rozhodně sportovní duch nechybí a ty nás doslova baví. V podobném duchu by se mohlo nést povídání i o volantu. Má příjemně tlustý věnec a kůže na něm je perforovaná, navíc je zespodu zkosený, což opět vzbuzuje přidanou hodnotu sportovního auta. Další specialitou je panoramatická střecha, která se Škodovce opravdu povedla a řeknu vám, že takový slunečný západ slunce v Lomu Amerika? To je romantika jak z telenovely. Jinak vás v interiéru RSa nic nepřekvapí -co funguje, to se nemění a vše zůstává při starém dobrém Simply clever. Upřímně řečeno, při dnešních trendech bychom uvítali větší „odvaz“. U námi testované verze totiž chyběl třeba i digitální přístrojový štít, klasické budíky od Škodovky už dnes působí doslova letargicky. Doufáme, že další RS, které má být údajně hybridní, už popustí uzdu kreativitě a dočkáme se něčeho opravdu nového, a to hlavně po designové stránce Navzdory tomu mám pro vás ještě jedno smeknutí. Čím dál méně aut si do dnešní doby zanechává klasickou ruční brzdu, Octavia RS je mezi nimi!

 

I do nepohody…

Během testu jsem najeli mnoho kilometrů, ať už na okresních silnicích nedaleko Uranových dolů v Příbrami, tak pod vrcholem Ještědu. Její jisté chování, přesné řízení a řazení nás stále překvapovalo a nutilo najíždět další kilometry tak, abychom na autě našli něco negativního, co Vám budeme moci v recenzi napsat. Místo toho se nám naskytla možnost posouvat hranice našeho řidičského umění dál a dál. Testované RSo má výkon 135 kW – nepatří tedy k těm, které by mělo vyhrávat sprintové závody. Na start z městských semaforů napřiklad v kombinaci s launch controlem jde o vskutku dostatečný výkon. Pro atraktivní jízdu po našich silnicích je RSo ideální. Celou dobu jezdíme na Sport, žádná okolnost nás nepřiměje vozidlo přepínat do režimu comfort nebo snad EKO. Vlastně jediná situace, kdy jsme používali COMFORT a EKO, nastala když jsme jeli po dálnici. Nastavujeme adaptivní tempomat. Právě na naši oblíbenou D1 totiž tvrdší nastavení „sportovního“ podvozku a 19“ kola s nízkoprofilovými pneumatikami úplně stavěné není, proto si jízdu zpříjemňujeme komfortním nastavením tlumičů. I takovou jízdu si pak tedy užíváme…

 

Expedice Ještěd: na sněhu je jako doma

Zvědavost nás nenechala na pokoji a museli jsme si prostě Octavii vyzkoušet na sněhu. Vyrazili jsme tak naše RSo vyvenčit na hory. Vzali jsme to přímo na Jizerky, pak lesní stezkou do Bedřichova a pak hurá na Ještěd. Musíme uznat, že se Octavie na sněhu chovala jistě a předvídatelně,po pár kilometrech jsme autu začali důvěřovat tak, že jsme si i párkrát dovolili hraní s s ruční brzdou, u níž znovu oceňuji, že má ještě klasické manuální ovládání. Hodnocení výletu? Příjemné svezení po dálnici a na sněhu jistota, zábava s celkovou průměrnou spotřebou 8 l/100 km. Zpátky doma jsme tak s více než uspokojivým výsledkem!

 

Není RS jako RS

Je naftové RS to samé jako benzínové nebo dokonce lepší? Je potřeba říci, že čtyřkolka přidává dieselovému RSu velkou dynamiku ale stačí to? Neslušela by ta čtyřkolka víc benzínové verzi? To jsou všechno otázky, které se nám jako klasickým vyznavačům tradičnímu škodováckému „RS“ honili hlavou po celou dobu testování. Jednoznačnou odpověď pro vás ale nemáme a nabízíme tuto myšlenku pouze spíše jako sérii otázek k zamyšlení. Hlavně ale záleží na vašich preferencích. Pokud jste srdcem závodník, diesel vás u sportovního auta nikdy neoslní a proto budete buď plakat u benzínového RS245 nebo prostě ulítnete ke konkurenci. Jako otec rodiny hledající prostor, komfort, trochu té zábavy a zároveň slušnou spotřebu ale budete nadšen.

 

Co říci závěrem? Pozitivní nebo rozpačití?

Hodnocení bude tentokrát stručnější, než by jste možná čekali. Za nás je testovaná Škoda Octavia RS TDI 4×4 ideálním rodinným autem pro toho, kdo si chce v autě občas užít i nějakou tu (řidičskou) chvíli osamotě. Buď můžete honit spotřebu pro udržení rodinného rozpočtu anebo se při volné chvilce utrhnout ze řetězu a užít si dynamiku čtyřkolky. Takové je RS 4×4 TDI, které považujeme za opravdu povedenou „rychlejší“ verzi mladoboleslavského rodinného auta.

 

Za tým #HORIZONTFULL David Sutnar a Vojta Šrein

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.