Zdroj úvodní fotky: Škoda Auto a.s. (Škoda Storyboard)
Modernizovaná Škoda Enyaq: Stylovější, úspornější a chytřejší než kdy dřív

Modernizovaná Škoda Enyaq: Stylovější, úspornější a chytřejší než kdy dřív

Autor: David Samsa · Fotografie: Škoda Auto a.s. (Škoda Storyboard)

Škoda Auto pokračuje ve své cestě elektrifikace a přináší modernizované verze modelů Enyaq a Enyaq Coupé. Vozy dostaly nejen výrazně přepracovanou příď, ale také vylepšenou aerodynamiku, což se pozitivně projevuje na dojezdu. Během našeho jednodenního prvního testování jsme měli možnost vyzkoušet tyto novinky v praxi – sešli jsme se na pražském letišti Václava Havla, vybrali jsme si „své“ auto a zamířili na Lipno, kdy se cestou a na následném okruhu auta prověřila v reálných podmínkách. Jak si vedla? Podívejme se na to podrobněji.

Aerodynamika a přepracovaná příď

Modernizovaná příď vozů Enyaq a Enyaq Coupé přináší výraznější a aerodynamičtější design. Nově tvarovaná maska chladiče Crystal Face s osvětlenými lamelami a štíhlejšími světlomety nejenže působí moderněji, ale zároveň snižuje odpor vzduchu. Celá příď vozu je přepracovaná a nejvíce k novému výsledku aerodynamického odporu pomohla právě ona. Nově mimochodem právě i tady chybí klasický znak Škody, který je nahrazený nápisem. Přepracován byl nárazník, boční odtrhová hrana, zámek kapoty, větší jsou otvory pro odvod náporového vzduchu. Díky tomu se podařilo optimalizovat aerodynamiku, což přispívá k delšímu dojezdu na jedno nabití. Výsledkem celého přepracování je koeficient aerodynamického odporu od 0,234 u verze SUV po 0,225 u Coupé, což z něj dělá nejaerodynamičtější Škodovku v historii.

Škoda navíc uvedla šest nových tvarů kol, která jsou k dispozici ve velikostech 20 a 21 palců. Tyto nové ráfky nejen zlepšují vizuální dojem vozu, ale i ty přispívají k lepší aerodynamice.

 

Nová barevná varianta a designové prvky

K již tradičním barvám přibyla nová barevná varianta Olivo Green. Zpočátku jsem měl k této nové barvě jisté výhrady. Nicméně za denního světla a v kombinaci s dvoubarevným lakováním, kde spodní část vozu je ve stříbrném odstínu, získává Enyaq elegantní a svěží vzhled, který na silnici rozhodně upoutá pozornost.

 

Varianty interiéru a změny v označení modelu

Škoda nabízí pro Enyaq několik designových variant interiéru inspirovaných moderním bydlením. Mezi ně patří například:

  • Lodge: Ekologicky laděný interiér s potahy sedadel obsahujícími 40 % přírodní vlny a 60 % recyklovaného polyesteru z PET lahví.
  • Suite: Luxusní provedení s černými/hnědými koženými sedadly, umožňující mít nejen vyhřívání, ale i ventilaci.

Ve všech případech je u sedadel s elektrickým ovládáním obsažena masážní funkce.

Zajímavou změnou je absence označení modelu na černé plaketě na předním blatníku. Přestože prostor pro tento prvek zůstal zachován, nyní působí prázdně, což je podle mého názoru škoda, neboť tento detail dříve dodával vozu jistý charakter.

 

Technologické novinky: Infotainment a aktivní klíček

Dalším zajímavým prvkem je vylepšený infotainment, který se poprvé objevil v novém modelu Škoda Elroq a nyní se dostává i do modelů Enyaq. Nabízí rychlejší odezvu, přehlednější rozhraní a intuitivnější ovládání.

Za zmínku stojí také nový aktivní klíček, který umožňuje bezdotykové odemykání vozu. Pokud se přiblížíte k autu na vzdálenost přibližně dvou metrů, samo se odemkne – podobně jako to mají například vozy Renault/Dacia. Stejně tak při odchodu se automobil automaticky zamkne.

 

Automatické parkování s ovládáním přes mobil

Vyzkoušel jsem také funkci automatického parkování. Vůz se dokáže naučit konkrétní parkovací manévry, což znamená, že pokud pravidelně parkujete na stejném místě, Enyaq si trasu zapamatuje a příště už zaparkuje sám. Stačí k tomu pouze držet prst na mobilním telefonu s příslušnou Škoda aplikací.

 

Nová základní varianta Enyaq 60 a absence jedné verze

Novinkou v nabídce je základní varianta Škoda Enyaq 60, která je vybavena baterií s kapacitou 59 kWh (využitelná kapacita 58 kWh). Díky efektivnímu řízení spotřeby energie a optimalizované aerodynamice slibuje teoretický dojezd až 410 km podle normy WLTP. Tato varianta představuje vstupní model do Enyaq řady a nabízí zajímavý poměr ceny a dojezdu.

Aktuálně Škoda neplánuje uvést na trh verzi Laurin & Klement pro modely Enyaq a Enyaq Coupé. Ale co se plánuje, tak je stále více oblíbená varianta RS.

 

Spotřeba a výkon Enyaq Coupé x85

Na zpáteční cestě jsme za volantem Enyaq Coupé x85 dosáhli průměrné spotřeby 17,7 kWh/100 km. Tedy po cestě z Lipna do Prahy – delší než musela být, po zhruba 276 km nám stále zbývalo 49 % baterie. Upřímně, kolikrát do roka potřebujete ujet takovou vzdálenost na jeden zátah? Nehledě na to, že při domácím nabíjení to odpovídá ekvivalentu přibližně 3 litrů paliva na 100 km, což je na vůz s výkonem 210 kW (286 koní) skutečně pozoruhodný výsledek. Na druhou stranu při opravdu dynamické jízdě v okolí Lipna jsme dokázali atakovat spotřebu na úrovni 30 kWh/100 km. Měl jsme možnost tuto 40 km dlouhou trasu jet s každou variantou Enyaqu – jak se slabší 60, tak 85 i 85x a v průměru jsem se nejčastěji pohyboval na nějakých 18 kWh / 100 km. Podotýkám, že terén byl hornatý a venkovní teplota nebyla vyšší jak 5 stupňů Celsia.

Svezli jsme se na Škoda Economy Run – jak obstál a jak je v reálu použitelný Enyaq iV?

 

Závěr

Modernizované modely Škoda Enyaq a Enyaq Coupé přinášejí řadu vylepšení v designu, aerodynamice a jízdních vlastnostech. Naše testování potvrdilo, že i v náročných podmínkách dokážou tyto vozy nabídnout efektivní provoz a komfortní jízdu. Zpočátku jsem byl k elektromobilům poměrně skeptický, ale nový Enyaq mě přesvědčil, že v dnešní době už představují zajímavou alternativu pro každodenní ježdění.

Na úplný závěr bych si dovolil krátké zamyšlení: po všech turbulencích u konkurence s americkým vlastníkem věřím, že se Enyaq můženejprodávanějším elektromobilem v Evropě. Rozhodně na to má.

 

David Samsa

Technická specifikace

motor

ModelEnyaq 60
Výkon150 kW
Točivý moment310 Nm
Zrychlení 0-100km/h8 s
Max. rychlost160 km/h
PalivoElektrická energie
PřevodovkaRedukční převodovka
Převodů1

Ekonomie provozu

Kombinovaná spotřeba (WLTP)15 kWh/100km
Emisní normaElektrické vozidlo
Velikost pneumatik235/55R19
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS)Sériové vybavení
Typ TPMSnepřímé měření (ABS)

hmotnost

Povolená celková hmotnost2504 kg
Prázdná hmotnost (EU)2002 kg
Přívěs s brzdami1000 kg
Náklad502 kg
Přívěs (bez brzd)750 kg

modelová řada

Název generaceNY
Uveden01/25
Dveře5
KaroserieSUV
Třída vozidlaStřední třída (např. řada 3)

rozměry

Délka4658 mm
Rozvor2766 mm
Šířka1879 mm
Prostor pro zavazadla585 l
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu)1710 l
Max. zatížení střechy75 kg
Výška1622 mm
Světlá výška183 mm
Průměr otáčení9 m
Sedadla5

Podobné vozy

Ford Capri
ford Logo 2024DRP
Body type
SUV
Délka
4634 mm
Šířka
1872 mm
Výška
1626 mm
Rozvor
2767 mm
Boot capacity
572 l
Hmotnost
1914 kg
Dveře
5
Porovnat
ZEEKR X
2024
Body type
SUV
Délka
4432 mm
Šířka
1836 mm
Výška
1566 mm
Rozvor
2750 mm
Boot capacity
362 l
Hmotnost
1855 kg
Dveře
5
Porovnat
smart #3
smart Logo 2023HC11
Body type
SUV
Délka
4400 mm
Šířka
1844 mm
Výška
1556 mm
Rozvor
2785 mm
Boot capacity
370 l
Hmotnost
1780 kg
Dveře
5
Porovnat
BYD Seal U
byd Logo 2024SA3
Body type
SUV
Délka
4785 mm
Šířka
1890 mm
Výška
1668 mm
Rozvor
2765 mm
Boot capacity
552 l
Hmotnost
2020 kg
Dveře
5
Porovnat
MG Marvel R
mg Logo 2021EP21
Body type
SUV
Délka
4674 mm
Šířka
1919 mm
Výška
1613 mm
Rozvor
2804 mm
Boot capacity
357 l
Hmotnost
1810 kg
Dveře
5
Porovnat
smart #1
smart Logo 2022HX11
Body type
SUV
Délka
4270 mm
Šířka
1822 mm
Výška
1636 mm
Rozvor
2750 mm
Boot capacity
313 l
Hmotnost
1800 kg
Dveře
5
Porovnat
Ford Explorer EV
ford Logo 2024DRP
Body type
SUV
Délka
4468 mm
Šířka
1871 mm
Výška
1630 mm
Rozvor
2767 mm
Boot capacity
450 l
Hmotnost
1908 kg
Dveře
5
Porovnat
Renault Scénic
renault Logo 2024RCB
Body type
SUV
Délka
4470 mm
Šířka
1864 mm
Výška
1571 mm
Rozvor
2785 mm
Boot capacity
545 l
Hmotnost
1822 kg
Dveře
5
Porovnat
Nissan Ariya
nissan Logo 2022FE0E
Body type
SUV
Délka
4595 mm
Šířka
1850 mm
Výška
1650 mm
Rozvor
2775 mm
Boot capacity
468 l
Hmotnost
1980 kg
Dveře
5
Porovnat
VW ID.5
vw Logo 2022E2
Body type
SUV
Délka
4599 mm
Šířka
1852 mm
Výška
1616 mm
Rozvor
2770 mm
Boot capacity
549 l
Hmotnost
2118 kg
Dveře
5
Porovnat
Aiways U6
2022MAS891
Body type
SUV
Délka
4805 mm
Šířka
1880 mm
Výška
1641 mm
Rozvor
2800 mm
Boot capacity
472 l
Hmotnost
1790 kg
Dveře
5
Porovnat

Sdílet: