Modernizovaná Škoda Enyaq: Stylovější, úspornější a chytřejší než kdy dřív
Autor: David Samsa · Fotografie: Škoda Auto a.s. (Škoda Storyboard)Škoda Auto pokračuje ve své cestě elektrifikace a přináší modernizované verze modelů Enyaq a Enyaq Coupé. Vozy dostaly nejen výrazně přepracovanou příď, ale také vylepšenou aerodynamiku, což se pozitivně projevuje na dojezdu. Během našeho jednodenního prvního testování jsme měli možnost vyzkoušet tyto novinky v praxi – sešli jsme se na pražském letišti Václava Havla, vybrali jsme si „své“ auto a zamířili na Lipno, kdy se cestou a na následném okruhu auta prověřila v reálných podmínkách. Jak si vedla? Podívejme se na to podrobněji.
Aerodynamika a přepracovaná příď
Modernizovaná příď vozů Enyaq a Enyaq Coupé přináší výraznější a aerodynamičtější design. Nově tvarovaná maska chladiče Crystal Face s osvětlenými lamelami a štíhlejšími světlomety nejenže působí moderněji, ale zároveň snižuje odpor vzduchu. Celá příď vozu je přepracovaná a nejvíce k novému výsledku aerodynamického odporu pomohla právě ona. Nově mimochodem právě i tady chybí klasický znak Škody, který je nahrazený nápisem. Přepracován byl nárazník, boční odtrhová hrana, zámek kapoty, větší jsou otvory pro odvod náporového vzduchu. Díky tomu se podařilo optimalizovat aerodynamiku, což přispívá k delšímu dojezdu na jedno nabití. Výsledkem celého přepracování je koeficient aerodynamického odporu od 0,234 u verze SUV po 0,225 u Coupé, což z něj dělá nejaerodynamičtější Škodovku v historii.
Škoda navíc uvedla šest nových tvarů kol, která jsou k dispozici ve velikostech 20 a 21 palců. Tyto nové ráfky nejen zlepšují vizuální dojem vozu, ale i ty přispívají k lepší aerodynamice.
Nová barevná varianta a designové prvky
K již tradičním barvám přibyla nová barevná varianta Olivo Green. Zpočátku jsem měl k této nové barvě jisté výhrady. Nicméně za denního světla a v kombinaci s dvoubarevným lakováním, kde spodní část vozu je ve stříbrném odstínu, získává Enyaq elegantní a svěží vzhled, který na silnici rozhodně upoutá pozornost.
Varianty interiéru a změny v označení modelu
Škoda nabízí pro Enyaq několik designových variant interiéru inspirovaných moderním bydlením. Mezi ně patří například:
- Lodge: Ekologicky laděný interiér s potahy sedadel obsahujícími 40 % přírodní vlny a 60 % recyklovaného polyesteru z PET lahví.
- Suite: Luxusní provedení s černými/hnědými koženými sedadly, umožňující mít nejen vyhřívání, ale i ventilaci.
Ve všech případech je u sedadel s elektrickým ovládáním obsažena masážní funkce.
Zajímavou změnou je absence označení modelu na černé plaketě na předním blatníku. Přestože prostor pro tento prvek zůstal zachován, nyní působí prázdně, což je podle mého názoru škoda, neboť tento detail dříve dodával vozu jistý charakter.
Technologické novinky: Infotainment a aktivní klíček
Dalším zajímavým prvkem je vylepšený infotainment, který se poprvé objevil v novém modelu Škoda Elroq a nyní se dostává i do modelů Enyaq. Nabízí rychlejší odezvu, přehlednější rozhraní a intuitivnější ovládání.
Za zmínku stojí také nový aktivní klíček, který umožňuje bezdotykové odemykání vozu. Pokud se přiblížíte k autu na vzdálenost přibližně dvou metrů, samo se odemkne – podobně jako to mají například vozy Renault/Dacia. Stejně tak při odchodu se automobil automaticky zamkne.
Automatické parkování s ovládáním přes mobil
Vyzkoušel jsem také funkci automatického parkování. Vůz se dokáže naučit konkrétní parkovací manévry, což znamená, že pokud pravidelně parkujete na stejném místě, Enyaq si trasu zapamatuje a příště už zaparkuje sám. Stačí k tomu pouze držet prst na mobilním telefonu s příslušnou Škoda aplikací.
Nová základní varianta Enyaq 60 a absence jedné verze
Novinkou v nabídce je základní varianta Škoda Enyaq 60, která je vybavena baterií s kapacitou 59 kWh (využitelná kapacita 58 kWh). Díky efektivnímu řízení spotřeby energie a optimalizované aerodynamice slibuje teoretický dojezd až 410 km podle normy WLTP. Tato varianta představuje vstupní model do Enyaq řady a nabízí zajímavý poměr ceny a dojezdu.
Aktuálně Škoda neplánuje uvést na trh verzi Laurin & Klement pro modely Enyaq a Enyaq Coupé. Ale co se plánuje, tak je stále více oblíbená varianta RS.
Spotřeba a výkon Enyaq Coupé x85
Na zpáteční cestě jsme za volantem Enyaq Coupé x85 dosáhli průměrné spotřeby 17,7 kWh/100 km. Tedy po cestě z Lipna do Prahy – delší než musela být, po zhruba 276 km nám stále zbývalo 49 % baterie. Upřímně, kolikrát do roka potřebujete ujet takovou vzdálenost na jeden zátah? Nehledě na to, že při domácím nabíjení to odpovídá ekvivalentu přibližně 3 litrů paliva na 100 km, což je na vůz s výkonem 210 kW (286 koní) skutečně pozoruhodný výsledek. Na druhou stranu při opravdu dynamické jízdě v okolí Lipna jsme dokázali atakovat spotřebu na úrovni 30 kWh/100 km. Měl jsme možnost tuto 40 km dlouhou trasu jet s každou variantou Enyaqu – jak se slabší 60, tak 85 i 85x a v průměru jsem se nejčastěji pohyboval na nějakých 18 kWh / 100 km. Podotýkám, že terén byl hornatý a venkovní teplota nebyla vyšší jak 5 stupňů Celsia.
Svezli jsme se na Škoda Economy Run – jak obstál a jak je v reálu použitelný Enyaq iV?
Závěr
Modernizované modely Škoda Enyaq a Enyaq Coupé přinášejí řadu vylepšení v designu, aerodynamice a jízdních vlastnostech. Naše testování potvrdilo, že i v náročných podmínkách dokážou tyto vozy nabídnout efektivní provoz a komfortní jízdu. Zpočátku jsem byl k elektromobilům poměrně skeptický, ale nový Enyaq mě přesvědčil, že v dnešní době už představují zajímavou alternativu pro každodenní ježdění.
Na úplný závěr bych si dovolil krátké zamyšlení: po všech turbulencích u konkurence s americkým vlastníkem věřím, že se Enyaq můženejprodávanějším elektromobilem v Evropě. Rozhodně na to má.
David Samsa
Technická specifikace
motor | |
Model | Enyaq 60 |
Výkon | 150 kW |
Točivý moment | 310 Nm |
Zrychlení 0-100km/h | 8 s |
Max. rychlost | 160 km/h |
Palivo | Elektrická energie |
Převodovka | Redukční převodovka |
Převodů | 1 |
Ekonomie provozu | |
Kombinovaná spotřeba (WLTP) | 15 kWh/100km |
Emisní norma | Elektrické vozidlo |
Velikost pneumatik | 235/55R19 |
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) | Sériové vybavení |
Typ TPMS | nepřímé měření (ABS) |
hmotnost | |
Povolená celková hmotnost | 2504 kg |
Prázdná hmotnost (EU) | 2002 kg |
Přívěs s brzdami | 1000 kg |
Náklad | 502 kg |
Přívěs (bez brzd) | 750 kg |
modelová řada | |
Název generace | NY |
Uveden | 01/25 |
Dveře | 5 |
Karoserie | SUV |
Třída vozidla | Střední třída (např. řada 3) |
rozměry | |
Délka | 4658 mm |
Rozvor | 2766 mm |
Šířka | 1879 mm |
Prostor pro zavazadla | 585 l |
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu) | 1710 l |
Max. zatížení střechy | 75 kg |
Výška | 1622 mm |
Světlá výška | 183 mm |
Průměr otáčení | 9 m |
Sedadla | 5 |
Podobné vozy






