Zdroj úvodní fotky: Škoda Auto a.s. (Škoda Storyboard)
První dojmy: Škoda Octavia – facelift, který není jen o světlech a náraznících

První dojmy: Škoda Octavia – facelift, který není jen o světlech a náraznících

Autor: Miroslav Jeništa · Fotografie: Škoda Auto a.s. (Škoda Storyboard)

4. generace mladoboleslavského bestselleru se představila v roce 2019, a tak nastal čas na jemné osvěžení designu a vylepšení stávající techniky. Během dvou dnů si pro nás Škoda Auto přichystala dynamické testování Octavie, a to v malebné krajině jihomoravského kraje a krátkou tiskovou konferencí uspořádanou v Mikulově. Co se změnilo a co vše evoluce z mnoha úhlů pohledu nejdůležitějšího modelu české automobilky? To a mnohem více přinášíme v následujících řádcích.

Čtvrtá generace Octavie patřila od svého představení mezi pohledná auta, takže nebylo potřeba žádných velkých zásahů do designu. Nejvýraznější změna se udála v přední části, a v podobě nového předního nárazníku a decentně upravených předních světel, která dostala druhou generaci LED Matrix funkce. Zadní část doznala také jen kosmetických změn. Zásadní změny pak ale přišly v interiéru, hlavně v oblasti infotainmentu, kdy inženýři zapracovali na stabilitě systému, který může disponovat až 13“ dotykovou obrazovkou. Pojďme se podívat podrobněji, co se vlastně změnilo.

 

Exteriér: jemné úpravy karoserie, vylepšený vzhled a technologie předních světlometů

Nový přední a zadní nárazník s přepracovanou maskou chladiče dodávají modelu Octavia svěží vzhled. Vyspělé Matrix‑LED přední světlomety druhé generace s novými designovými prvky Crystallinium a 36 individuálními světelnými segmenty zajišťují ještě lepší osvětlení silnice před vozem, a zároveň účinně chrání řidiče protijedoucích vozidel před oslněním.

Základní přední světlomety nyní standardně využívají LED technologii pro všechny světelné funkce. Příplatkové Matrix‑LED přední světlomety druhé generace mají výkonnější Bi‑LED modul, který slouží pro potkávací a dálková světla. Vnitřní Matrix modul má 36 jednotlivých světelných segmentů ve dvou řadách. Prostor před vozem je díky tomu lépe osvětlen a řidiči protijedoucích vozidel jsou při zapnutých dálkových světlech ještě lépe chráněni před oslněním. Mlhová světla byla nahrazena funkcí hlavních světel do špatného počasí, které automaticky přizpůsobují světelný výkon aktuálním světelným podmínkám. LED zadní světla jsou k dispozici ve dvou verzích. Top LED zadní světla mají navíc animovanou funkci Coming/Leaving Home a animované ukazatele směru, které spolu s horním segmentem zadních světel ve tvaru písmene C zasahují do pátých dveří.

 

Interiér: Vylepšená výbava infotainmentu a další udržitelné materiály

Poprvé je Octavia k dispozici s 13″ centrálním displejem infotainmentu. Devět designů interiéru modernizovaného modelu Octavia se vyznačuje vyšším podílem využití recyklovaných materiálů. Odrazem závazku společnosti Škoda Auto k trvalé udržitelnosti jsou slupky kávové třešně, které jinak slouží jako odpadní produkt, použité k udržitelnému vyčinění kůže na sedadlech interiéru Suite.

Modernizovaná Octavia má ještě bohatší standardní výbavu, včetně volně stojícího 10″ infotainmentu a zcela nového 10″ virtuálního kokpitu mini, který nahrazuje analogový přístrojový panel s Maxi‑DOTem. V nabídce zůstává také vylepšený 10″ virtuální kokpit. Poprvé v této modelové řadě je k dispozici také infotainment s 13″ centrálním displejem. Digitální displeje a obrazovky infotainmentu mají přepracovanou grafiku pro ještě intuitivnější ovládání.

Dvouzónová automatická klimatizace Climatronic je součástí standardní výbavy všech modelů, stejně jako nová funkce „Výhřevy“. Ta dokáže stiskem jediného tlačítka v menu zapnout všechny funkce vyhřívání ve voze, včetně vyhřívání předního a zadního skla, volantu a sedadel. Od výbavového stupně Selection je v interiéru k dispozici také rychlé bezdrátové nabíjení chytrých telefonů s výkonem 15 wattů s aktivním odvětráváním. USB‑C konektory mají nyní výkon 45 wattů a nabízí tak třikrát vyšší nabíjecí výkon než dříve. Nová funkce bezklíčového systému KESSY automaticky odemkne nebo zamkne vozidlo, jakmile řidič s klíčem v ruce vstoupí nebo opustí prostor do vzdálenosti 1,5 metru od vozu.

Modernizovaná Škoda Octavia přichází s novým čalouněním, dekoračními lištami a výplněmi dveří. Nabídková struktura zahrnuje výbavové stupně Essence, Selection, Top Selection, Exclusive Selection, Sportline a RS a devět variant interiéru. V některých z nich jsou použity recyklované materiály. Příkladem jsou látky v interiérech Lodge a Sportline nebo ekologicky zpracovaná kůže v interiéru Suite. K jejímu vyčinění se používají udržitelné materiály, včetně slupek z kávových zrn. Top ergonomická přední sedadla tohoto interiéru mají navíc certifikaci AGR (kampaň pro zdravá záda), ventilační a masážní funkci. Další premiérou pro model Octavia jsou v interiéru a na volantu použité ozdobné lišty v odstínu Dark Chrome. Volant má nové 2D logo Škoda.

Modernizovaná Octavia přináší také nové Simply Clever prvky. Octavia Combi může být vybavena poloautomatickým odjištěním roletového krytu, který se po otevření pátých dveří zasune zpět a zajistí tak snadný přístup do zavazadlového prostoru. Svou premiéru má také speciální odkládací schránka na středovém tunelu vzadu, kam si mohou cestující na zadních sedadlech odložit tašku, kelímek nebo lahev. Držák tabletu na zadní straně předních sedadel je nyní k dispozici také pro sportovní sedadla. Škrabka na led ve víku palivové nádrže a deštník v odkládací přihrádce předních dveřích jsou nyní vyrobeny z recyklovaných materiálů.

 

Pohonné jednotky: Čtyři benzinové a dva naftové motory a dvě mild-hybridní varianty

Škoda Octavia je k dispozici s řadou technicky vyspělých a úsporných čtyřválcových motorů – čtyřmi benzinovými a dvěma naftovými motory s výkony od 85 kW (115 k) až po 195 kW (265 k) u modelu Octavia RS. Motor 2,0 TSI o výkonu 150 kW (204 k) bude standardně dodáván s pohonem všech kol.

Nabídka pohonných jednotek modernizovaného modelu Octavia začíná benzinovým motorem 1,5 TSI s výkonem 85 kW (115 k) a naftovým motorem 2,0 TDI s výkonem 85 kW (115 k). Oba motory se pojí s manuální šestistupňovou převodovkou. Předchozí tříválcový benzinový agregát o výkonu 81 kW byl nahrazen novým čtyřválcovým motorem. Základní benzinový motor je stejně jako verze 1,5 TSI s výkonem 110 kW (150 k) k dispozici s mild‑hybridní technologií ve spojení s automatickou převodovkou DSG. Mild‑hybridní technologie využívá k ukládání energie do 48V lithium‑iontové baterie kapalinou chlazený 48V startér‑generátor poháněný řemenem. Tato energie získaná při rekuperaci může pomoci spalovacímu motoru elektrickým boostem nebo umožnit modelu Octavia plachtit se zcela vypnutým motorem. Oba motory 1,5 TSI jsou vybaveny systémem automatického odpojování válců ACT+, který při nízké zátěži automaticky odpojuje přívod paliva do dvou válců a tím dále snižuje spotřebu. Turbodmychadlo využívá variabilní geometrii lopatek.

U obou motorů 2,0 TSI dosahuje tlak vstřikování paliva 350 barů a čtyřválce disponují proměnným zdvihem ventilů. Ke zvýšení výkonu přispívá vylepšené sání vzduchu a optimalizace tření. Varianta o výkonu 150 kW (204 k) se standardním pohonem všech kol pracuje se zvýšeným kompresním poměrem 12,2:1 a je o 10 kW (14 k) výkonnější než její předchůdce. Motor 2,0 TSI s výkonem 195 kW (265 k) je dokonce o 15 kW (20 k) výkonnější než předchůdce. Oba motory jsou logicky taktéž úspornější než dříve.

U obou motorů 2,0 TDI kliková hřídel s ocelovými písty účinně snižuje tepelné ztráty a zároveň zvyšuje rychlost spalování. Vstřikovací tlak činí 2 200 barů, turbodmychadlo využívá variabilní geometrii lopatek, která zajišťuje optimální plnicí tlak v širokém spektru otáček a díky tomu má motor plynulejší charakteristiku výkonové křivky. Díky optimalizaci systému úpravy výfukových plynů umístěnému v blízkosti motoru vypouští oba motory méně oxidů dusíku (NOx). Během takzvaného procesu Twin Dosing dochází k vstřikování AdBlue před dva SCR katalyzátory, které jsou řazené za sebou.

 

Co na závěr? překvapivě opravdové zlepšení!

I přesto, že se jedná „jen“ o facelift, „Octávka“ se opět výrazně posunula a stala se lepším autem. Vylepšený infotainment, lepší přední světla a mnoho dalších věcí, na které nebyl čas, ale jistě se na ně podíváme při klasickém redakčním testu. Zamrzí absence naftové čtyřkolky, rozhodně ale litrový tříválec jakožto základní motorizace nikomu chybět nebude. O kvalitách „nového“ 1.5 TSI jsme se přesvědčili sami a už teď se nemůžeme dočkat, až jej podrobíme našemu tradičnímu drobnohledu v rámci testování.

 

Miroslav Jeništa

Sdílet: