Nová Škoda Superb liftback: první dojmy – čím potěší a překvapí
Autor: David Samsa · Fotografie: Škoda Auto a.s. (Škoda Storyboard)Škoda nedávno představila novou generaci modelu Superb, který bude opět dostupný ve verzích liftback a kombi. I my jsme již před časem měli možnost se se čtvrtou generací vlajkové lodi z Mladé Boleslavi svézt. Jenže v březnu kolega Vítek jezdil „pouze“ s variantou Combi. Ta alespoň doposud tradičnější, označovaná jako liftback, měla mít pár měsíců zpoždění. A na řadu přichází právě teď. Vůbec poprvé jsme tedy měli i my tu čest protáhnout tentokrát po českých okreskách v podstatě všechny dostupné varianty této žhavé mladoboleslavské novinky. Jaká je? Shodneme se s Vítkem v pozitivním hodnocení i teď, když mám právě já možnost projet liftback a další motorizace? To a mnohem více se dozvíte v následujících řádcích.
Nový Superb je navržen tak, aby zvyšoval laťku v oblasti komfortu a prostornosti, což jsou oblasti, ve kterých se již jeho předchůdci velmi osvědčili. Superb sdílí platformu s novým Volkswagenem Passat, který se díky tomu musel prodloužit, ale to se bavíme o variantě kombi. Jak jste určitě s předchozích několika řádků pochopili, dnes se budeme věnovat primárně liftbacku, na který Volkswagen odpověď nemá. Úvodem doplním už jen to, že Jak Superb, tak Passat budou vyráběny v závodě VW v Bratislavě.
Design a Interiér
Nový Superb má elegantní linie a velikostí budí dojem podstatně většího auta. Při seznámení jsme měli možnost řídit vozy s interiérem, který nabízí ergonomická, elektricky nastavitelná sedadla s certifikací AGR, vyhříváním, odvětráváním a pneumatickou masáží, takzvané kočičí tlapičky. Mimo jiné velice příjemné. Významným vylepšením prošlo také celkové odhlučnění vozu, což je podpořeno i akustickými skly všech oken a skvělou aerodynamikou.
Nový Superb je k dispozici ve dvou výbavových stupních, které nabízí různé designy interiéru, doplněné tematickými pakety a možnostmi individualizace. Výbavový stupeň Selection zahrnuje interiéry Loft, Lounge, Suite černý a Suite hnědý Cognac, zatímco Superb L&K nabízí interiéry L&K černý a L&K hnědý Cognac s vyšitou značkou Laurin & Klement. Nová středová konzole, s přesunutým voličem převodovky na sloupek řízení, poskytuje více prostoru a je vybavena bezdrátovým nabíjením s výkonem 15 W a ventilátorem pro chlazení telefonu. Centrální displej infotainmentu má úhlopříčku 10“ nebo 13“ a spolu s 10“ virtuálním kokpitem nabízí aktualizovanou grafiku pro intuitivní ovládání. Poprvé je k dispozici head-up displej promítající klíčové informace do zorného pole řidiče. Superb se dodává se dvěma typy předních sedadel, přičemž všechny textilie obsahují recyklované materiály a kůže je ekologicky vyčiněná. Zadní loketní opěrka má integrovaný držák nápojů a multimediálních zařízení, a interiér obsahuje i otvor pro přepravu dlouhých předmětů. Na přání je dostupný paket Family, zahrnující boční airbagy vzadu, paket pro spaní, držák na tablet a stínicí rolety. Ambientní osvětlení s možností volby z deseti barev je standardem od interiéru Lounge a verze L&K nabízí osvětlení prohlubní vnějších klik vozu. Superb také nabízí na přání audiosystém CANTON s výkonem 725 W a 12 reproduktory. Vůz obsahuje až 28 Simply Clever prvků, včetně držáku parkovacího lístku, kapes na mobilní telefony, elektrického roletového krytu zavazadlového prostoru, posuvné zadní středové loketní opěrky, výhřevů sedadel a volantu, škrabky na led a deštníku z udržitelných materiálů, a QR kódu v zavazadlovém prostoru s instruktážními videi.
Infotainment a Technologie
Infotainment systém nabízí širokou konfigurovatelnost a novinkou jsou otočné ovladače Smart Dials, které umožňují snadné ovládání i naslepo. Je to opravdu návykové, stačí jednou zmáčknout, otočit a změníte si ovládací prvek. Navíc si tyto ovladače můžete plně konfigurovat. Kombinují digitální a manuální ovládací prvky s displeji, umožňující snadné ovládání funkcí vozu, včetně teploty, ventilace a nastavení infotainmentu. Krajní mají přednastavenu možnost teploty v interiéru, vyhřívání a chlazení sedaček, prostřední ovladač, pak můžete využít, například na hlasitost rádia, jízdní režimy apod. Pokud vám ani toto vylepšení nebude plně vyhovovat, můžete většinu funkcí ovládat i hlasově pomocí Laury. Co se týče obrazovky infotainmentu, nejsem úplně příznivcem tabletů, ale zde to nevypadá tak zle a hlavně to skvěle funguje. Nově si také zde můžete konfigurovat zkratky a rychlá tlačítka (až pět). Na volantu je pak možné jednoduše vypnout asistenty, jako je udržování jízdy v pruhu a varování při překročení rychlosti apod.
Nová generace bezpečnostních asistentů
V oblasti bezpečnosti přináší nový Superb generační obměnu senzorů, které nyní vidí snad i za roh, ale hlavně dál a lépe rozeznávají objekty. Seznam asistentů byl rozšířen o nové funkce, které zvyšují bezpečnost při odbočování a projíždění nepřehlednými křižovatkami
Nová generace čítá asistenta při odbočování, asistenci při průjezdu křižovatkou a antikolizního asistenta v rámci systému Front Assist. Asistovaná jízda, asistent změny jízdního pruhu a asistent pro jízdu s přívěsem byly vylepšeny, stejně jako proaktivní ochrana cestujících a až deset airbagů. Superb poprvé využívá nanoradarové senzory, které zvyšují výkon asistenčních systémů, jako je prediktivní ochrana cyklistů a varování při změně jízdního pruhu. Multifunkční kamera má větší zorné pole, což zlepšuje funkci asistenta při odbočování vlevo. Automatické parkování ovládá řízení, brzdění, akceleraci a volbu směru jízdy, a umožňuje parkování na dálku pomocí aplikace MyŠkoda. Vylepšená asistovaná jízda nabízí lepší vizualizaci ve virtuálním kokpitu a prediktivní tempomat. Nový systém rozpoznání únavy a pozornosti řidiče, který je součástí standardní výbavy, aktivuje varování při detekci nepozornosti či únavy. Nouzový asistent při absenci reakce zpomaluje vůz až do zastavení a automaticky spustí eCall. Superb chrání cestující až deseti airbagy, včetně nového středového airbagu mezi řidičem a spolujezdcem a bočních airbagů pro druhou řadu sedadel dostupných v rámci Family paketu.
Motory a Jízdní Vlastnosti
Testování v Česku zahrnovalo benzínové motory 1.5 TSI (110 kW) , 2.0 TSI (195 kW) a dieselové 2.0 TDI (110 kW) a 2.0 TDI (142 kW), obě silnější verze s pohonem 4×4, všechny pak se sedmistupňovou automatickou převodovkou. Manuální převodovka se u nového Superbu dodávat nebude. Díky tomu, že se volič převodovky přesunul na sloupek řízení, vznikl větší odkládací prostor v místě obvyklém voliči převodovky.
Nový Superb nabízí výjimečnou jízdní stabilitu, tichý chod a nízkou spotřebu paliva. Měl jsem možnost jezdit v okolí Karlových Varů, kdy jsem protáhl nejsilnější verzi na Boží dar a tam se tedy spotřeba pohybovala někde až na hranici 11 l/100km, na druhou stranu, když jsem se s tím samým motorem vracel zpět z Karlových Varů na letiště v Praze a dodržoval všechny předepsané rychlosti, dokázal jsem se dostat na takřka neuvěřitelných 6,8 l/100 km. Ke spotřebě určitě napomáhá i nízký odpor vzduchu. Skvělá je i aerodynamika a aktivní žaluzie. Součinitel odporu vzduchu se u liftbacku snížil o 15 % na hodnotu 0,23. Dále bych rád vypíchl lepší DCC+ tlumiče, které dopomáhají ke výbornému směrovému vedení vozu a jsou ideální na dlouhé trasy. Vozy jsme měli k dispozici jak na 18palcových, tak 19palcových kolech, kdy samozřejmě větší kola vozu více sluší, ale já bych volil výší profil pneumatiky. A proč? Protože pak si spolu se skvěle fungujícím podvozkem a perfektními sedačkami připadáte jak v extrémně pohodlných francouzských sedanech na vzduchovém podvozku.
Závěrem něco málo o aktuální nabídce
Ceny nového Superbu začínají aktuálně na 935 000 Kč. Liftback je dlouhý 4 912 mm, široký 1 849 mm a vysoký 1 481 mm, s rozvorem 2 837 mm.
Předpokládám, že nový Superb opět přitáhne pozornost jak zákazníků fleetových (firemních), tak těch soukromých – hledajících spolehlivý a komfortní vůz vyšší střední třídy. Bez pochyby tak bude pokračovat v úspěšné tradici předchozích generací, kterých se od uvedení prvního vozu v roce 2001 prodalo ve více než 1,55 milionu kusech.
Toto byly krátké první dojmy a seznámení s vozem Superb liftback; v redakci se již těšíme na plnohodnotný test, během kterého vám přineseme podrobnější informace o této důležité letošní novince.
David Samsa
Technická specifikace
motor | |
Model | Superb 2.0 TSI |
Výkon | 195 kW |
Točivý moment | 400 Nm |
Maximální točivý moment při otáčkách | 1650 RPM |
Zrychlení 0-100km/h | 5 s |
Max. rychlost | 250 km/h |
Palivo | Super 95 |
Válců | 4 |
Maximální výkon při otáčkách | 5000 RPM |
Převodovka | Automatická převodovka (dvouspojková) |
Převodů | 7 |
Vstřikování paliva | Přímé vstřikování |
Typ motoru | Turbo |
Objem | 1984 ccm |
Ventily | 4 |
Ekonomie provozu | |
Kombinovaná spotřeba (WLTP) | 7 l/100km |
Spotřeba na krátkých trasách (WLTP) | 11 l/100km |
Spotřeba v městském provozu (WLTP) | 7 l/100km |
Spotřeba na dálnicích (WLTP) | 6 l/100km |
Velikost nádrže | 66 l |
Emisní norma | Euro 6e (WLTP) 36EA |
Start-Stop systém | Sériové vybavení |
Velikost pneumatik | 215/55R17 |
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) | Sériové vybavení |
Typ TPMS | nepřímé měření (ABS) |
hmotnost | |
Povolená celková hmotnost | 2300 kg |
Prázdná hmotnost (EU) | 1720 kg |
Přívěs s brzdami | 2200 kg |
Náklad | 580 kg |
Přívěs (bez brzd) | 750 kg |
modelová řada | |
Název generace | NZ |
Uveden | 04/24 |
Dveře | 5 |
Karoserie | Sedan |
Třída vozidla | Vyšší střední třída (např. třída E) |
rozměry | |
Délka | 4912 mm |
Rozvor | 2841 mm |
Šířka | 1849 mm |
Prostor pro zavazadla | 645 l |
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu) | 1795 l |
Max. zatížení střechy | 100 kg |
Výška | 1481 mm |
Světlá výška | 138 mm |
Průměr otáčení | 11 m |
Sedadla | 5 |