Zdroj úvodní fotky: Škoda Auto a.s. (Škoda Storyboard)
Nová Škoda Superb liftback: první dojmy – čím potěší a překvapí

Nová Škoda Superb liftback: první dojmy – čím potěší a překvapí

Autor: David Samsa · Fotografie: Škoda Auto a.s. (Škoda Storyboard)

Škoda nedávno představila novou generaci modelu Superb, který bude opět dostupný ve verzích liftback a kombi. I my jsme již před časem měli možnost se se čtvrtou generací vlajkové lodi z Mladé Boleslavi svézt. Jenže v březnu kolega Vítek jezdil „pouze“ s variantou Combi. Ta alespoň doposud tradičnější, označovaná jako liftback, měla mít pár měsíců zpoždění. A na řadu přichází právě teď. Vůbec poprvé jsme tedy měli i my tu čest protáhnout tentokrát po českých okreskách v podstatě všechny dostupné varianty této žhavé mladoboleslavské novinky. Jaká je? Shodneme se s Vítkem v pozitivním hodnocení i teď, když mám právě já možnost projet liftback a další motorizace? To a mnohem více se dozvíte v následujících řádcích.

Nový Superb je navržen tak, aby zvyšoval laťku v oblasti komfortu a prostornosti, což jsou oblasti, ve kterých se již jeho předchůdci velmi osvědčili. Superb sdílí platformu s novým Volkswagenem Passat, který se díky tomu musel prodloužit, ale to se bavíme o variantě kombi. Jak jste určitě s předchozích několika řádků pochopili, dnes se budeme věnovat primárně liftbacku, na který Volkswagen odpověď nemá. Úvodem doplním už jen to, že Jak Superb, tak Passat budou vyráběny v závodě VW v Bratislavě​.

 

Design a Interiér

Nový Superb má elegantní linie a velikostí budí dojem podstatně většího auta. Při seznámení jsme měli možnost řídit vozy s interiérem, který nabízí ergonomická, elektricky nastavitelná sedadla s certifikací AGR, vyhříváním, odvětráváním a pneumatickou masáží, takzvané kočičí tlapičky. Mimo jiné velice příjemné. Významným vylepšením prošlo také celkové odhlučnění vozu, což je podpořeno i akustickými skly všech oken a skvělou aerodynamikou.
Nový Superb je k dispozici ve dvou výbavových stupních, které nabízí různé designy interiéru, doplněné tematickými pakety a možnostmi individualizace. Výbavový stupeň Selection zahrnuje interiéry Loft, Lounge, Suite černý a Suite hnědý Cognac, zatímco Superb L&K nabízí interiéry L&K černý a L&K hnědý Cognac s vyšitou značkou Laurin & Klement. Nová středová konzole, s přesunutým voličem převodovky na sloupek řízení, poskytuje více prostoru a je vybavena bezdrátovým nabíjením s výkonem 15 W a ventilátorem pro chlazení telefonu. Centrální displej infotainmentu má úhlopříčku 10“ nebo 13“ a spolu s 10“ virtuálním kokpitem nabízí aktualizovanou grafiku pro intuitivní ovládání. Poprvé je k dispozici head-up displej promítající klíčové informace do zorného pole řidiče. Superb se dodává se dvěma typy předních sedadel, přičemž všechny textilie obsahují recyklované materiály a kůže je ekologicky vyčiněná. Zadní loketní opěrka má integrovaný držák nápojů a multimediálních zařízení, a interiér obsahuje i otvor pro přepravu dlouhých předmětů. Na přání je dostupný paket Family, zahrnující boční airbagy vzadu, paket pro spaní, držák na tablet a stínicí rolety. Ambientní osvětlení s možností volby z deseti barev je standardem od interiéru Lounge a verze L&K nabízí osvětlení prohlubní vnějších klik vozu. Superb také nabízí na přání audiosystém CANTON s výkonem 725 W a 12 reproduktory. Vůz obsahuje až 28 Simply Clever prvků, včetně držáku parkovacího lístku, kapes na mobilní telefony, elektrického roletového krytu zavazadlového prostoru, posuvné zadní středové loketní opěrky, výhřevů sedadel a volantu, škrabky na led a deštníku z udržitelných materiálů, a QR kódu v zavazadlovém prostoru s instruktážními videi.

 

Infotainment a Technologie

Infotainment systém nabízí širokou konfigurovatelnost a novinkou jsou otočné ovladače Smart Dials, které umožňují snadné ovládání i naslepo. Je to opravdu návykové, stačí jednou zmáčknout, otočit a změníte si ovládací prvek. Navíc si tyto ovladače můžete plně konfigurovat. Kombinují digitální a manuální ovládací prvky s displeji, umožňující snadné ovládání funkcí vozu, včetně teploty, ventilace a nastavení infotainmentu. Krajní mají přednastavenu možnost teploty v interiéru, vyhřívání a chlazení sedaček, prostřední ovladač, pak můžete využít, například na hlasitost rádia, jízdní režimy apod. Pokud vám ani toto vylepšení nebude plně vyhovovat, můžete většinu funkcí ovládat i hlasově pomocí Laury. Co se týče obrazovky infotainmentu, nejsem úplně příznivcem tabletů, ale zde to nevypadá tak zle a hlavně to skvěle funguje. Nově si také zde můžete konfigurovat zkratky a rychlá tlačítka (až pět). Na volantu je pak možné jednoduše vypnout asistenty, jako je udržování jízdy v pruhu a varování při překročení rychlosti​ apod.

 

Nová generace bezpečnostních asistentů

V oblasti bezpečnosti přináší nový Superb generační obměnu senzorů, které nyní vidí snad i za roh, ale hlavně dál a lépe rozeznávají objekty. Seznam asistentů byl rozšířen o nové funkce, které zvyšují bezpečnost při odbočování a projíždění nepřehlednými křižovatkami​

Nová generace čítá asistenta při odbočování, asistenci při průjezdu křižovatkou a antikolizního asistenta v rámci systému Front Assist. Asistovaná jízda, asistent změny jízdního pruhu a asistent pro jízdu s přívěsem byly vylepšeny, stejně jako proaktivní ochrana cestujících a až deset airbagů. Superb poprvé využívá nanoradarové senzory, které zvyšují výkon asistenčních systémů, jako je prediktivní ochrana cyklistů a varování při změně jízdního pruhu. Multifunkční kamera má větší zorné pole, což zlepšuje funkci asistenta při odbočování vlevo. Automatické parkování ovládá řízení, brzdění, akceleraci a volbu směru jízdy, a umožňuje parkování na dálku pomocí aplikace MyŠkoda. Vylepšená asistovaná jízda nabízí lepší vizualizaci ve virtuálním kokpitu a prediktivní tempomat. Nový systém rozpoznání únavy a pozornosti řidiče, který je součástí standardní výbavy, aktivuje varování při detekci nepozornosti či únavy. Nouzový asistent při absenci reakce zpomaluje vůz až do zastavení a automaticky spustí eCall. Superb chrání cestující až deseti airbagy, včetně nového středového airbagu mezi řidičem a spolujezdcem a bočních airbagů pro druhou řadu sedadel dostupných v rámci Family paketu.

 

Motory a Jízdní Vlastnosti

Testování v Česku zahrnovalo benzínové motory 1.5 TSI (110 kW) , 2.0 TSI (195 kW) a dieselové 2.0 TDI (110 kW) a 2.0 TDI (142 kW), obě silnější verze s pohonem 4×4, všechny pak se sedmistupňovou automatickou převodovkou. Manuální převodovka se u nového Superbu dodávat nebude. Díky tomu, že se volič převodovky přesunul na sloupek řízení, vznikl větší odkládací prostor v místě obvyklém voliči převodovky.

Nový Superb nabízí výjimečnou jízdní stabilitu, tichý chod a nízkou spotřebu paliva. Měl jsem možnost jezdit v okolí Karlových Varů, kdy jsem protáhl nejsilnější verzi na Boží dar a tam se tedy spotřeba pohybovala někde až na hranici 11 l/100km, na druhou stranu, když jsem se s tím samým motorem vracel zpět z Karlových Varů na letiště v Praze a dodržoval všechny předepsané rychlosti, dokázal jsem se dostat na takřka neuvěřitelných 6,8 l/100 km. Ke spotřebě určitě napomáhá i nízký odpor vzduchu. Skvělá je i aerodynamika a aktivní žaluzie. Součinitel odporu vzduchu se u liftbacku snížil o 15 % na hodnotu 0,23. Dále bych rád vypíchl lepší DCC+ tlumiče, které dopomáhají ke výbornému směrovému vedení vozu a jsou ideální na dlouhé trasy. Vozy jsme měli k dispozici jak na 18palcových, tak 19palcových kolech, kdy samozřejmě větší kola vozu více sluší, ale já bych volil výší profil pneumatiky. A proč? Protože pak si spolu se skvěle fungujícím podvozkem a perfektními sedačkami připadáte jak v extrémně pohodlných francouzských sedanech na vzduchovém podvozku.

 

Závěrem něco málo o aktuální nabídce

Ceny nového Superbu začínají aktuálně na 935 000 Kč. Liftback je dlouhý 4 912 mm, široký 1 849 mm a vysoký 1 481 mm, s rozvorem 2 837 mm.

Předpokládám, že nový Superb opět přitáhne pozornost jak zákazníků fleetových (firemních), tak těch soukromých – hledajících spolehlivý a komfortní vůz vyšší střední třídy. Bez pochyby tak bude pokračovat v úspěšné tradici předchozích generací, kterých se od uvedení prvního vozu v roce 2001 prodalo ve více než 1,55 milionu kusech.​

Toto byly krátké první dojmy a seznámení s vozem Superb liftback; v redakci se již těšíme na plnohodnotný test, během kterého vám přineseme podrobnější informace o této důležité letošní novince.

 

David Samsa

Technická specifikace

motor

ModelSuperb 2.0 TSI
Výkon195 kW
Točivý moment400 Nm
Maximální točivý moment při otáčkách1650 RPM
Zrychlení 0-100km/h5 s
Max. rychlost250 km/h
PalivoSuper 95
Válců4
Maximální výkon při otáčkách5000 RPM
PřevodovkaAutomatická převodovka (dvouspojková)
Převodů7
Vstřikování palivaPřímé vstřikování
Typ motoruTurbo
Objem1984 ccm
Ventily4

Ekonomie provozu

Kombinovaná spotřeba (WLTP)7 l/100km
Spotřeba na krátkých trasách (WLTP)11 l/100km
Spotřeba v městském provozu (WLTP)7 l/100km
Spotřeba na dálnicích (WLTP)6 l/100km
Velikost nádrže66 l
Emisní normaEuro 6e (WLTP) 36EA
Start-Stop systémSériové vybavení
Velikost pneumatik215/55R17
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS)Sériové vybavení
Typ TPMSnepřímé měření (ABS)

hmotnost

Povolená celková hmotnost2300 kg
Prázdná hmotnost (EU)1720 kg
Přívěs s brzdami2200 kg
Náklad580 kg
Přívěs (bez brzd)750 kg

modelová řada

Název generaceNZ
Uveden04/24
Dveře5
KaroserieSedan
Třída vozidlaVyšší střední třída (např. třída E)

rozměry

Délka4912 mm
Rozvor2841 mm
Šířka1849 mm
Prostor pro zavazadla645 l
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu)1795 l
Max. zatížení střechy100 kg
Výška1481 mm
Světlá výška138 mm
Průměr otáčení11 m
Sedadla5

Podobné vozy

Skoda Octavia
skoda Logo 2024NX
Body type
Sedan
Délka
4698 mm
Šířka
1829 mm
Výška
1470 mm
Rozvor
2686 mm
Boot capacity
600 l
Hmotnost
1351 kg
Dveře
5
Porovnat
Mazda 6
mazda Logo 2025
Body type
Sedan
Délka
4921 mm
Šířka
1890 mm
Výška
1491 mm
Rozvor
2895 mm
Boot capacity
336 l
Hmotnost
2028 kg
Dveře
5
Porovnat
Hongqi EH7
2024
Body type
Sedan
Délka
4980 mm
Šířka
1915 mm
Výška
1490 mm
Rozvor
3000 mm
Dveře
4
Porovnat
XPeng P7
2024P7A/P7B
Body type
Sedan
Délka
4888 mm
Šířka
1896 mm
Výška
1450 mm
Rozvor
2998 mm
Boot capacity
440 l
Hmotnost
2020 kg
Dveře
5
Porovnat
BYD Seal
byd Logo 2023EK
Body type
Sedan
Délka
4800 mm
Šířka
1875 mm
Výška
1460 mm
Rozvor
2920 mm
Boot capacity
400 l
Hmotnost
2055 kg
Dveře
4
Porovnat
BYD Han
byd Logo 2022HC
Body type
Sedan
Délka
4995 mm
Šířka
1910 mm
Výška
1495 mm
Rozvor
2920 mm
Boot capacity
410 l
Hmotnost
2325 kg
Dveře
4
Porovnat
NIO ET7
nio Logo 2022ETX
Body type
Sedan
Délka
5101 mm
Šířka
1987 mm
Výška
1509 mm
Rozvor
3060 mm
Boot capacity
363 l
Hmotnost
2434 kg
Dveře
4
Porovnat

Sdílet: