Škoda Fabia Combi Tour: labutí píseň oblíbeného kombíku
Autor: Petr Jakušev · Fotografie: Jan NovotnýPo několika zajímavých kouscích z poslední doby přišla tenhle týden taková ta „česká rodinná klasika“ – Škoda Fabia Combi. Hned na úvod musím říct, že aktuálně je už v prodeji nová generace, která se posunula tak daleko od mnou, tento týden testované verze, že nemohou snad ani stát vedle sebe. Je to pak o to zajímavější postřeh, že designově to třeba až tak velký skok není. Na druhou stranu, ačkoliv nám byla nová generace možná až trošku překvapivě dlouho slibována i v prodloužené verzi, nakonec prý snad kvůli emisím nedorazí. Ta odcházející, kterou Škoda označuje jako „Tour“ je vlastně poslední možností této karoserie u malého vozu českého výrobce. Má tedy dosluhující generace stále ještě co nabídnout?
Exteriér: ostře řezané tvary, které se ještě naplno neokoukaly
Do hloubky rozebírat tolikrát recenzovaný vůz je asi poměrně zbytečné, zvlášť u auta, které vídáme na našich silnicích opravdu často. Přesto si alespoň ve zkratce jednotlivé části projdeme. Přední část před lety zaujala svými ostře řezanými linkami. Od tenkrát odcházející, poněkud „kulaťoučké“ a lehce disproporční „Fábce“ to bylo doslova zemětřesení. Jednoduché, ale přímočaré tvary působí aktuálně i dnes. LED denní svícení jednoduchou linkou úplně neohromí, ale taková byla doba a vlastně buďme rádi i za to. Relativně malá mřížka chladiče nezasahuje do nárazníku, jak je dnes obvyklé a já to mám takhle rád. Ty přehnané masky mi jednoduše nesedí. Nárazník je stejně jako celé auto „ostrý, hranatý“ a zároveň tvarově jednoduchý. Předek vypadá dobře a Fabia ani dnes, z venku, nevypadá jako staré auto. Boční profil je prostě kombi. Vzhledem k rozměrům a celkové délce auta dnes už asi vzácná kombinace. V každém případě Fabia vypadá subtilně a vyváženě. Nic tu není vysloveně disproporční, a tak to má být. Zadní část se drží celkového konceptu. Je „jednoduchá“ a nejvýraznějším prvkem jsou zde právě světla. Ta jsou na dnešní dobu také malá, ale k celkovým proporcím vozu dokonale sednou. Celkově je to prostě Škodovka ze své doby. Žádné designové výstřelky se nekonají. Je to klasicky usedlé, menší rodinné kombi, které příjemně osvěží zvolená červená metalíza.
Nová Škoda Fabia: první jízdy přinesly nejedno překvapení
Interiér: trochu retro, ale funkční
Interiér je asi tím místem, kde si staří tohoto modelu všimnete zdaleka nejvíc. Od uvedení této generace se automobilový trh posunul o ohromný kus vpřed. Optikou dnešní doby je vnitřek Fabie usedlý, obyčejný a zcela určitě „zastaralý“. Na druhou stranu absence všemožných displejů mi dává zavzpomínat na dobu, kdy každá funkce měla svůj „čudlík“ a ovládání bylo intuitivní i u mladoboleslavské automobilky, což se například o nové Octavii říct opravdu nedá, náš šéfredaktor Honza by mohl vyprávět. Analogová kaplička přístrojů funguje skvěle. Potřebné informace jsou přehledné a okamžitě k dispozici a v kombinaci s příplatkovým multimediálním systémem obsahujícím Apple CarPlay i dnes splňuje základní požadavky nenáročného zákazníka. Samozřejmě se nejedná o kdovíjak luxusní vůz. Přesto ale s ohledem na vnější rozměry překvapí prostorem, který posádce nabídne uvnitř. Standartní česká, čtyřčlenná rodina se zde bez problémů poskládá i s bagáží na týdenní dovolenou v Chorvatsku. Ačkoliv tvrdím, že prostorem Fabia Combi stále překvapuje, má své limity. Ty se ukazují především v první řadě, kde jsou řidič a spolujezdec na dnešní dobu lehce nepřirozeně namáčknutí na palubní desku. Jde ale o logický prvek, jehož hlavním původcem je snaha o přiměřený prostor v řadě druhé. Otázkou pak je, jestli bude taková delší cesta příjemná, protože je to porce kilometrů poměrně velká a plně obsazená Fabia s plným, praktickým a prostorným zavazadlovým prostorem stráví hodně času na dálnici. Jak jí to půjde?
Technika: jediné Tour volbě, 1.0 TSI se 70 kW, 5st. manuál příliš nepřidá
70 kW dnes, stejně jako dřív, není žádný oheň. Pro běžný provoz samozřejmě stačí, ale vozy se zrychlují, výkony a pružnost moderních motorů je na vysoké úrovni a tohle „TSíčko“ je pořád v zásadě dobrým motorem. Upřímně pro jako jediný vůz v rodině bych volil silnější variantu, která ale už ve Fabii Tour k dispozici není a nebude. Zpět ale k tomu, co mám tento týden k dispozici. Motor je to kultivovaný, na daný výkon pružný a pro běžný provoz dostačující. Jen na té dálnici v plném obsazení to je řekněme hraniční. Tady už mnoho dynamiky nečekejte, na místo vás ale doveze. Převodovka je hladká a přesná. Je příjemné s ní pracovat a rychlosti padají jedna za druhou. Řízení je přesné a lehké, pro danou kategorii plně vyhovující. Tady se nebude sportovat. Nemůžu si ale pomoct, neb silnější derivát, který bylo možné zvolit před příchodem Tour verze, s manuálním šestistupněm a 81 kW, by mi seděl přeci jen o dosti více. Tohle je ale auto na pohodové přesuny z města na chatu a nebo z domečku do města. Naladění podvozku tomu taktéž odpovídá. Fabia je stabilní, dobře drží stopu a řidiči dá jasně najevo blížící se limit přilnavosti progresivně nastupující nedotáčivostí, kterou vyřešíte jemným ubráním plynu anebo pomůže stabilizační systém, ale pravděpodobně se řidič téhle Fabie na limity podvozku ani nedostane. Nemá to totiž význam. Nejlépe tahle Škodovka funguje při pohodovém jízdním stylu, „na kochačku“ a na klid. Tady se počítá s pohodovými a pohodlnými přesunu z bodu A do bodu B.
Závěr: má Škoda Fabia Combi Tour co nabídnout?
Samozřejmě, že má. Při uvedení generace byla aktuálním a moderně pojatým vozem se vším, co k tomu patřilo. Dnes jí chybí lepší materiály v interiéru, digitální palubka a podobné „fíčury“, na které ale auto nejezdí. Zákazníkem Fabie bude někdo, kdo asi nenajezdí 30 000 a víc kilometrů ročně a asi to nebude ani IT nadšenec. Bude to prakticky smýšlející člověk, který chce nové, spolehlivé, relativně moderní a zatím ještě jednoduché auto. A přesně taková tahle generace Fabie stále je. Navíc přidává trochu té moderny v podobě rozumně velikého dotykového displeje s konektivitou Apple CarPlay. Příjemný motor a podvozek je také součástí balíčku. Škoda jen absence silnější varianty litrového TSI, která by autu dodala větší jistotu a díky šestému převodovému stupni i komfort pro delší vzdálenosti. Je to ale i tak kvalitní a léty osvědčený vůz pro člověka, který takové auto chce. A jako praktická volba dává smysl a navíc funguje opravdu příjemně. Nebyla by to moje volba, ale já tímhle směrem neuvažuji. Pochopím však každého, kdo si i tento odcházející model vybere a pravděpodobně dojezdí. Doba je dnes jinde, ale jistá jednoduchost má své kouzlo. Navíc je to už (bohužel) poslední kus svého druhu, takže se vlastně můžeme jen postupně a snad i s trochou smutku začít loučit…
Petr Jakušev
Technická specifikace
motor | |
Model | Fabia Combi 1.0 TSI |
Výkon | 70 kW |
Točivý moment | 160 Nm |
Maximální točivý moment při otáčkách | 1800 RPM |
Zrychlení 0-100km/h | 10 s |
Max. rychlost | 187 km/h |
Palivo | Super 95 |
Válců | 3 |
Maximální výkon při otáčkách | 5000 RPM |
Převodovka | Manuální převodovka |
Převodů | 5 |
Vstřikování paliva | Přímé vstřikování |
Typ motoru | Turbo |
Objem | 999 ccm |
Ventily | 4 |
Ekonomie provozu | |
Kombinovaná spotřeba (WLTP) | 5 l/100km |
Spotřeba na krátkých trasách (WLTP) | 6 l/100km |
Spotřeba v městském provozu (WLTP) | 5 l/100km |
Spotřeba na dálnicích (WLTP) | 5 l/100km |
Velikost nádrže | 45 l |
Emisní norma | Euro 6d-ISC-FCM (WLTP) 36AP-AR |
Start-Stop systém | Sériové vybavení |
Velikost pneumatik | 215/45R16 |
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) | Sériové vybavení |
Typ TPMS | nepřímé měření (ABS) |
hmotnost | |
Povolená celková hmotnost | 1585 kg |
Prázdná hmotnost (EU) | 1136 kg |
Přívěs s brzdami | 1000 kg |
Náklad | 449 kg |
Přívěs (bez brzd) | 560 kg |
modelová řada | |
Název generace | 5J |
Uveden | 06/21 |
Dveře | 5 |
Karoserie | Kombi |
Třída vozidla | Malé vozy (např. Polo) |
rozměry | |
Délka | 4262 mm |
Rozvor | 2470 mm |
Šířka | 1732 mm |
Prostor pro zavazadla | 530 l |
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu) | 1395 l |
Max. zatížení střechy | 75 kg |
Výška | 1482 mm |
Světlá výška | 135 mm |
Průměr otáčení | 10 m |
Sedadla | 5 |