Toyota Camry: není tu zdejší, i tak dokáže parádně zaujmout
Autor: Lucie Přádová · Fotografie: Lucie PřádováZdá se to jen mě, nebo letošní léto nestálo za nic? Nebýt alespoň pár dovolených a zajímavých kousků na testování, celé uteklo mrknutím oka. Během několika vln Covidu, kdy jsme byli omezení a pak zase ne a rozdělení společnosti na očkované a neočkované mi prošlo pod rukama celkem dost testovacích vozů, přičemž každý měl svá pro a proti. Každý máme značku auta, která nás zajímá možná o něco více, než ty ostatní. Automobilka, jejíž auto budeme dnes testovat se stala za poslední dobu jedna z mých nejoblíbenějších, a to hlavně z důvodu její originality a nadčasovosti. Evropská auta mají charakteristický vzhled a jelikož mě zajímají spíše nové a jiné věci, je tohle přesně můj šálek kávy. Model, o kterém vám dnes napíšu je na světovém trhu již několik desítek let. Před pár lety se vrátil i k nám, v nové generaci, která navíc nedávno prošla modernizací. V některých vzbudila kritiku, ale druzí si jej zamilovali třeba pro komfort na palubě. Řeč je o zmodernizovaném modelu automobilky Toyota, konkrétně Toyota Camry. Možná se bude jednat o konkurenta námi zažitých modelů, jako je Superb, Passat, Insignia či Talisman. Otázkou však zůstává, zda odstranila nová Camry své předchozí nedostatky a opravdu tak dokáže konkurovat našim evropským limuzínám. I na to si dnes odpovíme.
První dojem ve znamení evropské netradičnosti
První pohled na novou Camry a hlavou mi projíždí myšlenka, že to je fakt hodně uhlazený kousek. Originalita zde není cizí slovo a Camry vás na první pohled jistě zaujme tak, jako mě. Ani tak ji na vrchol podnikatelského blaha prostě nezařadíte. Již na první pohled je zřejmé, že model Camry neútočí primárně na evropský trh a nemá tak typické znaky „našich“ aut. Já osobně toto považuji za plus, ale něco mi na tom autě prostě chybí. Oproti předchozímu modelu proběhlo zvenčí jen několik nepatrných změn, jako jsou nová osmnáctipalcová litá kola či výraznější přední maska. Mně osobně se předek auta opravdu líbí, a to především kvůli jeho odlišnosti od ostatních aut. Je více agresivnějšího a futuristického rázu. Lízátko na předním nárazníku svým tvarem opticky zvětšuje celý dojem auta, které se tak rázem stává mohutnějším a nepřístupnějším. I když to jsou jen plasty, auto vypadá opravdu nezničitelně. Celkově si Toyota dle mého názoru potrpí na avantgardnější styl a různé prolisy, které u našich evropských aut moc nevídáme. Tyto prolisy jsou na Camry patrné po celém jejím těle. Doplnění chromovanými prvky posouvá obyčejného sedana o level výše a řadí do povědomí luxusně vzhlížejících limuzín.
Jednoduchý koncept na prémiový interiér
Jestliže vás nová Camry neuchvátila zvenčí, její interiér vás přesvědčí o opaku. Dojem na mě jednoznačně udělal velký prostor v autě. Takový prostor, který si upřímně nedokážu vybavit ani při testování Superbu. Možná se jedná o optický klam, ale Camry mi přišla bezmála jak karavan v sedanu. Nechlubí se však jen svou prostorností. Nový model nám ukazuje velmi progresivní inovaci, která je zřejmá hned při prvním pohledu na středový displej, která má devět palců a konečně podporuje Apple CarPlay. Námi testovaná světlá kůže dodávala interiéru potřebný „business vzhled“, který doplňovala rádoby hnědá imitace – asi dřeva, na dotek nic moc, ale pro oči lahodivé. Ne vše je zde ovšem perfektně inovováno. Tím mám na mysli konkrétně zapojení kabelu, který je sice hezky ukryt pod středovým panelem, ale z toho neustálého otevírání a zavírání příklopky by člověk zešílel. Ani bych se nedivila, kdybych to po měsíci otevírání a zavírání, kdy to občas klapne na prsty, vzteky urvala. Co se týče celkově posedu a pohodlí auta, musím pochválit pohodlnost předních i zadních sedaček i na dlouhé cesty, a to nemluvím o možnosti vyhřívání či odvětrávání sedadel. Asi největší radost mi udělal VIP paket za 145 tisíc korun, který dodal našemu testovacímu kousku prémiový soundsystém JBL s devíti reproduktory. Každý známe JBL, jehož reproduktor doplňuje snad každou společenskou událost, takže si dokážete představit, jak to v autě asi znělo, z Camry se stala pojízdná diskotéka. Krátkou zastávku si pak zaslouží druhá řada sedadel, které je – dle předchozího avíza – koncipována opravdu královsky. Kromě prostornosti obou krajních sedadel, a to všemi směry, vás určitě překvapí to, co nabídne sklopení zadní loketní opěrky. Jde o velký dotykový panel, jímž jde ovládat jednak polohu sedadel (a třeba i sklopit opěradlo), jejich vyhřívání, ale třeba i rádio, zadní sluneční clonu nebo i vlastní okruh klimatizace. Dámy a pánové, to je dle mého názoru prvek běžný spíše u konkurentů o třídu výše a u Camry bych jej opravdu nečekala. Jsem pak ochotná Toyotě zapomenout i na dnešní poměry tak trošku zastaralý přístrojový štít, v jehož středu sice najdeme velký palubní počítač, ručičkového hybridního akcelerometru a rychloměru se ale Toyota ne a ne zbavit. Abych ale nekončila povídání o interiéru výtkami, musím říci, že mě to na palubě modernizovaného Camry bavilo. Nechybí totiž kvalitní materiály, příjemná je i světlá kůže, novější infotainment a to sezení na zadních sedadlech je pohádkou samou o sobě.
Jízda: tradičně hybridní Toyota, tentokrát s dlouhodobě rozumnou spotřebou
Jízdní vlastnosti. Z nich jsem vždycky taková roztěkaná, protože mám tolik myšlenek, ale snažím se vám je vtěsnat do jednoho malého odstavce. Člověk by musel jezdit se mnou v autě, aby zažil ty pravé emoce při zkoumání nového kousku, které by se vždy z poloviny musely cenzurovat (v dobrém i ve zlém). Camry na mě působí jako kapitán. Jízda s tímto sedanem je opravdu pohodlná i na osmnáctipalcových litých kolech. Světe div se, opravdu se může rovnat svou komfortní jízdou například novému Superbu. Nový model je vybaven nejrůznějšími prvky bezpečnosti, head-up displejem, předními a zadními senzory, panoramatickou kamerou kolem vozu a spoustou dalších vymožeností, které ve většině případech ani nevyužijeme. Co se týče motorizace, není to takový ďas, ale i hybrid má svá pozitiva. Námi testovaný a vlastně i jediný dostupný 2,5litrový čtyřválec s výkonem 177 koní je výhradně spojený s elektromotorem a dohromady pak dávají této lodi celých 218 koní, s čímž už nějakou parádu na silnici uděláme. I když jsou hybridy na trhu několik let, nemůžu si odpustit opětovné rýpnutí do projevu „ala sekáme zahradu“ při sešlápnutí plynu. Na tento monotónní zvuk si prostě nikdy nezvyknu a myslím, že i když na vás auto udělá wow dojem, tenhle vysavač ho akorát kazí a degraduje. Řeč je samozřejmě primárně o převodovce typu CVT, která sice pomáhá efektivitě celého systému, s dynamičtější jízdou si ale příliš nezadá. Ve zkratce jen nedoporučuji šlapat na plyn více než z 1/3. Hybrid mi nicméně zajistil spotřebu kolem pěti a půl litru, což jsou moc hezké hodnoty na tak velké auto. Úctyhodný je to výsledek i vzhledem ke skutečnosti, že ani dálniční jízda nežene hodnoty nikam vysoko. Camry má totiž dostatek výkonu z benzínového motoru, kterému i na dálnici tu a tam může pomoci elektromotor. Sakum prdum, kombinace JBL reproduktorů na plný pecky, pohodlné jízdy s vyrovnáním všech nerovností na vozovce a velmi přívětivou spotřebou je nějaký hybridní zvuk u nové Camry vlastně jen zanedbatelná malichernost.
Závěrem: jako limuzína obstojí až překvapivě
Kdybych měla zhodnotit těch pár dní strávených s tímto modernizovaným modelem, zůstala bych převážně pozitivní. Malichernosti, které by šlo označit za výtky, jsou bohatě kompenzovány opravdovým jízdním komfortem, bezpečnostními prvky a luxusním interiérem. Je vidět, že některé detaily nejsou dotažené, jsou to například klapky skrývající zapojení USB kabelu, či levně vyhlížející tlačítka na výhřev a odvětrávání sedaček. Zřejmé však je, že auto není tvořeno primárně pro nás Evropany, a tak je to pro nás něco jiného a možná čas od času i nepochopitelného. Pravdou je, že nová verze Camry může s celkem klidnou duší konkurovat Passatu, Isnignii a možná i Superbu, a to minimálně svou originalitou zpracování. Co se týče cenové nabídky, ani ta není nijak zarážející, ba jsem dokonce překvapená, že se i námi testovaný kousek nabitý až po střechu moderní luxusní a bezpečnostní výbavou vejde do 1,2 mil. Kč. Základní cenovkou sice neoslní, i v té má ale za 960 tisíc Kč poměrně hodně slušnou výbavu a stejné hnací ústrojí, které při nejmenším klidného řidiče více než uspokojí. Díky originálnímu vzhledu, který není zdejší na našich silnicích, je to jistě auto, jenž bych měla na seznamu, kdybych vybírala novou limuzínu.
Lucie Přádová