Otestovali jsme hned 3 speciální „rozlučkové“ edice nejprodávanějšího pick-upu v Evropě
Autor: Jan Novotný · Fotografie: FORD MOTOR COMPANY, s. r. o. (fordmedia.cz)To, že je Ford Ranger nejprodávanějším pick-upem v Evropě, asi nikoho nepřekvapí. Pomáhá mu v tom třeba dlouhý rodokmen, který se vůbec nemusí stydět za nálepku „born in USA.“ Ať už jste fanouškem této v Evropě tak trochu netradiční třídy aut, v Rangeru jste třeba i něco strávili nebo jen sledujete motoristické dění, určitě jste zaznamenali, že Ford chystá zcela novou generaci tohoto populárního modelu, jejíž představení sice už proběhlo, jenže objednávkový systém pro Evropu bude spuštěn až v druhé polovině roku 2022. I odcházející verze ale má stále ještě co nabídnout, navíc výrobce přichází s několika speciálními edicemi, které nynější vůz posouvají ještě o kousek dále. Rozloučení to tak bude rozhodně úctyhodné a v našem podání možná i tak trochu emotivní. Jak jinak se totiž o potenciálu takového auta přesvědčit, než se vydat všechny verze pořádně vyzkoušet. Ať už zvolíte Wolftrak, Stormtrak nebo ultimativní Raptor Special Edition, nejlépe se bez pochyb budete cítit v terénu. Právě takovou „zábavu“ a s tím spojený obrovský potenciál k vyzkoušení pick-upů nabízí offroad areál patřící pod slavný maďarský okruh Hungaroring, kam jsme se na jeden tehdy ještě slunný den vydali plni natěšení i my. Rozhodně byste se tedy měli pohodlně usadit a plně se oddat následujícím řádkům, protože toho bude tentokrát z Maďarska opravdu hodně.
V Evropě je cílová skupina pick-upů poměrně úzká, i tak svezení opravdu osloví
Je to tak, já sám najdu mezi svými přáteli jen jednu jedinou osobu, která by si byla schopná koupit pick-up (mimochodem je jím zrovna Ranger Raptor). Ostatně se 1453 kusy, které byly loni v Čechách registrovány, jde v porovnání ani ne o 1 % osobních aut (pick-upy se navíc řadí mezi lehká užitková vozidla). Situace je ale jiná třeba v Maďarsku, kde je možné odečíst DPH jen na dieselová vozidla s pevně odděleným zavazadlovým / nákladovým prostorem. Pick-upy tak mají obrovskou výhodu pro podnikatele, kteří tak mohou získat vybavenější a výkonnější vůz za lepší cenu. Teď jsem ale možná lehce odbočil, dnešním hlavním tématem zůstává Ranger a jeho speciální edice, jimiž se s námi jeho současná generace bude zhruba ještě rok loučit. Jeden slunný den tedy relativně brzo ráno usedám do jednoho z přistavených Rangerů, ještě ani nemám tu čest sedět za volantem, a tak rozjímám po kabině. Nevědět, že za mnou – sedíc v druhé řadě – je jen sklo a korba, připadám si skoro jako v běžném autě. Už brzy ale pochopím, jak výjimečné takové auto je…
Ford Ranger je model mnoha tváří a jeho neobyčejná všestrannost oslovuje velmi rozmanitou skupinu zákazníků. Ony tři speciální edice Rangeru mají být údajně stejně jedinečné jako samotní zákazníci. Každý si tak může vybrat model, který nejlépe koresponduje s jeho osobním vkusem i potřebami. Tak trochu vtipně si pro nás výrobce dokonce připravil kvíz, díky němuž můžeme nejlépe vybrat právě jednu z edic, která se k nám hodí nejlépe. Akce nazvaná Release the Rangers nám umožnila poznat na vlastní kůži výjimečné terénní vlastnosti, dynamiku a zážitky z jízdy, jež tyto speciální edice úspěšného pick-upu nabízejí. Off-road areál na Hungaroringu se rozkládá na ploše 30 hektarů a nabízí více než 20 kilometrů terénních tras s nejrůznějšími přírodními překážkami, kde mohly tyto tři speciální edice Rangeru naplno předvést své schopnosti a přednosti.
První přichází na řadu krocení divočinu s Wolftrakem
Po krátkém briefingu, který pro účely úspěšného zvládnutí připravených terénních nástrah absolvujeme, máme v rámci skupin možnost vrhnout se do samotného ježdění pěkně po hlavě. V mém případě přichází na řadu Woltrak. Ten je určen zákazníkům, kteří touží po spolehlivé průchodnosti terénem a výrazném, nicméně účelném exteriéru. Vychází z Rangeru XLT a pohání ho vznětový motor 2.0 EcoBlue o výkonu 125 kW (170 k). Namísto šestistupňové manuální převodovky se lze rozhodnout pro desetistupňovou automatickou skříň. Průchodnost terénem zajišťuje pohon všech kol přiřaditelný i za jízdy, elektronická uzávěrka zadního diferenciálu a univerzální terénní pneumatiky. V obzvlášť náročném terénu typu strmých výjezdů nebo měkkých povrchů lze zvolit redukovaný převod.
Ford předpokládá, že Ranger Wolftrak zaujme zejména zákazníky podnikající v zemědělství, lesnictví nebo outdoorových aktivitách, ale také soukromé osoby. Tunová nosnost a maximální hmotnost přívěsu až 3500 kg umožňují přepravu i velmi těžkých nákladů. Ochranná krytina ložné plochy se dodává sériově. Na přání lze objednat ručně ovládaný kryt nákladového prostoru nebo pevnou střechu Aeroklas. Tyto prvky se pro Wolftrak dodávají v matně černém provedení, které koresponduje s černými detaily vozu. Trubkový rám určený exkluzivně pro to Ranger Wolftrak uděluje vozu robustní vzhled, zároveň ale slouží jako základna pro montáž příslušenství a usnadňuje upevnění nákladu. Působivý šedý lak Conquer zdůrazňuje tvary vozu a ladí s matně černou maskou, ochranou spodních partií a černými 17palcovými koly z lehké slitiny. Výčet specifických vnějších detailů završují černé emblémy Wolftrak a plastové boční nášlapy. K dispozici je rovněž šedý odstín Sea.
Do terénu i s dodávkou: vyzkoušeli jsme verze Active a Trail v rámci Ford Survival Day
Největší natěšení přichází jako druhé – ultimativní Ranger Raptor Special Edition
Možná by se mělo tím nejlepším končit a snad bych to tak udělal i já. Nemohl jsem si vybírat a nadšení úplně skrývat stejně neumím. Na Raptora jsem se moc těšil, byť jde tak či tak o vrcholnou verzi, která se jako jediná může pyšnit nezávislým zavěšením zadních kol. Právě to z něj dělá vůz bez problému použitelný pro každodenní ježdění. Daní za to je ale nižší užitná hmotnost nebo hmotnost taženého přívěsu. I proto nemusí být pro každého. My už se ale jdeme oddat jeho jízdě a mohu vám slíbit, že neprůchodný terén sjízdný rychlostí želvy pro tento ultimativní vrchol připraven nebyl. Nene, pěkně jsme si zařádili…
Ranger Raptor vyvinula divize Ford Performance jako vrcholné provedení pick-upu Ranger. Jeho robustní podvozek, speciální pneumatiky a výkonný vznětový motor EcoBlue oslovují vyznavače outdoorových dobrodružství i nadšence do jízdy v terénu. Nový model Ranger Raptor Special Edition rozšiřuje impozantní exteriér a prémiový interiér standardního provedení o nové stylingové prvky v podobě výrazných barevných pruhů nebo červených detailů. Vyrábí se v omezených počtech, aby zůstala zachována jeho exkluzivita. Ať už je lakován modrou Performance, šedou Conquer nebo bílou Frozen, vždy je nový Ranger Special Edition dekorován párem matně černých pruhů lemovaných červenými kontrastními linkami. Pruhy se objevují nejen na kapotě motoru, ale také na střeše, zadním čelu, bočních partiích i zadních blatnících. Přední tažná oka jsou vyvedena v červeném
odstínu, zatímco rozšířené lemy blatníků, nárazníky, kliky i specifická mřížka s vylisovaným nápisem Ford mají matně černou povrchovou úpravu, která speciální edici uděluje ještě působivější vzhled než šedé exteriérové detaily standardního Raptoru.
Interiér působí ještě sportovněji díky červeným švům na volantu, palubní desce i dveřních výplních. Standardně dodávaná kožená sedadla zajišťují pohodlí i vedení těla jak v těžkém terénu, tak na hladké dálnici. Exkluzivitu podtrhuje matně černé provedení palubní desky.
Podvozek Rangeru Raptor Special Edition se neliší od standardního Raptoru. Má tak o 150 mm širší rozchod kol a o 51 mm vyšší světlost než Ranger XLT. Naladěný je s ohledem na specifické požadavky, které na vůz klade rychlá sportovní jízda po nezpevněném povrchu. Přední trojúhelníková ramena i zadní víceprvkové zavěšení jsou vyrobeny z hliníku. Tlumiče pérování FOX disponují technologií Position Sensitive Damping, která reguluje jejich účinek v závislosti na míře stlačení. Maximální záběr na volném podkladu zajišťují univerzální pneumatiky General Grabber AT3. Ranger Raptor Special Edition je poháněn dvojitě přeplňovaným vznětovým motorem 2.0 EcoBlue o výkonu 157 kW (213 k) a točivém momentu 500 Nm.2 Desetistupňovou samočinnou převodovku má vůz společnou se sportovním vozem Ford Mustang. Systém Terrain Management pomáhá řidičům zvládnout širokou škálu povrchů a provozních scénářů. Specialitou Raptoru je režim Baja, pojmenovaný po slavné pouštní rallye Baja 1000. Už z toho je zřejmé, že je určen specificky pro vysokorychlostní sportovní jízdu v terénu.
Do třetice všeho dobrého – Stormtrak jakožto přírodní živel
Aby nám Ford ukázal, jaké je jeho pojetí „přírodních živlů“, pro Stormtrak si připravil kratší, za to ale místy opravdu drsnou dráhu. A jedním z živlů, který na nás čekal, byla voda – ano, opravdu mi připadalo, jako kdybych brodil hlubokou řeku, když jsem do připravené umělé nádrže vjížděl. Limitovaná edice Stormtrak vychází z prémiového Rangeru Wildtrak, přináší ještě bohatší výbavu spolu s rozšířenými komfortními funkcemi a specifickým provedením některých detailů. Nabízena bude v provedeních Double Cab s větším prostorem na zadních sedadlech a Super Cab s rozměrnější ložnou plochou. Ranger Stormtrak je poháněn výlučně vrcholnou motorizací 2.0 EcoBlue Bi-turbo o výkonu 157 kW. Motor je standardně kombinován s přiřaditelným pohonem všech kol a hladce řadící desetistupňovou samočinnou převodovkou.
Exkluzivně pro variantu Stormtrak je určen výrazný červený odstín Rapid, který na přídi doplňuje exkluzivní červená vložka v masce chladiče. Ve standardní výbavě nechybí LED světlomety ani robustní ochrana spodních partií. Zákazníci se mohou rozhodnout také pro bílý lak Frozen nebo modrý Lightning. Svalnatý vzhled Rangeru Stormtrak podtrhují exkluzivní polepy na kapotě a bocích, robustní prostorové emblémy a černé provedení zadního nárazníku i rámu za kabinou. Sériově dodávaný elektrický kryt nákladového prostoru, krytina ložné plochy a dělicí přepážka zvyšují pohodlí obsluhy, praktičnost i možnosti zabezpečení nákladu. Stejně jako oblíbený Wildtrak má také Ranger Stormtrak užitečné zatížení 1,0 t a nejvyšší povolenou hmotnost přívěsu 3500 kg.
V interiéru čekají na posádku specifická sedadla Stormtrak, potažená stejnou jemnou kůží jako v Rangeru Raptor a ozdobená vyraženými logy Stormtrak. Jejich zvýrazněné bočnice jsou potaženy technickou látkou. Barevnou paletu exteriéru odrážejí interiérové plochy v odstínu Tinted Graphite a červené švy.
Ford Explorer PHEV: moc a síla aneb vlajková loď pro 21. století
Nejde jen o rozloučení…
Diví se snad ještě někdo, že Ford přišel se 3 speciální edicemi ke konci životního cyklu daného modelu? Jasně, od začátku bylo jasné, že za tím něco bude – že Ford nedělá speciální edice na poslední 2 měsíce, než dorazí generace nová. A ono to taky tak je, novinka určitě naváže na silné stránky předchůdců a naváže na jejich tradici. Přinese také řadu inovací, ale bude to až za více jak půl roku, kdy se teprve spustí objednávky. No a to je jeden z důvodů, proč Ford připravil ony „special editions.“ Když se pak podíváme na úspěchy poslední generace a na hodnoty, které zastává, dovolujeme si tvrdit, že připravit pro nadcházející období toto úctyhodné rozloučení rozhodně dává smysl. My jsme si to s Rangery v Maďarsku užili opravdu parádně. Věříme, že se k nám alespoň jedna ze speciálních edic Rangeru dostane i na klasický test a už teď se nemůžeme dočkat generace nové, která má rozhodně na co navazovat.
Jan Novotný