Nedělní Tokyo E-Prix: Rowland vítězí, DS PENSKE znovu pod tlakem
Autor: Jan Novotný · Fotografie: Formula E Operations Limited & DS AutomobilesPo chaotickém a deštěm zmítaném sobotním závodě se druhý podnik tokijského závodního víkendu odehrál v diametrálně odlišných podmínkách – na suché trati, za plných tribun a s nebývalou intenzitou. Oliver Rowland (Nissan) potvrdil svou vynikající formu a dojel si pro své čtvrté vítězství v sezoně, a navíc na půdě, která je pro jeho tým domácí. Na pódium se probojovali také Pascal Wehrlein (TAG Heuer Porsche) a Dan Ticktum (CUPRA KIRO), který se radoval ze svého premiérového umístění mezi nejlepšími třemi. Pro DS PENSKE přinesla neděle další solidní bodový zisk – Jean-Éric Vergne dojel šestý, Maximilian Günther desátý. Pořadím na čele však zamíchal především výborně načasovaný závěr v podání Nissanu a nevítaný výjezd Safety Caru, který ovlivnil více než jednu taktiku.
suché Tokyo – rychlé tempo a úplně Odlišný závod
Na rozdíl od soboty, kdy déšť zcela ochromil kvalifikaci a donutil týmy sáhnout po riskantních strategiích, přinesla neděle čisté závodění. Povrch tratě byl suchý, časy padaly, a jezdci měli poprvé za víkend možnost ukázat plný potenciál svých vozů – a také schopnost bojovat kolo na kolo.
Pole position si vyjel Oliver Rowland, avšak po prvních kolech a pozdní aktivaci ATTACK MODE sklouzl až na šesté místo. Jeho náskok se rozplynul, ale jak sám později přiznal, věděl, že se musí přizpůsobit:
„Nebyl jsem ve strategii zrovna génius, ale když jsem pochopil, že mě budou podřezávat, rozhodl jsem se, že tentokrát podřežu já je. A ono to vyšlo.“
Zlom nastal právě v posledních kolech – v jeden z mála momentů, kdy měl Rowland ještě aktivní ATTACK MODE (+50 kW a pohon všech kol). Během několika zatáček se probil před obhájce titulu Pascala Wehrleina (Porsche) a přetavil domácí šanci ve vítězství.
Ticktum září, Wehrlein si drží krok, Nissan dominuje
Za Rowlandem skončil druhý Pascal Wehrlein, který sice na první příčku neměl, ale pro Porsche přinesl důležité body a celkově hodnotil víkend pozitivně. Třetí příčka patřila Danu Ticktumovi (CUPRA KIRO), který se dlouho držel v čele závodu a měl více energie než soupeři, ale nešťastný výjezd Safety Caru a špatné načasování ATTACK MODE ho připravily o reálnou šanci bojovat o vítězství.
„Když jsem viděl, že mě Rowland předjel zrovna v momentě, kdy jsme s Pascalem jeli aktivovat ATTACK MODE, věděl jsem, že to nebude jednoduché. Ale první pódium je obrovský úspěch pro celý tým.“
Uvedl Ticktum, který byl zároveň zvolen „Driver of the Day“. Jeho třetí místo je pro tým CUPRA KIRO nejlepší výsledek od Mexico City 2018.
DS PENSKE: Výkonnost stabilní, ale smůla se opět přihlásila
Tým DS PENSKE měl na suchu vyšší ambice než v sobotu. Jean-Éric Vergne startoval z velmi slibné čtvrté příčky, ale úvod závodu se mu nepovedl. Přišel o několik míst a musel se prokousávat zpět. Jeho první aktivace ATTACK MODE byla neefektivní, zato druhý dokázal využít naplno a postupně se vyšplhal zpět do první desítky.
„Start byl slabý a první Attack Mode také nevyšel, ale jsem rád, že jsem dokázal zabojovat. Šesté místo není to, co jsme chtěli, ale přesto bereme důležité body.“
Hodnotil Francouz, který patří mezi nejzkušenější jezdce ve startovním poli. Maximilian Günther se po sobotním odstoupení kvůli neidentifikovaném problému baterie snažil napravit reputaci. Startoval ze 13. místa a zpočátku se mu dařilo zrychlovat. V klíčovém momentu ale přišla neutralizace závodu (fáze pod plnými žlutými vlajkami) těsně po jeho aktivaci ATTACK MODE. Následné dvě minuty za Safety Carem ho připravily o jakoukoli možnost reálně postoupit výš. I tak dojel desátý a získal jeden bod. Sám dodal:
„Měli jsme na víc, ale safety car nás opět zastavil ve špatnou chvíli. Věřím ale, že tým je silný a v Šanghaji budeme zpět tam, kam patříme.“
Změny v šampionátu: Největší náskok v historii
Po devíti závodech drží Oliver Rowland historicky největší náskok v šampionátu Formule E – 161 bodů oproti 84 bodům druhého Pascala Wehrleina. Třetí místo zůstává otevřené. Nissan navíc vede jak týmový, tak konstruktérský šampionát. DS PENSKE zůstává ve hře o čelní příčky díky stabilním bodům, ale bude potřebovat výraznější výsledek k návratu do boje o titul.
Zážitek i mimo trať: slavní hosté, hudba a udržitelnost
Fan village opět žila. Po sobotní účasti herce Sunga Kanga (Rychle a zběsile – Tokyo Drift) dorazil v neděli i Faf de Klerk, jihoafrický rugbyový reprezentant, který si závod užil z garáže Nissanu. Nechyběli ani influenceři jako Vinnie Hacker a Jett Ashford.
Formule E pokračovala ve své udržitelné misi – akce Inspiration Hour, vzdělávací programy FIA Girls on Track a podpora tokijských dětských domovů přinesly konkrétní dopad. Závod byl znovu poháněn obnovitelnou HVO energií a série dokázala, že moderní motorsport může být zábavný, globální i odpovědný.
další Směr: Shanghai už za 14 dní
Další zastávkou kalendáře bude Shanghai E-Prix – dvojzávod (31.5. – 1.6.), který může definitivně rozhodnout o směru letošní sezony. Nissan bude hájit své vedení, DS PENSKE se pokusí proměnit stabilní tempo v útok na pódium.
„Auto fungovalo skvěle, tým pracoval tvrdě, a přesto jsme nedosáhli na maximum. To nás žene vpřed. V Šanghaji to chceme zlomit,“ uzavřel Jean-Éric Vergne.
Jan Novotný