Peugeoty e-208 přiváží z ECO Energy Rally Bohemia 2021 2. místo v poháru výrobců

Peugeoty e-208 přiváží z ECO Energy Rally Bohemia 2021 2. místo v poháru výrobců

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan Novotný

O uplynulém prodloužením víkendu se jakožto doprovodná soutěž tradiční Rally Bohemia konal již čtvrtý ročník doprovodného závodu určeného pro elektrifikované konvenční automobily ECO Energy Rally Bohemia. Na startu i díky loňskému vítězství nemohly chybět vozy značky Peugeot. Tentokrát se na start postavily hned tři plně elektrické verze Evropského auta roku 2020, Peugeotu e-208. Vybraným motoristickým redaktorům se za jejich volanty podařilo úspěšně zdolat náročnou takřka čtyřdenní soutěž a i přes všechny nástrahy a komplikace přiváží značce Peugeot cenou trofej za 2. místo v poháru výrobců. Stát se jednou z posádek měli možnost opět i redaktoři MOTORVIZE.cz. Ačkoliv to na bednu letos bohužel opravdu nebylo, svou bojovnost jsme bez pochyb proklázali, a to když na měřeném úseku (RS) naše e-208 přišla hned o dvě pneumatiky. I to, že jsme jako loni vítězná posádka už 2,5 hodiny po incidentu opět brázdili tratě náročné soutěže a nakonec pohodově kryli záda dvěma výše umístěným Peugeotům, dokazuje, jak velký úspěch mohly e-208 v cíli slavit.

 

Už od začátku náročná soutěž

Už první pohled do harmonogramu (příp. zvláštního ustanovení) ECO Energy Rally Bohemia 2021 napovídal, jak náročné 4 dny jednotlivé posádky čekají. K prověření hned 22 přihlášených účastníků bylo připraveno na 688 km soutěže, z čehož více než polovina (373,5 km) připadala na měřené úseky RS (zkoušky pravidelnosti), v nichž posádky kromě navigace museli věnovat velkou pozornost přesnému dodržování zadané průměrné rychlosti. Stejně jako na krumlovské rally, zahajujícím podniku ČeskoSlovenské trofeje elektromobility – Rally pravidelnosti v ECO Rally, by se začátek soutěž dal považovat za doslova „zkoušku ohněm“. Po nepovinné kalibraci se totiž postupně celé startovní pole vydalo na 33 km dlouhou RS, v níž jim navíc zpříjemnilo atmosféru počasí – některé úseky totiž představovaly doslova brodění tekoucí vodou. Shodou okolností na nepřízeň počasí doplatila i jedna konkurenční posádka, pro níž po nehodě soutěž definitivně skončila. Sprint na 1 km na čas v prostoru letiště Hoškovice už byl spíše jen příjemným odlehčením.

 

A pak to přišlo…

Kromě do soutěže tradičně zařazených několik uzavřených zkoušek (shodných s klasickou rally) se posádky mohly těšit i na nevšední „noční“ etapu naplánovanou na páteční večer, do níž spadaly i dvě kola na okruhu v Sosnové. Pro značku Peugeot končil druhý den prozatímními 3., 9. a 14. místem. Zásadní zlom pak přišel v RS 13, kdy se závodníci z Peugeot MOTORVIZE.cz týmu nechali unést snahou o obhajobu vítězství a při předjíždění traktoru na úzké silnici doslova prorazili hned dvě pneumatiky. To, co by zřejmě pro většinu řidičů znamenalo trable trvající několik dní (bereme-li v potaz, že k incidentu došlo v sobotu), však posádka vyřešila za pouhé dvě a půl hodiny. Přesně s tímto zpožděním se totiž startovní číslo 1 objevilo v uzavřeném parkovišti na libereckém náměstí. I přes tuto bojovnost bylo možné u J. Novotného s P. Jakuševem pozorovat smutné tváře, neb ze ztráty pouhých 88 bodů na první místo (po RS 12) bylo rázem 119.912 a boj o přední příčky pro nás tak skončil. Malou bezvýznamnou útěchu pak představovalo vítězství v páté sekce, kde soupeře nepustili do vedení ani v jedné ze tří uzavřených tratí.

 

i přes všechno zlé úspěšně v cíli

Závěr soutěže se pro značku Peugeot nesl ve znamení vytrvalého dohánění ztráty. Z boje o přední příčky totiž byly hned po první RS vyřazeni i nováčci soutěže, J. Nemrava a P. Ondráček (Peugeot Autohled.cz), jejichž navigační chyba představovala ztrátu 28.661 trestných bodů, které už nebylo možné během soutěže nijak smazat. I přesto se v průběhu soutěže postupně posouvali výše a výše, z 16. pozice se tak nakonec prokousali až k 11. místu z celkových 22 přihlášených. To posádka L. Dittrich a M. Dittrich (AF Peugeot Team) se během soutěž dopustila jen dvou zaváhání, a to 963 trestnými body z RS 1 a 957 body z RS 13. Celkově tak do cíle svou e-208 dovezli na celkovém 6. místě a výrazně tak pomohli značce Peugeot k druhému místu v poháru výrobců. Posádka J. Novotný / P. Jakušev po dvojitém sobotním defektu dvěma úspěšnějším Peugeotům už jen kryla záda, výsledek jejich snažení tak představuje 12. celkové místo.

Za Volantem: ECO Energy Rally Bohemia 2020 s Peugeot e-208 (videoreportáž)

 

Jan Nemrava (Peugeot Autohled.cz tým) popisuje svůj první start:

„Pro posádku Autohled.cz byla tato soutěž premiérová, a tak jsme byli vlastně spíše zvědaví, co napoprvé dokážeme. Po chybě v prvním dni jsme se propadli na poslední příčky, ale další dny už jsme se chyb vyvarovali a dosáhli konečného 11. místa s těsnou ztrátou na 10. pozici z celkových 22 posádek. Máme tak důvod být celkem spokojeni, přestože rally byla výrazně náročnější, než jsme očekávali. Na druhou stranu díky profilu trati jsme byli velmi vděční za malou elektrickou e-208, která byla na ty úzké a klikaté silnice jak dělaná díky svým rozměrům, komfortu i ergonomii i-Cockpit řešení interiéru.“

 

Jan Novotný (Peugeot MOTORVIZE.cz tým) dodává:

„Letošní sezóna ECO rally v našem případě chutná poněkud trpce. Ačkoliv obě naše účasti (5. místo na Czech New Energies Český Krumlov a 12. příčka na ECO Energy Rally Bohemia) lze považovat za úspěšné, ambice jsme měli určitě vyšší. A možná právě to rozhodlo. Především na Bohemce, na níž se já i spolujezdec vždy rádi vracíme, jsme si po loňském vítězství věřili a opět bojovali o průběžné první místo. Vpředu pomalu jedoucí vozidlo (mj. i traktor) jsme v zápalu boje předjížděli už několikrát, skoro ale jako bych to v rozhovoru do programu rally přivolal – na otázku, zdali se na měřeném úseku snažíme „předjet za každou cenu“, jsem odpovídal že ano. Tentokrát se ale risk nevyplatil, na louce zapomenutý betonový patník s kusem železa nás stál obě levé pneumatiky, a tak se z boje o „bednu“ stal rázem boj o přežití v soutěži. I díky pomoci pořadatelů, jimž mimochodem patří velké díky, se nám podařilo úspěšně dorazit do cíle. Soutěž jsme si i tak moc užili, a to ačkoliv bylo letošní klání ještě náročnější než v předešlých letech, což jsme si vůbec nedovedli představit. Jsem moc rád, že jsme mohli zbylým dvěma posádkám s Peugeoty e-208 alespoň pojistit druhé místo v poháru výrobců a i přes hořké chvíle z RS 13 se těším, až budeme moct do našeho „závoďáku“ zase usednout, bojovat a s trochu větší opatrností se opět nevzdávat…“

 

Řidič nejlépe umístěného Peugeotu, Lukáš Dittrich (AF Peugeot Team), oslavuje:

„Letošní ročník ECO Energy Rally Bohemia nám přinesl vůbec nejlepší umístění, jakého jsme kdy v podobných soutěžích dosáhli. Stabilní jízda bez velkých chyb znamenala konstantní posun pořadím vpřed z 12. místa po úvodní části až na konečné 6. místo, kdy nás od páté příčky dělilo jen 175 trestných bodů, a hlavně přinesla i jednu vyhranou etapu, což se nám dosud nikdy nepodařilo. Svůj podíl na tomto úspěchu má mimo jiné i nízká spotřeba Peugeotu e-208. Díky tomu jsme pravidelně dojížděli jednotlivé etapy s akumulátory nabitými na zhruba 60 % a nemuseli se obávat o nedostatek energie pro následující sekce.“

 

Jan Novotný

Sdílet: