Nový Lexus NX poprvé v Čechách: nová éra Lexusu (téměř) bez kompromisů

Nový Lexus NX poprvé v Čechách: nová éra Lexusu (téměř) bez kompromisů

Autor: Jakub Kameníček · Fotografie: Toyota News (Toyota Motor Poland Company Limited)

Před několika dny do Čech dorazila úplně nová generace Lexus NX a u prezentace určené české odborné veřejnosti jsme jednoduše nemohli chybět. Tento pro Lexus globálně poměrně úspěšný model, jež figuruje v aktuální modelové řadě značky jako druhé nejmenší SUV (hned mezi modely UX na jedné straně a RX, resp. RX L na straně druhé), se nyní chystá vstoupit do své druhé generace. Ta s sebou přináší poměrně radikální změny v nabídce, a to nejen pro model jako takový, ale má být první vlaštovkou v nové éře automobilky Lexus. To, co vše dané prohlášení představuje a hlavně s čím vším novým Lexus do Čech nyní přichází, dnes přinášíme ve stručném přehledu.

 

Evoluce exteriéru a revoluce v interiéru

V rámci exteriéru si v pořadí druhá generace modelu NX drží podobné proporce, byť velikostně narostla ve všech hlavních rozměrech, například v rozvoru o 3 centimetry, v celkové délce a šířce o 2 centimetry. Přední část vozu staví a čerpá vizuální inspiraci především z nejnovějších modernizací modelů LS či vzdáleněji z modelu ES. Záď NX přijala aktuální trend, a tak nabízí světelné prkvy přes celou šíři zadní části. Stejně tak trendovým očistcem prošel emblém na víku zavazedlníku, který nyní vystřídal nápis “LEXUS”. Dá se tedy říci, že si nadcházející Lexus NX drží své hlavní rysy, ale jeho vzhled je uhlazenější, elegantnější a zároveň stále velmi dynamický a organický tak, jak jsme byli zvyklí doposud. Tu nejvýraznější proměnu ale doznal NX v rámci interiéru. Zejména design volantu, celkové rozložení palubní desky a zvolené ovládací prvky jsou diametrálně odlišné. A již na první pohled vypadají velice slibně. V nové generaci se můžeme těšit na obrovský dotykový centrální displej, inovovaný digitální přístrojový štít a nakonec i vyspělý head-up displej– to vše zejména v těch nejvyšších výbavových variantách F Sport a Luxury.

 

Majoritní update uživatelského rozhraní, kontektivity a nové technologické vychytávky

Jak jsme nakousli již v předchozí části, týkající se designových mezigeneračních změn, interiér nového NX je takřka k nepoznání od předchozí generace. Dříve celkem kontroverzní infotainment a jeho ovládání skrze touchpad nyní střídá volant s analogovými tlačítky, která mají zároveň i kapacitní dotykovou funkci a s jejíž pomocí lze ovládat zobrazení na přístrojovém štítu a head-up displeji vozu. Druhým hlavním ovládacím prvkem je pak centrální dotyková obrazovka infotainmentu. Nicméně i ta je doplněna o několik analogových regulátorů a tlačítek, které propojí uživatele s nejčastěji využívanými parametry (teplota ventilace a hlasitost zvukového výstupu z audiosystému). Samotný centrální displej pak nabídne velmi kvalitní rozlišení i rychlou odezvu. Dalšími novinkami v rámci interiéru je nová verze ambientního osvětlení či poměrně unikátní technologická novinka týkající se zámků v bočních dveřích. Ty jsou ovládány elektronicky a tak de facto jak při nástupu, tak i výstupu z vozu je závírání/otevírání dveří prováděno pouhým stiskem tlačítka. Tato funkce elektronicky ovládaného zámku (západky) dveří, tzv. “E–LATCH”, je taktéž propojena s funkcí monitoringu mrtvého úhlu, a tak při vystupování z vozu nabídne bezpečnostní bariéru v případě, že pro provoz či pohybující se překážky v blízkosti vozu nebude bezpečné v danou chvíli vystoupit. Systém jednoduše elektronicky zamkne dveře, a tak v případě náhlé nepozornosti budete mít jistotu, že vám dveře nikdo při vystupování neurazí. Pro tu část řidičské populace, která se ráda spolehne na interní navigaci vozu, má Lexus v rámci nové generace modelu NX dobré zprávy: dostupná bude navigační funkce na cloudové úrovni a tedy s neustálým spojením o skutečně aktuálním stavu provozu. Ta bude nabízena již jako součást standardní výbavy. A pro ostatní milovníky technologijí tu bude k dispozici bezdrátové rozhraní Apple CarPlay a skrze kabel i AndroidAuto.

 

technika a Vůbec první Lexus i ve verzi do zásuvky

Součást již standardní výbavy u základních výbavových verzí nadcházejícího NX – i tam své síly automobilka mimo jiné upnula. Jako první na trhu nabízí v rámci segmentu již v rámci základní výbavy takové jízdní bezpečnostní a komfortní asistenty, jakými jsou pre-kolizní systém (PCS), detekce jízdního pruhu (LTA), adaptivní tempomat (ACC), automatická dálková světla (AHB) a automatická detekce dopravního značení (RSA). Nově bude umět model NX měnit automaticky jízdní pruhy a předjíždět překážky (ostatní vozy) na silnici. Čerstvou novinkou bude i možnost parkování vozu na dálku. Jak vám již mohl napovědět titulek tohoto odstavce, Lexus se rozhodl vůbec poprvé představit plug-in hybridní pohon. Avizované řešení Lexusu nicméně nemá znamenat omezení objemu úložných prostor ani nižší objem palivové nádrže. V Japonsku tak pro tento model plánují nabízet tyto 2 výkonové varianty/motorizace: 1) tradiční hybrid 4. generace označovaný NX350H – 2.5l HEV (o výkonu 242 koní, dostupný ve verzích s předním pohonem kol nebo s pohonem všech kol) a 2. varianta – NX450H+ plug-in hybrid (o výkonu 306 koní, dostupný pouze s pohonem všech kol, dojezd čistě na elektřinu: 60 km a více).

TEST: Lexus NX300h – stále nápaditý a tak trochu jiný

 

Statická prezentace milým překvapením, více ale ukáže až reálný test v provozu

Lexus se rozhodl s příchodem druhé generace NX mimo jiné definitivně smazat některé trochu palčivé neduhy. Dle slov zástupců automobilky se tak stává tento automobil dalším pomyslným milníkem v jejich vývoji a předznamenává podobu dalších přibližně hned 20 modernizací či přímo nových generací ostatních modelů v nabídce, na jejichž příchod se prý můžeme těšit už do konce roku 2025. Alespoň takové informace a pocity jsme si mohli odnést z tohoto prvního osobního setkání. I vzhledem k vyřčeným příslibům, týkajícím se mimo jiného i jízdních vlastností, se samozřejmě přirozeně těšíme na plný týdenní test. Jedině tak bude možné si ověřit uvedené předpoklady a první pozitivní závěry ze statické premiéry vozu.

 

Jakub Kameníček

Sdílet: