Zdroj úvodní fotky: Toyota News (Toyota Motor Poland Company Limited)
Nový Lexus NX poprvé v Čechách: nová éra Lexusu (téměř) bez kompromisů

Nový Lexus NX poprvé v Čechách: nová éra Lexusu (téměř) bez kompromisů

Autor: Jakub Kameníček · Fotografie: Toyota News (Toyota Motor Poland Company Limited)

Před několika dny do Čech dorazila úplně nová generace Lexus NX a u prezentace určené české odborné veřejnosti jsme jednoduše nemohli chybět. Tento pro Lexus globálně poměrně úspěšný model, jež figuruje v aktuální modelové řadě značky jako druhé nejmenší SUV (hned mezi modely UX na jedné straně a RX, resp. RX L na straně druhé), se nyní chystá vstoupit do své druhé generace. Ta s sebou přináší poměrně radikální změny v nabídce, a to nejen pro model jako takový, ale má být první vlaštovkou v nové éře automobilky Lexus. To, co vše dané prohlášení představuje a hlavně s čím vším novým Lexus do Čech nyní přichází, dnes přinášíme ve stručném přehledu.

 

Evoluce exteriéru a revoluce v interiéru

V rámci exteriéru si v pořadí druhá generace modelu NX drží podobné proporce, byť velikostně narostla ve všech hlavních rozměrech, například v rozvoru o 3 centimetry, v celkové délce a šířce o 2 centimetry. Přední část vozu staví a čerpá vizuální inspiraci především z nejnovějších modernizací modelů LS či vzdáleněji z modelu ES. Záď NX přijala aktuální trend, a tak nabízí světelné prkvy přes celou šíři zadní části. Stejně tak trendovým očistcem prošel emblém na víku zavazedlníku, který nyní vystřídal nápis “LEXUS”. Dá se tedy říci, že si nadcházející Lexus NX drží své hlavní rysy, ale jeho vzhled je uhlazenější, elegantnější a zároveň stále velmi dynamický a organický tak, jak jsme byli zvyklí doposud. Tu nejvýraznější proměnu ale doznal NX v rámci interiéru. Zejména design volantu, celkové rozložení palubní desky a zvolené ovládací prvky jsou diametrálně odlišné. A již na první pohled vypadají velice slibně. V nové generaci se můžeme těšit na obrovský dotykový centrální displej, inovovaný digitální přístrojový štít a nakonec i vyspělý head-up displej– to vše zejména v těch nejvyšších výbavových variantách F Sport a Luxury.

 

Majoritní update uživatelského rozhraní, kontektivity a nové technologické vychytávky

Jak jsme nakousli již v předchozí části, týkající se designových mezigeneračních změn, interiér nového NX je takřka k nepoznání od předchozí generace. Dříve celkem kontroverzní infotainment a jeho ovládání skrze touchpad nyní střídá volant s analogovými tlačítky, která mají zároveň i kapacitní dotykovou funkci a s jejíž pomocí lze ovládat zobrazení na přístrojovém štítu a head-up displeji vozu. Druhým hlavním ovládacím prvkem je pak centrální dotyková obrazovka infotainmentu. Nicméně i ta je doplněna o několik analogových regulátorů a tlačítek, které propojí uživatele s nejčastěji využívanými parametry (teplota ventilace a hlasitost zvukového výstupu z audiosystému). Samotný centrální displej pak nabídne velmi kvalitní rozlišení i rychlou odezvu. Dalšími novinkami v rámci interiéru je nová verze ambientního osvětlení či poměrně unikátní technologická novinka týkající se zámků v bočních dveřích. Ty jsou ovládány elektronicky a tak de facto jak při nástupu, tak i výstupu z vozu je závírání/otevírání dveří prováděno pouhým stiskem tlačítka. Tato funkce elektronicky ovládaného zámku (západky) dveří, tzv. “E–LATCH”, je taktéž propojena s funkcí monitoringu mrtvého úhlu, a tak při vystupování z vozu nabídne bezpečnostní bariéru v případě, že pro provoz či pohybující se překážky v blízkosti vozu nebude bezpečné v danou chvíli vystoupit. Systém jednoduše elektronicky zamkne dveře, a tak v případě náhlé nepozornosti budete mít jistotu, že vám dveře nikdo při vystupování neurazí. Pro tu část řidičské populace, která se ráda spolehne na interní navigaci vozu, má Lexus v rámci nové generace modelu NX dobré zprávy: dostupná bude navigační funkce na cloudové úrovni a tedy s neustálým spojením o skutečně aktuálním stavu provozu. Ta bude nabízena již jako součást standardní výbavy. A pro ostatní milovníky technologijí tu bude k dispozici bezdrátové rozhraní Apple CarPlay a skrze kabel i AndroidAuto.

 

technika a Vůbec první Lexus i ve verzi do zásuvky

Součást již standardní výbavy u základních výbavových verzí nadcházejícího NX – i tam své síly automobilka mimo jiné upnula. Jako první na trhu nabízí v rámci segmentu již v rámci základní výbavy takové jízdní bezpečnostní a komfortní asistenty, jakými jsou pre-kolizní systém (PCS), detekce jízdního pruhu (LTA), adaptivní tempomat (ACC), automatická dálková světla (AHB) a automatická detekce dopravního značení (RSA). Nově bude umět model NX měnit automaticky jízdní pruhy a předjíždět překážky (ostatní vozy) na silnici. Čerstvou novinkou bude i možnost parkování vozu na dálku. Jak vám již mohl napovědět titulek tohoto odstavce, Lexus se rozhodl vůbec poprvé představit plug-in hybridní pohon. Avizované řešení Lexusu nicméně nemá znamenat omezení objemu úložných prostor ani nižší objem palivové nádrže. V Japonsku tak pro tento model plánují nabízet tyto 2 výkonové varianty/motorizace: 1) tradiční hybrid 4. generace označovaný NX350H – 2.5l HEV (o výkonu 242 koní, dostupný ve verzích s předním pohonem kol nebo s pohonem všech kol) a 2. varianta – NX450H+ plug-in hybrid (o výkonu 306 koní, dostupný pouze s pohonem všech kol, dojezd čistě na elektřinu: 60 km a více).

TEST: Lexus NX300h – stále nápaditý a tak trochu jiný

 

Statická prezentace milým překvapením, více ale ukáže až reálný test v provozu

Lexus se rozhodl s příchodem druhé generace NX mimo jiné definitivně smazat některé trochu palčivé neduhy. Dle slov zástupců automobilky se tak stává tento automobil dalším pomyslným milníkem v jejich vývoji a předznamenává podobu dalších přibližně hned 20 modernizací či přímo nových generací ostatních modelů v nabídce, na jejichž příchod se prý můžeme těšit už do konce roku 2025. Alespoň takové informace a pocity jsme si mohli odnést z tohoto prvního osobního setkání. I vzhledem k vyřčeným příslibům, týkajícím se mimo jiného i jízdních vlastností, se samozřejmě přirozeně těšíme na plný týdenní test. Jedině tak bude možné si ověřit uvedené předpoklady a první pozitivní závěry ze statické premiéry vozu.

 

Jakub Kameníček

Technická specifikace

motor

ModelNX 450h+
Výkon227 kW
Maximální točivý moment při otáčkách3200 RPM
Zrychlení 0-100km/h6 s
Max. rychlost200 km/h
PalivoSuper 95
Válců4
Maximální výkon při otáčkách6000 RPM
PřevodovkaPřevodovka CVT
Převodů1
Vstřikování palivaVstřikování
Objem2487 ccm
Ventily4

Ekonomie provozu

Kombinovaná spotřeba (WLTP)1 l/100km
Velikost nádrže55 l
Emisní normaEuro 6d-ISC-FCM (WLTP) 36AP-AR
Start-Stop systémSériové vybavení
Velikost pneumatik235/60R18
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS)Sériové vybavení
Typ TPMSpřímé měření (senzor)

hmotnost

Povolená celková hmotnost2540 kg
Prázdná hmotnost (EU)2065 kg
Přívěs s brzdami1500 kg
Náklad475 kg
Přívěs (bez brzd)750 kg

modelová řada

Název generaceAZ2
Uveden10/21
Dveře5
KaroserieSUV
Třída vozidlaStřední třída (např. řada 3)

rozměry

Délka4660 mm
Rozvor2690 mm
Šířka1865 mm
Prostor pro zavazadla545 l
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu)1436 l
Max. zatížení střechy80 kg
Výška1670 mm
Světlá výška185 mm
Průměr otáčení12 m
Sedadla5

Podobné vozy

BMW X2
bmw Logo 2024U10
Body type
SUV
Délka
4567 mm
Šířka
1845 mm
Výška
1575 mm
Rozvor
2692 mm
Boot capacity
560 l
Hmotnost
1770 kg
Dveře
5
Porovnat
Mercedes-Benz GLA
mercedes-benz Logo 2023H247
Body type
SUV
Délka
4412 mm
Šířka
1834 mm
Výška
1616 mm
Rozvor
2729 mm
Boot capacity
425 l
Hmotnost
1570 kg
Dveře
5
Porovnat
Land Rover Range Rover Evoque
2019L551
Body type
SUV
Délka
4371 mm
Šířka
1900 mm
Výška
1649 mm
Rozvor
2681 mm
Boot capacity
472 l
Hmotnost
1845 kg
Dveře
5
Porovnat
CUPRA Terramar
cupra Logo 2024KP
Body type
SUV
Délka
4519 mm
Šířka
1869 mm
Výška
1586 mm
Rozvor
2681 mm
Boot capacity
540 l
Hmotnost
1638 kg
Dveře
5
Porovnat
BMW X1
bmw Logo 2022U11
Body type
SUV
Délka
4500 mm
Šířka
1845 mm
Výška
1642 mm
Rozvor
2692 mm
Boot capacity
540 l
Hmotnost
1575 kg
Dveře
5
Porovnat
Land Rover Discovery Sport
2019L550
Body type
SUV
Délka
4597 mm
Šířka
1894 mm
Výška
1727 mm
Rozvor
2741 mm
Boot capacity
780 l
Hmotnost
1901 kg
Dveře
5
Porovnat
CUPRA Formentor
cupra Logo 2024KM
Body type
SUV
Délka
4451 mm
Šířka
1839 mm
Výška
1520 mm
Rozvor
2679 mm
Boot capacity
450 l
Hmotnost
1482 kg
Dveře
5
Porovnat

Sdílet: