Renault Captur E-TECH: ztělesnění moderny v příměstském plug-in hybridu

Renault Captur E-TECH: ztělesnění moderny v příměstském plug-in hybridu

Autor: Petr Jakušev · Fotografie: Petr Jakušev

Ať se nám to líbí anebo ne, současná automobilová produkce je díky emisním limitům tlačena do vozů s alternativními způsoby pohonu a některým výrobcům se v tomto oboru daří lépe a některým hůře. Na to, jak se na tomto poli vede francouzské automobilce Renault, jsem se podíval tento týden a to rovnou s nejaktuálnější konfigurací plug-in hybridního pohonu v novém Capturu. Jedná se tedy o městský crossover s atmosférickým benzinovým motorem o objemu 1.6 l a výkonu 90 koní. Dále mu pomáhá právě elektrický motor a dohromady produkují příjemných 160 koní, které jsme chválili již v Meganu Grandtour se stejným pohonem a označením. V rámci ofenzívy v alternativních pohonech totiž Renault vsadil u menších modelů na full-hybridní techniku a u těch o trochu větších, mezi něž řadí právě Captur a Megane Grantour, spoléhá na silnější a o něco dražší plug-in hybridy. A to nesmíme zapomenout ani na čisté elektromobily – Zoe, Kangoo Z.E., Master Z.E. či Twizy. Teď už ale zpět k dnešnímu tématu. Kolega Jirka byl u již zmíněného prvního ostrého testu E-TECHu velmi pozitivní. Budu i já? Dokážu v pořád relativně malém SUV ocenit tuto pokročilou techniku? A jak je na tom s cenou, jíž větší baterie a zástavba moderní techniky rozhodně neprospívá? Dokáže ji obhájit? To vše a mnohem více nabídnu právě dnes.

 

Exteriér: mladší look a agresivnější tvary

Captur v novém designu značně „přitvrdil“ a designem se snaží zaujmout i pánské zákazníky, což bych o minulém, zaoblenějším tak úplně netvrdil. Testovaný vůz byl navíc lakovaný bílou perletí a plastové doplňky v černém lesku, a tedy jasném kontrastu, vše podtrhly. Začnu trochu netradičně ze strany. I z bočního profilu je samozřejmě patrné, že jde o novou generaci, ale od nekoná se zde žádná revoluce. Crossover zkrátka zůstává crossoverem a s tím se mnoho dělat nedá. Ale právě díky silným barevným kontrastům, kdy prahy, lemy blatníků a vrchní část vozu, včetně střechy, vynikají sytě černou a karoserie naopak bílou, má Captur jednoduše šmrnc. Přední část mne baví nejvíc při pohledu „z profilu“. Tady opravdu zapůsobí agresivnější look kombinující LEDková denní světla tvaru „C“, opět výrazné černé lakování masky chladiče a zajímavá kombinace jednotlivých prolisů. Ve srovnání s minulou generací představuje tedy velký skok především zepředu… Zadní, relativně subtilní části dominují světlomety držící C-tvar podobně jako ty přední. Celkový dojem z nového Capturu mám opravdu dobrý a byť nejsem příznivcem tohoto segmentu (a dnešních městských SUV obecně), musím uznat, že Captur vypadá dobře.

 

Interiér: nečekaná porce pohodlí a luxusního nádechu

I s ohledem na značné omlazení „z venku“ ještě více překvapil současný interiér, který je opravdu pěkně zpracovaný a vybavený velmi příjemnými a měkčenými materiály. Palubce dominuje, jak je dnes zvykem, rozměrný středový displej v kombinaci s digitální kapličkou přístrojů, jejíž zobrazení se mění podle zvoleného jízdního režimu. Celý tento systém je graficky přehledný a jednoduchý – díky tomu i funkční. Příjemným překvapením jsou použité materiály a jejich zpracování. Renault v interiéru Capturu použil novou zajímavost – materiál, který je sice umělý, ale na dotek působí velmi hodnotným dojmem a je měkký na dotek. Najdete jej například na „plovoucím“ středovém panelu voliče převodovky, opěrkách pro ruce na dveřích a také na spodní části palubní desky. Díky tomu jsou všechny tyto části v interiéru příjemné na dotek a přidávají na celkovém luxusnějším dojmu z interiéru, ve kterém tedy dominuje bílo-černá kombinace barev stejně jako u karoserie. Jak je na tom prostor tohoto přifouknutého drobka? Upřímně mi  situaci trochu komplikovala panoramatická střecha, která mi působí problém vždy. Ve všech ostatních směrech je na předních sedadlech prostoru dostatek ve všech směrech. Pokud jste tedy vyšší než 185 centimetrů, panoramu si napřed vyzkoušejte. Ta může být jedinou komplikací, v opačném případě je vše v pořádku. I v zadní části nacházím místa akorát, ale pořád se bavíme o „menším“ voze. Záleží tedy na každém jednom cestujícím a podle obsazenosti pak bude odpovídající místo ve voze. Opět ale musím říct, že dva dospělé a dvě děti budou cestovat v naprosté pohodě.

 

Technika: Plug In Hybridní pohon a samozřejmě „automatická“ převodovka

Renault tady vsadil na stejnou techniku, jaká velmi dobře funguje již v Meganu, se kterým jsem neměl tu čest, ale dojmy od kolegů jsem samozřejmě načerpal. Těšil jsem se tedy na příjemných pár dní. Po „nastartování“ je ve voze tedy klid, rozjíždíme se na baterii a vše nechávám na Capturu. Funguje to příkladně a první dojmy jsou dobré. Jízda se dá označit za klidnou, hladkou a v podstatě jsem mile překvapen. Dynamika vozu dokáže taktéž překvapit, pro denní provoz je naprosto vyhovující. Nemám v podstatě ani potřebu hrát si s jízdními režimy a užívám si pohodu na palubě, velmi dobrý audiosystém Bose a uvolněnou jízdu. Přesto jsem narazil na pár malých komplikací. Jendou z nich je relativně malá baterie. Captur se dokáže rozjet a udržovat rychlost při jízdě na baterii. Spotřeba pak při kombinovaném použití obou motorů klesá pod 5 l benzinu na 100 km. Je ale třeba ráno vyrazit na cesty plně nabitý, a to, jak jsme už u některých předchozích článků řešili, není v mém případě tak snadno realizovatelné. Bydlím v bytě, u něhož neexistuje možnost nabíjení (ani soukromá a ni veřejná). První nabití baterie mi tak vydrželo cca půl dne. Zajel jsem tedy na veřejnou dobíjecí stanici a strávil něco málo přes dvě a půl hodiny dobíjením. Následně opět probíhalo vše v pořádku. Po vybití baterie jsem se pohyboval na benzin a spotřeba pak vyskočila na poměrně překvapivých 7,5 l/100 km. Netvrdím, že je to v městském provozu vysloveně špatná hodnota, ale málo to není. Captur E-TECH je tak, jako každý plug-in hybrid, vůz pro lidi, kteří si ho mohou nabít doma přes noc nebo přes den v práci. Díky tomu pak bude sloužit opravdu dobře. Pro mne, jakožto měšťana z bytu bohužel (bez garáže se zásuvkou) není úplně vhodný, byť je pořád velmi schopný. A to nemluvě o čistě elektrické jízdě, při níž sice hranici 50 km asi jen tak nepřekročíte (obzvlášť v zimě skoro na polovině slibovaného dojezdu), i tak ale dokážete dojet třeba do práce nebo na nákup zcela bez spotřeby benzinu, což dokáže ušetřit litry spotřebované nezahřátým spalovacím motorem. Trochu mne také po ránu překvapila převodovka, která před zahřátím projevovala neochotu řadit. Kombinace slabé baterie a studeného auta mnohokrát způsobila, že po rozjetí motor nabral vysoké otáčky a další „rychlost“ zařadit jednoduše nechtěl. Možnost manuálně přeřadit není k dispozici a tím pádem ranní rozjezd občas nebylo problém označit za vysloveně nepříjemný, hlučný a osobně si myslím, že vysoké konstantní otáčky ihned po rozjezdu nejsou úplně „zdravé“. Tolik ale ke kritice, protože jinak je Renault Captur E-TECH velmi dobře a ladně jezdícím autem. Řízení se silným posilovačem nenabízí nějakou zásadní zpětnou vazbu, ale to snad ani nečekám. Tady jde o komfort, pohodu, dobrou muziku a příjemnou atmosféru na palubě. A jak už jsem říkal o něco výše, tohle se Capturu daří velmi dobře.

 

Závěr: především klidný plug-in hybrid do města

Ano, přesně takový nový Renault Captur E-TECH je. Je tím, čím měl být. Městským a příměstským vozem pro mladou rodinu žijící na okraji města. Dobře vypadá, dobře jezdí a jeho systém v takové konfiguraci funguje velmi dobře. Přechody mezi druhy pohonu ani nezaznamenáte a spotřeba bude v závislosti na četnosti nabíjení oscilovat někde mezi „limitní nulou“ a 7 l/100 km. To jsou slušné hodnoty, ale pořád je potřeba pamatovat na nutnost nabíjení, bez něhož nemá ceu o takovém autě ani přemýšlet. Klid na palubě dál podpoří právě kombinace elektrického a benzinového motoru. Týden s modernizovaným Capturem a hybridním pohonem utekl jako voda. Bylo příjemné se do něj vracet, a proto ještě vyzdvihnu dvě třešničky. První bude audio systém. Rozhodně bych „svého“ Captura chtěl s audiem BOSE, to mohu vřele doporučit, protože tady se za jízdy sportovat nebude a pro muziku tedy najdeme příležitostí dost. A druhá příjemná drobnost je bezklíčový přístup do vozu. Zatím jsem to zaznamenal jen u Renaultu. U něj totiž funguje tak, že klíč můžete opravdu nechat v kapse, přijdete k vozu a jedete. To známe… Ta příjemná část je v tom, že po vystoupení už nemusíte řešit nic. Renault se sám zamkne. Tohle mě opravdu bavilo… Pokud se Vám Captur líbí, běžte se projet, věřím, že vás příjemně překvapí, a to ať už v dostupnějších verzích se spalovacími motory nebo v případě náročného zákazníky i v tomto plug-in hybridním provedení. Pokud chcete slyšet, zdali se za ceníkových 725.000 Kč E-TECH vyplatí, budete zklamáni. Jednoznačná odpověď totiž neexistuje. Obecně totiž elektromobillita (a elektrifikace) není primárně o ekonomické návratnosti, nýbrž snaze o co nejekologičtější přístup, a tak na závěr ještě jednou opakuji – určitý smysl dává a cílová skupina pro něj určitě existuje. Pokud máte, kde nabíjet, baví vás čistě elektrická jízda a chcete být „in“ či „eko“, určitě v tomto případě neuděláte chybu.

 

Petr Jakušev

Technická specifikace

motor

ModelCaptur E-Tech Plug-in Hybrid 160
Výkon116 kW
Točivý moment300 Nm
Maximální točivý moment při otáčkách3200 RPM
Zrychlení 0-100km/h10.1 s
Max. rychlost170 km/h
PalivoSuper 95
Válců4
Maximální výkon při otáčkách5600 RPM
PřevodovkaAutomatická převodovka
Převodů6
Vstřikování palivaVstřikování
Objem1598 ccm
Ventily4

Ekonomie provozu

Kombinovaná spotřeba (WLTP)1.3 l/100km
Velikost nádrže39 l
Emisní normaEuro 6d-ISC-FCM (WLTP) 36AP-AR
Start-Stop systémSériové vybavení
Velikost pneumatik215/55R18
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS)Sériové vybavení
Typ TPMSnepřímé měření (ABS)

hmotnost

Povolená celková hmotnost2057 kg
Prázdná hmotnost (EU)1629 kg
Přívěs s brzdami750 kg
Náklad428 kg
Přívěs (bez brzd)650 kg

modelová řada

Název generaceRJB
Uveden07/22
Dveře5
KaroserieSUV
Třída vozidlaMalé vozy (např. Polo)

rozměry

Délka4227 mm
Rozvor2639 mm
Šířka1797 mm
Prostor pro zavazadla265 l
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu)1118 l
Max. zatížení střechy80 kg
Výška1576 mm
Světlá výška134 mm
Průměr otáčení11.1 m
Sedadla5

Podobné vozy

Sdílet:


Array
(
    [type] => 8192
    [message] => Creation of dynamic property Dibi\Row::$internalPath is deprecated
    [file] => /var/www/carspecslab.com/www/vendor/dibi/dibi/src/Dibi/Row.php
    [line] => 21
)