Uživatelské hodnocení zimních pneumatik Tomket Snowroad PRO 3

Uživatelské hodnocení zimních pneumatik Tomket Snowroad PRO 3

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan Novotný

Víte, že čas od času podnikneme něco bláznivého. Není tajností, že jsme (jako redaktoři) především motoristickými nadšenci, kterým neunikne takřka žádná novinka a hlavně kteří neodmítnou test žádné z nich. Za běžnou praxi považujeme obvykle dva testy nových vozů týdně, sem tam při příležitosti uvedení nového vozu zajdeme načerpat první statické či jízdní dojmy a jednou za čas si k nám do auta sedne i nějaká ta hvězda českého showbyznysu nebo motorsportu, s níž natočíme videorozhovor. Nechybí ani videotesty nebo zajímavé videoreportáže. Určitě ale víte, že příslušenství či autokosmetika pro nás tvoří okrajovou oblast, do níž zabrousíme jen velmi zřídka.

Jedním z těchto témat jsou i pneumatiky – tu a tam jsme pozváni na testování nějaké té novinky, napíšeme objektivní úvahu nad vývojem trhu (třeba o celoročních pneumatikách) nebo okomentujeme výsledky nových testů. Právě prezentace výsledků zimních pneumatik na začátku letošní zimy byla novinkou, která později dala za vznik uživatelskému hodnocení, jenž je tématem dnešního článku. Zabývat se budeme konkrétně pneumatikou českého výrobce Tomket, a to posledním modelem Snowroad PRO 3. Co vše jsme s ní vyzkoušeli, jak jsme s ní byli během zasněžených dnů spokojeni a hlavně jak po otestování nahlížíme na zdánlivě velmi zajímavě vypadající poměr cena/výkon? To vše a mnohem více se právě dneska dozvíte.

 

Pneumatiky jako (staro)nové téma – tentokrát v rámci uživatelské recenze

Právě publikace komentující loni v září první testy nových zimních pneumatik se u vás, čtenářů, dočkala neuvěřitelné reakce (čtenosti) a stala se tak příležitostí pro případné další takové. Ve zmíněném článku jsme si dovolili tvrdit, že jedna česká značka pneumatik v testech německého Autobildu nedopadla úplně nejlépe a až výsledky odkrývaly, jak tomu ve skutečnosti bylo. Mimo jiné v návaznosti na toto překvapení jsme se rozhodli jít do dalších publikací po hlavě a otestovat zimní pneumatiky Tomket Snowroad Pro 3 (XL). Dopředu předesílám, že v tomto případě půjde čistě a jenom o uživatelské hodnocení řidiče (redaktora). V silách redakce totiž není uspořádat objektivní měření a umožnit tak konkrétní porovnání s konkurencí – pro tyto účely je naprosto dostačující spolehnout se na výsledky renomovaného a již dlouhou dobu pořádaného testu německého Autobildu. Teď už ale čas podívat se na to, co máme k dispozici my – jedny konkrétní zimní pneumatiky na jednom jediném voze a několik tisíc na nich ujetých kilometrů.

 

Co, kdy, kde a na čem?

V letošním roce čeští řidiči zažili poměrně nezvykle hodně mrazivou a na sníh bohatou zimu. V minulém čase mluvím pak především proto, že to „nejzimnější“ počasí už dle mého názoru máme pomalu a jistě za sebou. I když osobně stále tvrdím, že pro účely městského a částečně mimoměstského použití jsou nejlepší volbou moderní prémiové celoroční pneumatiky, v letošním roce se alespoň mně ty zimní rozhodně hodily. O to hodnotnější může pro vás následujících pár řádků být. A tak, jak nás znáte, jsme do toho šli po hlavě. Možná až masochisticky jsme totiž pro test vybrali rozměr pneumatik, který zimákům standardně moc nesvědčí, a to 225/45 R18 pro přední nápravu a 245/40 R18 pro nápravu zadní. V dané velikosti pak Tomket vyrábí pouze zimní pneumatiku, a to nový model Snowroad Pro 3 (v naší verzi XL), jejíž alternativu pro většinu standardních rozměrů tvoří model pro celoroční použití ALLYEAR 3. Sluší se podotknout, že pro účely testu byly pneumatiky obuty na voze se stálým pohonem čtyř kol a preferencí zadní nápravy (cca. 63:37), který výkonům především na zasněžené silnici výrazně pomáhal. Do 1. května 2021 používané EU štítky pneumatik pak v případě zvolené zimní pneumatiky hodnotí pro rozměr 225/45 R18 přilnavost na mokra známkou C (třetí nejlepší), spotřebou paliva C a hlučnost na úrovni 72 dB (prostřední úroveň). Zajímavostí, avšak nikoliv výrazně překvapivou, je výsledek zadních, širších pneumatik – rozměr 245/40 R18 u Tomketu dosáhl na úroveň E u přilnavosti na mokru (třetí nejhorší), C u spotřeby paliva a taktéž 72 dB v případě hlučnosti. Takové výsledky lze předběžně v objektivní rovině hodnotit jako průměrné, což koreluje s překvapivě velmi nízkou cenou. Zmíněné pneumatiky totiž pořídíte za 1.780 Kč vč. DPH u většího rozměru a 1.714 Kč v případě přední, užší pneumatiky. Obě ceny jsou tak hluboko pod průměrem aktuální nabídky ostatních výrobců.

Předsudky většinou praxe nenaplňuje

Opět je třeba upozornit, že žádným z řidičů nebylo provedeno žádné konkrétní objektivní měření – není možno se tak opřít o konkrétní data brzdné dráhy, zrychlení či ovladatelnosti v jednotlivých podmínkách. Na jednom konkrétním voze jsou ale nasazeny již od 1. listopadu, od kdy platí povinnost obutí zimních pneumatik (v případě zimních podmínek – námraza, led, sníh a povětrnostních podmínek předurčující jeden ze jmenovaných stavů povrchu silnice). Najeto pak mají již několik tisíc kilometrů, a tak lze objektivně přinést první uživatelské dojmy. Sám za sebe musím říci, že první kilometry (a dny) byly absolvovány s jistým respektem, a to nejen vzhledem k výsledkům zmíněného zimního testu, ale obecně vůbec jako ke každé nové pneumatice. Ještě z výroby se totiž na pneumatice nachází určité substance, které mohou způsobovat sníženou míru přilnavosti během prvních pár set kilometrů jízdy. Proto je nutné jezdit zpočátku opatrněji. Zpět ale k mému hodnocení obutí, které nyní považuji za věrohodně a velmi slušně zajeté. Komentáře směrem ke značce Tomket často mluví o nutnosti větší míry závaží tak, aby došlo ke správnému vyvážení kol. I v našem případě jej bylo potřeba o něco málo více, než je běžné. Jednotlivá kola jsou ale nyní bezproblémově vyvážena a pneumatiky tak nezpůsobují výraznější vibrace do volantu. Ve vyšších rychlostech (nad 90 km/h) je pak mírně znát vyšší valivý odpor a s ním související hlučnost do vnitřku automobilu. Tu lze ale přičítat mimo jiné rozdílu mezi letními a zimními pneumatikami, které samy o sobě bývají právě v této disciplíně o něco horší. A stejně tak lze cítit velmi jemné vibrace při rychlostech překračující náš dálniční limit (např. na německých dálnicích s neomezenou rychlostí), i tak ale nejde o vyloženě nepříjemnou záležitost ovlivňující komfort při běžné jízdě.

 

Teď už ale k samotnému hodnocení: bez větších problémů…

V předchozím odstavci jsem se možná lehce odklonil od toho hlavního, co je dnes mým úkolem. Nejvíce vás možná zajímá výkon pneumatik na sněhu, a tam narážím na zmíněnou objektivitu hodnocení. Neexistuje totiž alespoň v mém případě žádné přímé srovnání s výrobkem jiné značky. Možná vás totiž překvapí, že jsem za letošní zimu nezaznamenal jediný problém. Ano, jak již bylo řečeno, konkrétně v mém případě obutí skvěle supluje pohon 4×4. Ten ale logicky pomáhá pouze v dopředném pohybu, v brzdném účinku to mají pneumatiky možná naopak lehce těžší, a to díky těžšímu předku v souvislosti se zástavbou na dnešní dobu relativně velkého motoru. Ani pokusy o prudké brzdění, a to jak na sněhu, tak na mokru, nedopadly špatně. Čas od času pochopitelně zasahovaly moderní stabilizační systémy (ESP aj.), ale jako běžný uživatel jsem se v době jejich činnosti nedostal do jediné krizové situace a nezaznamenal jsem ani chování, které by nekorespondovalo s běžnými vlastnostmi mého vozu, a to ani v kontextu ovladatelnosti (simulaci úhybného manévru). Na druhou stranu nebudu tvrdit, že je na zimních pneumatikách možné dosáhnout stejných výsledků, jako v případě těch letních. A teď mluvím primárně o přechodném období (teplotách nad 5 stupňů celsia), kdy prostě a jednoduše výhody zimáku nevyužijete. Směs těchto pneumatik (a nejen jich) je totiž poměrně měkká, a tak při rychlejší jízdě na suchu může auto působit poněkud plavněji, než byste čekali. Znovu ale podotýkám, že zásadního deficitu Snowroad PRO 3 nebylo shledáno.

 

Závěrem: nikdo není dokonalý, poměr cena/výkon zde ale vychází opravdu dobře

Do svého pokusu jsem šel s odvahou, odhodláním a mnoha očekáváními. Úplně narovinu jsem počítal s výměnou pneumatik v případě, kdy by jejich použití představovalo nějaké nebezpečí. Shodou okolností totiž nejsem jediným uživatelem vozu, na němž byl test proveden. Prvních pár set kilometrů (a zajíždění) tak bylo absolvováno s jistou opatrností a postupněji jsme se společně posouvali dál a dál, až jsme se dostali k poměrně velmi zábavné jízdě, jíž letošní sněhové podmínky dovolovaly. Pneumatiky Tomket jsem před začátkem testu považoval za slabší průměr, i proto jsem jejich nasazení bral jako žádanou výzvu. Zcela narovinu ani teď nejsem názoru, že by bylo možné je výsledky posunout mezi ty nejlepší výrobky na trhu. To ale s výše zmíněnou velmi příznivou cenou rozhodně čekat nelze a já tak jejich nejvyšší výhodu shledávám především ve skvělém poměru cena/výkon, v němž takřka nemají konkurenci. Osobně bych si volil „prémiovější“ gumu u vozů se zadním náhonem (a vyšším výkonem), obecně u sportovněji laděných vozů nebo těch používaných primárně v horských oblastech. Naopak velký potenciál u hodnocených Tomketů vidím u běžně dostupných aut, jízdy mimo horské oblasti a případně u vozů s pohonem 4×4. Závěrem tak dodávám, že prvoplánové obavy v mém případě rozhodně nebyly naplněny a ač bych si netroufl na vyloženě rychlou jízdu v zasněženém průsmyku, pro mé účely Tomket Snowroad PRO 3 splnily očekávání, resp. jej mírně předčily.

 

Jan Novotný

Sdílet: