Renault Arkana TCe 140: nevšední kousek do všední doby
Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan NovotnýS dozajisté největší novinkou Renault letošního roku, Arkanou, jsme párkrát již měli co dočinění. Není pochyb o tom, že to Francouzi myslí vážně, když se své zbrusu nové SUV-kupé snaží pozicovat prémiověji než většinu příbuzných modelů a dokonce i většinu všech svých v současnosti vyráběných vozů. I když je tomu už hodně let, co se světu ukázalo první auto, jenž by šlo označit za SUV-kupé, a samotnou X6, která tuto podtřídu proslavila nejvíce, prodává BMW do dnes skoro jako baťa cvičky, jde v případě Renaultu o poměrně odvážný krok. V mainstreamu totiž moc takových aut dodnes není. Ve chvíli, kdy však do budoucna zamýšlíte zaříznout tradiční hatchbacky, liftbacky či sedany a postupem času se zbavit i MPV, musíte přemýšlet o něčem novém, čím si budete chtít udržet stávající zákazníky a ideálně přilákat i mnoho nových. A proto je tu Arkana. Vyjíždí s poměrně výstředním designem, který zejména v kombinaci s výrazným lakem upoutá oči mnohých. Nabízí pak mnoho moderní techniky a poslední generaci hnacích ústrojí, i když třeba kdysi naprosto nepostradatelný silný diesel zcela chybí. Za tento komplexní, moderní a prémiově vyhlížející balíček si Renault navíc neříká úplně málo peněz. I proto nás zajímá, jak tohle všechno bude dohromady fungovat. Pokud jste na tom stejně, určitě byste neměli odcházet…
Design: příjemně výstřední
„Sto lidí, sto chutí,“ začal bych, neboť ona „výstřednost“ nemusí být pro každého. Jak jsem ale už zmínil výše, za svítivě oranžovým SUV-kupé ve výbavě R.S.Line se ale málokdo neotočí, a to tím spíše, že jde pořád ještě o žhavou novinku, jíž zrovna stovky či tisíce kusů po českých silnicích ještě rozhodně nejezdí. Mohl bych tu dlouze rozepisovat jednotlivé designové prvky, s nimiž si ve Francii vyhráli, tím nejdůležitějším ale zůstává ta stále nevšední silueta, která stojí někde na pomezí dnes tolik populárních SUV a kupé (nebo spíše sedanu či liftbacku). Splývavá záď má prostě šmrnc a záleží už jen na tom, jestli chcete vyčnívat z davu či nikoliv. I do zcela nového typu karoserie a modelu, který je od základu nový, zakoponovali designéři prvky současného designového jazyku značky. V prvé řadě nesmí chybět typický světelný podpis, kdy třeba full LED světlomety Pure Vision Performance jsou konkrétně v tomto případě dostupné už od základní výbavy. Charakteristický je i LED proužek táhnoucí se po celé zadní části vozu. RS.Line pak přidává několik decentních, sportovně laděných prvků, které autu dodávají šmrnc, byť by na něm vůbec být nemusely a pořád by vypadalo k světu. V kombinaci s oranžovým lakováním označovaným Valencia pak příjemně vyniknou především kontrastně černě (dle Renaultu šedě) lakované detaily, jako je třeba zadní difuzor (se 2 chromovanými koncovkami výfuku), boční lišty, či sportovnější vzhled předního nárazníku, který se údajně inspiroval v F1. Stále sice tvrdím, že je to otázka vkusu, nebudu ale zastírat, že mně osobně styl Arkany rozhodně nevadí.
Interiér: relativně jednoduchý, fungující a příjemně sportovní Renault
Řekl bych, že interiéry dnešních Renaultů jsou pro mě jasně identifikovatelné – mají tedy své charakteristické prvky, které představují balíček typický pro danou značku. Troufnu si tak tvrdit, že kdybyste mi zavázali oči, zvládl bych ovládat hlavní prvky ve kterémkoliv dnešním Renaultu a usuzovat, v jakém konkrétním modelu sedím, bych mohl snad jen podle prostoru a posazu za volantem. Ten je mimochodem u Arkany až překvapivě dobrý. Pomáhají tomu i příjemná sedadla s jen lehce větším bočním vedením nebo kožený sportovní volant R.S.Line. Na druhou stranu vnitřní prostor zrovna netrpí přehršlí místa, a to především do šířky. Právě tady se totiž začíná projevovat příbuznost ke Cliu, na jehož základech Arkana možná lehce nepochopitelně stojí. Zpět ale k interiéru, chtěl jsem jen naznačit, že pro silnější jedince může být do šířky prostor v Arkaně lehce ztísněný, čemuž nepomáhá ani poměrně výrazný středový panel. A stejně tak je lehce limitující prostor nad hlavou v druhé řadě, kde nad 185 cm to nebude žádný zázrak. Je to ale daň za vzhledově lákavou koncepci vozu, u níž se určitým limitům v interiéru nemůžeme divit. Já postavou každopádně patřím spíše k průměru, a tak si vlastně nemám na co stěžovat. Naopak mi vyhovuje, jak je řidič lehce utopen a interiér jej lehce obklopuje. Co se týče moderních technologií, nejednoho z nás potěší, jak se Renault v posledních letech posunul po stránce grafického zobrazení. Středový na výšku orientovaný displej sice nemusí každému vyhovovat, Renault se s jeho zástavbou ale vcelku pěkně vypořádal, a tak třeba ani zobrazení CarPlay na rozdíl od Volva zvládá dobře (roztáhne jej přes celou obrazovku na výšku). I digitální přístrojový štít vypadá na první pohled velmi dobře, jeho grafiku mohu opět jedině pochválit, mrzí mě ale, že nenabízí příliš velkou míru individualizace. Dostat tak na obrazovku aktuální dojezd a spotřebu je nereálné. Kvůli nedostatku čipů se navíc zatím nabízí pouze v 7“ provedení, ačkoliv už při uvedení na trh byla slibována verze s 10,2“. Člověk to v kontextu dnešní doby vlastně chápe, i tak daný krok – to, že slibujete něco, co pak není v nabídce, považuji za lehce nešťastné. To jsem si ale vlastně jen lehce rýpnul do něčeho, co jinak jako celek velmi dobře funguje.
Jízdní vlastnosti: stále stejně příjemný motor a určité limity podvozku
Když jsem v hlavě přemítal, co všechno vám k jízdním vlastnostem Arkany musím říct, chtěl jsem začít vysvětlením, že máme k dispozici v nabídce výše posazenou specifikaci se čtyřválcem a automatem. V kontextu dnešní doby totiž minimálně u mainstreamu čtyřválec bývá tím silnějším v nabídce automobilek a základem pak bývá manuál. Jenže Renault na to šel lišácky, aktuálně totiž do Arkany neobjednáte nic jiného než čtyřválec v kombinaci s automatem a změna se ani nechystá. Jediné drobné odchýlení nabízí verze E-TECH Hybrid 145 s atmosférickou 1,6 a multimódovou automatickou převodovkou. O jeho představení jsme koneckonců už psali. Zpět ale k dnešnímu testu, ke kterému jsme dostali paradoxně slabší ze dvou výkonových variant dnes už dobře známého motoru 1,33 TCe. TCe 140 EDC, tedy jednotka naladěná na 140 koní spojená s automatickou dvouspojkovou převodovkou a 7 stupni, se jeví jako hodně úctyhodný základ, i když vlastně i takové označení by mohlo být považováno za hanlivé. K jednatrojce toho moc dodat nejde, snad jen, že Renault přidává „mikro-hybridní“ elektrifikaci, což má představovat v podstatě jen posílenou funkci starstopu, do budoucna se pak chystá posílení elektrifikace, ale o tom se dnes není potřeba dlouze rozepisovat. Ona kombinace působí při nejmenším hodně příjemně, klidně a po výkonové stránce autu bohatě dostačuje. I přesto si dovolím tvrdit, že jako celku autu vyhovuje spíše klidnější, komfortnější jízda, než-li nějaké velké sportování. Zásluhu na tom má i naladění převodovky EDC, která sice vcelku hladce mění převodové stupně, ale jakoby se jí do dynamického stylu jízdy příliš nechtělo. Mně osobně to vlastně ani nevadí, a to tím spíše, že se výsledná dlouhodobá spotřeba zastavila na velmi rozumných 6,5 l/100 km, což považuji za velmi příznivé.
Pojďme se ale od velmi příjemně fungující čtyřválcové jednatrojky, motoru, jehož vznik ke konci minulé dekády lze jedině kvitovat, přesunout na chvilku k podvozku. Doteď jsem totiž převážně chválil a dlouho jsem přemýšlel, co k naladění podvozku vůbec říci. Troufnu si tvrdit, že konstruktéři v Renaultu odvedli dobrý kus práce. Fyziku ale zcela oklamat nejde, a tak prostě ten původ v Cliu nezapře. Jde sice o modulární platformu, ale ta příbuznost se stejně nezapře. Částečně se na tom podepisují i ráfky s pneumatikami o rozměru 215/55 R18, já osobně bych se spokojil i s menší 17“ variantou (215/60 R17) a vůbec by mi nevadilo, kdyby Renault nasadil o špetku širší pneumatiky. Proč otevírám tohle téma? Prostě a jednoduše mám pocit, že je v některých momentech Arkana lehce nervózní a tak nějak mi to nesedí ke zbytku auta, které je především klidné, komfortní a snaží se být i prémiové. Ambice k rychlé jízdě jsem ztratil po prvních pár kilometrech a vlastně mi to vůbec nevadilo, neboť s takovým autem ani podobné potřeby nemám. Podvozek jako by ale patřil k trošku jinému autu. Ne, že by snad přejetí příčné nerovnosti bylo utrpením, ale nemusím chodit kolem horké kaše – tohle mohlo a možná i mělo být klidnější, o něco plavnější a možná i více „francouzsky měkké.“ Vlastně se to dá ukázat na příměru k současné generaci Meganu. Arkaně oproti němu chybí jakási lehkost a jistota, s jakou se Megane vydává vstříc zatáčkám ale i nástrahám města. Celé si to vysvětluji tím, že když vezmete malé auto (B-segmentu), výrazně jej nafouknete, zvýšíte těžiště a hmotnost, máte se s čím prát a ač odvedete tu nejlepší práci, 100% výsledek to nikdy nebude. To, že něco takového musím konstatovat, mě mrzí o to více, že zbytek Arkany k sobě ladí a vytváří onu prémiovou atmosféru, o níž se Renault tolik snažil.
Poprvé v Renault Arkana E-TECH hybrid: netradiční tělem i duší
Verdikt: povedené auto s několika drobnými ale
Nerad bych svůj test končil negativně. Arkana se mi totiž moc líbí a doufám, že to z předchozích odstavců bylo patrné. Na začátku jsem se ptal sám sebe, zda Renault dokáže obhájit relativně vysokou nastavenou cenovku. Jenže vy za „základních“ 635.000 Kč dostanete poměrně hodně – v první řadě výjimečný design a taky čtyřválec, a to rovnou ve spojení s automatem. Arkana vlastně stojí tak trochu mimo a přímou konkurenci nenajdete, a to je asi to, o co Renaultu šlo. V tomto směru toho nejde moc co vytknout. Za nepřímou konkurenci byste pak mohli považovat řadu zástupců C-SUV segmentu, kdy i ve vlastní řadách francouzského výrobce najdete alternativy. Takový Captur nabídne podobný vnitřní prostor, stejné motorizace, k nimž přidává také diesel a to vše navíc za cenu o pár desítek tisíc nižší. A pak je tu taky Citroen C4, auto podobné koncepce, které se ale prémiově vůbec netváří, je o něco menší, za to ale značně levnější (o zhruba 120 tisíc ve srovnatelných verzích). Troufnu si tak tvrdit, že je to otázka preferencí. Pokud chcete střední SUV s výjimečným designem, moderní technikou, solidním motorem a lehkou dávkou prémiového pocitu na palubě, určitě s Arkanou neuděláte chybu. Vím, kam touto novinkou chtěl Renault směřovat a ač zcela bezchybný není, myslím, že se mu to povedlo.
Jan Novotný
Technická specifikace
motor | |
Model | Arkana TCe 140 |
Výkon | 103 kW |
Točivý moment | 260 Nm |
Maximální točivý moment při otáčkách | 1750 RPM |
Zrychlení 0-100km/h | 9.8 s |
Max. rychlost | 200 km/h |
Palivo | Super 95 |
Válců | 4 |
Maximální výkon při otáčkách | 4500 RPM |
Převodovka | Automatická převodovka (dvouspojková) |
Převodů | 7 |
Vstřikování paliva | Přímé vstřikování |
Typ motoru | Turbo |
Objem | 1332 ccm |
Ventily | 4 |
Ekonomie provozu | |
Kombinovaná spotřeba (WLTP) | 5.8 l/100km |
Spotřeba na krátkých trasách (WLTP) | 7.5 l/100km |
Spotřeba v městském provozu (WLTP) | 5.7 l/100km |
Spotřeba na dálnicích (WLTP) | 5.9 l/100km |
Velikost nádrže | 50 l |
Emisní norma | Euro 6d-ISC-FCM (WLTP) 36AP-AR |
Start-Stop systém | Sériové vybavení |
Velikost pneumatik | 215/60R17 |
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) | Sériové vybavení |
Typ TPMS | nepřímé měření (ABS) |
hmotnost | |
Povolená celková hmotnost | 1876 kg |
Prázdná hmotnost (EU) | 1411 kg |
Přívěs s brzdami | 900 kg |
Náklad | 465 kg |
Přívěs (bez brzd) | 705 kg |
modelová řada | |
Název generace | RJL |
Uveden | 03/21 |
Dveře | 5 |
Karoserie | SUV |
Třída vozidla | Nižší střední třída (např. Golf) |
rozměry | |
Délka | 4568 mm |
Rozvor | 2720 mm |
Šířka | 1802 mm |
Prostor pro zavazadla | 513 l |
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu) | 1296 l |
Max. zatížení střechy | 80 kg |
Výška | 1571 mm |
Světlá výška | 199 mm |
Průměr otáčení | 11.2 m |
Sedadla | 5 |