Přehled 10 nejzajímavějších automobilových novinek uplynulého měsíce (duben 2021)
Autor: Jakub Kameníček · Fotografie: press jednotlivých automobilek (viz zdroj jednotlivých galerií)Tímto pilotním článkem otevíráme novou rubriku: “pravidelný přehled novinek ze světa aut”, ve které se budeme věnovat vždy těm nejzásadnějším, nebo z našeho pohledu nejzajímavějším událostem, které se odehrají vždy v právě uplynulém kalednářním měsíci. A minulý měsíc, duben 2021, byl na novinky poměrně štědrý. Vybrali jsme jich pro vás tentokrát hned 10. Pojďme na ně.
Škoda Auto: slavné české SUV Škoda Kodiaq dostává facelift
zdroj foto: Škoda Auto a.s. (Škoda Storyboard)
Model Škoda Kodiaq prošel modernizací a dostal nové české ceny. Na tuzemský trh vstoupí v červenci 2021 se změněným designem a řadou technických vylepšení. Modernizovaný Kodiaq zaujme především výraznější přední částí. Kapota byla z boku nad podběhy předních kol výrazně zvýšena a šestihranná maska chladiče s dvojitými lamelami je vzpřímenější. Nová příď dodává vozu výraznější vzhled a podílí se také na příznivější aerodynamice. Ta pomáhá dalšímu snížení spotřeby a emisí CO2. Robustní vzhled “našeho” SUV podtrhují také nová kola ve výrazném designu, která mohou být až 20palcová. Na masku navazují standardně dodávané přední LED světlomety. Ty jsou nyní užší než u předchůdce a společně s mlhovými světly umístěnými pod nimi nebo se samostatným Matrix-LED modulem v případě vyšší verze vytvářejí nezaměnitelnou čtyřokou tvář. Ano, četli jste správně: poprvé může mít KODIAQ Matrix-LED přední světlomety – ve verzi Laurin&Klement a RS standardně, v ostatních výbavách za příplatek. Konkrétně bude facelift k dostání ve výbavových stupních Ambition, Style, Sportline Laurin&Klement a RS. V rámci nich budou dostupné tři modernizované zážehové (110 kW a 147 kW) a dvě vznětové motorizace (110 kW a 147 kW). Také interiér prošel dílčími úpravami. Česká automobilka ho posunula na vyšší úroveň novými dekoračními lištami, dodatečnými kontrastními švy na přístrojové desce i ve výplních dveří a zejména novým multifunkčním koženým volantem. Poprvé Kodiaq nabídne na přání Top ergonomická přední sedadla s ventilací a masážní funkcí. Také ambientní LED osvětlení je nyní k dispozici i s rozšířenými funkcemi. Modernizace se dotkla také infotainment systémů s DAB tunerem, digitální asistentkou Laurou a rozsáhlými on-line službami včetně web rádia. Virtuální kokpit (plně digitální přístrojový štít) s displejem o velikosti 10,25″ je součástí standardní výbavy od výbavového stupně Style a umožňuje například zobrazení mapy navigace přímo na displeji před řidičem. Ceník inovovaného modelu ŠKODA KODIAQ najdou zájemci na webu skoda-auto.cz.
TEST: Škoda Kodiaq Sportline 2.0 TSI 4×4 – proč ano či ne benzínovému sport-look SUV
Citröen představil zbrusu novou vlajkovou loď C5 X
zdroj foto: William CROZES (AUTOMOBILES CITROËN – Citroen Media Center)
Citroën odhaluje C5 X, svou novou vlajkovou loď, která obnovuje segment velkých cestovních vozů a přichází s originální řadou spojující hatchback a kombi, inovativní nabídku následující odkaz velkých Citroënů. Ani zde nechybí důraz na vysoký jízdní komfort zajištěný speciální výbavou Citroën Advanced Comfort (o kýžený efekt se starají tlumiče a interiérová sedadla). Pocit pohody na palubě výrazně posilují i pokročilé technologie, jako je rozšířený head-up displej, a také řada asistenčních systémů řízení, např. Highway Driver Assist, nebo nové multimediální rozhraní s 12″ centrálním dotykovým displejem, funkce rozpoznávání hlasových příkazů a displej přizpůsobitelný pomocí widgetů jako na klasickém tabletu. Ze siluety nového vozu, který je k dispozici s benzínovými nebo plug-in hybridními motory, má vyzařovat modernost, reprezentativnost a inovace, což jsou vlastnosti, které většinou zákazníci Kombi a SUV segmentů očekávají. Zpět k dostupným motorizacím: nové C5 X přichází mimo jiné i s plug-in hybridní motorizací (225 k), která umožní více než 50 km dojezd a maximální možnou cestovní rychlost 135 km/h v čistě elektrickém módu. Tato plugin-hybridní motorizace poskytuje výrazně tišší chod i v průměru nižší emise CO2. Zkrátka nové C5 X má být novou pozvánkou na cestu, která je klidná, pohodová a bez stresu, a to ve všech jízdních ohledech.
Ani v horkém Španělsku neotálejí: Seat Ibiza a Arona se dočkaly mezigeneračního faceliftu
zdroj foto: Porsche Česká republika s.r.o.
Modernizovaný vnější vzhled modelu Seat Ibiza zahrnuje nyní 100% LED světlomety ve standardní výbavě a reliéfní označení modelu rukopisným písmem. SEAT připravil pro ikonický model Ibiza revoluční vnitřní design s moderním, digitálním designovým stylem, nově tvarovanými a osvětlenými výdechy ventilační soustavy a větším, plovoucím displejem informačního a zábavního systému. Nový Seat Ibiza nyní zahrnuje ještě rozsáhlejší konektivitu včetně systému SEAT CONNECT, uživatelských rozhraní CarPlay a Android Auto a hlasového ovládání „Hola Hola“. Kompaktní městský vůz obdržel nové asistenční systémy, jakými jsou Travel Assist a Side Assist, které zvyšují intuitivnost ovládání a dodávají pocit jistoty za volantem. Modernizovaná Ibiza bude nabízena s pěti různými pohony na benzin a CNG s nejvyšším výkonem od 90 k do 150 k. Výroba nového modelu Seat Ibiza, navrženého, vyvinutého a vyráběného v Barceloně, bude v závodě SEAT v Martorellu zahájena ve třetím čtvrtletí letošního roku.
zdroj foto: Porsche Česká republika s.r.o.
Ani nově modernizovaný Seat Arona nezůstává pozadu. Nyní nabídne ještě o něco více “Off-road” působící design (zejm. ve výbavě XPERIENCE), který Aronu přiblíží estetickému pojetí terénních vozů a díky kterému bude budit o něco větší dojem robustnosti a bezpečí. Interiér nového modelu Seat Arona prošel revolucí a přichází s moderním, digitálním designovým stylem, nově tvarovanými, osvětlenými výdechy ventilační soustavy a větším, plovoucím displejem informačního a zábavního systému. Městské SUV nyní poskytne ještě rozsáhlejší konektivitu včetně systému SEAT CONNECT, uživatelských rozhraní CarPlay a Android Auto a hlasového ovládání „Hola Hola“, a to prostřednictvím nových informačních a zábavních systémů s úhlopříčkou displeje 8,25“ nebo 9,2“. Jako Ibiza, i nová Arona obdržela nové asistenční systémy, jakým je Travel Assist, a vylepšené verze dosavadních systémů, jakým je Side Assist, které zvyšují pocit jistoty za volantem. Zákazníci budou mít na výběr pět různých pohonů na benzin (TSI) a CNG (TGI) s nejvyšším výkonem od 90 k do 150 k. Stejně jako Ibiza, i nová Arona bude poprvé k dostání přibližně na podzim letošního roku.
Modernizovaný Lexus ES
zdroj foto: Toyota Motor Poland Company Limited (Lexus Czech Newsroom)
Lexus odhalil ve světové premiéře modernizovaný model ES, který přináší nové atraktivní technologie a designové prvky. Patří mezi ně například lepší odhlučnění, větší pohodlí při jízdě, nový dotykový displej znatelně usnadňující ovládání multimediálního systému, špičková aktivní bezpečnost včetně nejnovějšího systému Lexus Safety System+ 2.5 a rovněž nový jedinečný pocit za volantem díky vylepšenému odpružení, optimalizaci odezvy brzdového pedálu a – v případě provedení ES F SPORT – adaptivnímu odpružení AVS. Stylisticky přináší nové ES modernější vzhled s přepracovanou maskou chladiče a světlomety. Příď vozidla si zachovává rysy typické pro tento manažerský sedan, avšak maska chladiče má nyní menší počet vertikálních žeber a používá upravenou sestavu prvků ve tvaru „L“ s akcentem na horizontální proudění a příď vystrčenou kupředu. Verze s monokulárními světly používají nové kompaktní jednotky světel: nové štíhlé jednotky s trojicí zdrojů se pyšní adaptivním systémem ovládání dálkových světel BladeScan s vylepšenou funkcí a ostřejším vzhledem. Pro některé zájemce bude jistě zajímavé to, že nový Lexus ES přichází také se dvěma novými odstíny laku karoserie: Sonic Platinum (s výraznějším stínováním, které má akcentovat tvary vozidla) a Sonic Grey, které napodobuje vzhled kovu s vysoce lesklou povrchovou úpravou. Pro kabinu může zákazník zvolit nové kožené čalounění v odstínu ,,Forest Brown” (lesní hnědá) nebo čalounění ze syntetické kůže anebo také nová dvoubarevná sedadla ve verzi F SPORT. Funkce inovovaného dotykového displeje multimédií jsou nyní intuitivnější. Na český trh dorazí nový Lexus ES v posledním čtvrtletí letošního roku.
TEST: Lexus ES 300h F-Sport TOP – úsporný luxus
Oblíbený crossover Hyundai Kona nyní i v “ostré” N verzi
zdroj foto: Hyundai Motor Company (Hyundai Newsroom)
Zcela nová Kona N přináší značku N do segmentu SUV, aniž by to bylo na úkor potěšení z jízdy nebo sportovních výkonů. Toto ostré SUV nabízí řadu speciálních funkcí N, představených dříve v ostatních modelech N. Kona N je však prvním vysokovýkonným modelem Hyundai, vybaveným sportovním head-up displejem. Po aktivaci režimu Sport nebo N může řidič přímo ve svém zorném poli sledovat mimo jiné informace o otáčkách, rychlosti jízdy nebo zařazeném převodovém stupni. Hyundai Kona N je navzdory svým schopnostem pro jízdu na závodním okruhu ve svém nitru stále SUV. Rozsáhlá výbava v oblasti podvozku zajišťuje jízdní vlastnosti nekompromisního SUV. Toto ostré SUV nabízí skvělý výkon na rozdílných typech povrchu díky speciálně vyvinutým vysokovýkonným pneumatikám Pirelli P-Zero rozměru 235/40 R 19, které na 19“ kovaných kolech z lehké slitiny s mimořádně nízkou hmotností poskytují maximální přilnavost. Vysokovýkonná brzdová soustava zajišťuje stabilitu v měnících se jízdních podmínkách a zvyšuje celkovou bezpečnost jízdy. Větší kotoučové brzdy vpředu a vzadu jsou ještě účinněji chlazeny vzduchem. Pasivní bezpečnost zcela nového modelu KONA N zvyšuje také jeho tužší karoserie. Dodatečné bodové svary na karoserii, vylepšená a zpevněná struktura přední partie v místech uložení pružicích a tlumicích vzpěr stejně jako další vyztužení skeletu karoserie chrání cestující v případě kolize. Vysoká tuhost zcela nového modelu KONA N navíc minimalizuje naklánění karoserie při dynamických změnách jízdy. Výbava KONY N zahrnuje také N Corner Carving Differential. Tento elektronicky řízený diferenciál e-LSD s omezenou svorností (Electronically-controlled Limited Slip Differential) umožňuje vynikající výkony při průjezdu zatáčkami. Řečí čísel bude mít nová Kona N dostupných 280 koní maximálního výkonu, resp. 392 Nm točivého momentu a v rámci funkce Launch Control bude umět zrychlení z 0-100 km/h za hodně zajímavých 5,5 sekundy. Maximální rychlost bude omezena na 240 km/h. Sluší se podotknout, že v základu vyjíždí tato N novinka s novou osmistupňovou dvouspojkovou převodovkou N DCT.
TEST: Hyundai Kona – korejské mini SUV doKonáno
Omlazený Hyundai i30 N a nová i20 N jdou do prodeje–známe české ceny
zdroj foto: Hyundai Motor Company (Hyundai Newsroom)
Nošovický model i30 N je i po svém faceliftu k dispozici s vysoce výkonným motorem 2,0 T-GDI o výkonu 250 nebo 280 koní, v karosářských provedeních hatchback a fastback a s volitelným výbavovým stupněm N Performance. Ten však nově nabízí také možnost vůz dovybavit osmistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovkou, která poskytuje maximální zážitek z jízdy, a dvěma výbavovými pakety Everyday a Sport. Ceny inovovaného modelu i30 N začínají již na 699 990 Kč.
zdroj foto: Hyundai Motor Company (Hyundai Newsroom)
Zcela nový Hyundai i20 N, inspirovaný závodním speciálem pro mistrovství světa rallye WRC, přijíždí s přeplňovaným motorem 1,6 T-GDI o výkonu 204 koní a výhradně se šestistupňovou manuální převodovkou. Základní verze nabízí unikátní černě lakovaná osmnáctipalcová kola z lehké slitiny se sportovními pneumatikami Pirelli P Zero, přední brzdové kotouče Performance o průměru 320 mm, funkci launch control, sportovní sedadla s integrovanou hlavovou opěrkou, vyhřívání předních sedadel, automatickou klimatizaci a jedinečný sportovní design jak v interiéru, tak exteriéru. To vše s atraktivní cenovkou 599 990 Kč. Součástí každé nabídky jsou také tradiční benefity Hyundai jako sada zimních pneumatik zdarma nebo pětiletá záruka bez omezení ujetých kilometrů a další.
VIDEOTEST: Za Volantem Hyundai i30 N Performance
Tým třícípé hvězdy představuje nový Mercedes-Benz C-Class, CLS a EQB
Na veletrhu Auto Shanghai 2021 oslavila společnost Mercedes-Benz celosvětové premiéry nového plně elektrického kompaktní modelu EQB, nové verze třídy C s dlouhým rozvorem a nového čtyřdveřového CLS Coupé.
zdroj foto: Daimler AG (Daimler Media)
Nová třída C má nyní ještě více prostoru pro nohy, dále získává funkce, jako jsou luxusní opěrky hlavy a větší loketní opěrka s obzvláště prostorným úložným prostorem, USB porty a držáky nápojů zajišťují luxusní komfort pro zadní cestující. Mezi další speciální funkce specifické pro trh patří komfortní odpružení a vylepšená zvuková izolace pro ještě tišší interiér.
zdroj foto: Daimler AG (Daimler Media)
Nový CLS má nyní ostřejší design a ještě více vyjadřuje dynamiku čtyřdveřového kupé. Současně byl interiér vylepšen o další kombinace kůže a obložení a také dostává volant nové generace. Do modelové řady byl přidán naftový pohon poslední generace s integrovaným startovacím generátorem.
zdroj foto: Daimler AG (Daimler Media)
Bezpečnost, prostor a vysoký komfort: To jsou hlavní devizy zbrusu nového velkého SUV s označením EQB, které ta rozšiřuje řady nově se rozrůstající modelové řady EQ Mercedes-Benz. A tak sdílí již vcelku tradiční masku s černým panelem a světelným pásem (osobně jako je to u modelů EQA, EQC či EQS). Plně elektrický EQB vůz pro 5 až 7 cestujících a s individuálně sklopnými sedadly v zadní části nabídne velmi prostorný a variabilní interiér. Bude nabízen s pohonem všech kol EQB 4MATIC o maximálním výkonu 350 koní. Hodnotami kombinované spotřeby elektrického proudu se jedná o tabulkově nejúspornější model v nabídce EQ se svými 16,2 kWh/100 km.
Německá prémiová ofenziva pokračuje: Nové Audi Q4 e-tron a exlusivní A6 e-tron koncept
zdroj foto: AUDI AG (Audi Media Center)
Audi se důsledně prosazuje svou elektrifikační ofenzívou: na světové premiéře s účastníky z řad celebrit byly odhaleny nové Audi Q4 e-tron a Audi Q4 Sportback e-tron. Tyto plně elektrické modely představují vstup značky do prémiové e-mobility v kompaktním segmentu. Řada bude nabízet tři verze pohonu v čele s verzí quattro s maximálním výkonem 220 kW (299 k). Atributy, společné pro všechny tři verze, jsou jízda s nulovými lokálními emisemi a vysoké dojezdy, doba nabíjení kolem deseti minut pro dostatečný výkon k ujetí asi 130 kilometrů v ideálních podmínkách (WLTP) a pohodlné nabíjení pomocí nabíjecí služby e-tron. Varianta s pohonem zadních kol Q4 40 e-tron dosahuje v cyklu WLTP dojezd až 520 kilometrů. Prodej začne v červnu 2021 a ceny budou startovat na cca 1,1 mil. Kč.
zdroj foto: AUDI AG (Audi Media Center)
Koncept Audi A6 e-tron byl vystaven na výstavě Auto Shanghai Show 2021 a spoléhá se výhradně na elektrickou energii. Je postaven na nově vyvíjené platformě platformě PPE pod vedením Audi, ve spolupráci s Porsche AG. Zároveň také představuje zcela nový designový koncept–jediné, co má společné se současnou A6, jsou jeho rozměry. 4,96 metrů délky, 1,96 metru na šířku a 1,44 metru na výšku. Audi A6 e-tron je navržen jako Sportback a jeho linie jsou zjevný odraz systematického pokroku současného designového jazyka Audi. Exteriér nového konceptu a především jeho hlavní proporce mají být předzvěstí budoucích produkčních modelů. Z toho lze soudit, že i nadále bude Audi klást u svých vozů důraz především na elegantní, dynamický a luxusní vzhled. Díky technologiím obsaženým v nové platformě PPE bude jízdní projev vozu velmi dynamický a zároveň dostatečně komfortní a tedy vhodný pro každodenní použití. Konkrétně to znamená, že v závislosti na vybraném systému pohonu a modelu verze se bude Audi A6 e-tron moci pochlubit až neuvěřitelným dojezdem více než 700 kilometrů (dle WLTP) a nejvýkonnější varianty budou schopné akcelerace z 0 na 100 km/h za méně než čtyři sekundy.
LeasePlan: globální online nákup v automotive urychlí nástup elektrických dodávek
LeasePlan je vedoucí společností na dvou velkých a rostoucích trzích: ve správě nových vozidel, pro kterou používá označení Car-as-a-Service, a v prodeji kvalitních tříletých až čtyřletých ojetých automobilů, které nabízí prostřednictvím online platformy CarNext.com.
Současný razantní nárůst obchodování přes internet je hnacím motorem inovací v segmentu lehkých užitkových vozidel (LCV). Díky tomu brzy vstoupí na trh úplně nová generace elektrických dodávek. Konstatuje to analýza společnosti LeasePlan ,,What’s Next in LCVs”. Podle studie evidovali v loňském roce provozovatelé eshopů na celém světě každý měsíc v průměru přibližně 22 miliard návštěv. Předpokládá se, že letos vzrostou tržby elektronických obchodů na 6,54 bilionu dolarů. Tak ohromné objemy vedou k zásadnímu navýšení počtu vozidel rozvážejících objednané zboží. Zvláště pro města to představuje velkou ekologickou zátěž. Řada z nich už nyní automobilovou dopravu výrazně reguluje a do svých center zakazuje vjezd vozům s konvenčními motory. Tato tendence bude posilovat. Pro rozvážkové společnosti to představuje zásadní problém – s konvenčními vozidly nebudou moci zakázky doručit. Řešením jsou dodávky na elektrický pohon. Výrobci na takový vývoj reagují urychleným vývojem nových modelů. Vedle ekologického přístupu jsou dalšími trendy zvyšující se nároky na technologickou i bezpečnostní výbavu vozidel, zahrnující pokročilé asistenty pro nouzové brzdění, na ochranu před bočním větrem, na detekci případné únavy řidiče a další.
Letošním světovým autem roku je Volkswagen ID.4 a premiéra nového ID.4 GTX
„Světovým autem roku 2021” je Volkswagen. Nové plně elektrické ID.4 zvítězilo nad silnou konkurencí v mezinárodní anketě World Car Awards. Ceny World Car Awards předává více než 90 motoristických novinářů z 24 zemí, kteří hlasují pro nejlepší inovace na světovém automobilovém trhu. Model ID.4 přesvědčil hodnotící porotu svou moderní koncepcí a bezemisním pohonem. Zajímavostí je, že vůz značky Volkswagen se stal vítězem již popáté v této anketě, jak může být vidno na níže uvedeném výčtu:
Vítězné automobily VW na World Car Awards:
2009: Golf (Světové auto roku)
2010: Polo (Světové auto roku)
2012: up! (Světové auto roku)
2013: Golf (Světové auto roku)
2021: ID.4 (Světové auto roku)
zdroj foto: Volkswagen AG (Volkswagen Newsroom)
Při světové premiéře, která se odehrála na berlínském letišti Tempelhof, představil Volkswagen svůj první plně elektrický vysoce výkonný model: ID.4 GTX. Vybaven je dvoumotorovým pohonem všech kol (jeden elektrický motor jak na přední tak i na zadní nápravě). Maximální elektrický výkon tohoto ústrojí je 220 kW (299 k) a pohání všechna 4 kola. Jedná se tedy o první čtyřkolku v rámci produktové rodiny Volkswagen ID. Světová premiéra v letadlovém hangáru na bývalém letišti Tempelhof v Berlíně umožnila novému modelu ukázat, čeho je inteligentní pohon všech kol schopen: ID.4 GTX bez námahy vyjel na rampu se sklonem 37,5%. Právě i díky dvoumotorovému pohonu všech kol je tato nová vlajková loď schopna zrychlit z 0 na 60 km/h za 3,2 sekundy a z 0 na 100 km/h za 6,2 sekundy. Maximální rychlost vozidla je elektronicky omezena na 180 km/h. ID.4 GTX bude v Evropě uveden na trh v létě 2021. Cena základního modelu se bude pohybovat okolo 1,3 milionu Kč.
Na co se můžete těšit příště?
Stačilo uběhnout několik květnových dní a už nyní je jisté, že ani květen nebude pozadu s přívalem vzrušujících novinek ze světa automobilů. V rámci této rubriky se budeme snažit nabídnout vždy co nejširší paletu a vybírat opravdu ty nejdůležitější či z našeho pohledu nejzajímavější zprávy. A již teď se těšíme, že vám přineseme opět report – tentokrát za měsíc květen 2021.
Jakub Kameníček