VW Caddy v novém: MPV a diesel jasnou volbou (ne)jen pro rodinu
Autor: Petr Jakušev · Fotografie: Petr JakuševTak a je to tady, další týden a další možnost otestovat něco nového. Tentokrát je na řadě z mého pohledu trochu opomíjený VW Caddy (a jeho rodinná verze). Upřímně musím říct, že i já jsem na tuhle variantu rodinného vozu trochu zapomněl. Když se někdo zeptá, jaké si myslím, že je ideální rodinné auto, vyjma odpovědi „kombi“ ze mě vždy vypadne doporučení dnes téměř vymřelé kategorie MPV a samozřejmě Berlingo od Citroenu. Caddy od VW jsem záhadným způsobem míjel, a přitom by to mohl být právě on, ten rodinný ideál. Možná navrhnete, že tím jsou přece v moderním pojetí vozy SUV. Můj názor je jiný a nyní v tom mám zase o něco jasněji. Můj pohled na věc rozeberu v řádcích níže a pokud vás to zajímá, rád se o něj podělím.
Exteriér: dodávku pro rodinu, vážně?
Ano, vážně. Ona totiž osobní verze je od té užitkové značně vzdálená, což můžete sami posoudit podle fotografií. VW nám půjčilo vůz v příplatkové zelené metalíze, kterou, ač nemám zelenou barvu zrovna v lásce, jsem si okamžitě zamiloval. Autu vysloveně sluší. Na první pohled je zřejmé, že tohle není ten pracant instalatéra od vedle. VW si i zde samozřejmě drží svůj design, a můžeme vidět užší přední světla elegantně spojená chromovou linkou přes celou šířku přední části. Zajímavě řešený je především přední nárazník sloužící zároveň jako mřížka chladiče. Je z opravdu velké části obdařený poměrně složitým vzorem, ale jako celek působí pěkným, svěžím a moderním dojmem. Boční profil nebudu moc rozebírat, příslušnost k vozům „dodávkového typu“ se zde nezapře a ano, není to ten nejkrásnější design na světě, bavíme se ale o rodinném voze a výhody tohoto řešení jsou uvnitř ve voze. Rodina se díky takovému řešení bude cítit opravdu dobře, ale k tomu se ještě dostaneme. Zadní část je opět spíše praktická. Obří zadní vrata jsou lemovaná zatmavenými zadními světly se zajímavou grafikou. Právě zatmavená světla a zadní okna vytvářejí příjemný kontrast s opravdu výrazným lakováním vozu a věřte tomu nebo ne, nový VW Caddy vypadá opravdu dobře a mně se líbí.
Interiér: obstojí v současné moderní konkurenci rodinných vozů?
Interiér je právě to místo, kde budete trávit vy a vaše rodina nejvíc času, prohlížení nováčka v garáži časem omrzí, ale uvnitř se jezdí na výlety, za zábavou a za prací. Zvládne Caddy držet krok s moderními vozy? Podívejme se tedy, co zde máme. Digitální displej palubní desky – ano, digitální infotainment s dotykovou obrazovkou, rychlou odezvou a dobrým zvukem – ano máme. A dále samozřejmě armádu airbagů a všech možných asistentů, včetně line assist a tempomatu udržujícího vzdálenost od vozu vpředu. Senzace, tady je všechno, co v současných osobních vozech. Z toho jsem byl trošku překvapený, protože právě v této disciplíně jsem čekal kompromisy, které u VW jednoduše vyřešili tak, že žádné nejsou. Jediné, co mi trochu připomíná užitkový původ Caddy, jsou tvrdší plasty. Jejich zpracování je ale i tak dobré a v některých nových vozech jsem potkal i horší, než v této rodinné dodávce. Tady je tedy vše v pořádku a dostávám se k největšímu benefitu tohoto vozu, čímž je vnitřní prostor. Toho je tu ve všech směrech nadbytek a čtyřčlenná rodina by zde s nadsázkou mohla bydlet. Na předních i zadních sedadlech je zkrátka místa dost pro kohokoliv a v libovolném obsazení VW Caddy vždy uspěje. Příjemnému pocitu na „palubě“ dál přispívá bohaté prosklení vozu a jedna z největších panoramatických střech, jaké jsem kdy viděl. Dobrá, nejde otevřít, ale teplo ve voze vyřeší klimatizace mnohem lépe, v každém případě je díky ni interiér nádherně prosvětlený a působí vzdušným dojmem. VW se mimochodem příjemně popasovalo s jejím zatmavením tak, že ani žádné zvýšené zahřívání od stropu nepozoruji. Je to samozřejmě položka za příplatek, ale byl bych pro si jej zaškrtnout. Právě díky tvaru dodávky může VW Caddy nabídnout tolik prostoru a vzdušnosti jako málokteré auto na silnici. Chápu, že SUV frčí a soused ho má a ten vedle taky, já bych v případě potřeby hodně přemýšlel mezi Berlingem (nebo některým ze sesterských modelů PSA – např. Peugeot Rifter) a Caddy, tedy i v souvislosti s dostupným rozpočtem na nákup vozu, protože jako rodinná auta fungují tyto vozy mnohem, mnohem lépe. Vezměte v potaz i možnost vyndat zadní sedačky a v pár minutách získat opravdu plnohodnotnou malou dodávku. Přeprava kol, padáků, hradů pro princezny nebo mečů pro draky? Žádný problém, tady naložíte téměř cokoliv.
Technika: vybere si každý, ale diesel a automat je sázkou na jistotu
Námi testovaný exemplář čítal příplatků na samostatnou stránku, a tak nepřekvapí ani v podstatě nejdražší možná specifikace naftového motoru (2.0 TDI s 90 kW/122 k) a automatické převodovky. Vzhledem k zaměření vozu nemám k této volbě žádné výhrady. Spotřeba moderních dieselových motorů je pro mne vždy překvapením. Tady není problém se bezpečně pohybovat pod hranicí 6 l/100 km a to nepatřím mezi spořivé jezdce. Věřím, že klidněji orientovaní řidiči budou bez potíží na 5 l/100 km. Automat je samozřejmě koncernovým dvouspojkovým DSG a pracuje – jak jinak než – skvěle s ohledem na danou třídu. Logicky se nejedná o žádnou sportovní „skříň“, ale svou práci odvádí velmi dobře a hlavně komfortně. O řazení se dozvídám maximálně z kapličky přístrojů a uvolněný jízdní styl je tady na místě. VW nabízí i různé jízdní režimy, řeknu vám upřímně, neměl jsem žádnou ambici se v nich vrtat. Ve standartním režimu funguje VW Caddy přesně tak, jak by dobré rodinné auto mělo. Je tedy pohodlné, tiché, uvolněné a stvořené pro pohodové cestování. I přes svůj původ v segmentu dodávkových vozů se chová jako dobře postavený osobák. O hluku na palubě může být řeč až v rychlostech nad našimi limity, které překročit bez problémů umožní. Ani tak se nedá hovořit o ničem nepřiměřeném či obtěžujícím. VW Caddy se řídí jako osobák, ale nabízí míru praktičnosti, kterou nejen konkurence ze segmentu ale hlavně ani většina SUV nedokáží nabídnout. Příjemným a stabilním podvozkem jsem byl opravdu mile překvapený. Dokážu si tak představit VW Caddy jako pohodovou „dailynu“.
Závěr: je tedy dobrým rodinným přepravníkem?
Myslím, že z předchozích řádků se dá docela dobře odvodit, že mně jako takové přijde VW Caddy opravdu ideální rodinnou volbou. Nabízí líbivý design (na poměry dané kategorie), praktickou a především prostornou karoserii, kultivované pohonné ústrojí a uvolněnou jízdu pro klidné tatínky od rodin. Díky možnosti „přestavby“ na užitkovou verzi během pár minut v garáži mohou být hlava rodina (nebo mamka) o víkendu nadmíru aktivní, protože CADDY dokáže odvézt téměř cokoliv. Přes týden svědomitě poslouží jako přepravník mezi školou a všemožnými kroužky. Jedinou vadou na kráse by mohla být cena. Když jsem si zapnul konfigurátor, zastavil jsem se na částce lehce olizují milion korun s daní, kde se zhruba nachází právě námi testovaný vůz. V takovém případě ale klikáte bez ladu a skladu vše a chcete maximum. Pěkně a rozumně vybavený CADDY bude dávat o hodně větší smysl, a to obzlváště díky akčnímu ceníku, který srazil základní cenovku na 482.790 Kč vč. DPH s dieselem (55 kW) a 494.171 vč. DPH s benzinem (1.5 TSI 84 kW). Ta možnost (hodně vybaveného vozu) pro někoho, kdo jednoduše chce mít vše moderní a luxusní v rodinném přepravníku, tady je, jen ji tedy bude muset zaplatit, ale tak to chodí. VW Caddy je velmi dobrým vozem v rámci své kategorie a nabízí vše, co soudobé „osobáky“. K tomu navíc přidává vzdušný, prostorný a velmi praktický interiér, který značně zvedá jeho užitnou hodnotu. Moje doporučení o dobré rodinné auto se tedy rozšiřuje o novu VW Caddy, protože jako takové rozhodně nezklame.
VIDEOREPORTÁŽ: Za Volantem Peugeot Rifter se střešním stanem Egoé nest
Petr Jakušev
Technická specifikace
motor | |
Model | Caddy 2.0 TDI SCR |
Výkon | 90 kW |
Točivý moment | 320 Nm |
Maximální točivý moment při otáčkách | 1600 RPM |
Zrychlení 0-100km/h | 11.4 s |
Max. rychlost | 186 km/h |
Palivo | Nafta |
Válců | 4 |
Maximální výkon při otáčkách | 2750 RPM |
Převodovka | Automatická převodovka (dvouspojková) |
Převodů | 7 |
Vstřikování paliva | Common Rail |
Typ motoru | Turbo |
Objem | 1968 ccm |
Ventily | 4 |
Ekonomie provozu | |
Kombinovaná spotřeba (WLTP) | 5.2 l/100km |
Spotřeba na krátkých trasách (WLTP) | 6.7 l/100km |
Spotřeba v městském provozu (WLTP) | 4.9 l/100km |
Spotřeba na dálnicích (WLTP) | 5.4 l/100km |
Velikost nádrže | 50 l |
Emisní norma | Euro 6d-ISC-FCM (WLTP) 36AP-AR |
Start-Stop systém | Sériové vybavení |
Velikost pneumatik | 215/55R17H |
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) | Sériové vybavení |
Typ TPMS | nepřímé měření (ABS) |
hmotnost | |
Povolená celková hmotnost | 2250 kg |
Prázdná hmotnost (EU) | 1722 kg |
Přívěs s brzdami | 1500 kg |
Náklad | 528 kg |
Přívěs (bez brzd) | 750 kg |
modelová řada | |
Název generace | SK |
Uveden | 11/20 |
Dveře | 5 |
Karoserie | Vysoký kombík |
Třída vozidla | Nižší střední třída (např. Golf) |
rozměry | |
Délka | 4500 mm |
Rozvor | 2755 mm |
Šířka | 1855 mm |
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu) | 2556 l |
Max. zatížení střechy | 100 kg |
Výška | 1819 mm |
Světlá výška | 144 mm |
Průměr otáčení | 11.4 m |
Sedadla | 5 |
Max. počet sedadel | 7 |