Opel Combo versus Opel Combo: nová generace změna k lepšímu.?

Opel Combo versus Opel Combo: nová generace změna k lepšímu.?

Ano myslím si, že tento nadpis vystihne, co bych rád napsal o úspěšném modelu značky Opel. Není tomu tak dávno (dobře bude to již 8 let) co výrobce představil již 5 generaci modelu Combo, tehdy kopii již vyráběného vozu Fiat Doblo. Právě tento model se stal pro Opel žádaným artiklem. My jsme měli možnost ho několikrát vyzkoušet ve všech variantách a popravdě v osobní verzi jsme pořád měli pocit, že stále sedíme v dodávce nebo při nejmenším, že bylo vyrobené jako dodávka a následně přepracované na osobní verzi. Ocenili jsme však velký vnitřní prostor a poměr cena/výkon, byl pro nás více než dostačující. Toto bych si dovolil napsat na začátku mého článku, jelikož je rok 2019 a značka Opel před nedávnem představila nové Combo, které je vyrobené již v rámci převzetí automobilky skupinou PSA a tedy nové Combo je, až na pár výjimek, bratrem Citroenu Berlingo a Peugeotu Rifter. Jak uvádí automobilka „Všechny tři modely mají proto stejný technický základ, který sestává z platformy EMP2 použité v přední části auta, zadní část vozu naopak využívá dosavadní platformu RG5. Výhodou je o 70 kilogramů nižší hmotnost a kratší převisy. Modulární platforma také umožnila dvě různé délky auta.“ Odpověď na otázku, zda je to dobře či ne, si dovolím nechat pouze na vás, ale vzhledem ke globalizaci automobilového průmyslu a k neustálému tlaku na šetření nákladů, snižovaní emisi atd. je dnes nutnost kooperovat napříč značkami. Mohou tak být více konkurenceschopné. Nedávno zveřejněná informace o spolupráci VW a Ford v rámci užitkových vozidel naznačuje, že se tato globalizace dotkne dalších a dalších automobilek. Zpět tedy k novému Combu. Co všechno nabídne? Bude na rozdíl od předchůdce plně osobním autem nebo pořád pocítíme základ v dodávce?

 

Výbava a interiér: jako jakékoliv jiné osobní auto

Námi testované Combo ve výbavě Innovation bylo doplněno o další prvky, jak pasivní, tak i aktivní bezpečnosti, takže výsledná cena oproti nejběžnější a dle našeho názoru více prodejné verzi, narostla. Přesto, pokud vám bude váš rodinný rozpočet na podobný model stačit, budete mít Combo rádi. Na co jsme si velmi rychle zvykli a připomínám, že náš test probíhal v lednu, jsou vyhřívaná sedadla včetně volantu, někdo namítne, zbytečnost a další položka, která vám zatíží celkovou cenu vozidla, ale jakmile si jednou zvyknete na vyhřívaný volant, už se vám nebude chtít řídit vozidlo, které tuto funkci nemá. Milým a opět velmi rychle navyknutelným prkvem byl head up displej, který si dokážete seřídit přímo na vaší velikost postavy a zcela jednoduše bez dalšího rušení můžete sledovat údaje promítané v zorném poli řidiče. Uprostřed interiéru je pak příplatkový osmipalcový dotykový displej. Ten má na rozdíl od základního audiosystému Multimedia vcelku dobrou odezvou, doplňuje jej šest reproduktorů, monotuner a systém pak umí MirrorLink, Apple CarPlay i Android Auto, což já osobně u osbních aut už považuji za standard. Ve své výbavě pak nabízí také dva porty USB a jack. Mezi bezpečnostními prvky pak najdete adaptivní tempomat, systém rozpoznání dopravních značek, zásah při neúmyslném opuštění jízdního pruhu, systém sledování bdělosti řidiče, Active Safety Brake, což je na osobní tedy, jak jej můžeme označit za osobní dodávkové MPV, opravdu hodně slušné.

 

Jizdní vlastnosti: původ v dodávce se snaží maskovat statečně

Je středa a my si jedeme vyzvednout osobní verzi Comba ve výbavě Innovation s motorem 1.5 CDTi a výkonem 96 kW. Usedáme do vozu a již první dojem je velmi příjemný, Combo je designem oproti sourozeneckému Peugeotu a Citroenu prostě standardní, dá se říci osobní automobil. Vše je na svém místě a nám nedělá velký problém najít vše, co potřebujeme k běžnému užívání. Stiskneme tlačítko start a motor okamžitě naskakuje. Je poznat, že se jedná o naftovou verzi (motor není tak tichý, jako ve verzi s benzinovou 1.2 turbo). My se ale právě na tento motor těšíme, jelikož se jedná o nejvýkonnější verzi v rámci současné nabídky pohonných jednotek. Jako správní uživatelé a milovníci aut čekáme na zahřátí motoru k provozním hodnotám a zcela normální jízdou umožňující nám provoz v rámci pražského dopoledne vyrážíme směr Beroun, k našim velmi oblíbeným trasám právě kolem tohoto města. Co hned na začátku musím pochválit, je dynamika motoru, která nabídne i dostatek výkonu v nižších otáčkách a pak velmi povedenou 8stupňovou automatickou převodovku z dílen PSA a společnosti Aisin. Combo je již zcela provozně zahřáté a my se postupně sžíváme více a více, dalo by se říci, že si na sebe zvykáme. Podvozek je naladěný komfortně, auto kopíruje silnici a tlumiče pracuji tak, jak by se dalo očekávat pro osobní automobil. Dovolujeme si svižnější jízdu a i přes deficit v podobě stavbě vozidla, nejedná se o osobák, ale stále se bavíme o osobní dodávce, má naše Combo velmi dobrou přilnavost a projížděné zatáčky zvládá velmi dobře. Jak jsem se zmínil na začátku článku, měli jsme možnost porovnat předchozí model Combo a nové Combo je v těchto jízdních parametrech zcela jiným autem. Odjíždíme směr Plzeň a těšíme se, jak se bude chovat Combo jako rodinné MPV, tam, kde ho bude budoucí uživatel, tedy rodina více využívat. Je to cesta na dálnici nebo na normálních cestách za účelem rekreace či každodenního provozu. Jízda je klidnější a komfortnější, ano dalo by se říci, že se zde cítí jako doma. Motor má dostatek výkonu, převodovka velmi dobře spolupracuje a já si dovolím předjet i daleko výkonnější vozidla, které pomalu vidím ve zpětné zrcátku. To, že nejedeme v limuzíně nám občas připomene boční vítr, ale jinak nás auto na dálnici mile překvapilo. Sjíždíme z dálnice a jedeme otestovat vozidlo do města. Naše verze má standardní délku 4403 mm (k dispozici je ještě prodloužená varianta Long, která má na délku navýšených 4753 mm). Chceme zjistit, zda vozidlo s označením „rodinné MPV“ zvládne řídit i žena, jelikož dle našeho názoru bude právě takové auto využívat celá rodina. Právě někteří řidiči budou mít problémy s velikostí vozu: „Není jednoduché odhadnout rozměry vozidla, ale k tomu nám velmi dobře posloužil parkovací asistent včetně panoramatické parkovací kamery s naváděním jízdních pruhů (v této verzi za příplatek, stejně ale velmi užitečná věc právě vzhledem k rozměrům vozidla a skvělý pomocník pro uživatele, kteří si nebudou jisti délkou a šířkou).“ S autem se nám ale skvěle manévrovalo, a to jak v městském provozu tak i na parkovištích. Především je tomu tak díky velmi citlivému posilovači a dobrému rejdu kol.

 

Závěr: i tohle je cesta

Po přečtení předchozích odstavců, můžete říci, že jsme byli z modelu Combo až moc nadšení. Popravdě, nové Combo je velmi dobrý parťák pro každodenní užívaní a jelikož není mnoho automobilek, které budou či dnes vyrábějí vozidla kategorie MPV, budeme se čím dál tím více setkávat právě s modely, které budou postavené pro jiné účely. Nové Combo v osobní verzi zcela splní funkci rodinného vozidla, kdy můžete naložit celou rodinu včetně babičky, jenž vám ve volném čase pohlídá vaše ratolest, i k tomu do kufru přibalit vašeho čtyřnohého miláčka a ještě zajet do obchodního centra po víkendový nákup. Vzhledem k možnosti volby z několika variant výbavy (i motorové – benzín versus nafta) je pouze na vás, co si vyberete. Za sebe samého mohu vřele doporučit právě námi testovanou verzi s automatickou převodovkou. Vozidlo splní vaše očekávání a pokud se rozhodujete v rámci dnešního trendu, zda si koupit SUV či nějaký Crossover, zajděte si vyzkoušet i nové Combo v osobní verzi. Pokud bych měl snad jen nějakou tu kritiku opravdu zmínit, asi bych si upřímně odpustil panoramatické střešní okno, které není vzhledem ke středovému panelu na střeše přes celou její plochu a ještě navíc její osvětlení často oslňuje řidiče a je jej tak potřeba vypnout. Vyloženě estetická není ani klasická ruční brzda jak z velké dodávky, připlatil bych si určitě za elektrickou. A když už mluvíme o osobním autě, škoda jen, že si nejde připlatit za full-LED světlomety. No a pak je tu někde pořád ten estetický dojem, kterým zkrátka Combo nemůže tak úplně bodovat. Vzhled připomínající užitkovou dodávku prostě nezapře a oproti běžnému crossoveru 21. století prostě vyloženě líbivě působit ani nemůže. Dle našeho názoru se ale nové Combo velmi povedlo a věříme v jeho prodejní úspěch, s velmi dobrou cenovou politikou je mu totiž vyloženě předurčeno.

 

Pavel Novotný

 

Související: Nový Opel Combo: rychlé svezení jako (ne)tradiční rodinaNový Opel Combo Van přijíždí: jaký je?

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..