Hyundai Ioniq nejúspornějším hybridem v ČR: je držitelem rekordu!

Hyundai Ioniq nejúspornějším hybridem v ČR: je držitelem rekordu!

Snad bych se zase jednou opakoval, když bych řekl, že s rodinou ekologicky-šetrných vozů modelové řady Hyundai Ioniq jsme toho v redakci zažili hodně. Je to však pravda pravdoucí. Jednak jsme už vyzkoušeli všechny tři verze – klasický hybrid, plně elektrickou verzi i plug-in hybrid. Právě poslední ze jmenovaných mi zůstal v paměti nejvíce. Dojede s rozumným stylem jízdy pár desítek kilometrů zcela na elektřinu, jeho nabíjení ze zásuvky netrvá příliš dlouho a v hybridním módu nemá příliš vysokou spotřebu, takhle by dle mého mohlo vypadat současné auto „budoucnosti“. V tuhle chvíli bude řeč naopak o prvním ze jmenovaných, o „obyčejné“ hybridní verzi. Ta totiž konkrétně u nás, v Čechách dosáhla nevídaného úspěchu, který dokazuje mé tvrzení a dokazuje smysluplnost řešení. Já osobně navíc na hybridních Ionicích oceňuji, že se s nimi dá jezdit jako s naprosto plnohodnotnými vozy a bez žádných větších omezení (kromě vcelku snesitelného nabíjení u plug-in hybridní verze). A co, že se Ioniqu povedlo? Díky nedávno docílené rekordní průměrné spotřeby 3,77 l/100 km došlo k zápisu do České knihy rekordů a právem jej tak můžeme titulovat jako „Nejúspornější hybridní automobil v reálných podmínkách“.

 

Co se podařilo překonat?

Nový rekord byl vytvořen v polovině ledna s vozem Hyundai IONIQ Hybrid, a to při dosažení spotřeby 3,77 l/100 km. Tím překonal dosavadní rekord z roku 2017, který vytvořil Hugo Kottás za volantem vozu Kia Niro Hybrid. Kromě toho dosáhl na jednu nádrž dojezdu 1030 km, což je další oficiální rekord. To vše za nepříznivých podmínek při teplotách hluboko pod bodem mrazu a na zimních pneumatikách, které nejsou ideální pro vytvoření rekordu o spotřebě.

 

Jak měření probíhalo a čeho autor dosáhl?

Pro rekord v kategorii hybridů si autor vybral vůz Hyundai IONIQ Hybrid (HEV) a jeho podstatou bylo projet všechny kraje České republiky. Světové rekordy ve spotřebě se totiž jezdí buď ve formátu EU24, kdy se postupně projede všemi 24 sousedícími státy EU, nebo US48, kdy se naopak musí projet všechny státy USA. V rámci českých podmínek se tedy nabízela varianta s kraji. Dosažený rekord ve spotřebě je prozatím zapsaný v České databance rekordů a do České knihy rekordů bude zapsán až v jejím příštím vydání.

 

Kde všude bude rekord publikován?

Na pokus o překonání rekordu dohlížel komisař České knihy rekordů, který zapečetil nádrž při počátečním natankování a poté mohl být celý pokus o rekord zahájen. „Hlavní zásadou úsporného chování je plynulá a předvídavá jízda, spolu s efektivním využíváním energie. U hybridu k efektivitě samozřejmě pomáhá i správná kombinace využití jednotlivých pohonů,“ řekl Marek Tomíšek, který Hyundai IONIQ Hybrid při pokusu o rekord celou dobu řídil.

 

Rodině Ioniqů navíc zanedlouho k exkluzivitě a ekonomice provozu přispějí i další technologie

Modelová řada IONIQ (Hybrid a Plug-in Hybrid) pro rok 2019 nabízí mimo jiné telematické služby Bluelink®, prvky aktivní bezpečnosti a asistenční systémy SmartSense, nastavitelný systém rekuperace kinetické energie a nejmodernější informační a zábavní systém. Uvedené prvky se dodávají standardně pro všechny stupně výbavy. Kromě toho byl také modernizován vnější i vnitřní design.

Hyundai CRADLE, centrum společnosti Hyundai pro obchodování s otevřenými inovacemi, realizoval loni v září strategickou investici do společnosti WayRay, která je lídrem v oblasti technologie holografického zobrazování s rozšířenou realitou. Největší předností navigačního systému, který disponuje holografickým zobrazováním s rozšířenou realitou a je integrován do vozidla, je promítání stereoskopického obrazu na skutečnou silnici. Obraz je nepřetržitě přizpůsobován specifickému zornému úhlu řidiče, aby poskytoval precizní pokyny pro další jízdu. Řidič vidí živé a precizní holografické obrazy bez nutnosti používat speciální brýle. Směr pohybu je v reálném čase přizpůsobován rychlosti jízdy vozidla. Promítání navigačních pokynů přes čelní okno na silnici umožňuje řidičům bezpečné řízení bez rozptylování pozornosti a odvracení zraku od vozovky.

Displej společnosti WayRay ukazuje nejen navigační funkce – například správný jízdní pruh, cíle a aktuální rychlost – v rozšířené realitě, ale také zahrnuje funkce asistenčních systémů ADAS, jako je asistent pro jízdu v jízdním pruhu nebo asistent pro odvrácení kolize s překážkou vpředu. Virtuální obraz s rozměry 1310 x 3152 mm je promítán do vzdálenosti 15 m od očí řidiče.

HMG a WayRay navíc počítají také s využitím technologie propojení vozidla s ostatními účastníky silničního provozu a dopravní infrastrukturou, V2X (Vehicle to Everything), a s využitím funkcí z oblasti konektivity. Díky tomu budou v reálném čase dostupná data například od semaforů či okolních vozidel nebo údaje o stavu vozovky a povětrnostních podmínkách.

 

Hyundai Ioniq: až čas (a prodeje) ukážou, jak úspěšný bude

Ano, ze všech stran slyšíme, jak úspěšná ekologická rodina modelů Hyundai Ioniq je. Občas vidíme i nějaký ten kousek na silnici, i tak ale zatím nejde o vyloženě masově prodávané auto a většina řidičů vidí taková auta jako budoucnost, i když vcelku blízkou. Všechny snahy značky o jakékoliv vylepšení technologie či získávání rekordů pro přesvědčení nás všech, že budoucnost je už tady, lze leda ocenit. Nedávno mimochodem značka představila modernizované verze obou hybridů, Hyundai electric pak bude poměrně brzo následovat. Já se samozřejmě už teď těším na svezení ve všech těchto novinkách a jsem zvědav, co vše pro jejich ještě lepší efektivitu výrobce udělal.

 

Jan Novotný

 

Testy jednotlivých kusů Hyundai Ioniq: Hyundai Ioniq Hybrid: to nejlepší z obou světůHyundai Ioniq PHEV: auto, které má koule!Hyundai Iqoniq Electric: kudy vede cesta?

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..