Nový Opel Combo: rychlé svezení jako (ne)tradiční rodina

Nový Opel Combo: rychlé svezení jako (ne)tradiční rodina

Hned na úvod svého dnešního povídání jsem si připravil jedno nepatrné zklamání. Musím se přiznat, že jsem nikdy nebyl nadšencem do kategorie vozů, do níž patří zrovna ten dnes testovaný nebo spíše představovaný. Segment malých dodávek (vč. jejich osobních verzí) je však poslední dobou při nejmenším hodně rostoucí, byť se o něm příliš nemluví. Asi mi dáte za pravdu, že z většiny zástupců této třídy vyloženě nesrší „sexappeal“ a hlavním důvodem pro jejich koupi rozhodně není estetično, nýbrž spíše praktičnost. Své pak hraje spíše konzervatismus než extravagance. Změnit tento úhel pohledu chce ale v dnešní době jeden z nejdůležitějších hráčů na poli evropského automobilového průmyslu, koncern PSA a jeho silné trio Opel, Peugeot a Citroen. Každý z nich představil na shodné platformě a v základě už dost podobné zástupce, i když každý svůj model pojal tak trochu po svém. Dneska se podíváme na Combo, jež má kořeny v hloubi automobilky, v posledních letech ale příliš velké procento koláče prodejů nezabíral. Tato generace má ale doslova udělat díru do světa. A jak to chce udělat? Na to jsme se snažili dnes přijít…

 

První seznámení: konvenčně nový

Na rovinu s odcházející generací Comba, kterou bychom i díky partnerství s Fiatem mohli označit za při nejmenším kontroverzní, nemá auto, před nímž právě teď stojím, vůbec nic společného. Nechám už jen a jen na vás, zda tento postřeh budete posuzovat kladně či negativně. V zásadě ale nelze autu upřít svěží design, jež na první pohled i přes jasnou „dodávkovitou“ kulisu vypadá poměrně moderně. Potěší třeba i LED svícení zabudované přímo ve světlometech nesoucí pro Opel typický tvar obráceného bumerangu. Nedá mi to a musím se s vámi podělit o pocit, jako by se na mě auto zepředu (maskou chladiče) trochu pousmívalo. Zbytek designu si dovolím snad nehodnotit, já v autě bohužel (pro někoho bohudík) stále vidím takovou malou dodávku, což není pro mě úplně to pravé ořechové.

 

Interiér: (ne)překvapivě prostorný

To nejdůležitější, co ale hovoří pro nákup takového auta, jakým Combo bez pochyby je, bývá přemíra vnitřního prostoru. To jsou si v Opelu samozřejmě vědomi, a proto údajně najdeme uvnitř na 28 odkládacích schránek. V podobném duchu bych mohl pokračovat i v prostorech pro posádku, pokud tedy opomenu „luxusní“ středový panel s elektronickou ruční brzdou, jež je na můj vkus možná až příliš široký. Výhodou „dodávkovitých“ aut je i netradičně mnoho možností výběru velikosti karoserie. Stejně jako v případě větších sourozonců lze i u Comba volit ze dvou velikostí karoserie, ta větší nese pyšně přídomek „XL“. Za příplatek vcelku rozumných 20.000 Kč je k dispozici také třetí řada sedadel (7 místná verze). Komfort na palubě zvyšuje i celkově vyšší posaz za volantem nabízející slušný rozhled do okolního světla. To samé se dá říci o příplatkové panoramatické střeše s přídavnou odkládací schránkou na stropě zavazadlového prostoru. Vyšší stavba karoserie pak obecně bude příjemná i vyšším postavám, které se nebudou muset mačkat ani na zadních sedadlech. Na druhou stranu třeba sedadla, na nichž si Opel vcelku dnes už tradičně zakládá, v Combu nenabízejí příliš možností – takovou bederní opěrku stejně jako výškově nastavitelné sedadlo dostanete jen u řidiče, na zdravotní certifikaci AGR skrývající třeba i prodloužitelný sedák můžete zapomenout. Škoda, věřím, že by si mnozí z nás rádi připlatili.

 

Jízdní vlastnosti: pohodlné, ale překvapivě i sebejisté

Za jeden půlden jsem s Combem samozřejmě nestihl najezdit stovky nebo dokonce tisíce kilometrů, i tak jsem si ale vyzkoušel slušnou kombinaci všeho, co by asi tak mohl běžný koncový uživatel ve svém dnu absolvovat. Jeli jsme s kolegou po dálnici, ve městě i na okreskách mimo něj. Jsem rád, že Opel patří do skupiny těch, co považují diesel za stále živý. I proto jsem si na své první seznámení zvolil novou naftovou jednapětku ve střední a tedy zřejmě i nejžádanější specifikaci se 102 koňmi a manuálním pětistupněm. A právě zde bych se na chvíli zastavil. V případě základního manuálu je potřeba počítat s dlouhými až „traktorovými“ dlouhými dráhami, jež jsou pro PSA typické. Naopak šestistupně jsou téměř bez výhrad. Celkově je nová jednapětka klidným motorem s rozumnou spotřebou i projevem. Naopak velmi mile překvapí podvozek. Námi vybrané vozidlo bylo vybaveno základními 16“ ocelovými ráfky, které mu náramně seděly. To, že je auto nastaveno komfortně a poměrně s přehledem tlumí většinu nerovností, vás asi nepřekvapí. Jízdní stabilita a slušná jistota je alespoň pro nás, motoristické nadšence, opravdu velmi milým překvapením. Když si vzpomenu na své počáteční myšlenky a drobnou skepsi k autu patřícímu do kategorie nejmenších dodávek, za jízdy na všechna negativa zapomínám.

 

Hodnocení? Určitě je, na co se těšit.

Jak jsme byli informováni na tiskové konferenci, Combu patřil doteď segment spíše užitkových verzí. Těch osobních se v Čechách prodávalo jen mizivé procento. Nové Combo Life má tohle vše ale změnit. Nemějte před sudky. Možná mu stále neodpářeme základ v dodávce, která má do pár měsíců dorazit pod označením VAN, Life má ale už dnes hodně co nabídnout. Za mě má auto opravdu slušné jízdní vlastnosti, nabídne slušný prostor pro posádku i komfort na palubě. To vše ale za rozumné provozní i pořizovací náklady. V akčním ceníku najdeme první částku už 339.900 Kč vč. DPH, a to je snad i na pohled „s otevřenou pusou.“ Náročnější klientelu pak potěší možnost třeba i osmistupňové automatické převodovky pro nejsilnější dieselovou i benzínovou variantu. Naopak na dlouhých cestách bude chybět příplatkové komfortní sezení. Individualizaci vám Opel nenabídne ani co se týče designu. Sportovní či optické pakety nebo více variant slitinových disků kol (kromě jediných příplatkových 17“) budete v ceníku hledat také marně. I tak má ale nové Combo Life určitě co nabídnout a já jsem už teď hrozně zvědaví, na co vše přijdeme při klasickém testu.

 

 

Jan Novotný

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.