Subaru XV e-Boxer: kandidát na čtenářské auto roku #3
Autor: Jan Novotný, Yasmine Borůvková · Fotografie: SUBARU ČR, s.r.o.MOTORVIZE Fans Award se pomalu ale jistě blíží. Letošní ročník bude ale hned z několika úhlů pohledu nový, jiný a výjimečný. Největší změnu představuje především nucený přechod do on-line prostředí, který s sebou ale nese i řadu výhod. Nejde jen o technické novinky, jednou z nich je i řada nových automobilek, které letos posílají do klání o nejvyšší pozice v anketě Čtenářské auto roku své zástupce. Jednou z nich je i Subaru, tradiční japonský výrobce nových osobních vozů, který se vyznačuje mimo jiné i řadou technických inovací a především pak vytříbenými jízdními vlastnostmi svých vozů. A právě dnes máme tu čest vám představit prvního účastníka letošní ankety z říše Subaru – XV e-Boxer. Jak už tušíte, jde o především technicky inovovaný model XV, který v generaci představené v roce 2018 přijíždí nyní s hybridním pohonem. V řadě XV jde u Subaru již o druhý model, který je (do)poháněný elektrickým motorem. Ovšem jeho funkce jsou posunuty více do budoucnosti. Pojďme si představit samotné XV i jeho novinky pro letošní rok. Dokážou vás oslovit a vystřelit prvního ze dvou zástupců Subaru na nejvyšší příčky kategorie Mainstream?
Svého kandidáta na čtenářské auto roku můžete podpořit zde!
Exteriér: bytelná dáma
Vnějšek auta bychom popsali jako kombinaci městské elegance a robustní funkčnosti. Té napovídají poměrně veliké dveře kufru, díky nimž je zavazadlový prostor auta přístupnější. Při sklopení zadních sedadel se z auta stává taková terénní mini-dodávka. Tedy skoro. Baterie auta je umístěna pod prostorem kufru, takže na místě neubírá. Exteriér auta působí dynamicky a nově představené barva – do tyrkysové laděná modrá – je splynutím sportovnosti a elegance. Tudíž výraz hybrid zde funguje i jako metafora. Auto, jako každé jiné, není určeno, ale ani nenapovídá, kterému pohlaví by padlo víc. Takzvaná Lagoon Bloon Pearl je čiře neutrální. Exteriér nového Subaru XV e-BOXER vyjadřuje drsnou a robustní náturu, ale i městskou stylovost, a zvyšuje očekávání ve schopnosti jízdy po jakémkoliv povrchu a kamkoliv. Design Subaru XV vyniká robustním a zároveň sportovním charakterem, spojujícím v sobě designovou filozofii Subaru DYNAMIC x SOLID. Na impozantním a originálním exteriéru se mísí obraz dynamiky a odolnosti.
Interiér: komfort na prvním místě
Vnitřní prostor auta se také zvětšil, a to jak na zadních, tak na předních sedadlech. I do šířky. Umožňuje tak řidiči větší rozhled a kontrolu nad děním uvnitř i venku. Drobného zlepšení se dostalo i oblasti pro nohy předních cestujících. Došlo tím k dalšímu vylepšení pozice za volantem. Detaily potahů sedaček jsou nově laděny do oranžovo-měděné. Tyto barvy vzbuzují pocit luxusu a zároveň komfortu. Naopak černá sedadla a černý základ se stříbrnými detaily na palubní desce dodávají onu ostrost a sportovnost, která je patrná i z vnějšku. Součástí palubní desky je 8“ displej s nejnovějším infotainmentovým systém a samozřejmě i možností konektivity Apple CarPlay a Andorid Auto. I vzhledem k již zmíněnému uložení baterie do podlahy zavazadlového prostoru nedošlo k jeho zmenšení. Základní objem tak stále činí 345 litrů, po sklopení zadních sedadel pak dojde k vytvoření rovné nákladové plochy a dalšímu zvětšení prostoru.
Jízdní vlastnosti: Safety First (aneb tady je Subaru doma)
Naše Subaru XV e-Boxer pohání motor čtyřválec o objemu 2.0 litru, který je nově doplněn motorem elektrickým s protiběžnými písty. Pohon umí vyvinout výkon o síle 110 kW (150 koní) při 5600-6000 ot/min. Díky elektrifikaci má motor citlivější odezvu na plyn a přímou akceleraci. Samo sebou má řidič 3 možnosti režimů jízdy – jízda na benzín, jízda elektrická či jejich kombinace. Při nízkých rychlostech jede auto čistě na elektriku, na ní samotnou ovšem ujede pouhých 1,6 km, poté začne sílu kombinovat. Jako pozitivum hybridu tedy logicky vychází nízká spotřeba ve městě či v kolonách.
Nový model si zachovává typickou kombinaci pohonu S-AWD, novému hnacímu ústrojí označovanému jako e-BOXER pomáhá elektromotor umístěný v přepracované převodovce Lineartronic. Pohon se pak vyznačuje hladším, o 30 % lineárnějším projevem, citlivější akcelerací a lepším dávkováním točivého momentu. Vyváženým jízdním vlastnostem typickým pro Subaru napomáhá i v tomto případě podélně uložený elektromotor a baterie. Těžší elektromotor je umístěn blízko těžiště vozu, zatímco baterie a další komponenty se nacházejí nad zadní nápravou. Tím se dosáhlo současného snížení těžiště a lepšího rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravou.
Pohon na všechna 4 kola je v kombinaci se spolehlivou a funkční technikou využitelný například na výlety do přírody. Poslední dva faktory z něj technicky dělají rodinný vůz. Pro pohon všech kol je tu funkce X-MODE, který zajistí patřičný točivý moment kol, aby řidič pohodlně projel hlínou, štěrkem, blátem, či trávou. U modernizace jsme ještě neskončili. Další vychytávkou je funkce Hill Descent Control, ta umožňuje autu jet z kopce konstantní rychlostí.
Subaru si staví reputaci také na bezpečnosti, platforma označovaná jako Subaru Global Platform je údajně základem pro nejlepší možnou úroveň komfortu a právě i bezpečnosti. Již od generační změny v roce 2017 bylo Subaru XV nezávislými organizacemi po celém světě oceňováno za bezpečnost. V Japonsku bylo v roce 2017 zvoleno nejbezpečnějším vozem, a dokonce dosáhlo na zatím nejvyšší hodnocení. XV e-boxer nabízí mimo jiné funkce EyeSight a Rear Vehicle Detention. Nechybí pak samozřejmě ani celá plejáda asistenčních systémů v čele s nouzovým brzděním. V případě, že vypočítá nedostatečnou brzdnou dráhu k vozidlu před vámi, začne automaticky brzdit za vás.
Závěrem…
Jednoduše, jedná se o elegantní, terénu přizpůsobivé auto, vhodné pro rodinu, do města, ale i pro náročnějšího řidiče. XV e-Boxer se každopádně jeví jako ideální kompromis i chameleon, a to především po stránce hnacího ústrojí. A na jízdu čistě jen do města je ho snad i škoda. Mělo by totiž jít pořád o to „správné Subaru“ – sází na tradiční hodnoty, jakými jsou bezpečnost na palubě a vytříbené jízdní vlastnosti založené na kvalitním technickém základu. Vlastně jde o takové auto pro každý business. Když spěcháte na schůzku, střihnete si to přes polňačku, užijete si víkendový výlet a naložíte do něj i rodinu. Co se týče ceny, XV e-Boxer je dostupné ve třech verzích. Vše včetně DPH: Active – 790 000 Kč; Executive 860 000 Kč; Executive – 950 000 Kč. No a naše slovo tady končí, volba bude i letos na vás, už od 17.11. máte možnost podpořit svůj oblíbený vůz v rámci ankety čtenářské auto roku MOTORVIZE Fans Award.
Yasmine Borůvková
Související články:https://www.motorvize.cz/v-ankete-ctenarske-auto-roku-2020-se-bude-vubec-poprve-hlasovat-on-line/