Test Harley-Davidson Street Bob 2025 – tak chutná Amerika
Autor: Jiří Babický · Fotografie: Jiří BabickýNová sezóna začala stylově. Jako první mašinu k testu v roce 2025 jsme sáhli po americké ikoně Harley-Davidson – krásném stylovém Softailu s obchodním označením Street Bob. Krásná minimalistická mašina, která říká: takhle má vypadat pravá Amerika.
S jednoduchostí ovládání, nízkým těžištěm a skvělou manévrovatelností je tato motorka stvořená jak pro popojíždění ve městě, kde na vás burácející motor přiláká spoustu pozornosti, tak na pohodové ježdění na okreskách i dlouhé výlety. Každé otočení plynu okamžitě posílá stádo koní na zadní kolo a motor si dunivě a pohodově bublá až do 3 000 ot./min. Jeho dunění vytváří příjemný hudební doprovod – stejně jako vítr, který se vám při rychlejší jízdě opře do celého těla a připomíná, že tahle motorka je pro ty, co chtějí styl a svobodu. Street Bob se mimochodem objevil v seriálu Sons of Anarchy, což jen podtrhuje, že je to rebel a drsňák. 😉
Až na kost
Street Bob se původně představil v roce 2006 jako zástupce surové bobberové školy. Harley v té době přišel na trh se Street bobem jako takovým protipólem k obrovským cruiserům. První generace nabízela jednoduchý rám, jednoduchost a starý známý TwinCam. V roce 2018 došlo k revoluci: u nového Softailu rám skryl zadní odpružení, ale pořád zachoval „hardtail“ vzhled a street bob dostal nový motor Milwaukee‑Eight 114. Evoluce šla ale dál, až jsme se dopracovali do dneška. Pro rok 2025 Harley vsadil na prověřenou koncepci, ale zvýšil objem. Street bob dostal 117ku, tj. rovných 117 cubic inches, jak se dozvíte z krytu na motoru – pro nás, co žijeme v metrické soustavě, se to rovná 1 923 cm³ – skoro dva litry objemu zabalených v chromovaném dvouválci! Když se na motorku podíváte poprvé, zjistíte, že minimálně z boku je ten motor obrovský. Celý blok s převodovkou, rozvod řemenem, výfuky, zvedlá řídítka – prostě klasika. Obří nádherný kus železa obalený chromem. To celé doplňuje útlá nádrž v nádherném laku. Nepřehlédnutelné drátěné ráfky a krásně zpracované kožené sedadlo dodávají mašině autentický vzhled.
Samozřejmostí je u nových mašin rovněž sbírka moderních elektronických asistentů v čele s ABS, kontrolou trakce (TCS) a volitelnými jízdními módy. Co ale v HD dokázali naprosto perfektně – nepřidali hromady ovládacích tlačítek a displej. Nic takového, všechno je pořád ten původní Street Bob věrný původnímu „bare bones“ stylu. Prostě klasika, odlehčená motorka (v HD světě), bez zbytečných doplňků. Všechny změny a úpravy zároveň posunuly motorku o krok dál k bezpečnějšímu a pohodlnějšímu každodennímu ježdění.
Styl a komfort v nádherném balení
První usednutí za řídítka vždycky prozradí, co asi můžete od motorky čekat. Street Bob překvapil nejen nízko posazeným sedlem – je ve výšce 655 mm, ale i tím, jak pohodlné je. Jak se ukázalo, v sedle vydržíte klidně pár hodin a ani nejste unavení. U sedla oceníte i zvýšenou část, která drží spodek zad, takže když otočíte plynem a zpevníte zbytek těla, můžete se o sedlo zapřít, aby vás zátah nerozhodil. Důležité je i nízké těžiště, díky kterému se motorka skvěle ovládá, i když jen manévrujete z parkingu. Skvěle ergonomická se ukázala i Mini-ape řídítka široká 760 mm. Nejsou to ty velké “věšáky na opice”, které někdy můžete vidět na “vytuněných” mašinách… Jsou vysoká akorát, aby byla pohodlná a dávala dobrou páku na ovládání motorky. Jistota ovládání je u tohoto drobečka až překvapivá. Prostě sednete, sklopíte stojánek a s motorkou manévrujete jako nic s pocitem, že to prostě máte plně pod kontrolou a pevně v rukou.
Lehké stisknutí startovacího tlačítka a obří dvouválec se rozduní v nízkých otáčkách. Upřímně tenhle motor nemá cenu moc točit, má neskutečný krouťák a sílu. Milwaukee-Eight 117 Classic je vzduchem a olejem chlazený dvouválec s kompresním poměrem 10,3 : 1 a elektronikou ESPFI, na tenhle druh motorky má slušných 98 koní a 163 Nm už od 2 500 ot./min. Všechno, co potřebujete, hravě zvládá pod 3 000 otáček. Tam motor krásně bublá a to je ta pravá amerika. Nad 3 000 otáček začíná bublání přecházet v hřmění a s tímhle rachotem můžete klidně vyrazit na přesuny třeba po dálnici, ale upřímně, bez štítku to není úplně ono. Pokud se i tak potřebujete rychle přemístit, jde to. Street bob je ideální mašina na pohodové ježdění v americkém stylu a navíc je to skvěle ovladatelná motorka, se kterou můžete klidně řezat zatáčky. Nízké těžiště a promyšlená geometrie Softail rámu promění každou zatáčku ve skvělý zážitek. Street Bob poslouchá jak švýcarské hodinky a přesně reaguje na řízení. Upřímně, ani mě nenapadlo, že má motorka 293 kg. To jsem zjistil, až když jsem kouknul do techničáku. V zatáčkách se chová obratně a výborně funguje i odpružení. Podvozek je špička – přední vidlice ø49 mm a zadní monoshock ø43 mm, umístěný pod sedlem. Díky eliminaci neodpružené hmoty je reakce na nerovnosti velmi přesná, ať už jedete ve městě, nebo to mastíte na klikatých okreskách. Elektronické módy Road, Rain a Sport mění charakter stroje v mžiku: v dešti omezí výkon a zklidní plyn, naopak ve Sportu vám pošlou energii motoru okamžitě na zadní kolo. Já primárně používal Sport mimo město a ve městě, nebo když jsem si jel jen tak na pohodu, tak Road. I tak má motorka zátah jak hrom. Jestli nejste na tenhle typ motorky a tenhle posez zvyklí, doporučil bych začít na Rain, aby vám motorka neodjela pod sedacím svalem.
TEST HD CVO Road Glide ST: Best of Harley-Davidson
Street Bob 2025 Amerika na každý den
Street Bob 2025 není jen stylovka – je to plnohodnotná mašina pro každodenní ježdění kolem komína i dlouhé výlety. Funguje perfektně ať už na okreskách, nebo ve městě. Určitě funguje i na dálnici, ale tomu jsem záměrně nevěnoval moc pozornosti. Nejvíc si užijete jízdu do cca 120 km/h, pak už přeci jen trochu fouká. Ideálně na okreskách, dlouhých rovinkách a táhlých zatáčkách. Tam je Street Bob doma a tam si ho užijete nejvíc. Ve stylovém balení dostanete úžasný motor, nádherný zvuk a spoustu technologie, která není na první pohled vidět. Pokud budete jezdit i v noci, tak LED světla vpředu i vzadu zajišťují super viditelnost. Street Bob je tak skvělá mašina v klasickém americkém stylu – pravá americká svoboda na dvou kolech.
Jirka Babický