Moto Guzzi V85 TT Guardia d’Onore – pravý Ital
Autor: Jiří Babický · Fotografie: Jiří BabickýPro letošní sezónu se MOTORVIZI povedlo navázat partnerství s dovozcem motorek Moto Guzzi a Aprilia, takže se můžete těšit na testy těchto úžasných italských strojů. Jako první novinku z těchto stájí jsme měli tu čest testovat Moto Guzzi V85 TT Guardia d’Onore – nádherné enduro plné historie, moderní techniky a vytříbeného designu. Nebudeme proto dlouho chodit kolem horké kaše a jdeme tak plnou parou vpředu na tenhle výjimečný stroj!
Guardia d’Onore
Na začátku musím zabrousit trochu do historie. Krátce po 2. světové válce, v roce 1946, si pluk kyrysníků, přesněji Reggimento Corazzieri, který měl na starosti čestnou stráž a bezpečnost prezidenta Italské republiky, vybral jako své první motocykly Moto Guzzi. Od té doby jezdila stráž hlavy státu vždy na motocyklech vyrobených v Mandello del Lario, čímž dopomohla ke vzniku jednoho ze symbolů Itálie a zároveň k řadě skvělých motocyklů.
Na oslavu tohoto výročí pak Moto Guzzi připravila speciální limitovanou edici V85. Existuje pouze 1946 číslovaných kusů Moto Guzzi V85 TT Guardia d’Onore. Jak určitě tušíte, je to podle toho roku, kdy začala tato spolupráce a mimochodem také byla založena Italská republika. Každý kus Guardia d’Onore V85 TT je opatřen jedinečným sériovým číslem od 1 do 1946 vyrytým na řídítkách.
Ital z každého úhlu pohledu
Design motorky je skvělá ukázka italského stylu. Narozdíl od jiných motocyklů této kategorie, na Guzzine nenajdete žádné obrovské kusy plastu ani divoce tvarované součásti kapoty. Tahle motorka je decentní, do detailu propracované umělecké dílo, které ukazuje, že v jednoduchosti je krása. Guardia d’Onore se vyznačují typickým černým livrejováním s bílou grafikou, které charakterizuje stroje Moto Guzzi pro Cuirassiers. Bílé ozdoby se táhnou podél předního blatníku, pokračují na palivové nádrži a bočních panelech a jsou také na rozměrném štítku, který navíc zdobí italská vlajka.
Pokud se na motorku podíváte zblízka, najdete spoustu míst, kam se povedlo vkusně umístit logo letícího orla. Do klasického designu pak zapadají dvě přední světla, která spojuje prvek denního svícení ve tvaru orla, obšívané sedadlo, provedení palubního počítače nebo zadní světla, která připomínají motory stíhačky a spousta dalších detailů. To, co určitě stojí za vypíchnutí, je ovládání elektroniky motorky. Podívejte se na fotky. Motorka ma všechno, co jiné současné motorky – palivové mapy, tempomat, hromadu funkcí počítače, konektivitu na mobil atd., ale nemá žádné obří ovládací krabice. Má krásné decentní ovládání a přesto všechno perfektně funguje. Takhle to prostě má vypadat a ostatní výrobci motorek se mají co učit. Zbytek už je čistá 100% Moto Guzzi, jak ji známe – pohon kardanem a odhalený motor, ze kterého na každé straně kouká obrovská hlava válce.
Motor hraje prim
Motorku pohání tradiční vzduchem chlazený dvouválec do V s rozvodem OHV o objemu 853 ccm. Motor dává 76 koní při 7 750 ot./min a krouťák činí 82 Nm při 5 000 ot./min. Nic jiného byste asi v Guzzine ani nehledali. Motor plní EURO 5, takže si v továrně museli pohrát s vačkama, vahadlama, upravili časování ventilů atd. Motor má titanové sání a suchou spojku se šesti kvaltama. Kardan je dalším technickým řešením, podle které Guzzi spolehlivě poznáte. Je totiž schovaný v kyvném rameni zadní nápravy na pravé straně. Nejen, že je to spolehlivé, ale hlavně bezúdržbové řešení.
Jakmile motor nastartujete, mašina se díky uspořádání motoru do V začne příjemně vrtět a vy tak cítíte každý pohyb pístu tohohle nádherného dvouválce. Posez na motorce má standardně pohodlný, lehce sportovní enduro styl. Výška sedadla je tak akorát, abyste pohodlně dosáhli na zem, dobře široká jsou pak i řídítka. I když z ní na každou stranu vykukují hlavy válců, motorka je docela štíhlá a na ovládání jednoduchá a hbitá. Slušný krouťák dvouválce dodává motorce pěkný odpich a když vezmete za plyn, rychlost i otáčky letí nahoru rychleji, než čekáte. Za pár vteřin už na vás začne blikat displej, abyste zařadili vyšší rychlost. Signalizace je opravdu výrazná, ale na šestku od nějakých 160 km v hodině trochu otravná, sedmičku to prostě nemá. Motorka si snadno poradí ve městě, na okresce i v terénu. Do zatáček se snadno sklápí a i když se tak design možná netváří, umí perfektně i asfalt a v lehkém terénu, nebo na šotolině je jak ryba ve vodě.
K dokonalému zážitku z jízdy přispívá řemeslně zpracované a pohodlné sedlo a slušné odpružení. Brzdy jsou od Bremba a dobře drží směr i při intenzivním brzdění. Vpředu máte radiální 4pístkové třmeny Brembo s protilehlými pístky a dva kotouče o průměru 320 mm, vzadu jeden kotouč o průměru 260 mm. Vzhledem k tomu, že se bavíme o Guzzině, tak je k brzdění ještě vhodné doplnit, že i když před zatáčkou začnete kopat nižší kvality a brzdit motorem, zadní kolo pořád drží. Neucítíte žádné škubání, kopání kardanu, nebo snad ustřelení zadního kola. Na Guzzinu až skoro moc kultivované…
Ve znamení jednoduchého ovládání
Jak už jsem psal, V85 TT má ovládání řešeno minimalisticky a zároveň funkčně a elegantně. To bylo to první, co mě napadlo, když jsem sednul za řídítka. Například tempomat můžete aktivovat pomocí jediného tlačítka, které současně umožňuje snížit nebo zvýšit nastavenou rychlost. Tempomat funguje suprově a na delší cestování ho určitě oceníte, ale na celé jeho ovládání si u Guizzi vystačili s jediným decentním tlačítkem. Dalším ovládacím prvkem je digitální 4,3” TFT displej. Ten má dobré rozlišení a vysoký jas, takže je dobře čitelný i za plného světla. Kromě klasických dat, jako je rychlost, otáčky, vzdálenost a čas, zobrazuje také používanou rychlost, teplotu vzduchu, hladinu paliva, průměrnou a okamžitou spotřebu, režim jízdy atd. – prostě vše, co potřebujete nebo chcete vědět.
Ač má motorka možná lehce retro design, co se týká techniky, dostanete komplet soubor veškeré moderní elektroniky. Díky ride by wire máte k dispozici hned 5 různých jízdních režimů: STRADA (silnice), PIOGGIA (déšť), OFF ROAD, SPORT a CUSTOM. Jízdní režimy se zobrazují v Italštině, ale na displeji k nim uvidite i obrázek. Je to jeden z krásných detailů, který ukazuje hrdost a historii italské značky. Navíc jsou režimy provázané jak s ABS tak s kontrolou trakce, takže už to není jen změna palivové mapy.
REPORTÁŽ: 5 států, 4 dny, 4 motorky a 3 kopce aneb velkolepý roadtrip
Závěrem: nejen sběratelský kousek…
Ve výroční limitované sérii Guzzi V85 TT Guardia d’Onore dostanete perfektní motorku s úžasným kusem historie. Na první pohled poznáte tenhle unikátní kousek podle originálního barevného provedení. Každý, kdo si zakoupí tuto speciální verzi V85 TT, obdrží také cenný slavnostní kufřík, který obsahuje brožuru s historií motocyklů Moto Guzzi používaných kyrysníky a sběratelskou složku s razítkem vydaným u příležitosti stého výročí založení Moto Guzzi.
Motorka je navíc skvělá jak na silnici tak v terénu. Komfort při cestování vám kromě všech uvedených věcí ještě zvýší konektivita. Motorka ma nejen USB pro dobíjení telefonu, ale můžete si přikoupit také multimediální platformu MOTO GUZZI MIA. Tím dokážete motorku a mobil propojit, abyste mohli za jízdy poslouchat hudbu, přijímat hovory, používat navigaci a další funkce. Cestování zpříjemní i touringový štít a bezpečnost přidá i padací rám motoru. S nádrží o objemu 23 litrů pak dokážete ujet klidně až skoro neuvěřitelných 500 kilometrů jízdy bez doplňování paliva.
Jirka Babický