DS 9: luxusní limuzína (ne)jen pro francouzského šlechtice
Autor: Autohled.cz - Jan Nemrava & Jan Novotný · Fotografie: Jan Novotný & Jan NemravaDS 9 přišla v loňském roce na trh s ambicí postavit se proti tradičním zástupcům vyšší střední třídy, tj. někam po bok Mercedesu-Benz třídy E nebo BMW řady 5. Chce nabídnout francouzský styl a proslulé komfortní svezení. Jenže doba se mění a je otázka, jestli slávu designových francouzských limuzín nevystřídala technologická dominance bavorských vozů. Pojďme se společně podívat na to, jaký úděl čeká tento téměř pětimetrový sedan.
Psát tenhle test není úplně jednoduché. Podobně jako třeba Toyota Land Cruiser je DS9 auto, které je tak moc vzdálené mým potřebám, že pro sebe nacházím jeho ideální využití spíše jen v teoretické rovině. Neumím si představit, že bych měl pětimetrové auto, neumím si představit, že by to byl sedan a neumím si představit, že bych tak hodně povýšil formu nad obsah a tolik propadl designu na úkor racionálních aspektů. Z toho vyplývá, že na DS 9 je hodně věcí, které neumím úplně ocenit tak, jako je umí ocenit čínský milionář nebo francouzský šlechtic. Z části je to i tím, že nejsem ani jedním z nich – bohužel i bohu dík.
Design interiéru a exteriéru – forma na prvním místě
Není zase tak moc aut, za kterými se v dnešních přeplněných ulicích někdo ohlédne nebo při přecházení vozovky zkoumá, co že ho to zrovna přes ulici pustilo. A DS 9 takovým autem je. Těch důvodů je více, ale tolik pozornosti jsem snad zažil naposled v Renault Twizzy a Toyotě Supra. A teď se na mne tolik lidí dívá, když řídím tmavě modrý sedan. Důvodem může být i unikátní světelný podpis, kterého si prostě nejde nevšimnout. Druhým důvodem je značka DS Automobiles, jejíž všechna auta jsou tak nějak z jiného světa. Auto s cenou kolem 1,5 milionu nabízí kromě spousty prostoru, hlavně formu výrazně převyšující nad obsahem. Tohle auto je skutečně pro někoho, pro koho vlastní dopravní prostředek ztělesňuje i jakousi formu umění. A umění nemá většinou žádnou jinou funkci než samo sebe.
Subjektivně (nutno říct, že tyhle řádky píše někdo, komu stojí před domem stříbrný Golf, vrchol konzervatismu a racionality) je na autě celá řada samoúčelných věcí. Anebo uměleckých prvků, záleží na úhlu pohledu. Začíná to točícími se elementy předních světel po přiblížení k vozu a klikami dveří, které se vysunou. Pokračuje to uvnitř hodinami, které se vysunou z palubní desky po nastartování motoru. I to startování je na podivném místě – vprostřed nad centrálním displejem a první pastí na nové majitele. Jistým znakem překombinovanosti je to, že se po zhasnutí motoru odsune (jako v luxusních vozech) sedadlo řidiče. Jenže ono odjede tak, že na to startovací tlačítko už člověk nedosáhne úplně snadno. Po nastoupení do auta se tak musí člověk natahovat až nad infotainment. O kolik jednoduší by to bylo s tlačítkem třeba o trochu níže na středovém panelu. Tam pro změnu najdeme poslední zajímavost, kterou zmíním. Tou je ovládání oken právě ze středového tunelu. V Citroenu C-Elysée bylo terčem kritiky pro snahu výrobce šetřit, ale v autě za 1,5 milionu je to samé řešení uměleckým počinem, ze kterého buržoazním zhýralcům odpadává cvikr.
Manažerský sedan s řadou výjimečností
Začneme objektivně – DS 9 je skoro pětimetrový sedan s rozvorem 2900 mm. Poháněná mohou být buď přední kola (nyní v nabídce jako E-TENSE 250) anebo všechna čtyři (vrcholná verze E-TENSE 360 4×4). Bystré hlavičky už zřejmě pochopily, přesto stojí za to zmínit, že DS 9 je nyní k dispozici pouze s plug-in hybridním pohonem a zatímco z počátku u ní byl nabízen i nejsilnější benzín, 1,6 PureTech s 225 koňmi, ani do budoucna se už alternativa k plug-in hybridu nechystá. V kufru je 510 litrů. Kromě ceny, která začíná na 1,5 milionu Kč vč. DPH, může pro potenciální odhad velikosti trhu posloužit například velmi malý podíl sedanů, podíl benzínových či plug-in hybridních pohonů nebo i podíl tak zdobných aut. Z toho vyplývá, že trh pro DS 9 je v Čechách menší než malý. Ale to neznamená, že by jeden z těchto klenotů nemohl být váš. Ani automobilka se každopádně netají tím, že hlavním odbytištěm bude Čína, kde všechny tyto atributy naopak hrají prim a kde se i tento vůz vyrábí.
Oříšek v podobě inovovaných hnacích ústrojí – ve znamení plug-in hybridů
Tak. Tolik statické představení a první dojmy. Teď probouzíme jeho srdce a konečně vyrazíme! Teď se ukáže, jestli je DS 9 klenotem jen na parkovišti nebo i na silnici. První dojem říká, že nemám pocit, jako bych seděl v pětimetrovém autě. Vidím kapotu a ten chromový pruh na ní, ale jinak je mi za jízdy uvnitř vlastně celkem útulno. Je to i tím, že technika je základem známá z Peugeotu 508 (snad až na vrcholnou verzi E-TENSE 360 4×4, jejíž obdobu koncern propůjčil kromě DS zatím jen 508 PSE). V autě je krásné ticho, jen překvapí, že o každé nerovnosti dá podvozek vědět lehce i akusticky. Každá spára, každá prasklina se trochu ozve. O to víc pak překvapí, že naopak velké výmoly jako propadlé kanály se o moc víc neozvou. Takže na malých nerovnostech je hluk vyšší, než bych čekal, na těch větších zase parádně malý. Každopádně zvuk je jediným projevem výmolů. Otřesů je minimálně.
Druhé překvapení je naladění automatické 8st. převodovky. Jelikož ji najdeme v každé verzi DS 9 (vč. čistě benzínové, která se prodávala pouze zhruba rok) a v každé je při odlišných mírách elektrifikace spojena se známou 1.6 PureTech, mohu s klidným srdcem říci, že sladění s ní funguje naprosto skvěle. Převodovka prakticky nikdy necuká, jemně řadí a obecně si vysloužila naprosto skvělé hodnocení. Další povídání o hnacím ústrojí je lehce ztíženo postupnou obměnou nabídky na straně motorové palety, o níž už padlo pár slov o něco výše. Při vstupu na český trh v červenci loňského roku byly v nabídce tři motorizace, z nichž dvě už dnes nejsou k dispozici – čistě benzínová varianta PureTech 225 a slabší plug-in hybrid E-TENSE 225. Zatímco první ze zmíněných zůstává bez náhrady, plug-in hybridní předokolka posílila o 25 koní a dostala také větší baterii, díky níž ujede na jedno nabití dle WLTP docela příjemných 61 km. Možná vás tak rychlá obměna (resp. inovování) nabídky překvapí, pak ale vězte, že světlo světa DS 9 spatřila ještě o zhruba rok a půl dříve. Když pak doplním, že tomu tak nakonec bylo pouze on-line, protože ženevský autosalon byl v roce 2020 zrušen pouhých pár dní před plánovaným otevřením bran široké veřejnosti, určitě pochopíte, zač je tomu loket. Možná díky pandemii, částečně i kvůli zaměření vozu na trhy vzdálené tomu českému, jsme se prvních kusů dočkali až s takovým zpožděním. A co víc – vrcholné plug-in hybridy měly zpoždění dalšího půl roku. Více méně se vám snažím naznačit, že na relevantní hodnocení jednotlivých hnacích ústrojí bude potřeba si ještě chvilku počkat, neboť to, která jsme schopni dnes zprostředkovat, už nekoresponduje s aktuální nabídkou na českém trhu.
Podvozek a především ladná jízda
Zpět ale k té plavné jízdě, která bude do velké míry společná pro všechny verze tohoto manažerského sedanu – ať už pro ty nejnovější nebo pro ty původní. Začnu odhlučněním vnitřního prostoru. Ačkoliv jsem se o pár řádků výše pozastavoval nad odhlučněním podvozku (v pozitivním i negativním slova smyslu), celkově považuji akustický komfort na palubě za velmi dobrý. Dalším plusem může být rozumná hmotnost přední části auta, to má vliv na příjemné jízdní vlastnosti jak v zatáčkách, tak při překonávání nerovností. Mohlo by se zdát, že to bude platit jen pro klasickou benzínovou verzi, jenže ono s plug-in hybridem to rozložení hmotnosti nebude o moc jiné. Obecně se díky bateriím uloženým v podvozku a pod zadními sedačkami lehce sníží těžiště, hmotnost ale přibyde relativně rovnoměrně.
Chování na nerovnostech a obecně odladění podvozku má pomoci systém DS Active Scan Suspension, který zahrnuje kameru snímající silnici, čidla světlé výšky, akcelerometry a detektory náprav, které zaznamenávají všechny pohyby a na základě toho mění tlumení a odpružení každého kola. Neumím až tak posoudit jeho přínos, neumím si totiž představit, jak je auto schopno vizuálně rozpoznat výmol. Pravdou je, že podvozek je extrémně měkký. Přesně takový, jaký by od tohoto auta každý očekával.
Pár slov závěrem – není pro každého, přesto dokáže uchvátit
Co víc byste ještě chtěli slyšet? Vzadu je místa nadbytek, ale není tam takový komfort jako třeba v Camry, které nabídlo například elektrické polohování opěradel nebo ovládání audiosoustavy. A stojí možná o pár set tisíc méně. Skvělé jsou materiály, moc hezké je zpracování některých detailů, krásná je broušená kůže na palubní desce. Krásně kontrastní je obrazovka infotainmentu, ale je lepší se na ni jen koukat. Pomalejší odezva původní generace systému ještě více vynikne s tou krásnou obrazovkou. Stejně jako se nedá chválit zoufalé rozlišení a kontrast couvací kamery. Náladu vám pak kromě kvalitní aparatury FOCAL Electra s výkonem 515 Wattů mohou spravit třeba i masážní sedadla. Kdybych chtěl ještě chvíli rýpat do palubní elektroniky, skoro až kontrastně s pomalejším rozhraním audiosystému působí digitální přístrojový štít. Ten si sice DS také přebírá od Peugeotu, grafiku má ale svou a navíc jako první v koncernu před lety uvedlo příplatkové noční vidění DS Night Vision. V DS 9 samozřejmě nemůže chybět a i po pár letech působí opravdu velkolepě. Díky infračervené kameře v masce chladiče objeví chodce či zvířata na silnici až do vzdálenosti 100 metrů a upozorní řidiče, pokud jsou v dráze vozidla.
Celkově je to velmi příjemné auto, příjemně se řídí, má slušně dávkovatelné brzdy a jízda v něm je velmi plavná. V tuto chvíli stojí ale za to se ještě jednou vrátit na úplný začátek. Kategorie manažerských sedanů vyšší střední třídy je opravdu malá a tím spíše jsou v ní karty jasně rozdány. DS 9 sází především na svou výjimečnost, která dokáže uchvátit, a to nejen potenciální zájemce, nýbrž i řadu kolemjdoucích. Nemá smysl rozebírat cenu, protože v dané kategorii to není rozhodující element. Osobně se ještě víc těším na svezení ve vrcholné verzi, její konkurence je snad možná ještě menší, než obecně u DS 9 jako takové. Posuďte sami, kdo dneska má 360koňový plug-in hybrid? Otázkou pak akorát zůstává, kdo bude ochotný přesednout z toho BMW, Mercedesu či Audi, na něž je dlouhé roky zvyklý… DS 9 prostře není pro každého, přesto dokáže potěšit a možná i uchvátit. V každém případě automobilce i přes některé neduhy a těžko dostižitelnou konkurenci v podobě zaběhlých prémiových značek fandíme.
Jan Nemrava & Jan Novotný
Technická specifikace
motor | |
Model | DS 9 PureTech 225 |
Výkon | 165 kW |
Točivý moment | 300 Nm |
Maximální točivý moment při otáčkách | 1900 RPM |
Zrychlení 0-100km/h | 8.8 s |
Max. rychlost | 236 km/h |
Palivo | Super 95 |
Válců | 4 |
Maximální výkon při otáčkách | 5500 RPM |
Převodovka | Automatická převodovka |
Převodů | 8 |
Vstřikování paliva | Přímé vstřikování |
Typ motoru | Turbo |
Objem | 1598 ccm |
Ventily | 4 |
Ekonomie provozu | |
Kombinovaná spotřeba (WLTP) | 6.9 l/100km |
Spotřeba na krátkých trasách (WLTP) | 8.9 l/100km |
Spotřeba v městském provozu (WLTP) | 6.9 l/100km |
Spotřeba na dálnicích (WLTP) | 7 l/100km |
Velikost nádrže | 60 l |
Emisní norma | Euro 6d-ISC-FCM (WLTP) 36AP-AR |
Start-Stop systém | Sériové vybavení |
Velikost pneumatik | 235/45R19 |
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) | Sériové vybavení |
Typ TPMS | nepřímé měření (ABS) |
hmotnost | |
Povolená celková hmotnost | 2075 kg |
Prázdná hmotnost (EU) | 1615 kg |
Přívěs s brzdami | 1500 kg |
Náklad | 460 kg |
Přívěs (bez brzd) | 750 kg |
modelová řada | |
Název generace | X |
Uveden | 07/21 |
Dveře | 4 |
Karoserie | Sedan |
Třída vozidla | Vyšší střední třída (např. třída E) |
rozměry | |
Délka | 4934 mm |
Rozvor | 2895 mm |
Šířka | 1855 mm |
Prostor pro zavazadla | 510 l |
Max. zatížení střechy | 70 kg |
Výška | 1459 mm |
Sedadla | 5 |