Modernizovaný Renault Kadjar je tu: co se vlastně změnilo?

Modernizovaný Renault Kadjar je tu: co se vlastně změnilo?

Novoroční srazy s českým zastoupením značky Renault nejsou žádnou novinkou. Za různými účely nás Renault Group ČR (tedy zn. Renault a Dacia) zvou v lednu každého roku na společně strávených pár hodin. Nikdy nechybí bilanční část, ve které se dozvíme, jak se „filiálce“ dařilo, kolik prodala aut a kde jsou její silné stránky. Loni by se dalo říci, že tuto příležitost využila značka Dacia. Nakonec šlo ale o tak důležitý model, zcela novou generaci populárního Dustera, že jsme se se zástupci viděli hned dvakrát. Tentokrát jsme však vyrazili za Prahu, do malebné přírody okolí Horoměřic, abychom jako vůbec jedni z prvních spatřili a poprvé projeli modernizovaného zástupce nejvíce rostoucího segmentu segmentu C-SUV, Kadjar. Na první pohled by se snad i zdálo, že sourozenec veleúspěšného Nissanu Qashqai příliš změn nedoznal. Zdání ale klame a právě ty retuše, které jsou viditelné pouze pod pokličkou, mohou měnit vnímání auta jako celku. Něco mi říká, že se ve Francii snažili Kadjara více vzdálit od Japonska a naopak přiblížit Evropě. Co je na tom pravdy?

 

Design: více Renault, ale bez zásadních změn

Z tiskové konference se mi líbilo označení přechodu od první generace po modernizovaný kus. Oba vozy teď nesou označení podle posloupnosti „fáze 1“ a „fáze 2“. Krásně to demonstruje, jak kosmetické dané změny byly. Zepředu je tou nejvýraznější asi chromovaná maska chladiče – ta alespoň u mě evokuje více takový ten dnes už klasický podpis značky Renault. Ano, pod drobnohledem najdete i více lakované plochy, drobně přepracovaný přední nárazník nebo jiný tvar mlhovek (nyní doplněné o LED technologii). U světel ještě na chvilku zůstanu. Drobně byl totiž pozměněn i světelný podpis vozu. Určitě hádáte správně, že s LED diodami se nešetřilo. Vepředu byl blinkr včleněn do LED proužku tvořící denní svícení, vzadu se změnila grafika celých svítilen a blinkr taktéž už nevyužívá klasické žárovky. Doplněny byly i nové barvy (modrá a zelená metalíza) a nové disky kol – za těmi 18“ je prý mimo estetična i pořád dostatek komfortu.

 

Interiér: změny drobné, za to zásadní

Zatímco zvenku bych na první pohled narovinu modelovou péči nerozpoznal, uvnitř přichází na řadu novinky, které myslím, že mnozí z nás opravdu uvítají. Jako by mi mluvil z duše produktový manažer Renaultu, když oznamoval, že se ve vývoji věnovali třeba takovým drobnostem, jakými jsou ovladače elektrických oken. Ty už totiž nejsou nissanovské, Renault doplnil svá tlačítka a funkci stahování jedním stisknutím u všech čtyře oken. Těch detailů je ale více. Kompletně přepracován byl i audiosystém, u něhož se na chvilku zastavím. Jsem sice vesměs rád, že právě tady Renault netrval na svém klasickém vertikálním displeji (širokoúhlém na výšku), nicméně s jeho úhlopříčkou a okolními materiály spokojen být už nemohu. Okolo dotykového displeje je totiž poměrně široký pás matně černého plastu, který minimálně vzhledem nekoresponduje se zbytkem středového panelu. Naopak velmi vkusně působí zbytek materiálů, a to zejména potahy sedadel. Konkrétně náš kousek se nesl v duchu světlé kůže (snad až v odstínu slonové kosti), to vypadá opravdu hodně honosně! V celkovém pohledu se pak Kadjar tváří více jako evropské auto.

 

Jízda a technický základ: alfa a omega sportovního vozu – SUV snad taky?

Byť jde jen o první představení a s Kadjarem jsem se svezl možná tak jednu půlhodinu, výrazněji bych se pozastavil až u technického základu. Jak už bylo mnohokrát řečeno, základ pochází od sesterského Qashqaie, který onu třídu kdysi vlastně sám stvořil. Není si tedy asi příliš na co stěžovat. To nejzásadnější z celé modernizace se ale i tak odehrálo pod kapotou. Zatímco dříve používal Nissan především své motorizace, dnes došlo k unifikaci a ze společného vývoje vzešli tři jednotky v různých výkonových variantách. Zatímco v dieselu se startuje s osvědčenou 1.5 dCi (označovanou jako Blue dCi 115) a končí se zcela novou 1.7 dCi (Blue dCi 150), do tvorby nového a zároveň jediného benzínového agregátu vstoupil ještě jeden, třetí subjekt, jež obohatil vývoj o svá technická řešení. Jedná se o Daimler AG (neboli Mercedes-Benz), který bude jednotku dodávat do svých menších modelů. Nová jednatrojka s poněkud neobvyklým objemem (1.333 cm3) je označována jako TCe 140 GPF a TCe 160 GPF, číslice samozřejmě u každého z motorů označují maximální výkon v koních. Mimochodem zkratka GPF pak napovídá, že všechny benzíny v Kadjaru jsou vybaveny filtrem pevných částic. (Ne)budete se divit, pro první seznámení jsme vybrali právě nejnovější výplod techniky a nejsilnější motor v modelové řadě vůbec. O novém benzínovém motoru by se toho dalo povídat hodně, a to obzvlášť v době, kdy všichni okolo zbrojí proti dieselům. Ačkoliv jsem já osobně zásadně proti bezmyšlenkovitému odsuzování dieselů, nové TCe mě hodně zaujalo. Nikdy jsem nebyl ani proti benzínům – cítím se být stále správným petrolheadem, a proto downsizing není zrovna v mém gustu. Tady bych ale mluvil spíše o „rightsizingu“ neboli hledání adekvátního obsahu motoru. Jestli je zrovna snad až magicky vypadající číslo 1,333 tím správným, to ukáže až čas. První dojmy jsou ale veskrze pozitivní. V optimálním pásmu otáček (do 3 tis.) je jednotka příkladně tichá, nemá hrubý chod a zároveň dokáže překvapit svým zátahem. Své na tom odvádí i automatická převodovka s dvěma mokrými spojkami. Nejsem sice příznivcem této techniky, tady je ale adekvátně naladěna novému motoru a umí z něj dostat opravdu překvapivou pružnost. Pokud takhle má vypadat budoucnost „rightsizingových“ benzínových motorů, pak se na ní už teď těším. Zvědav jsem i na spotřebu, ta bývá u motorů s dobrou dynamikou ošemetnou otázkou, zatím na ni (po pár kilometrech) ale bohužel neumím odpovědět.

 

Nový Kadjar: Nissan nezapře, zlepšil se ale a dostal famózní technický základ

Na první pohled by nejeden z nás před tímhle autem ofrňoval nos. Skoro bych se snad i zeptal sám sebe, proč si koupit SUV od Renaulta, když můžu mít osvědčenou klasiku od Nissanu. Řada ze zákazníků si u „fáze 1“ asi neuměla na tuhle otázku odpovědět. Věřím, že jich ale u druhého stupně odpověď najde o poznání více. Celkově design malinko dospěl, detaily byly uhlazeny a jako celek působí auto atraktivněji. Mně osobně se líbí zpracování interiéru i použití „evropských“ prvků či luxusní kůže. Sžít se naopak neumím s renaulťáckým audiosystémem a vzhledem řadící páky, kterou bych na konci dvacátých let už čekal tak možná v levném Cliu. To nejdůležitější je ale základ auta, který tvoří osvědčená klasika z Qashqaie a podvozkově představuje slušný komfort, i když bych od příplatkových 18“ kol asi spíše upustil a spokojil se se 17“ – ran od podvozku by určitě ještě trochu ubylo. Za zásadní novinku a velmi příjemné překvapení považuji však nový benzínový agregát. Zatím se jeví jako velmi povedený. Škoda snad jen, že zatím není k dispozici s pohonem všech čtyř kol. Ten je mimochodem k dostání pouze u nejsilnějšího dieselu, a to ještě ke všemu pouze ve spojení s manuálem. ŠKODA! Já osobně se těším především na delší svezení s novou jednatrojkou a ověření její dynamiky, agility a hlavně úspornost v praxi.

 

Jan Novotný

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.