Modernizované Audi Q2 35 TDI quattro: (ne)přívětivý vstup mezi prémiové Q modely

Modernizované Audi Q2 35 TDI quattro: (ne)přívětivý vstup mezi prémiové Q modely

Autor: Jakub Kameníček · Fotografie: Jakub Kameníček

Audi Q2 je nejmenším SUV ingolstadtské automobilky a prodejci této značky tak často bývá nabízeno jako vstupní brána do světa modelů Audi s označením “Q”. Pro naší redakci se jedná o první bližší seznámení s tímto modelem. Osobně jsem se na něj moc těšil, jelikož letos prošlo Audi Q2 modernizací. A jak se jezdí v „nejlevnějším” SUV od tohoto německého výrobce a jak se na něm podepsal facelift? A co na to konkurence? Pojďme se na to podívat.

 

Originální a zároveň relativně nenápadný exteriér

Modernizace s sebou přinesla osvěžení designu předního a zadního nárazníku a také čelních světlometů, které mají nyní nově upravenou LED grafiku a animované světelné funkce. Facelfiftované Audi Q2 tak nyní vypadá ještě o něco ostřeji a “smart looking” než před tím. Mnou testovanému kousku nechybí optický paket v rámci výbavy S Line, který autu sluší a který s sebou přináší dynamičtěji vzhlížející přední masku i zadní nárazník. Tento exteriér už je pak de facto totožný s vrcholnou verzí SQ2, která se pohledově v rámci zevnějšku liší jen nižší světlou výškou, ve standardu většími, 19palcovými koly a většími předními i zadními brzdami (kotouče i třmeny). Osobně se mi bílá na mnoha autech líbí, nicméně u mnou testovaného kousku bych ji klidně vyměnil za nějaký zajímavější odstín (např. Modrou Turbo nebo Šedou Arrow). Myslím, že by daleko lépe vynikly kontury už v základu spíše extravagantněji orientovaného modelu, namátkou mohu zmínit třeba chromovaný C-sloupek, jehož provedení si s nikým z konkurence nespletete. I tak se mi vnější, dynamický a relativně ostře řezaný design Audi Q2 velmi líbí a rozhodně ho vnímám jako jeden z těch originálnějších v porovnání s vozy ostatních značek (a zejména těch asijských).

 

Komfortní interiér s lety osvědčeným Audi MMI

Jestli je něco, v čem vynikají nová Audi obecně i v rámci segmentu prémiových značek, pak je to tradičně design, zpracování a ergonomie jejich interiérů. A u námi testovaného Audi Q2 tomu nebylo jinak. Od pohodlných sportovních sedadel potažených kůží a italskou semišovou eko-tkaninou s mikrovláknem “Dinamica”, přes skvělý MMI touch displej ovládaný skrze intuitivní otočný regulátor s „klikací“ funkcí a touchpadem v jednom, až po dle mého názoru ideálně tvarovaný multifunkční volant, a spoustu dalšího – to vše se dalo nalézt a těšit se z toho v mnou testovaném voze. Jednou z předností, kterou jsem v interiéru vnímal velmi pozitivně, byl digitální přístrojový štít za volantem, tzv. “Audi virtual cockpit”. Tento displej o úhlopříčce 12,3 palce má vynikající rozlišení, barevný kontrast i jas a infografiku jím zobrazovanou vnímám jako jednu z nejlepších na trhu. Ruku v ruce s tímto displejem pak byla radost přijímat obrazové informace i z druhého displeje o uhlopříčce 7 palců, vystupujícího ze střední části palubní desky. U něj mě akorát trochu mrzelo, že neměl funkci, kterou míval například sesterský model Audi A3 předchozí generace – tedy, že jej nelze zasunout do palubky v případě, že ho nechcete využívat. A tak jej lze pouze vypnout, ale zůstává pak permanentně vysunutý a v mém zorném poli co by řidiče. Kromě této drobnosti mi možná trochu chyběla masážní funkce i větší míra přizpůsobení u sedadel, která byla v mnou testovaném voze pouze manuálně (nikoli elektricky) nastavitelná. Avšak mimo tyto drobné nedostatky jsem nenašel nic, co by mě v interiéru Q2 jakkoliv vadilo.

 

Příjemný společník na dlouhé cesty nejen díky fungujícím asistenčním systémům

Během dlouhých dálničních přesunů jsem si pochvaloval fungování adaptivního tempomatu, který též velmi dobře spolupracoval s  funkcí “Lane assist” – auto se bylo schopno držet přesně na středu jízdního pruhu samo, bez vnějšího zásahu, přibližně 15 sekund. V interiéru nechyběl ani prostor pro bezdrátové dobíjení telefonu umístěný v loketní opěrce. Kompatibilita s Android Auto či Apple CarPlay je pak samozřejmostí. Co testuji u každého auta, a ani zde jsem nemohl opomenout, byl soundsystém. V mém voze se pyšnil Audi sound system o 10 reproduktorech, s 6kanálovým zesilovačem a celkovým výkonem dostačujících 180 Wattů. A tak, i když je v ceníku k tomuto vozu dostupné i vynikající Bang&Olufsen audio za téměř trojnásobnou příplatkovou cenu oproti této sedm a půl tisícové, jsem si hudbu velmi užíval a vnímal jako naprosto dostačující pro běžného posluchače stejně tak tuto cenově dostupnější nástavbu (oproti 8reproduktorovému základu v rámci výbavy S-line). A když už jsem se dostal k akustice a zvuku obecně, musím se zmínit o odhlučnění interiéru. Odizolování motorového prostoru považuji za přijatelné, ale nikoli nejlepší pod sluncem. Bohužel ve stejné třídě najdeme i znatelně tišší a kultivovanější dieselové motorizace, resp. jejich projevy v interiéru. Jednou věcí, která mě nemile překvapila i proto, že jsem čekal od Audi možná něco více, byly Matrix LED světlomety. Ty jsou u faceliftovaného modelu Q2 novinkou. Sdílí však ten samý neduh jako například koncernový vzdálený příbuzný, Škoda Superb 3. generace po faceliftu. V obou případech se děje ten samý problém, kdy práce sensorů a softwaru, které obstarávají práci Matrix LED světlometů, naprosto ignorují horní světla na kabinách protijedoucích kamionů, a to zejména na dálnici, kdy ta spodní světla bývají zakryta svodidly mezi směry. Například takové DS 3 Crossback a jeho DS Led Vision tento problém neměly.

 

Celkem sympatický a sebejistý jízdní projev

Jak jsem již nakousl v předchozím odstavci, moje Q2 bylo osazeno dle nabídky k tomuto modelu vrcholnou naftovou motorizací 2.0 TDI spárovanou s dvouspojkovou automatickou sedmistupňovou převodovkou S Tronic, které mi poskytovaly maximální výkon 150 koní ve spektru 3000 až 4200 otáček za minutu a maximální točivý moment 360 Nm v rozmezí 1600 až 2750 otáček za minutu. Mnou testovaný vůz se mohl spolehnout i na pohon Quattro (v tomto případě s mezináprávovým diferenciálem Haldex, který je instalován u všech vozů Audi s příčně uloženým motorem, což byl i případ mnou testovaného kusu). Tento typ mezinápravového diferenciálu posílá maximálně 50 procent točivého momentu na zadní kola, a to jen v případě ztráty trakce zadních kol – jinak auto operuje čistě v pohonu předních kol. Díky pohonu Quattro a především v návaznosti na technické řešení tohoto pohonu bylo zavěšení kol zadní nápravy nezávislé 4prvkové (pro zajímavost přední kola jsou na standardním zavěšení MacPherson). Díky jemu a také díky skvěle nastavenému řízení s elektromechanickým, progresivním posilovačem se auto chovalo velmi sebejistě a stabilně na nerovnostech, při průjezdu zatáčkami se pak karoserie vozu téměř nenakláněla. Podvozek se choval až na výjimky na silnici vždy stabilně a relativně komfortně, a to musím podotknout, že mnou testovaný kus neměl příplatkový adaptivní podvozek. Ten by jízdní komfort ještě o něco navýšil. Každodenní fungování s Audi Q2 v této výbavě a motorizaci pro mě nicméně bylo velmi snadné a relaxující. Jízda v něm byla téměř vždy pohodová a především na dálnici a obecně při dálničních rychlostech mě překvapil dostupný pocitový výkon, stabilita i celková klidnost jízdního projevu. Spotřebou se naftový dvoulitr za dobu mého testovacého slotu dostal na průměrnou hodnotu někde mezi 6 až 7 litry (město+ okresky+ dálnice). V případě, že bych jezdil s Q2 klidnějším tempem, byla by spotřeba o něco blíže 6 l / 100 km, což na jednu stranu není špatná hodnota, avšak na poměry nejmenšího SUV ani nejde o žádný zázrak.

Kompletní představení Audi Q2: #jako#všeuměl

 

Proč koupit nové Audi Q2?

Kdybychom si měli dát do kontextu všechny výše zmíněné vlastnosti námi testovaného vozu s cenovkou, za kterou se dá takto vybavený exemplář poskládat v konfigurátoru na stránkách výrobce, mohl by se leckomu dostavit pocit, jakoby ho opařili vodou. Oficiálně model Q2 začíná již na relativně dostupných 684 900 Kč. Motorizací a interiérovou výbavou se ale bude jednat o úplný základ na 16palcových kolech a opravdu s tím nejvíce a nezbytně nutným v rámci moderní aktivní bezpečnosti a multimédiální výbavy, naštěstí ale třeba alespoň se zadmíni parkovacími senzory. Audi Q2 a všeobecně všechna Audi jsou právě skvělé tím, jaký potenciál a bohatou výbavu umí v důsledku nabídnout (ostatně i to je jejich hlavní smysl a úkol co by prémiových vozů – nabízet prémiovou kvalitu a funkce). A tak se s volbou rozumného motoru i výbavy dostaneme do rozpětí zhruba 1 100 000 Kč až 1 450 000 Kč za nový vůz, který by si člověk reálně přál mít (1,4 mil Kč byla přibližně cenovka námi testovaného vozu). Pro srovnání, podobně velikými a koncipovanými vozy konkurence jsou například BMW X2, Mercedes-Benz GLA, Lexus UX či o trochu větší Volvo XC40. A v podstatě každé z nich (a to i včetně o kousek většího Volvo XC40) je ve srovnatelné či lepší výbavě s naším testovaným cenově srovnatelné nebo dokonce o kousek levnější. Zároveň i v rámci samotného portfolia Audi konkuruje modelu Q2 hned několik modelů lepší koncepcí a praktičností, jízdními vlastnostmi či poměrem ceny a výkonu (zejména modely: Audi A3, Audi A4 Avant a Audi Q3). A tak to modernizované Audi Q2 nemá úplně lehké a z mého pohledu cenová politika zvolená pro tento model není úplně nejšťastnější. Zkrátka je to dobré auto (obzvláště ve vyšších výbavách), ale ne zas tak dobré, jak by jeho cenovka chtěla naznačovat, vzhledem k tomu, co nabízí konkurence anebo přímo Audi u jiných modelů. Bude asi dávat nejvíce smysl těm, kteří v něm najdou zalíbení především díky jeho vzhledu či jeho specifickým rozměrovým dispozicím. Optikou objektivních parametrů má ale momentálně příliš silnou konkurenci na to, aby bylo racionální první volbou pro koupi a vlastnictví, budeme-li uvažovat v rámci trhu s neojetými, novými vozy. Neberte mě ale, prosím, jako bych byl z Audi Q2 zklamaný. To vůbec ne. Jde o celkově velmi povedený vůz, k němuž se kritika hledá docela i stěží. Snad možná by stačilo jen popřemýšlet nad nutností pohonu všech čtyř kol (-60 000 Kč), automatu či dieselového motoru. Právě tak bychom se mohli dostat o 100-200 tisíc Kč níže, kde se poměr cena/výkon při nejmenším dostane na úroveň konkurence.

 

Jakub Kameníček

Sdílet: