Audi Q2: #jako#všeuměl

Audi Q2: #jako#všeuměl

Autor: Jakub Kameníček · Fotografie: Jakub Kameníček

V březnu loňského roku 2016 představila poprvé automobilka Audi svůj nový model Q2, zatím nejmenší vůz modelové řady Q. Od podzimu téhož roku šlo předobjednávat první kusy. Jedná se tedy o relativně novou záležitost a já si ji vybral jako svůj objekt zkoumání a námětu pro tento článek hned ze 2 důvodů. Prvním je ten, že se mi všeobecně již delší dobu líbí filosofie a samotné vozy značky Audi. A za druhé, protože tento model (Q2) je, jak sám výrobce udává, svým způsobem jedinečný v rámci značky Audi. Přesněji řečeno vyplňuje pomyslný prostor mezi Audi A3 a Audi Q3, co se rozměrů týče a zároveň přichází svým vzhledem s něčím novým. Pokud bychom hledali potenciální konkurenty u jiných značek, z úst některých recenzentů bychom mohli slyšet návrhy jako jsou například Range Rover Evoque, Mercedes-Benz GLA, Nissan Juke, Mazda CX-3, BMW X1, Infinity QX30 (ten se ovšem v ČR neprodává) nebo třeba crossover od francouzské společnosti DS s typovým označením 4 Crossback. V následujících odstavcích se rozepíši více o designu, konstrukčním řešení podovozku, dostupných motorizacích i výbavě a přibližně zde nastíním i ceny.

 

Design

Jak je vidno z dostupných fotografií, videí i samotných komentářů vedoucího design týmu značky Audi, Marka Lichteho, tento vůz je poměrně svérázný a tak trochu vystupuje z aktuálního vizuálního trendu, který lze vidět u otatních modelů v rámci řady Q i v rámci dalších modelových řad. Přesně to je ta nekonformita, mladistvost a možnost široké palety možností v rámci personalizace. Rozměrově se Q-dvojka profiluje takto: 4191 mm (d) x 1794 mm (š) x 1508 mm (v), přičemž hodnota rozvoru mezi přední a zadní nápravou u předkolky činí 2601 mm a u verze pohonu všech kol Quattro 2595 mm. Rozměry kufru jsou také poměrně velkorysé. Základní objem nabízí 405 litrů úložného prostoru. Po složení všech 2 či 3 dílů zadních sedadel (Audi nabízí volbu mezi 2 dílným kompletem zadních sedadel či sedadly v poměru 40:20:40) se zavazadelník zvětší na celých 1050 l. Vnější vzhled auta se tak vyvedl, že jej dokonce ocenila Německá Designová Rada v rámci soutěže Automotive Brand Contest, který je nyní již uznávanou mezinárodní soutěží na poli automobilového designu. Vítězný autor a vedoucí návrhář exteriéru tohoto modelu, Mattias Fink, se nechal slyšet, že při vývoji se myslelo především na to, aby výsledek působil moderně, módně a sportovně. Věří, že se jim povedlo Q2 sestavit tak, aby bylo užitkové a zároveň působilo uvnitř natolik sportovně, že budete mít pocit, jako byste seděli v coupé. Pokud bychom chtěli býti více konkrétní, ke sportnovímu vzhledu dopomáhají tomuto automobilu naznačené průduchy po obou stranách přední masky, výše posazená linie oken (okna jsou v důsledku toho užší na výšku), směrem dozadu se svažující střecha, zakončená spoilerem a ve spodu, na zadní straně auta, difuzor. Dosti specifickým a odlišujícím znakem Q2 od ostatních Audi je masivní C panel, u nějž je možné navolit si barvu totožnou s barvou zbytku karoserie. Ovšem ve většině ostatních variant je zabarvení tohoto prvku vždy odlišné. Automobilka nabízí tento C sloupek konkértně ve čtyřech barevných variantách: bílá Ibis, matný titan, šedá Manhattan a ledově stříbrná.

 

Uvnitř stále #nezařaditelný.?

Interiér tohoto modelu je majoritně převzat z modelu A3. Dle recenzí je patrné, že, jak je u této automobilky zvykem, převládá v interiéru skvélé zpracování, byť níže pod pohledovou úrovní je znát použití spíše levněji působích plastů. Cestující, pokud to nebudou lidé, jejichž výška přesahuje o hodně 190 cm, si po usazení s největší pravděpodobností nebudou stěžovat na nedostatek prostoru, a to jak vpředu, tak i vzadu. Audi nabízí u tohoto modelu několik barevných témat interiéru a zároveň i různé možnosti volby úpravy povrchu. Jako unikátní specifikum tohoto modelu můžeme uvést podél palubní desky i středového panelu přítomné diodové podsvícení plastu, jehož barvu si může uživatel snadno změnit dle libosti v infotainment systému. To se velmi povedlo a za příhodných světelných podmínek vypadá opravdu velmi působivě.

 

Podvozek a jízdní vlastnosti

Tento model je postaven na koncernové platformě MQB, konkrétně typu určeném pro menší auta koncernu. Od motorizace o výkonu 110 KW výše nabízí automobilka víceprvkovou nápravu (oproti klasické vlečené) a takový vůz má tedy o něco lepší ovladatelnost na silnici i chování v terénu. Za skvělou ovladatelnost v zatáčkách i v jistém smyslu bezpečnostní prvek vděčí Q2 také progresivnímu zatáčení, které je nainstalováno do ústrojí řízení. V reálu tedy automobil zatáčí vždy o něco více, než je zapotřebí otočit samotným volantem. Ve vyšších rychlostech pak získává řízení na tuhosti a zatáčivost je naopak pozvolnější. Recenzenti tedy hodnotí řízení a pocit z Q2 jako velmi agilní, zábavné a snadné. Podvozek tohoto modelu je spíše tužšího naladění. Nicméně stále je to v mezích komfortu a patrně je to jen další faktor, jež má přispět ke sportovnímu pocitu z jízdy. Za příplatek však můžete dostat do automobilu adaptibilní tlumiče, které Vám jízdu zjemní, pakliže si tak navolíte v příplatkovém systému Audi Drive Select.

 

Zážitek z jízdy, autonomní řízení a bezpečnost

Jak je u této značky zvykem, i u tohoto modelu je během jízdy zvuk v kabině velmi kultivovaný, postrádající přílišný, ba jakýkoliv hluk či pískot proudícího vzduchu. Je to dáno tím, že model Q2 má i přes své rozměry poměrně vynikající koeficient odporu vzduchu – 0,30. Co se výhledu z auta týče, čelní sklo skýtá bezpečný a velkorysý výhled. Postranní okna jsou již trochu omezená, právě poněkud zvýšenou karoserií a nejvíce ztísněný je výhled dozadu, kdy zadní okno je velmi zúženo jak vertikálně, tak především i horizonátlně, právě kvůli zmiňovaným masivním C sloupkům. Jako příplatkové bezpečnostní a pomocné systémy automobilů Q2 můžeme zakoupit Audi Pre-Sense (automobil neustále snímá senzory okolí před automobilem a v případě náhle hrozící kolize dokáže vůz automaticky sám včas zastavit), Audi Active Lane Assist (systém udržující automobil automaticky v jednom jízdním pruhu), Audi Side Assist (software napomáhající bezpečnému přejíždění z pruhu do pruhu díky senzorům snímajícím a popřípadně signalizujícím řidiči přítomnost jiného dopravního prostředku v mrtvém úhlu), Audi Hold Assist (postará se o automatické zabrždění auta, jakmile zastavíte), Audi Parking System (umí vyhledat místo k parkování a s malou dopomocí řidiče, který pouze šlape na pedál brzdy či řadí zpětný či kupředný chod, automobil samostatně dokonale zaparkuje) a celkem již běžný adaptivní tempomat s funkcí Stop&Go (funkce, která má schopnost udržovat auto v chodu, pokud popojíždíte v koloně, aniž byste museli jakkoliv šlapat na pedály).

 

Další dostupné konfigurace

Automobilka nyní nabízí pro tento typ vozu benzinové a naftové agregáty, které skýtají výkon 116 koní u nejnižší výkonové varianty (benzinový tříválec TFSI o objemu 1,0 l)  a 190 koní u nejsilnějšího naftového modelu s pohonem Quattro (čtyřválec o objemu 2,0l). U benzínových modelů je k mání pouze pohon předních kol. A ten může být právě zakoupen společně pouze ve spojení se vznětovými agregáty. Nicméně, jako ideální kompromis mezi výkonem a hospodárností uvádějí někteří recenzenti benzínový turbomotor 1.4 TSI (150 koní). U této verze se pohybuje reálná kombinovaná spotřeba někde na hranici 6,5l/100 km. Dalším důležktým ústrojím vozu je převodovka. Tu je tradičně na výběr manuál či Audi automat, S-Tronic. Kola lze zakoupit (v rámci souvisejících paketů) ve čtyřech velikostech, a to 16‘‘ (paket „LifeStyle), 17‘‘ a nakonec i 18‘‘ či 19‘‘ (sportovní paket S line). V základu nabízený audio systém skýtá 4 pasivní reproduktory. Ve vrcholném provedení si můžete užívat zvuku ze 14 reproduktorů, 1 subwooferu, spojených s 15-kanálovým zesilovačem, a to o celkovém výkonu 705 W, vše od firmy Bang & Olufsen. Co se týče displejů a konektibility, tam se vždy jistě vyplatí si připlatit. Nejdražší verze bude obsahovat Audi Virtual Cockpit (displej uložený v palubce hned za volantem, nahrazující fyzické budíky), palubní 8,3‘‘ velký barevný displej a head-up displej za volantem řidiče. Je možné využívat inherentního Audi systému anebo si připojít vlastní telefon a využít tak konektivity Android Auto či Apple Carplay.

 

Ceny

Nejlevněji se dá v rámci nejskromnější konfigurace zakoupit Audi Q2 za 584 900 Kč (motor 1,0 TFSI/85 KW). Za čtrnáctistovkový benzínový agregát o výkonu 150 koní a s automatickou převodovkou S Tronic si zájemce zaplatí u automobilky se čtyřmi kruhy v emblému necelých 706 000 korun českých. Nejvyšší možná konfigurace zahrnující bohatou připlatkovou výbavu se dá získat za cenu suverénně překračující 1 000 000 Kč. Na cenu ale jako běžný uživatel a potenciální klient Audi asi nikdy příliš hledět nebudete. Já tak patřím mezi fandy nové Q2 a těším se, určitě stejně jako vy, na ověření jejích klíčových vlastností v praxi, na silnici při jejím testování.

 

 

Jakub Kameníček

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..