Lexus UX 200: ostrý a přepychový crossover s klidnou duší

Lexus UX 200: ostrý a přepychový crossover s klidnou duší

Při pohledu z okna nám hraje krajina všemi barvami. Je tedy jasné, že máme podzim v plném proudu a je nezbytné jej využít. V kombinaci se slunečními paprsky, které dopadají na zem, prožíváme dokonalé babí léto, které by jen mrzout nevyužil k projížďce autem. Proto není divu, že jednoznačně souhlasím s testováním nového crossoveru od luxusní značky spadající do koncernu Toyota. Tato značka pro mne odjakživa znamenala symbol přepychu a originality. O kom že je řeč? Přece o Lexusu.  Například v USA je nejprodávanější značkou luxusních automobilů, a proto jsem velmi zvědavá, jak si nový model UX povede u nás v ČR. Splní nehybridní verze UX 200 má očekávání o luxusním autě? Nenechme se zdržovat, zalejme kávu horkou vodou a pojďme na to.

Sněhový unikát

Lexus je proslulý svým designem, a proto mě nepřekvapuje, že i UX 200 má svůj originálně drsný postoj. Díky svým jedinečně ostrým prolisům a designu bude právě toto auto vyčnívat z davu a vy tak nikdy nebudete mít problém jej na parkovišti najít. Tohle není žádná ovce ve stádu, ale unikát. Čím Lexus zaujme jako první? Rozhodně předkem! Přední LED světlomety, kterými disponuje, mají jedinečný úhel suverénního pohledu, jenž doplňuje abnormálně velká a tím i výrazná černá maska chladiče. Avšak ani zadní světla nezůstala opomenuta a byla ladně ale avantgardně spojena jemnou linkou, čímž spolu s prolisy záď auta působí jako raketomet. V námi testované verzi jsme si tuto ostrost užili ve sněhově bílé barvě spolu s černými nelakovanými plasty a musím říct, že tato kombinace UXku rozhodně sluší! Dojem dotváří i zpětná zrcátka částečně lakovaná leskle černou. Nechybí ani trocha toho chromování, a to okolo bočních oken, na střeše (ližiny) nebo decentně i na již zmíněných zrcátkách. Cením si, že ani v nižších výbavách nechybí zatmavená zadní okna, která k luxusnímu vozu bez pochyb patří. A slušně vypadají i na tento kousek poměrně malá, 17“ kola z lehkých slitin. Osobně mi k malému komfortnímu crossoveru sedí naprosto perfektně!

 

interiér: V jednoduchosti je krása

Originalita nezůstává pozadu, ani co se týče interiéru, neboť takřka celý integrovaný systém multimédií ovládáme pomocí dotykové plochy, která se nachází u loketní opěrky. Za mne je ale tato dotyková plocha zbytečná a složitá, neboť je na ni při jízdě upředena větší pozornost, než by měla, a to alespoň do té doby, než si na ní zvyknete. Nutno ale podotknout, že se jedná o otázku vkusu. Lexus už infotainment touto cestou vyvíjí nějaký ten pátek a je potřeba uznat, že jej docela slušně posunul. Ani zde nám neschází přemíra tlačítek, která jsou však k mému obdivu přehledná a jednoduše zapamatovatelná. Ovládání klimatizace pomáhá 3D efekt, přičemž se díky tomu lehce ovládá při jízdě ve tmě. Vždy říkám, že klasicky zde máme multifunkční volant, ale když si uvědomíme, že ne všude je to samozřejmostí, o to víc si ho budete vážit. Chválím jeho provedení. Na dotek je příjemný a hezky se drží ať jednou nebo dvěma rukama. Zároveň doplním, že nabízí i funkci vyhřívání, což opět zpříjemní můj den, ačkoliv nejde o velkou novinku. Po pár minutách jízdy jsem již automaticky cvakala tlačítka, aniž bych se na něj musela koukat. To mi na rozdíl od Lexusu dělá u některých aut velký problém. Od pozitivního přecházím k lehce zarážejícímu zjištění, a to že chybí konektivita Apple CarPlay, která k dnešním autům již neodmyslitelně patří. Od takto luxusní značky bych čekala, že půjde o samozřejmost. Hudbu jsem si tak nyní musela pouštět přes bluetooth nebo „hloupě“ přes kabel. Po lehkém bádání jsem naštěstí došla k zjištění, že bychom se brzy CarPlay v Lexusech měli dočkat. Výrobce navíc slibuje, že v rámci příští aktualizace softwaru konektivitu zpřístupní i již vyrobeným vozům. Pak už to bude téměř dokonalé auto. Celkově je interiér auta velmi jednoduše, ale efektivně zpracovaný. Není zde přemíra tvrdých plastů a designéři si pohráli i se sedadly, která připomínají v kombinaci modro-bílé koženou vestičku. Příjemné je i čalounění palubní desky, a to v tmavě modré barvě ladící k sedadlům – některé doplňky jsou pak pro změnu bílé (třeba loketní opěrka). Prostorově je Lexus standardně řešeným crossoverem. Není zde extra málo ani extra hodně místa. Pro čtyřčlennou posádku, kdy zadní dvě sedadla okupují děti, je jeho prostor ideální.

Stvořeno pro klidnou jízdu

Nebudeme to zbytečně protahovat a jdeme konečně testovat. Uvnitř najdeme klasické tlačítko start-stop, takže klíčky házíme do středové přihrádky. Po nastartování jako první poslouchám zvuk motoru, který uspokojí každého člověka vyžadující klid. Samozřejmě to není stejné jako u hybridního provedení, ale myslím si, že označení „klid“ je plně dostačující. Líbí se mi reakce na sešlápnutí plynového pedálu, která není dlouhá, jak je tomu u ostatních verzí. Nemusím se proto bát, když zastavím na křižovatce a budu potřebovat rychle odjet. To je zapříčiněno především pozměněnou stavbou převodovky D-CVT, do níž výrobce údajně implementoval „pevný“ první rychlostní stupeň. V praxi to znamená, že až po dosažení určité rychlosti dojde ke klasickému „variátorovému“ efektu. K rychlému odjetí z křižovatky UXkem tak patří i jedna nepříjemná vlastnost, a tou je monotónní a docela hlasitý zvuk motoru. Variátor prostě klasicky při drsnějším sešlápnutí plynu nahodí okamžitě (kromě rychlostí v rozmezí cca 0-20 km/h) vysoké otáčky, které drží v podstatě konstantně, zatímco vy zrychlujete. Není tedy divu, že jsem jezdila spíše normálním až eko stylem jízdy. Sport jsem zapínala jen výjimečně při předjíždění a jiných manévrech. Abych pravdu řekla, tohle je jedno z prvních aut vůbec, kde mi nevadilo jezdit na eko režim, neboť je jinak tak pohodlné, že pomalejší jízdu si užijete daleko víc. UX 200 prostě není stavěné na rychlou a bezpáteřní jízdu, nýbrž pohodovou a klidnou. Všechno se vším souvisí, a proto i spotřeba tohoto auta je dokonalá. I s občasným předjížděním a svižnější jízdou jsem se nedostala nad 6,5 l/100 km po městě a nad 5,7 l na delších trasách. Na benzínový crossover je tato spotřeba vynikající. Abychom se zde nebavili jen o motoru a spotřebě, musím vytyčit ještě jízdní vlastnosti, které jsou také velmi dobré. Navzdory tomu, že auto působí drsným dojmem sporťáka, je jízda bez debat komfortní. Serpentýny a jiné zatáčky se i pod plynem projíždějí bravurně bez toho, aby s vámi auto házelo ze strany na stranu. Co se týče podvozku, taktéž sympatizuji, jelikož drobné nerovnosti silnice, a dokonce i větší nerovnosti Lexus s přehledem přejede bez většího až nulového zakolísání. Spolu s nejrůznějšími bezpečnostními prvky a asistenty při řízení je toto auto pro matku s dítětem jak dělané.

 

Luxus za hubičku? Jasná volba!

Zažili jsme krásné podzimní dny a je na čase zhodnotit dojmy a pojmy. Jednoduše říkám, že co u mne Lexus nedohnal interiérem, přebil exteriérem. Při pohledu na tu bílou sněhovou vločku si říkám, že je jen otázka času, kdy auta začnou létat. V tomto ohledu mne vždy Lexus ohromně bavil, protože design jeho vozů se řadí dle mého názoru mezi špičku. Spolu s informací o pořizovací ceně, která je na tuto značku poměrně nízká – námi testovaná Business Edition začíná na 799.000 Kč vč. DPH a je v ní již zahrnutý metalický lak, nezůstává můj pozitivní dojem stát. Nedokážu si odůvodnit nízkou cenu jinak, než že UX 200 je takový „lowcost“ značky Lexus, přičemž i tak předčí velkou škálu konkurence. A přesně z tohoto a dalších milion důvodů bych neváhala ani minutu, kdybych si měla vybrat, co mi bude stát v garáži za malého crossovera. I přes velká očekávání mě UX 200 opravdu velmi mile překvapilo a s touto bombou už musím dnes skončit…

 

Lucka Přádová

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..