Kandidát #7 MOTORVIZE Fans Award 2019: Citroën C5 Aircross

Kandidát #7 MOTORVIZE Fans Award 2019: Citroën C5 Aircross

Autor: Autohled.cz · Fotografie: Autohled.cz

Jste tradiční výrobce osobních aut známých hlavně svými komfortními podvozky a chcete naskočit na módní vlnu SUV, co uděláte? No přece, vezmete úspěšný sesterský model, poladíte jízdní komfort, přidáte signaturní znaky posledních modelů vaší značky a C5 Aircross je na světě. Výhodou je, že díky koncernu PSA není třeba řešit ani techniku – paleta motorů je pestrá (1.2 PureTech, 1.5 BlueHDI, 1.6 PureTech a 2.0 BlueHDI), i elektronika je k dispozici – infotainment i ostatní ovládací prvky jsou shodné. A tak se dá všechno úsilí věnovat komfortu jízdy, karoserii a interiéru. A to také Citroen udělal. A výsledek stojí za to. I proto nebude tato žhavá novinka, hodně slibné SUV chybět jako kandidát na ocenění v anketě „Čtenářské auto roku“. V rámci MOTORVIZE Fans Award 2019 ale nebude testování nejžhavějších motoristických novinek tím jediným bodem programu – už 9.11. na vás na Polygonu ÚAMK v Pardubicích bude čekat motoristický sraz, kurzy bezpečného ovládání vlastního vozu i semináře a panelové diskuze s redaktory. Těšíte se? My ano. Doražte také!

C5 Aircross – nejde o řízení, jde o cestování

Oproti Peugeotu 3008se zvětšil rozvor a délka o 5 centimetrů (na 2730 mm resp 4500 mm v případě délky) a tím se zvětšil hlavně prostor pro zavazadla o 60 litrů na 580 litrů a nebude náhodou, že C5 je velikostně mezi modely Peugeot 3008a 5008. A pak už bylo auto hlavně v rukách estétů a ladičů. První dojem z auta je podobný ostatním vozům z rodiny Citroenu. Přifouknutá nenásilně baculatá karoserie opatřená několika zvýrazňující prvky obvyklého obdélníku, který se vyskytuje na mnoha místech jak zvenku, tak uvnitř. Od první verze Cactusu, kde se představil nápad tenkého pásu denního světla s boubelatým předkem, uteklo už 5 let a Citroen mezitím vyladil svůj styl do velmi pěkných tvarů, jaké nyní nosí C5 Aircross. Oproti ostře řezaným německým konkurentům navozuje nenásilnost a pohodu od začátku do konce – ostatně i v promo materiálech se mluví o “sebevědomém vzhledu bez známek agresivity”. A to bych lépe nevystih.l 🙂 Uvnitř se drží stejný designový styl, který se snaží navodit atmosféru příjemného a uvolněného obýváčku.

 

Interiér

Za kůží obšitým volantem se schovává ve všech výbavách dostupný aktivní infodisplej, který svojí grafikou dobře doplňuje tvary palubní desky. Má řadu zobrazení, nicméně ani jedno z nich nejsou tradiční kulaté budíky, které mi ze začátku poměrně chyběly – místo toho jen digitální číslice. Prostě i tady je vidět, že tohle není auto pro nějaké zážitky z řízení, ale jde spíš o zážitky z cestování. Mezi čtveřicí výdechů klimatizace je známý ovládací panel navigace, rádia a klimatizace. Kontexty se přepínají dotykovými tlačítky na liště pod obrazovkou, kterých jsem se často omylem za jizdy dotknul a změnil si zobrazení (o co lépe se to v modelech Peugeot přepíná fyzickými tlačítky). Celý infotainment je spíše průměrný, není moc rychlý ani extra přehledný, ale s Apple CarPlay nebo Android Auto vám to vadit nebude. Velmi masivní středový panel obsahuje volič automatické převodovky a příplatkový systém Grip Control, tedy volič změny nastavení elektroniky pro přizpůsobení systému kontroly trakce zvoleným podmínkám – ten společně s Hill Descent Control tvoří jedinou terénní výbavu. To není rozhodně výtka, protože bez čtyřkolky se tahle moderní SUV v klidu obejdou, je úžasné co dovede moderní systém kontroly trakce, který umí zapojit i to kolo, které zrovna diferenciál zapojit nechce. Tomu sekunduje 230 mm světlé výšky, které pomohou v lehčím terénu, ale reálně je ta výška spíše pro lepší rozhled, usnadnění nastupování a manipulace s dětmi na zadních sedačkách. Za zmínku ještě stojí ty zadní sedadla – jsou tvořena třemi oddělenými sedadly, které se dají posouvat a sklápět.

 

Komfort především…

Kromě designu se C5 propaguje jako nejpohodlnější SUV v kategorii, díky tlumičům s progresivními hydraulickými dorazy a sedadlům Advanced Comfort a například dvojitým bočním sklům pro lepší odhlučnění. Co se týče podvozku – auto je pohodlné, ale rozhodně nečekejte zázraky – pořád jsou to klasické tlumiče, pořád je to vyšší auto s vyšším těžištěm a požadavkem na bezpečnou jízdu. Prohlášení o tom, že auto jede jako na vzduchovém polštáři, tak to platí hlavně o jemných nerovnostech typu dlažební kostky a spáry, které v autě jsou opravdu cítit jen stěží – na větších výmolech si auto umí pěkně po francouzsku bouchnout a zatřást se. Ale běžné rozbité silnice se záplatami a malými výtluky pobírá podvozek statečně, to se mu musí nechat. Ve světě SUV, která kromě výšky ještě dávají na odiv svou sportovnost (a jsou tak velmi tvrdá), poskytuje Citroen i na největších kolech 205/55 R19 komfort v této třídě nevídaný. Nižší výbavy mají kola o pár palců menší, což ještě výrazně posune pocit z toho co podvozek “pobere”. Co se týče hluku, i tady nelze než nechválit – zesílená boční okna tlumí hluk od zrcátek, kola jsou slyšet jen minimálně a v normálním režimu jízdy se ani motor neprojevuje hlukem. Při vytočení je motor samozřejmě slyšet ve formě jednolitého hučení.

Ještě pro úplnost – celkem jsou v nabídce 4 motory, 2 benzínové a 2 dieselové, které s rozsahem 1,2 litru až 2,0 litru tvoří pěkné portfolio k výběru. Slabší benzín (1.2 PureTech) a slabší nafta (1.5 BlueHDI) oba dva se 130 koňmi jdou kombinovat s manuální převodovkou. Jinak je v nabídce 2.0 BlueHDI a 1.6 PureTech, oba dva se 180 koňmi. Zajímavé jak, výkonově jsou ty verze shodné – i ta slabší i ta silnější. Manuální převodovka je šestistupňová, jak bylo řečeno my máme velmi dobře známý osmistupňový automat Aisin označený jako EAT8 s klasickým hydroměničem. Tato převodovka je nabízena napříč celou paletou modelu PSA – od Peugeotu 308 po DS7.

Nejlevnější verze Live za 550 tisíc bych přeskočil a zajímal se o verzi Shine, která je s 1.2 PureTech se 130 koňmi o 40 tisíc dražší protože přidává řadu užitečných prvků výbavy. Pokud chcete silnější benzínový motor, je třeba zvolit automat (a naopak) a pak jsme na 695 tisíc Kč za dobře vybavené auto se 180 koňmi a skvělým automatem. Pokud budeme přihazovat úrovně výbavy dostaneme se až k 900 tisícům Kč za námi testovaný model verze Feel, kde už pomalu lze lovit i v jiných vodách. V srovnávači jsem naklikal vozy s podobnými parametrya z něj je vidět, že největšími rivaly určitě budou ve zdejších krajinách velmi oblíbené Kia Sportage a Hyundai Tuscon, které nabízí prakticky stejné technické parametry i rozměry, ale v komfortu cestování budou zaostávat a tam možná C5 Aircross jazýček vah na svou stranu přikloní. Anebo začněte tím, že se podíváte na akční nabídky C5 Aircrossa třeba tam najdete kombinaci ceny a výbavy, která vám sedne.

 

I komfortní cestování v podobě citroenu c5 aircross bude NA FANS AWARD, A CO VY?

Nenávratně se to blíží – už 9.11. čeká vás, naše věrné čtenáře další Den MOTORVIZE Fans Award. A Citroen C5 Aircross, žhavá novinka v SUV segmentu a zároveň i jedna z posledních v mainstream segmentu nesmí chybět. I my se na něj těšíme, prozatím můžeme připomenout alespoň naše první ohlasy i kompletní testy. Pokud ještě nejste zaregistrováni, můžete zde: Přihláška MOTORVIZE Fans Award 2019: výstava, motoristický sraz, kurzy bezpečné jízdy a semináře, více informací je pak k dispozici zde: Výstava, motoristický sraz a kurz, semináře i testovací jízdy: MOTORVIZE Fans award 2019!

 

TEST: Citroen C5 Aircross: Francouz s esem v rukávu

PRVNÍ OHLASY: Citroen C5 Aircross je v ČR: poslední z PSA, avšak přesto jiný

 

Honza Nemrava

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..