Hyundai Tucson 1,6 T-GDI PHEV 4×4: výstřední, ale povedené C-SUV se čtyřkolkou
Autor: Lukáš Jeřábek · Fotografie: Jan NovotnýHyundai mě nepřestává překvapovat. Není to tím, že bych byl nějak zainteresován, protože mně osobně zajímá kategorie aut, do níž Hyundai před pár lety po hlavě vstoupil a oslovil mnoho z nás, i mě na tolik, že jsme si jeden takový kus pořídili. Tentokrát jsem ale v rámci testování sáhl po SUV od této automobilky a rovnou mohu říct, že to chyba nebyla. Poslední civilní Hyundai, který jsem měl k dispozici, byla i20. Od té doby jsem se ale, co se vozů značky Hyundai týče, dostal jen ke svému vlastnímu. Samozřejmě to pro mě byl velký skok, po delší době sednout do SUV. Najednou máte v autě hodně místa, jízda je poměrně komfortní, vidíte z něj příkladně ven a i akustický komfort je na vysoké úrovni. A ačkoli lze tyto atributy považovat obecně spíše za výhodu, osobně preferuji jako „daily auto“ to, se kterým se nebojím jet na okresky a pořádně se projet. Ano, pomalá jízda přes retardéry, vyhýbání se každému, a to i opravdu malému výmolu, k tomu patří a alespoň je člověk neustále ve střehu. Takže přesedlání na SUV, a to ještě v plug-in hybridu, bylo i pro mě velkým skokem. Jak už jsem naznačil, byl to dobrý nápad, posadit mě do Tucsona. Pojďme si to tvrzení rozvést, zdůvodnit a přiblížit jeho přednosti a nedostatky, pokud nějaké najdeme.
Exteriér: stále poutavá světla
Světla na Tucsonu se mi vždy velmi líbila a stále to platí. Zvláště denní svícení je opravdu poutavé a dodává autu výrazný vzhled. Máme zde pět samostatných bloků světel, které jsou umístěné v okolí mřížky chladiče a svítí všechny najednou. Vzhledově auto působí velmi masivně a robustně, i když ve skutečnosti nemá takové rozměry, jak by se mohlo zdát. Maska je hodně mohutná a dodává na dojmu velkoleposti. Pohled zezadu ale ukazuje, že auto není tak široké a nafouknuté, jak na první pohled vypadá.
Auto jsme dostali s 18palcovými koly, na nichž se ukázalo být auto až překvapivě komfortní. Zadní část vozu doplňuje dlouhý světelný pruh, který spojuje zadní světla. Vzhledově auto opravdu hraje na ruku svému sportovnímu označení v názvu SUV. Design auta lze určitě označit jako sportovní, dravý a cílevědomý. Oceňuji, že Hyundai nepotřebuje nutně výrazně zobrazovat své logo na automobilech. Logo je umístěno v tmavé barvě mřížky a hezky zapadá, nikoli rušivě nějak zaujímá. Pokud by logo mělo stříbrnou barvu, celý dojem z auta by byl pokažen.
Interiér: obývák, aneb komfort i prostor na palubě
Na první pohled je vidět, jak se Hyundai u interiérů posunul a odkud čerpal inspiraci. Nejvíce vás to praští do očí u velkého displeje na středovém panelu, tlačítek na volantu a výdeších klimatizace. Když už jsme u volantu, tak ten je vyhřívaný, což v zimě určitě každý ocení. Moc se mi zalíbilo, že auto umí samo reagovat, pokud vjíždíte do uzavřeného prostoru a zapne vnitřní cirkulaci vzduchu. To vše, stejně jako většina zbývajících prvků interiérů, patří už k dnešní klasice značky Hyundai. Rozhodně to ale není špatně. Třeba takový kompletně digitální přístrojový štít, kterým je vybaven každý Tucson od druhého výbavového stupně Comfort, patří k tomu nejlepšímu, co dnešní automobilový svět nabízí. Líbí se mi i to, jakým způsobem se mění jeho grafika v návaznosti na zvolený jízdní režim. Pokud bych u displejů ještě chvilku zůstal, stěžovat bych si nemohl ani na centrální displej systému palubní zábavy. Hyundai nabízí jeho dvě verze – 8“ a 10,25“ provedení. Moderní konektivita je i tady samozřejmostí. V neposlední řadě je pro interiér zejména u vozů typu SUV důležitá prostornost. Největším SUV značky je sice Santa Fe, nicméně ani Tucson, hrdý zástupce třídy C-SUV, se nenechá zahanbit. Základní objem zavazadlového prostoru činí sice u námi testované plug-in hybridní varianty o 19 litrů méně (558 litrů proti 577), s dieselovými motorizacemi je objem ale ještě o osm litrů nižší. Ani to ale není málo a stěžovat si nemohou ani pasažéři středního vzrůstu sedící na zadních sedadlech. Celkově tak hodnotím vnitřní prostor nového Tucsonu pozitivně. Teď už ale k jízdě.
Jízdní vlastnosti: nejmodernější pohon a cesta, jak získat výkonnou čtyřkolku
Nasedám do auta, startuji a jedu. Možná je to špatně řečeno, žádný velký start se nekoná, plug-in hybrid mám totiž nabitý, a tak spalovací jednotka zatím vůbec nenaskakuje. Tucson v plug-in hybridní variantě kombinuje známou benzínovou přeplňovanou 1.6 o výkonu 132 kW s elektromotorem o výkonu dalších 67 kW. Systémově spolu umí dosáhnout maximálních 195 kW a nabídnou i pohon 4×4. 265 koní a k tomu 350 Nm točivého momentu jsou za mě parametry pro pohon středně velkého SUV naprosto dostačující. Po Praze se s autem jezdí velmi dobře a za málo, a to především ve chvíli, kdy je dostatek energie v baterii. Na jedno nabití lze s klidným stylem jízdy při městském provozu ujet i lehce přes 50 km, což rozhodně není špatné. Jakmile je baterie vybitá nebo vynutíte skrz nastavení jízdních režimů pohon primárně na spalovací motor, s efektivitou provozu to už tak slavné není. Stejně jako u ostatních plug-in hybridů tak platí i tady, že roste smysluplnost pohonu s tím, kolik procent dokážete absolvovat čistě na elektřinu. Stejně tak, jako si dokážu představit cesty ve městě takřka bez použití benzínového motoru (tzn. s nulovou spotřebou), tak si při vyšším dálničním tempu umím představit na palubním počítači hodnoty třeba i přes 8 l/100 km. Celkový pocit z jízdy je ale velmi dobrý, auto se chová velmi předvídatelně, řízení je možné lehce přeposilované, ale ani to mi u C-SUV nedokáže zkažit náladu. Výkon je více než dostačující a autu se nedá upřít hezký odpich. Po najetí nějakých těch kilometrů musím ale ocenit, že vše má své tlačítko. Neměl jsem pocit jako v moderních autech, kde musím vše proklikávat za jízdy na displeji, ale na vše jsem si našel tlačítko a při jízdě už věděl kam sáhnout. Týdenní ježdění s Tucsonem PHEV tak považuji za velmi příjemné.
PRVNÍ TEST: Hyundai Tucson 1.6 T-GDI MHEV – moderní pojetí vesmírné lodi
Závěr: je to na jedničku?
Musím i tentokrát říct, že jsem si test užil. Samozřejmě vám hned řeknu proč. Nový Tucson mě opravdu bavil. Designově se Hyundai povedlo udělat něco na jednu stranu kontroverzního, na druhou ale funkčního a těžko okoukatelného. Tucson má především opravdu zajímavá světla a ostré linie. Je masivní a mohutné. Interiér mi udělal radost, protože i když můžeme cítit, že se automobilka inspirovala u Němců, tak je to popravdě dobře a není se čemu divit, když centrála evropského Hyundaie sídlí právě v Německu. Každá funkce má své tlačítko, což hraje do karet bezpečnosti a jednoduchosti související s uživatelskou přívětivostí. Jízdní vlastnosti musím také hodnotit kladně. Podvozek je dle některých jedinců tvrdší, což mně, jako stálého uživatele auta s opravdu tvrdým podvozkem, nepřišlo. Možná bych čekal třeba o něco lepší spotřebu mimo město (zejm. při vybití akumulátoru), to je ale sporná otázka, která trápí asi každý plug-in hybrid. Naopak, když vezmu v potaz konkurenci, Tucson umí docela zatopit. Plug-in hybrid představuje vrcholnou verzi, která je vždy vybavena pohonem všech čtyř kol. Cenově začíná přes na milionu korun (resp. 939.990 Kč vč. DPH v rámci akční ceny). Na Hyundai to není málo, se srovnatelnou technikou bude ale konkurence dražší a že by se snad někde šetřilo, rozhodně není znát. Celkově tak považuji Tucson 1,6 T-GDI PHEV za pozitivní překvapení. A víte, co ještě je překvapením? Že si můžete libovolně vybrat – benzin, mild-hybrid, diesel, čtyřkolku nebo předokolku a manuál i automat. Toho si možná cením ještě více, než pozitivních dojmů z mého redakčního testu. Tak třeba zase někdy příště u jiné motorizace oblíbeného středního SUV od Hyundaie.
Lukáš Jeřábek
Technická specifikace
motor | |
Model | Tucson 1.6 T-GDI Plug-in-Hybrid |
Výkon | 195 kW |
Točivý moment | 350 Nm |
Maximální točivý moment při otáčkách | 1500 RPM |
Zrychlení 0-100km/h | 8.2 s |
Max. rychlost | 191 km/h |
Palivo | Super 95 |
Válců | 4 |
Maximální výkon při otáčkách | 5500 RPM |
Převodovka | Automatická převodovka |
Převodů | 6 |
Vstřikování paliva | Přímé vstřikování |
Typ motoru | Turbo |
Objem | 1598 ccm |
Ventily | 4 |
Ekonomie provozu | |
Kombinovaná spotřeba (WLTP) | 1.4 l/100km |
Velikost nádrže | 42 l |
Emisní norma | Euro 6d-ISC-FCM (WLTP) 36AP-AR |
Start-Stop systém | Sériové vybavení |
Velikost pneumatik | 235/50R19 |
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) | Sériové vybavení |
Typ TPMS | přímé měření (senzor) |
hmotnost | |
Povolená celková hmotnost | 2415 kg |
Prázdná hmotnost (EU) | 1893 kg |
Přívěs s brzdami | 1350 kg |
Náklad | 522 kg |
Přívěs (bez brzd) | 750 kg |
modelová řada | |
Název generace | NX4E |
Uveden | 05/21 |
Dveře | 5 |
Karoserie | SUV |
Třída vozidla | Nižší střední třída (např. Golf) |
rozměry | |
Délka | 4500 mm |
Rozvor | 2680 mm |
Šířka | 1865 mm |
Prostor pro zavazadla | 558 l |
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu) | 1721 l |
Max. zatížení střechy | 100 kg |
Výška | 1650 mm |
Světlá výška | 170 mm |
Průměr otáčení | 10.9 m |
Sedadla | 5 |