Hyundai Kona Electric: městský crossover na „velké“ baterky

Hyundai Kona Electric: městský crossover na „velké“ baterky

Autor: Petr Jakušev · Fotografie: Petr Jakušev

A mám to tu opět… Další Crossover a ještě ke všemu na baterky. Upřímně jsem si o něj v určité zvědavosti doslova řekl. Po zkušenosti s Eco Rally Bohemia 2019, kde byla konkurence velmi schopná a po AUDI E-Tron, velikostně i cílovou skupinou úplně jinde situovaném voze, který jsem měl možnost otestovat, jsem byl opravdu zvědavý, jaká cenově dostupnější varianta obdobné koncepce elektromobilu asi bude. Na test jsme měli k dispozici verzi s větší baterií a tedy teoretickým dojezdem okolo 450 km a samozřejmě v plné „polní“. Bude to stačit na reálný provoz a dokáže tento Hyundai obhájit svou cenu atakující 1,3 mil Kč? Pokud vás můj pohled na toto elektromobilní SUV zajímá, můžete si jej přečíst na následujících řádcích.

 

Exteriér: Hyundai se vším všudy

O Koně jsem toho upřímně vyjma její účasti na zmíněném rally pravidelnosti mnoho nevěděl a díky tomu přišly všechny možné vjemy tak říkajíc na „první dobrou“. Kona je typický městský Crossover se vším, co k danému označení patří. Stojím tedy před vozem, jenž by mohl být slušným hatchbackem, nebýt toho vyššího podvozku. Osobně stále kromě pocitu nerozumím smyslu a oblíbenosti crossoverů, ale to teď ponechme stranou. Pojďme na to klasicky – krok za krokem. Přední část vozu díky velké zakryté ploše dává najevo svou příslušnost k alternativnímu pohonu. Nemá žádnou mřížku chladiče, protože není potřeba a díky tomu působí značně mohutnějším dojmem. Bude asi potřeba si trochu zvykat, zvlášť když světla denního svícení ve tvaru tenké linky nezabírají proporčně mnoho místa. Ještě, že jim pomáhají hlavní světlomety umístěné o kus níže – tím je celistvá plocha alespoň narušená a právě spodní část světel šikovně narušuje jinak velmi oblou a masivní plochu. V podstatě mi design přední části moc nesedí, ale to neznamená, že nemůžete mít jiný pohled na věc. Každopádně v něm Konu „vidíte“ a hlavní změnou oproti konvenční verzi tvoří právě chybějící mřížka chladiče. Osobně mému oku standardní verze sedne o něco lépe.

Boční pohled žádné velké překvapení neznamená – Kona tak, jak už ji dobře známe. Na druhou stranu díky odvážné barevné kombinaci exteriéru a doplňků (viz. galerie) vzniká pár zajímavých detailů. Především C-sloupek je ostře tvarovaný a velmi výrazný. Dále při bočním pohledu zaujme právě kombinace barev Ceramic Blue (dle barvoslepého oka motoristického redaktora spíše zelená / tyrkysová), bílé střechy a „anthracitových“ doplňků, jednoduše řečeno i v mých očích funguje. Proporčně je auto i díky větším kolům vyvážené a není důvod cokoliv kritizovat. Zadní část na mě působí nejslabším dojmem a příliš „nezaujala“. Na vzhled vozu si ostatně můžete udělat svůj názor poměrně snadno.

 

Interiér: elegantní, členitý ale vzhledem k ceně.?

První dojem po nasednutí do Kony je příjemný. Testovaný vůz měl minimálně tříbarevný vkusně sladěný interiér kombinací různě světlých, tmavých šedivých a zelenkavých (možná modrých) tónů. Jsem jen chlap – tak si nechám o odstínech rád poradit. V každém případě interiér nabízí klidnou atmosféru, což k danému typu vozu určitě sedí. Prostoru na předních, komfortních, vyhřívaných a dokonce odvětrávaných sedačkách najdete dostatek. Věřím, že spíš nadbytek. Na zadních sedadlech je to samozřejmě o kousek slabší, ale při běžném obsazení si vystačíte. Jedinou slabinu v oblasti vnitřního prostoru nalezneme v kufru. Ten není kdovíjak prostorný a i nakládací hrana je poměrně vysoko. Pro dva určitě stačí, při dvou dětech už spíše ne.

Vybavení KONY možná mnoho zájemců příjemně překvapí. Proběhnu to v rychlosti a poté se vrátím k tomu, co mne nejvíc zaujalo. Klimatizace – samozřejmě ano, dvouzónová, vyhřívané a odvětrávané přední sedačky, adaptivní tempomat – který umí zastavit a znovu ho spustíte buď ťuknutím do pedálu plynu a nebo tlačítkem na volantu, multimediální systém s veškerou konektivitou a soundsystémem Krell s poměrně výraznou basovou linkou, kaplička přístrojů – samozřejmě digitální a v neposlední řadě čtyři jízdní režimy. Uff, a to ještě výčet určitě není kompletní. Jednoduše vzato, je zde vše, co se dnes dá považovat za možné. Kona se také umí drží automaticky v pruhu a je schopná relativně „autonomního“ pohybu v běžném provozu. To všechno považuji za hezké, ale teď přichází jedno velké ALE. A tím je především původ ve standartní Koně. Oni totiž ceny konvenční Kony startují na 369.000 Kč. Tomu samozřejmě mnoho věcí (materiálů) odpovídá a to znamená velké „bohužel“ pro verzi Electric s cenou atakující 1,3 mil Kč. Výplně dveří jsou tvrdé jako kámen, středový panel taktéž, tlačítka ovládání „převodovky“, jízdních režimů atd. mají sice měkký chod, ale rozměr a tvar jak z Dacie Logan. Celkově jediné, co na interiéru působí pěkně, jsou jeho barvy, zbytek zpracování by pro mě osobně byl STOPKOU v uvažování o koupi takového auta. Chápu, že je na baterky, že je to in a eco a nevím co všechno, ale za takovou pořizovací cenu bych přeci neměl sedět v něčem, co odpovídá právě uvedeným cca 400 tis. Kč, ne děkuji. Pokud bych měl být v závěru povídání o interiéru pozitivní, zmíním alespoň příjemná sedadla. Kromě již zmíněného odvětrávání očím lahodí i jejich světlá kůže, která sice k Mercedesu třídy S má daleko, i tak ale spíše potěší.

 

Technika: 204 elektrokoní a 390 Nm – nadprůměrné

Tak jak to tedy jezdí… DOBŘE, o tom žádná. Dynamika je oproti konkurenci se spalovacími motory nadprůměrná. Výkon je k dispozici kdykoliv a kdekoliv. O divokém lítání ale Kona určitě není, byť by vás k tomu její výkon mohl svádět, dřív nebo později dospějete do bodu, kde na voliči jízdních režimů nahodíte ECO a budete se zkrátka vozit. A právě v tomhle směru mi dávala Kona největší smysl. Při uvolněné jízdě je opravdu pohodlná, nebývale tichá a díky elektromotoru opravdu kultivovaná. Žádné vibrace ani běžný hluk – jen ticho a pohoda na palubě, to je opravdu příjemné a jediné, co klid umí narušit, jsou rychlosti okolo dálničního limitu, kde aerodynamický hluk vzroste nad běžným řidičem příjemnou úroveň. Upřímně ale nedokážu rozluštit, jestli je „hlučnější“ nebo jen tak působí právě proto, jak je běžně tichá. Tipoval bych to spíš na druhou možnost. Tím, že chybí hluk od motoru a v podstatě celého hnacího ústrojí, začal jsem víc vnímat právě hluk od podběhů nebo větru. Nejedná se ale o nic strašného. Podvozek je nastavený na komfortní a pohodlnou jízdu, a přesto je schopen poměrně dynamické jízdy. Na žádné sportování to není, ale to snad nikoho ani nenapadne. Je dobré si ale říct, že vůz je opravdu stabilní, dobře vede stopu a následuje vaše pokyny. Limity jsou daleko za tím, co od něj může typický uživatel požadovat a to je dobře. Jednou zajímavostí jsou pádla pod volantem, která logicky neslouží k řazení jednotlivých převodových stupňů – elektroauta tuto potřebu nemají, nastavujete jimi tři stupně rekuperace energie. Její efektivita na třetí stupeň je „ohromná“. Při vhodném využívaní tohoto prvku se dá jezdit prakticky bez brzd. Při rekuperaci Kona zpomaluje takovým způsobem, že destičky snad vydrží i po „sešrotování“ (nadsázka, pozn. red.). Navíc Hyundai dokázal rekuperaci umně integrovat i do adaptivního tempomatu a díky automatizaci jsou i přechody mezi jednotlivými rekuperačními stupni neznatelné. Uspořené kilometry i v tomto režimu naskakují opravdu rychle (viz. foto).

Trocha nepříjemností se bohužel nevyhnulo ani v ohledu pohonu (spíš tedy nabíjení). Minulý čtvrtek jsem jeli na GT 8Hr´s do Sosnové a já chtěl v rámci testu odjet Electro Konou s vědomím, že nevím, jestli a jak se nabiju u České Lípy. Logicky jsem chtěl tedy auto nabít před cestou. Dopoledne jsem zastavil u nabíječky ve stavu 70 % (i to by stačilo na cestu tam a zpět), Konu připojil a vyrazil na nákup a brzký oběd, abych daný čas využil. Po hodině, kdy jsem očekával, že budu na 100 % a slíbeném dojezdu 450 km, přišlo bohužel nemilé překvapení. Přišel jsem k vozu a stojan hlásil stav 78% a chybu nabíjení. Trochu čára přes rozpočet, ale budiž, to se může stát. Objel jsem dopolední program a vyčlenil si čas ještě na pozdní oběd před odjezdem – no přeskočím to – dopadlo to stejně, a to už jsem byl opravdu zklamaný. Ztratil jsem přes 2 hodiny nabíjením a auto nenabil – to tam mám jako stát a hlídat půl dopoledne? Nevím co a proč je špatně s rychlonabíjením této konkrétní Kony electric, každopádně i těch 78 % na cestu do Sosnové a zpět mělo vyjít a také vyšlo. Nicméně problémy s nabíjením by mě asi trápily daleko víc, kdybych neměl na tuto cestu dostatek energie z předchozích dnů. Je důležité v tomto směru opět rozlišovat dva typy nabíjení – DC (rychlonabíjecí stanice, z nichž Kona umí dostat až 100 kW a nabít se z 0 na 80 % za cca. 30 minut) a AC (kde naopak umí využít jen +- 7 kW a nabije se tak za 9 – 10 hodin, konkurence umí i 22). Delší cesta včetně dálnic a rychlostních limitů byla poté naprosto bez problémů. Dojezd se zkracuje úměrně s nájezdem. 450 km to asi při běžné jízdě nebude, ale 400 km budete najíždět na nabití celkem bez problémů, a to jsem se opravdu neuskromňoval, co se komfortu na palubě týká – takže klima, odvětrávání atd… V tomhle směru byla Kona i přes problémy na rychlonabíječce příjemným překvapení, a to zvlášť po zkušenosti s prémiově orientovaným E-Tronem, kde teoretických 320 km (dle budíků 100% nabití a dle technických dat 430 km), bylo reálně tak 280.

 

Závěr: Hyundai Kona je taková první smysluplná vlaštovka, a opravdu funguje

Závěr… Pokud opravdu toužíte po elektromobilu nebo ho potřebujete pro pohyb v centru města a hodí se vám možnost volného parkování – může být právě Kona zajímavou možností. Vypadá dobře, jezdí taky tak a v neposlední řadě její dojezd není limitem v jejím každodenním využití. Na druhou stranu, a to i když chápu vyšší cenu kvůli náročnosti baterií a zástavbě elektropohonu – nedokážu se smířit s představou, že zaplatím 1,3 mil Kč za vůz, který vychází z ekvivalentního konvenčního modelu za cenu +- 0,5 mil. Kč, kterému odpovídá právě především interiér vozu – kde sice designéři použitými barvami vykouzlili příjemnou atmosféru, kvalita použitých materiálů je ale s ohledem na cenu této verze spíše podprůměrná a kazí jinak veskrze pozitivní dojmy. Chápu, že například BMW i3 je menším vozem s menší baterií, ale do města bohatě stačí a s Konou se vedle sebe vůbec nemůžou postavit, co se interiéru týká. Přitom svou práci při cestě do města a zpět udělají oba velmi dobře. Pro mě je cena KONY Electric velkou překážkou, ale pro více ekologicky smýšlející tomu tak být nemusí. V každém případě je to dobré auto, které dělá to, co dělat má. Běžte se svézt a uvidíte sami, já byl většinu času mile překvapen…

 

Petr Jakušev

Sdílet: