Honda GL1800 Gold Wing Tour – legenda v novém

Honda GL1800 Gold Wing Tour – legenda v novém

Autor: Jiří Babický - Jiří Babický · Fotografie: Jiří Babický

Honda Gold Wing – co víc dodat? Tuhle motorku zná skoro každý, i když to není vyloženě fanoušek motorek. Gold Wing je prostě pojem. Je to Honda s velkým „H“ a motorka s velkým „M“. Když se řekne cestovní motorka, na tuhle Hondu si vzpomene snad úplně každý. Je to prostě ikona, která má už po desítky let neotřesitelnou pozici v kategorii cestovních motorek. Nebo lépe řečeno existují cestovní motorky a pak je tady Honda Gold Wing. Legenda, která začala psát svoji historii v roce, kdy většina z nás ani nebyla na světě. V roce 1972. A my se společně dnes podíváme na její nejnovější verzi. Dostojí své pověsti a poctí své předchůdce?

 

Trocha historie aneb jak zrodila legenda

V roce 1972 Honda vyvinula první prototyp M1 (nebo též Projekt 371), který měl šestiválcový motor o objemu 1 470 cm3. Šlo o předchůdce Gold Wingu, který byl poprvé představen na veletrhu v Kolíně nad Rýnem v roce 1974. První model Gold Wingu byl GL1000 KO s kapalinou chlazeným čtyřválcovým motorem o objemu 999 cm3. Čert ví, proč se Honda nerozhodla použít ten šestiválec, ale úplně geniální nápad to nebyl. Tenhle první Gold Wing byl vcelku velký, těžký a ne moc obratný naháč. Zároveň to taky nebyl žádný bestseller. I když ho Honda prodávala jako cesťák, moc cestovní výbavy nepobral. Hondě pak trvalo relativně dlouho, než zareagovala na přání trhu, a tak až v roce 1980 přišla zásadní změna. Druhá generace motorky dostala kromě lepšího odpružení, vylepšeného krouťáku a dalších „drobností“ v prvé řadě kapotu a v druhé řadě sadu kufrů. A tím se zrodil Gold Wing, jak ho známe dneska. Teda úplně přesně tak, jak ho známe dneska se zrodil až v roce 1984. Třetí generace s označením GL1200 konečně dostala i šestiválec.

Od té doby se Gold Wing stal legendou. Cestovním motocyklem, který definoval kategorii luxusního cestování. Asi úplně nepřekvapí, že Honda tímto motocyklem mířila primárně na Americký trh a dokonce zde v roce 1979 otevřela továrnu. Konkrétně v Marysville ve státě Ohio, kde se Gold Wing vyráběl až do roku 2010, pak se výroba přesunula zpátky do Japonska. To, že je Gold Wing mezi motorkami něco speciálníh,o ukazuje například asociace Gold Wing Road Riders Association (GWRRA) založená v roce 1977, která pořádá každoroční setkání Wing Ding.

 

Gold Wing Tour 2023

Na povel dnes mám model Gold Wingu Tour (to je ten s křeslem pro spolujezdce). Bez křesla je to jen jednoduše Gold Wing. Aktuální verze je dostupná ve dvou barevných provedeních – šedá metalíza Iridium Gray Metallic a matná perleťová černá barva Mat Pearl Morion Black. Letošní model je evolucí v duchu poslední velké změny motorky, která proběhla v roce 2018, kdy Honda představila již šestou generaci této legendární motorky. Honda se rozhodla udělat Goldwing lehčí, sportovnější, lépe ovladatelný a dostal taky pořádnou porci nové elektroniky. Aktuální generace je tak stále vybavena ikonickým plochým šestiválcem, kufry, kapotou a vším, co potřebujete na dlouhé cestování, ale celkově je motorka mnohem lépe ovladatelná, příjemnější a modernizovaná pro současné desetiletí (případně uvidíme, kdy nastoupí 7 generace).

Na první pohled zaujme nový Gold Wing kapkovitým tvarem celé kapoty a samozřejmě i celkovou velikostí. Kapota působí až sportovním dojmem a přispívá k celkově hladké, klidné a plynulé jízdě. Z boku je vidět celková velikost Gold Winga. Za velkým, elektronicky nastavitelným štítkem se schovává obrovská přístrojová kaplička, které dominuje 7palcový displej. Spolu s dvěma tradičními analogovými budíky (díky bohu za to!) a dvěma postranními displeji to spíše připomíná auto než motorku. Na bocích téhle obrovské přístojovky jsou pak ještě repráky audio systému. Na šířku je teda motorka pořádnej kousek. A jak je široká, tak je i dlouhá, ale zase když se podíváte na sedačku jak řidiče, tak spolujezdce (a to je fakt obrovské křeslo), pochopíte, že délka motory je jen nepatrná daň za to pohodlí, které na motorce máte. A navíc, za křeslem je ještě parádní kufr, velikostí akorát na dvě helmy a nějaké drobnosti – při zastávkách a výletech absolutně skvělá záležitost.

Jestli je Gold Wing širokej a dlouhej, tak to rozhodně není vysoká motorka. Při pohledu z boku je krásně vidět, jak je plochý šestiválec uložen hodně nízko, za ním je pak automatická převodovka a přechod do kardanu. Sedačka je až nad tímto celkem, a proto může být hezky nízko. Celé tohle uspořádání znamená, že dostanete nízké těžiště, perfektně rozloženou váhu a v kombinaci s nastavitelnými tlumiči to představuje i přes „drobkových“ 390 kg perfektně ovladatelnou a hbitou mašinu.

 

Spolehlivý luxus cestování

Jízda na Gold Wingu je zážitek sám o sobě – upřímně víc tím, co máte kolem sebe, jak vše funguje, resp. drobnostmi, které jiné stroje nenabízejí, než jízdou samotnou. Proč? Protože motorka funguje prostě perfektně. Nemusíte mít najety statisíce kilometrů, abyste tohle mohli řídit. Nepotřebujete speciální školení a nemusíte se bát, že s motorkou nezatočíte, protože je to přeci ten „obrovský“ Gold Wing. Ono to prostě jezdí, jak normální motorka, dobře se ovládá, perfektně reaguje na plyn, brzdy fungují na jedničku a do zatáček se naklápí až překvapivě ochotně. Prostě sednete a jedete.

Já jsem si jízdu opravdu užíval. Šestiválec o objemu 1833 ccm a výkonu 93 kW propojený s dvouspojkovou automatickou převodovkou je spokojený v nízkých otáčkách a samotná převodovka je mistrovské dílo. Jelikož nejsem žádný konstruktér, tak se nebudu pouštět do detailů, ale z pohledu řidiče to prostě funguje. Řazení můžete nechat plně na automatu, případně přejít na manuální režim (řazení tlačítky na volantu) anebo se můžete rozhodnout, že do toho převodovce budete občas kecat. Ja chtěl zkusit poslední variantu, ale záhy jsem zůstal u plného automatu. Skoro ve 100n% případů, když mi hlavou proběhlo, teď bych zařadil nahoru, nebo dolu a už jsem chtěl sáhnout na tlačítko, motorka přeřadila sama. Až jsem měl někdy pocit, že mi převodovka čte myšlenky.

V sedle Gold Wingu si budete užívat každý kilometr. Motorka si vás dokonale hýčká, ale zároveň máte perfektní odezvu od podvozku, od motoru i od převodovky. Motorka je výbavou víc než jen cesťák, je to luxus, pohodlí a účelnost na dvou kolech. Nepřeje vám počasí? Není problém, přizvednete si štítek a upravíte proudění vzduchu kolem helmy. Je chladno? Zapnete vyhřívané gripy a sedlo. Sedlo si pak nezávisle ovládá i spolujezdec. Chcete si pustit hudbu? Zase není problém, dokonce můžete i nahlas – 55watový audiosystém je dostatečně výkonný a kvalitní tak, že jste skoro jak na koncertě. Pro jízdu jsou pak samozřejmostí režimy Tour, Sport, Econ a Rain, systém kontroly točivého momentu, asistent pro rozjezd do kopce, tempomat a elektronicky řízený kombinovaný brzdový systém s ABS. Zaparkovali jste tak, že se z toho asi nevymotáte? Není problém. Honda vybavila motorku systémem, který umožňuje pohyb vpřed i vzad v režimu Walking Mode, tj. velice pomalu, dopředu i dozadu. Letošní model dostal i systém sledování tlaku v pneumatikách (TPMS) a poslední „vychytávkou“ je ruční brzda. Samozřejmostí je také rozšířená konektivita, která je kompatibilní s Apple CarPlay a Android Auto, což umožňuje propojit telefon s motocyklem a používat aplikace jako mapy, hudbu nebo hlasové ovládání. Motorka má navíc vlastní GPS navigaci.

Poslední technickou vychytávkou, kterou je potřeba zmínit, je podvozek a systém odpružení. Nová přední vidlice Showa Double-Wishbone a zadní tlumič Pro-Link jsou špičkou ve své třídě. Díky využití těchto tlumičů je jízda na motorce i přes její váhu velmi pohodlná. Odpružení je příjemně měkké, ale není zbytečně houpavé. Dokáže pojmout jak díry v silnici, tak i zvlněnou vozovku. Při průjezdu přesně cítíte, co se pod vámi děje, ale není to rána a navíc motorka po projetí nerovností hladce odpruží a zase se zpevní. Žádné dlouhé houpání nebo zbytečně tvrdý podvozek. Jak skvěle to funguje, poznáte, pokud například zapomenete přepnout nastavení z jednoho jezdce na dva se zavazadly. Špatné nastavení a motorka vám naklepe zadek. Pokud upravíte nastavení, je to zase ten komfort, který čekáte.

TEST: Honda Gold Wing Bagger DCT – jízda na zlatých křídlech (2020)

 

Pár slov závěrem

Po týdnu ježdění musím říct, že Gold Wing je úžasný cestovní motocykl se spoustou skvělých funkcí, o kterých jsem si myslel, že je nepotřebuji. Ale neměl jsem pravdu.

I když to nevypadá, dá se Gold Wing klidně používat jako motorka na denní ježdění, jen na kličkování v kolonách to úplně není. Ne kvůli ovladatelnosti, ale kvůli té šířce. Motorka nabízí naprosto skvělou kombinaci pohodlí, hladkosti jízdy, výkonu, ovladatelnosti a moře funkcí pro pětihvězdičkové cestování. Doma je ale Gold Wing na pěkných silnicích, na rovinkách i v zatáčkách a hlavně na výletech, ať už na pár hodin, nebo na pár týdnů. Motorka nabízí pohodlné a ergonomické sedačky pro řidiče a spolujezdce, prostorný zavazadlový prostor, intuitivní, přesné a snadno ovladatelné uživatelské rozhraní.

 

Jirka Babický

Sdílet: