Renault Austral mild hybrid 160: svéráznost mu sluší
Autor: Michaela Rubešová · Fotografie: Michaela RubešováPoslední roky se z Renaultů stávají opravdu zajímavá auta, která zaznamenávají mnohdy dosti zajímavý technologický pokrok. Jedním takovým skvostem je nedávno testovaný model Austral, který jsme měli k dispozici ve výbavě Iconic Esprit Alpine. Tu lze zatím párovat pouze s mildhybridem.
Současný, a podle nás také líbivý, designový jazyk značky je určitě mezi lidmi hodně vítaný. Každý přeci chce mít doma pěkné auto, a když dobře jezdí, je to fungující symbióza. Co vše takové auto nabídne a jak dobře posloužilo při týdenním testování? To a mnohem více se dnes dozvíte.
Detaily, kam se podíváš
Jestliže vám přední maska připomíná jiný model, nebude to náhoda. U Australu se vsadilo na designový jazyk, který započal nový Megane. Zároveň obdobnou masku ponesou všechny další budoucí auta z francouzské rodiny. Elegantní tvary, které se mísí s těmi ostrými, jsou to pravé ořechové. Do toho typicky zaoblené světlomety do „éčka“. Jen ta zadní část není úplně fotogenická. Dominují jí ale světla, která zaujímají velkou část pátých dveřích a v noci mají nezaměnitelný světelný podpis. Co oceňuji, jsou plakety, logo na hlavové opěrce, ale i kontrastní prošívání v interiéru, které je součástí výbavy Iconic Esprit Alpine. Zapomenout nesmíme ještě na francouzskou trikoloru na boku sedadla a ve stejných barvách i prošívaný volant.
Nejvíce nápadná je tedy přední maska, kterou doplňuje ještě široká károvaná mřížka chladiče s povrchovou úpravou v barvě Ice Black. Tu přetíná v horní části vodorovná chromovaná linka. Uprostřed je ještě nové logo Renault v matně chromovaném provedení, které potvrzuje moderní osobnost Renaultů. Na první i druhý pohled velmi povedené. Nám však nejzajímavější přišlo auto právě z boku, odkud je krásně vidět celá linie modelu, a to včetně prolisů. Pokud se zvolí ještě vhodná barva, zaujme vůz široko daleko všechny kolemjdoucí. V konfigurátoru si lze navolit totiž i dvoubarevné provedení. A ačkoli jde spíše o městské SUV, se světlou výškou 170 milimetrů zvládne pohodlně i nezpevněné cesty. Ideální pro lidi, kteří bydlí někde na samotě u lesa.
Po otevření pátých dveří se naskytne variabilní prostor o velikosti až 575 litrů objemu. U hybridních verzí je kufr ale zmenšený kvůli baterii. Číslo je v takovém rozsahu, protože vůz disponuje zadní posuvnou lavicí. To se hodí zejména, když cestujete v početnější skupině, nebo potřebujete na chatu převést víc věcí. V takovém případě je ale nutné stále myslet na pohodlí zadní posádky. Zatímco pro děti se nic nemění, dospělí už s lavicí posunutou dopředu budou zažívat obzvlášť u nohou určitý diskomfort. Austral je však připraven i pro převážení rozměrnějších věcí, stačí druhou řadu jednoduše složit a hned se naskytne prostor o objemu 1525 litrů.
Trochu jiná architektura kabiny
Nejen z venku je testovaný model zajímavý. Samotná kabina nabízí hned několik nevšedních prvků. Začneme tím nejdůležitějším, což je OpenR displej. Ten kromě údajů z palubního počítače zobrazuje také data z navigace a multimédia – to vše ale pro změnu na svislé obrazovce. Jde prakticky o propojený víceúčelový displej, který běží rychle a má kvalitní zobrazení. Menším problémem může být „ťapání“ po displeji, protože za sebou zanecháváte často otisky a celá plocha pak působí upatlaně. Nicméně multimédia jinak pracují na skvělé úrovni, především díky zabudovaným aplikacím, které uživatel běžně používá například na svém smartphonu. K dispozici jsou i služby Google. Pro lepší fungování systému je tedy vhodné se přihlásit na svůj Google účet. Pokud to neuděláte, je možné, že vám bude například neustále padat přehrávání medií – což byl i náš případ. Co ale oceňujeme, je možnost zapnout si Waze, aniž bychom měli spárovaný telefon s autem. Head-up displej bych já osobně v autě ani nepotřebovala. Jeho přednost u Australu je však taková, že se promítá přímo na sklo a lze si v něm upravovat informace, které chcete, aby se zobrazovaly.
Dalším prvkem, který nás zaujal, se nachází na středovém tunelu. Madlo, na které si běžně můžete odložit zápěstí, totiž vypadá jako konzole pro zvýšení rychlosti u dopravního letadla. Malou simulaci lze zažít, jakmile s plochou pohnete dopředu nebo dozadu. Odkládací plocha disponuje ještě plochou pro bezdrátové nabíjení telefonu. Další prvek ocení spíše ženy, jedná se o ambientní osvětlení, které Renault nazval Living Lights. Barva se umí proměňovat v závislosti na denních světelných podmínkách. Automatická změna odstínu nebo celé barvy nastává vždy po 30 minutách. Ačkoli to zní trochu jako zběsilá diskotéka, prakticky to nikterak neotravuje a nekrade pozornost.
Trochu nevšedním je také volant. Ten totiž není kulatý, jak tomu bývá zvykem, nýbrž „polohranatý“. Docela nás udivuje, že to vyvolalo takové haló v novinářském rybníčku, když například Peugeot nabízí roky volant ještě splácnutější. Dokud to neovlivňuje řízení, je podle nás asi vše v pořádku. Chválíme také umístění voliče převodovky pod volantem, se kterým se setkáte i u značky Mercedes-Benz. Při vracení auta a usednutí do toho svého jsem podobnou páčku marně hledala, než jsem si uvědomila, že už nesedím v Australu. Člověk si na takové zjednodušení poměrně rychle zvykne. Co se týká samotného sezení za volantem, pozice se dá poměrně rychle nastavit. Boční vedení je dostačující, ačkoli když se rozhodnete trochu rychleji projet zatáčku, nedokáže vás 100% udržet na místě. Na druhou stranu, jak často budete jezdit tímto stylem? Pasažéři v druhé řady si rovněž nebudou mít na co stěžovat, tedy do té doby, dokud se zadní lavice neposune dopředu kvůli nákladu. Pak už budou trochu trpět na prostor před koleny.
Výkonu má tak akorát
Testovaný model jsme měli k dispozici ve čtyřválcové benzinové variantě, která představuje objem 1,3 litru. Verze je spárovaná s mildhybridem, který pomáhá zejména k efektivnějším rozjezdům. Baterie nabídne na poměry mild-hybridů relativně standardní kapacitu 0,15 kWh, proto od ní nelze očekávat větší zázraky. Výkonem vás auto asi na první pohled neoslní, ale hodnota 160 koní je i v praxi při nejmenším ucházející. Hnací ústrojí je spřaženo s bezestupňovou převodovkou, jejíž projev je překvapivě velmi příjemný. Trochu jsme se báli, aby se vůz neprojevoval jako „vysavač“, na což jsme u variátorových převodovek běžně zvyklí. Dovolím si ale tvrdit, že projevy vozu jsou lepší jak u značky, která má s daným typem převodovky zkušenosti mezi automobilovými výrobci absolutně největší. Nevíme, jak se to Renaultu povedlo, ale velký palec nahoru.
Jednou z dalších předností je celkové odhlučnění. Do kabiny se nedostává žádný zvuk od podběhů, ani od motoru. Nemáme tak nutkání zvyšovat hlasitost hudby při dálničních rychlostech. Jediné, co nám trochu vadilo, byla téměř neslyšitelná hlasitost signalizace pro odbočování. Při blikání jsme museli často kontrolovat grafiku zobrazení na přístrojovém štítu, zda skutečně máme zapnuté blinkry. Co se týká spotřeby, je nutné připomenout, že se jedná o SUV. Kdo čeká, že auto bude mít apetit něco kolem sedm litrů na sto kilometrů, bude asi mírně zklamaný. I když prakticky vždy jezdíme spíše ekonomicky, v průběhu týdenního testování hodnota na palubním počítači neklesla pod 8 l/100 km. Je ale pravda, že někteří kolegové s Australem jezdili i za deset. To už je ale opravdu hraniční hodnota, která se zobrazí pouze, když jezdíte s pedálem na podlaze. A zrovna zběsilé až dynamické tempo nebude představovat primární použití testovaného modelu. Více se totiž orientuje na komfort a bezpečí. Ostatně bezpečnostních asistentů má vůz nespočet, ty pomáhají v každodenním provozu. I v případech, kdy se přeci jen rozhodnete pro svižnější tempo, vám nedovolí vypadnout ze své stopy. Podvozek sice není tak komfortní, jako to umí jiné francouzské značky, ale stále jde o jedno z lepších provedení v daném segmentu. Pozitivní tak je, že vjetí do kanálu nebo většího výmolu vám nevyklepe kosti z těla.
Renault Austral přijíždí do Česka a chce překvapivou cenou dobít segment C
Závěrem: první i druhé auto do rodiny
Testovaný vůz v nejvyšší možné výbavě přijde českou rodinku na necelý jeden milion korun. To už je pravda trochu hodně, na druhou stranu doporučujeme se alespoň objednat na testovací jízdy, při nichž můžete na vlastní kůži poznat, že je to skutečně jedinečný vůz, který nezaujme pouze svým vzhledem. Je technologicky vyspělý, stále disponuje i fyzickými tlačítky pro ovládání klimatizace a pro maminky má také mnoho odkládacích prostorů, které využijí při převážení svých ratolestí. Možnost posunutí zadní lavice navíc zajišťuje, že se s modelem Austral vydáte i někam dál, než pouze ke škole a do práce.
Michaela Rubešová
Technická specifikace
motor | |
Model | Austral Mild Hybrid 160 |
Výkon | 116 kW |
Točivý moment | 270 Nm |
Maximální točivý moment při otáčkách | 1800 RPM |
Zrychlení 0-100km/h | 9 s |
Max. rychlost | 174 km/h |
Palivo | Super 95 |
Válců | 4 |
Maximální výkon při otáčkách | 5250 RPM |
Převodovka | Převodovka CVT |
Převodů | 6 |
Vstřikování paliva | Přímé vstřikování |
Typ motoru | Turbo |
Objem | 1332 ccm |
Ventily | 4 |
Ekonomie provozu | |
Kombinovaná spotřeba (WLTP) | 6 l/100km |
Spotřeba na krátkých trasách (WLTP) | 7 l/100km |
Spotřeba v městském provozu (WLTP) | 5 l/100km |
Spotřeba na dálnicích (WLTP) | 6 l/100km |
Velikost nádrže | 55 l |
Emisní norma | Euro 6d-ISC-FCM (WLTP) 36AP-AR |
Start-Stop systém | Sériové vybavení |
Velikost pneumatik | 235/45R20 |
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) | Sériové vybavení |
Typ TPMS | nepřímé měření (ABS) |
hmotnost | |
Povolená celková hmotnost | 2003 kg |
Prázdná hmotnost (EU) | 1539 kg |
Přívěs s brzdami | 1800 kg |
Náklad | 464 kg |
Přívěs (bez brzd) | 750 kg |
modelová řada | |
Název generace | RHN |
Uveden | 09/22 |
Dveře | 5 |
Karoserie | SUV |
Třída vozidla | Nižší střední třída (např. Golf) |
rozměry | |
Délka | 4510 mm |
Rozvor | 2667 mm |
Šířka | 1825 mm |
Prostor pro zavazadla | 500 l |
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu) | 1525 l |
Max. zatížení střechy | 75 kg |
Výška | 1618 mm |
Světlá výška | 170 mm |
Průměr otáčení | 11 m |
Sedadla | 5 |