Ford Focus ST Plus: i s automatem patří k těm nejlepším

Ford Focus ST Plus: i s automatem patří k těm nejlepším

Autor: Autohled.cz - Jan Nemrava, Jan Novotný · Fotografie: Jan Nemrava, Jan Novotný

Ostré hatchbacky jsou takovým “crème de la crème” produkce továrních značek. Na těchto kompaktních autech se snaží trhu ukázat svou technickou vyspělost, vztah k motorsportu, cit pro ladění motorů a samozřejmě také trochu vnuknout myšlenku, že i ty běžné modely těchto značek jsou stejně tak dobré. Pro nás redaktory je pak takový malý svátek tato auta vyzkoušet a nedejbože na nich najít nějakou tu mušku – nejen přilepenou na přední kapotě. A Focus ST Plus je přesně ten kousek, kde je kromě 280 koní pod kapotou schováno mnoho technických fines, které z něj dělají hrdého zástupce hothatchů. Výkonově se řadí po bok Hyundai i30N, Peugeot 308 GTi, nebo Megane R.S., které už jsme měli možnost vyzkoušet. Shodou okolností jsme už jednou i Focus ST testovali, i přesto je tu teď znovu. Přijíždí s jednou novinkou (změnou) – automatickou převodovkou. I proto jsme byli zvědavi, zdali budou naše dojmy opět veskrze pozitivní. A jak tedy ve společnosti výše zmíněných našlapaných konkurentů obstojí tento Focus ST Plus?

 

Nejen automatická převodovka je výjimečností

Hned na začátek si řekněme, že máme k dispozici variantu hatchback ve verzi Plus s automatickou převodovkou. Takto ostrá může být i verze kombi, co činí Focus obzvláště unikátním modelem na trhu. Čtyřválcovému benzínovému turbomotoru o objemu 2.3 litru s výkonem 206 kW/280 koní a točivým momentem 420 Nm pomáhá s přenosem sil na silnici sedmistupňový automat s hydrodynamickým měničem. Hned na úvod tu máme dvě zvláštnosti – poměrně velký objem motoru (Renault má 1.8 a většina ostatních – VW, Hyundai nebo Honda 2.0 litru) i technologii převodovky – ostatní výrobci v automatu nabízí dvouspojky. Z technických zvláštností nabízí Ford ještě elektronický diferenciál a Anti-lag system, který podrží roztočené turbo po uvolnění plynu a umožní tím nepřerušený tah během řazení. Výsledkem je hodnota z nuly na sto km/h za 5,7 vteřiny. Ale vezměme to postupně.

 

První dojmy

Stojí před námi vůz, který vychází ze současné generace Focusu, která je sama o sobě velmi dobrá. Pro model ST Plus jej výrobce vybavil 19palcovými koly, rozšířenými blatníky, výraznějšími nárazníky a několika drobnostmi, které, jak to bývá u těchto sportovněji laděných modelů zvykem, jen decentně dávají najevo, jaké výkony skrývá nejen pod kapotou. Uvnitř je jedinou změnou použití sportovních sedaček Recaro s výrazným bočním vedením, které jsou elektricky nastavitelné a tělo drží znamenitě. Umím si akorát taky představit, že nejsou pro všechny postavy úplně ideální. Pohled kolem sebe po usednutí dovnitř žádnou velkou změnu neznamenám. Přístrojová deska i ostatní prvky interiéru jsou k nerozeznání od běžných Focusů, a tak neváhám a tlačítkem probouzím benzínový čtyřválec.

Po startu si přede takovým temnějším zvukem a čeká na pokyn od automatické převodovky. Na ní otočným ovladačem řadím D a s velkým očekáváním se dáme do pohybu. Tuhý podvozek s nastavitelnými tlumiči je v Normálním módu sice tuhý, ale nikoliv přehnaně. Díky tichému interiéru si jen tak lehce pohazuje tělem a při zatáčení je cítit, jak málo se ty 19palcové letní pneumatiky Michelin Pilot Sport 4S deformují a jak přesné tohle auto bude při divočejší jízdě. Po městě se projevuje automatická převodovka v nejlepším světle, její hydrodynamický měnič umožňuje jemné ovládání i řazení. Otáčky drží velmi nízko. Klidně kolem 1 500 a umožňuje úplně běžně cestovat po městě. Za to chce zhruba 9 litrů, což není málo, ale není to na tak výkonné auto ani nějak extra moc. Při běžném denním využívání ocením kufr 390 litrů, parkovací senzory, kvalitní couvací kameru, nebo spoustu odkládacích prostor v autě, stejně jako stop&go tempomat, nebo spolehlivé udržování v jízdním pruhu, která zvládne i ostřejší zatáčky městského okruhu. Prostě celkem normální auto pro denní ježdění s tím, že jen na železných retardérech je potřeba trochu opatrněji a trochu více dávat pozor na díry na silnici po zimě. Ty letní Michelin Pilot Sport 4S s rozměrem 235/35 R19 by byla rozhodně škoda poškodit.

 

Svezení nabízející především limitům vzdálenou přilnavost

S blížícím se koncem týdne narůstají moje očekávání, co mi Focus předvede během víkendového svezení. Mířím na (již tradiční) testovací trasu do Středohoří. Na dálnici je cestování pohodlné, na jejím konci svítí na počítadle něco málo přes 8 litrů na 100 km. Poprvé sahám na tlačítko ST, které přepne Focuse do ostřejšího modu. Ztuhne řízení, přitvrdí se tlumiče, zostří se reakce na plyn a převodovka začne dříve řadit. A z reprodukturů se také line umělý zvuk, který má pomoci ve vyplavení ještě více endorfinů. Auto se znatelně promění. První zatáčky dají ochutnat přilnavosti a práci elektronického diferenciálu, který posílá sílu právě na to kolo, kde je jí třeba. Té přilnavosti, té horlivosti motoru zrychlovat i tomu tuhému řízení je těžké odolat. Ani ten umělý zvuk není tak špatný. A to, jak rychle a plynule tam převodovka sází ty rychlosti při zrychlování? To na manuál nemá. Samozřejmě před zatáčkou není tak chytrá jako člověk, který zatáčku vidí, ví jakou potřebuje rychlost na výjezdu, ví jaký převodový stupeň bude řadit před ní. Převodovka to neví, ale je jí snadné pomoci stisknutím levého pádla pod volantem. A to byly prakticky jediné moje zásahy do její práce. Pěkně před zatáčkou dvakrát ťuknout na levé tlačítko na zadní straně volantu a jinak se soustředit na řízení. To je krásně přesné a má ideální převodový poměr. Focus se zdá, jakoby neměl limit adheze. Není šance se na něj dostat na lehce zakroucených silnicích. To by člověk musel jet hodně, ale hodně nad povolené rychlosti. Tam, kde se dá na limit dostat, jsou utažené horské vracečky. Právě v prudkých a pomalých zatáčkách výhody automatické převodovky vyniknou ještě víc. V zatáčkách, jimiž by s manuálem bylo nutné projíždět na jedničku, je to s automatem úplně plynulé a mnohem snadnější.

VIDEO: Za Volantem 2 Peugeotů 308 GTi na roadtripu po ČR

 

Má ale i svá drobná „ale“

Ale abych ji jen nechválil, někdy při manuálním podřazení jakoby přidala více plynu, než je třeba, auto s sebou cuklo dopředu. Zároveň ty rozjezdy z místa nejsou tak náhlé, jakých se dá dosáhnout prací s manuálním spojkovým pedálem. Navíc s automatickou převodovkou přišel Focus o launch control, který konkrétně v případě manuálu funguje naprosto skvěle. Hrozně bude záležet na individuální preferenci, jestli připlatit těch 60 tisíc Kč za automat nebo ne. Jízda se zjednoduší, to je bezpochyb. Pokud je to to, co vám přijde vhod, asi není co řešit. Pro pravověrné příznivce sportovní jízdy nabízí výrobce manuální převodovku, která rozhodně nezklame. Ostatně právě o tom jsme se zmiňovali už v případě předešlého testu.

 

Překvapivě nezklame ani za zhoršených adhézních podmínek

Druhý den pak jarní deštíček připravil tu pravou zkoušku ohněm. Zkoušku především pro elektronický diferenciál, který rozděluje hnací síly mezi kola přední nápravy. Je úžasné, jak toto zařízení dokáže hledat adhezi i tam, kde běžné auto marně protáčí vnitřní kolo, zatímco se sune po předku ven. Elektronika diferenciálu v tu chvíli zavelí a pošle točivý moment na vnější kolo, které se zakousne a žene auto za volantem. Je to, jak kdyby Focuse v tu chvíli drželo zevnitř zatáčky lano. Na tom mokru mě Focus opravdu překvapil, o kolik méně bylo potřeba slevit z požadavků na svižnou jízdu. Automat v této situaci pomáhá tím, že prakticky nepřerušovaně zrychluje a při podřazování je jemný. To zajistí, že auto neztratí grip ani při brzdění ani při podřazování.

Na některých hodně rozbitých silnicích mi trochu vadí nemožnost sestavit si jízdní profil na míru dané situaci nebo osobním preferencím, jako to nabízí třeba Hyundai. Ocenil bych třeba měkčí tlumiče nebo vypnutí toho umělého zvuku z reproduktorů. A to se přiznám, že je jediná věc, co mi na Focusu tak nějak vadila nebo spíš chyběla. Jinak je to krásné, výkonné, jízdně velmi schopné auto, které ale umí být praktické a dostatečně pohodlné, pokud se zrovna nejede “pila”. Za mne naprostý ideál sladění sportovnosti a užitečnosti.

SROVNÁVACÍ TEST: PEUGEOT 308 GTi a Renault Megane R.S., co je víc – OLD school nebo NEW age?

 

Verdikt: stále povedený hothatch, s automatem snad jen lehce „komfortnější“

Bylo toho řečeno už hodně a není pochyb, že jsem na Focus ST dnes pěl hodně chvály. V tomto směru se vůbec nerozcházím s Petrem Jakuševem, který měl tu čest připojit své dojmy jako první v rámci redakčního týmu MOTORVIZE. Je pravdou, že Petr opěvoval manuál a zejm. pak jeho výjimečně povedený a návykový launch-control, který tak trochu nelogicky k automatu v nabídce není. I automat má ale svá pro – především je komplexnější, nabídne velmi rychlé reakce i samotné řazení, sníží otáčky při ustálené dálniční rychlosti a dodá i trochu více klidu a jistoty pro pomalejší zatáčky. Jenže je tohle to, co zájemce a pozdější uživatel hothatche chce? Na to už si musíte odpovědět sami, ale osobně jsem přesvědčen, že část zájemců výhody automatu ocení a je tak dobře, že Ford tuto alternativu nabízí. Příplatek za automatickou převodovku činí 60.000 Kč, což zcela jasně nahrává automobilovému puristovi, aby takovou položku v konfigurátoru rozhodně nezaškrtával. Ať tak či onak, je potřeba dodat, že Focus ST zůstává stále tím kvalitním zbožím, na které nejde pět chvála. Není sice nejrychlejším hothatchem, není nejbrutálnější, na druhou stranu ale ani nenabídne největší komfort nebo nejpříznivější cenu. I tak ale patří k nejlepším (pokud není vůbec nejlepším), protože nabídne ve všech aspektech velmi dobré výsledky, ke kterým toho nelze moc co dodat (resp. vytknout). Bravo Ford!

 

Jan Nemrava
(editace Jan Novotný)

Technická specifikace

motor

ModelFocus ST
Výkon206 kW
Točivý moment420 Nm
Maximální točivý moment při otáčkách3000 RPM
Zrychlení 0-100km/h5 s
Max. rychlost250 km/h
PalivoSuper 95
Válců4
Maximální výkon při otáčkách5500 RPM
PřevodovkaManuální převodovka
Převodů6
Vstřikování palivaPřímé vstřikování
Typ motoruTurbo
Objem2261 ccm
Ventily4

Ekonomie provozu

Kombinovaná spotřeba (WLTP)8 l/100km
Spotřeba na krátkých trasách (WLTP)12 l/100km
Spotřeba v městském provozu (WLTP)7 l/100km
Spotřeba na dálnicích (WLTP)7 l/100km
Velikost nádrže52 l
Emisní normaEuro 6d-ISC-FCM (WLTP) 36AP-AR
Start-Stop systémSériové vybavení
Velikost pneumatik235/40R18
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS)Sériové vybavení
Typ TPMSpřímé měření (senzor)

hmotnost

Povolená celková hmotnost2020 kg
Prázdná hmotnost (EU)1512 kg
Přívěs s brzdami1600 kg
Náklad508 kg
Přívěs (bez brzd)750 kg

modelová řada

Název generaceDEH
Uveden03/22
Dveře5
KaroserieHatchback
Třída vozidlaNižší střední třída (např. Golf)

rozměry

Délka4393 mm
Rozvor2700 mm
Šířka1825 mm
Prostor pro zavazadla392 l
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu)1354 l
Max. zatížení střechy75 kg
Výška1438 mm
Světlá výška120 mm
Průměr otáčení11 m
Sedadla5

Podobné vozy

Sdílet: