Redakční Peugeot 308 GTi: daily hothatch nebo víkendovka?
Autor: Lukáš Jeřábek · Fotografie: Lukáš JeřábekJe tu pro mě další týden a také další test. Nebude to úplně klasická recenze, protože auto, které jsem měl tentokrát na povel, je u nás vedeno jako redakční vůz. Jak jste si již v nadpisu všimli, jedná se o dnes už relativně všemi stranami ověřený Peugeot 308 GTi. I to dává záminku k pořádnému ozkoušení a prověření v praxi. Psát vám o něm budeme ještě pěkných pár týdnu / měsíců. Velmi jsem se na auto těšil, protože sám v Hothatchi jezdím (v Hyundai i30 N) a chtěl jsem si je sám ve své hlavě porovnat. Zároveň jej můj kolega Honza opěvoval jako jeden z nejlepších či dokonce vůbec nejlepší vůz ve své třídě, čemuž jsem jaksi nechtěl věřit. Nejlepší hothatch je přeci beze sporu Civic Type-R. Říkal jsem si tedy, jaké asi GTi bude. Kritérii pro skvělý výsledek je pro mě v tomto případe podvozek, se kterým se dá jezdit i denně, hezký zvuk, rozumný výkon, sportovní „look“ a sportovně laděný interiér. Samozřejmě by takové auto mělo mít také LSD (limited slip differential neboli samosvorný diferenciál). A jaké tedy naše redakční GTi vlastně je? Splňuje všechny mé požadavky a potvrdím i já kolegovo tak nadšené hodnocení? O tom všem bude dnešní test.
První dojem: černobílá kráska?
Když jsem k autu poprvé přišel, ihned mě zaujala jeho dvoubarevná kombinace. Opravdu zajímavý krok přidat tuto možnost z výroby. Francouzi udělali dobře, autu ojedinělá dvoubarevná kombinace velmi sluší. Obcházím auto kolem dokola a koukám na moc hezky vypadající koncovky výfuku a zadní difuzor. Podívám se z větší blízkosti a z detailu poznávám, že koncovky nejsou protaženy až do konce, je to jen nárazník s nerezovými otvory, za kterými je pak menší trubka výfuku – to ale také není špatné řešení, neboť i tak vypadají velmi efektně a skvěle do nárazníku zapadají. Musím říci, že tmavě lakovaná 19palcová kola autu moc sluší. Jsou totiž výborně sladěné se zbytkem auta a hlavně dvoubarevným lakováním. Přední červená linka uprostřed nárazníku dodává autu sportovní efekt. Celý přední nárazník je oproti konvenční verzi laděn více do agresivního designu. Vevnitř nás čekají velmi příjemně a sportovně tvarovaná sedadla. Po nasednutí do vozu mě velmi překvapilo, že jsem v mnou zvolené ideální pozici neviděl přes volant kus tachometru a otáčkoměru. To by se asi stát nemělo, protože obzvláště u rychlého auta, s kterým jezdím v podstatě každý den, musím vidět jak otáčky, tak rychlost. Na druhou stranu musím uznat, že jde tak trochu i o můj vlastní problém, neb nesnesu ruce na volantu směrem dolů, jinak potřebuji sedadlo co nejníže a opěradlo co nejvíce vzpřímené – to Peugeot k mé spíše nižší cca. 170cm postavě prostě neumí.
Interiér
Ten jsem již trochu nakousl v předchozím odstavci. Ano s viditelností otáčkoměru a rychloměru prostě mám problém. Kolega tvrdil, že tento problém neměl a viděl vše. Konec konců k tomu je moderní i-Cockpit v podstatě předurčen. Jinak je ale volant velmi příjemně tvarovaný a ještě příjemněji malý – ideálně padne do ruky. Jak už je u mě zvykem, nemám rád ovládání klimatizace přes dotykovou obrazovku a ještě k tomu přes další tlačítko, které vás musí nejdříve přesměrovat. Úplně jednoduše by mohla být mechanická tlačítka pro ovládání klimatizace uložená níže na středovém panelu, který je v podstatě prázdný. Startovací tlačítko je již klasicky umístěno na středové konzoli u řadící páky podobně jako to má Audi. Ocením prémiový soundsystém značky Denon, který hraje opravdu výborně. Ale jsme tu přece kvůli jízdním vlastnostem. Přesuňme se tedy k nim.
Jízdní vlastnosti: šelma, nebo jen koťátko?
Sedím v autě a startuji. Čekám na krásný zvuk, studený start zní velmi hezky. Zařadím jedničku a vydávám se na cestu. V tuto chvíli již nic výrazného neslyším. Po zahřátí oleje jsem si všiml tlačítka sport a samozřejmě jsem jej musel hned vyzkoušet. Najednou se na mě usměje zvuk a úplně jiná odezva na plynový pedál. Ten barytón je ale z reproduktorů. Jeden krásný zvuk však přeci jen auto dělá – odfuk turba, jaký se jen tak nevidí nebo spíše neslyší. Projev, který vás bude bavit snad navždy. Přibližme se ale více k jízdě. Řekl jsem si, že první, co vyzkouším je odezva plynového pedálu. Bohužel se zde projevuje poměrně silný turbo-lag (turbodíra), jak ale se otáčky dostanou na zhruba 2500 za minutu, auto vystřelí jako z praku. Ano turbodíra resp. turboefekt tu je, takže musíte počítat, že když budete točit pod 2000 otáček, auto vás jen tak nevytáhne, nemá bohužel výkon. Ale jak jsem říkal, zrychlení, po sepnutí turba je famózní, a to třeba i díky velmi nízké hmotnosti (pouze 1380 kg). Je to sice hothatch, ale řekl jsem si, že bych měl vědět, jak se s třistaosmičkou dá jezdit v denní provozu. Přece jenom takové auto nemá být jen víkendovkou. Vydal jsem se proto do města. Chybí mi v autě jeden prvek, a to nastavení tuhosti tlumičů. Peugeot je opravdu hodně tvrdý a asi si s ním úplně nedokážu představit každodenní jízdu. Pak je tu ta druhá stránka, a to je sportovní jízda. To už je, jak se hovorově říká, „jiný kafe“. 308 drží a drží, skoro bych i řekl, že platí: „čím rychleji jedu, tím lepší šťáva z něj teče“. Krásně se s ním jede, opravdu bych si to auto chtěl vyzkoušet na okruhu, protože tam rozhodně patří. Neodskakuje, když ho držíte v otáčkách, hned po sešlápnutí plynu vyletí. A sedačky i volant jsou ideální pro rychlou jízdu. Bohužel při řazení cítíte gumové dorazy – to je samo o sobě navíc poměrně dlouhé. Myslím si, že když udělá automobilka takové auto, měla by být i převodovka stejně dobrá, jak podvozek a motor.
Závěr: je to tedy hothatch, nebo hatchback na okruhy?
To je ta správná otázka. Peugeot není dělaný úplně na každodenní jízdu. Ve městě se s ním, pokud ke svému vozu máte citový vztah, budete trápit. Sice se spotřeba drží snad vždy na docela příjemných 7 – 9 l/100km, ale zbytek až na řazení není dělaný do města. Takže nám zbývá okruhovka a zároveň víkendovka. Ale já osobně, kdybych si kupoval auto na víkendy, určitě půjdu do nějakého kupé se zadním náhonem. Takže Peugeot je vlastně auto, s kterým pojedete na okruh, všechny předjedete, pak ho dáte do garáže a počkáte na další volné jízdy. Když se nad tím zamyslíme takto, vlastně o velmi příjemnou víkendovku jdee, ale jak jsem řekl na okruhy nebo okresky s pěkným asfaltem. Auto má jen dvě chyby, které si myslím, že mu hodně ubírají na kráse. Je to zvuk, který zde v podstatě není (to způsobuje především emisní vychytávka, filtr pevných částic, GPF) a je dohnaný reproduktory a pak kulisa převodovky. Samozřejmě jsou určitě lidé, kterým se bude líbit, že jim auto pořád neřve a řazení bude spíše komfortní. A samozřejmě přijde ještě další hodnocení mých kolegů, počkejte si i na ty…
Lukáš Jeřábek
Technická specifikace
motor | |
Model | 308 GTi |
Výkon | 193 kW |
Točivý moment | 340 Nm |
Maximální točivý moment při otáčkách | 2100 RPM |
Zrychlení 0-100km/h | 6 s |
Max. rychlost | 250 km/h |
Palivo | Super 95 |
Válců | 4 |
Maximální výkon při otáčkách | 6000 RPM |
Převodovka | Manuální převodovka |
Převodů | 6 |
Vstřikování paliva | Přímé vstřikování |
Typ motoru | Turbo |
Objem | 1598 ccm |
Ventily | 4 |
Ekonomie provozu | |
Kombinovaná spotřeba (NEDC) | 6 l/100km |
Spotřeba ve městě (NEDC) | 8 l/100km |
Velikost nádrže | 52 l |
Emisní norma | Euro 6d-TEMP (WLTP) 36AG-AI |
Start-Stop systém | Sériové vybavení |
Velikost pneumatik | 235/35R19W |
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) | Sériové vybavení |
Typ TPMS | nepřímé měření (ABS) |
hmotnost | |
Povolená celková hmotnost | 1790 kg |
Prázdná hmotnost (EU) | 1390 kg |
Náklad | 400 kg |
modelová řada | |
Název generace | L |
Uveden | 07/18 |
Dveře | 5 |
Karoserie | Hatchback |
Třída vozidla | Nižší střední třída (např. Golf) |
rozměry | |
Délka | 4253 mm |
Rozvor | 2617 mm |
Šířka | 1804 mm |
Prostor pro zavazadla | 420 l |
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu) | 1228 l |
Max. zatížení střechy | 80 kg |
Výška | 1446 mm |
Průměr otáčení | 10 m |
Sedadla | 5 |
Podobné vozy










Zanechat odpověď
Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.