Redakční Peugeot 308 GTi: daily hothatch nebo víkendovka?

Redakční Peugeot 308 GTi: daily hothatch nebo víkendovka?

Autor: Lukáš Jeřábek · Fotografie: Lukáš Jeřábek

Je tu pro mě další týden a také další test. Nebude to úplně klasická recenze, protože auto, které jsem měl tentokrát na povel, je u nás vedeno jako redakční vůz. Jak jste si již v nadpisu všimli, jedná se o dnes už relativně všemi stranami ověřený Peugeot 308 GTi. I to dává záminku k pořádnému ozkoušení a prověření v praxi. Psát vám o něm budeme ještě pěkných pár týdnu / měsíců. Velmi jsem se na auto těšil, protože sám v Hothatchi jezdím (v Hyundai i30 N) a chtěl jsem si je sám ve své hlavě porovnat. Zároveň jej můj kolega Honza opěvoval jako jeden z nejlepších či dokonce vůbec nejlepší vůz ve své třídě, čemuž jsem jaksi nechtěl věřit. Nejlepší hothatch je přeci beze sporu Civic Type-R. Říkal jsem si tedy, jaké asi GTi bude. Kritérii pro skvělý výsledek je pro mě v tomto případe podvozek, se kterým se dá jezdit i denně, hezký zvuk, rozumný výkon, sportovní „look“ a sportovně laděný interiér. Samozřejmě by takové auto mělo mít také LSD (limited slip differential neboli samosvorný diferenciál). A jaké tedy naše redakční GTi vlastně je? Splňuje všechny mé požadavky a potvrdím i já kolegovo tak nadšené hodnocení? O tom všem bude dnešní test.

První dojem: černobílá kráska?

Když jsem k autu poprvé přišel, ihned mě zaujala jeho dvoubarevná kombinace. Opravdu zajímavý krok přidat tuto možnost z výroby. Francouzi udělali dobře, autu ojedinělá dvoubarevná kombinace velmi sluší. Obcházím auto kolem dokola a koukám na moc hezky vypadající koncovky výfuku a zadní difuzor. Podívám se z větší blízkosti a z detailu poznávám, že koncovky nejsou protaženy až do konce, je to jen nárazník s nerezovými otvory, za kterými je pak menší trubka výfuku – to ale také není špatné řešení, neboť i tak vypadají velmi efektně a skvěle do nárazníku zapadají. Musím říci, že tmavě lakovaná 19palcová kola autu moc sluší. Jsou totiž výborně sladěné se zbytkem auta a hlavně dvoubarevným lakováním. Přední červená linka uprostřed nárazníku dodává autu sportovní efekt. Celý přední nárazník je oproti konvenční verzi laděn více do agresivního designu. Vevnitř nás čekají velmi příjemně a sportovně tvarovaná sedadla. Po nasednutí do vozu mě velmi překvapilo, že jsem v mnou zvolené ideální pozici neviděl přes volant kus tachometru a otáčkoměru. To by se asi stát nemělo, protože obzvláště u rychlého auta, s kterým jezdím v podstatě každý den, musím vidět jak otáčky, tak rychlost. Na druhou stranu musím uznat, že jde tak trochu i o můj vlastní problém, neb nesnesu ruce na volantu směrem dolů, jinak potřebuji sedadlo co nejníže a opěradlo co nejvíce vzpřímené – to Peugeot k mé spíše nižší cca. 170cm postavě prostě neumí.

Interiér

Ten jsem již trochu nakousl v předchozím odstavci. Ano s viditelností otáčkoměru a rychloměru prostě mám problém. Kolega tvrdil, že tento problém neměl a viděl vše. Konec konců k tomu je moderní i-Cockpit v podstatě předurčen. Jinak je ale volant velmi příjemně tvarovaný a ještě příjemněji malý – ideálně padne do ruky. Jak už je u mě zvykem, nemám rád ovládání klimatizace přes dotykovou obrazovku a ještě k tomu přes další tlačítko, které  vás musí nejdříve přesměrovat. Úplně jednoduše by mohla být mechanická tlačítka pro ovládání klimatizace uložená níže na středovém panelu, který je v podstatě prázdný. Startovací tlačítko je již klasicky umístěno na středové konzoli u řadící páky podobně jako to má Audi. Ocením prémiový soundsystém značky Denon, který hraje opravdu výborně. Ale jsme tu přece kvůli jízdním vlastnostem. Přesuňme se tedy k nim.

 

Jízdní vlastnosti: šelma, nebo jen koťátko?

Sedím v autě a startuji. Čekám na krásný zvuk, studený start zní velmi hezky. Zařadím jedničku a vydávám se na cestu. V tuto chvíli již nic výrazného neslyším. Po zahřátí oleje jsem si všiml tlačítka sport a samozřejmě jsem jej musel hned vyzkoušet. Najednou se na mě usměje zvuk a úplně jiná odezva na plynový pedál. Ten barytón je ale z reproduktorů. Jeden krásný zvuk však přeci jen auto dělá – odfuk turba, jaký se jen tak nevidí nebo spíše neslyší. Projev, který vás bude bavit snad navždy. Přibližme se ale více k jízdě. Řekl jsem si, že první, co vyzkouším je odezva plynového pedálu. Bohužel se zde projevuje poměrně silný turbo-lag (turbodíra), jak ale se otáčky dostanou na zhruba 2500 za minutu, auto vystřelí jako z praku. Ano turbodíra resp. turboefekt tu je, takže musíte počítat, že když budete točit pod 2000 otáček, auto vás jen tak nevytáhne, nemá bohužel výkon. Ale jak jsem říkal, zrychlení, po sepnutí turba je famózní, a to třeba i díky velmi nízké hmotnosti (pouze 1380 kg). Je to sice hothatch, ale řekl jsem si, že bych měl vědět, jak se s třistaosmičkou dá jezdit v denní provozu. Přece jenom takové auto nemá být jen víkendovkou. Vydal jsem se proto do města. Chybí mi v autě jeden prvek, a to nastavení tuhosti tlumičů. Peugeot je opravdu hodně tvrdý a asi si s ním úplně nedokážu představit každodenní jízdu. Pak je tu ta druhá stránka, a to je sportovní jízda. To už je, jak se hovorově říká, „jiný kafe“. 308 drží a drží, skoro bych i řekl, že platí: „čím rychleji jedu, tím lepší šťáva z něj teče“. Krásně se s ním jede, opravdu bych si to auto chtěl vyzkoušet na okruhu, protože tam rozhodně patří. Neodskakuje, když ho držíte v otáčkách, hned po sešlápnutí plynu vyletí. A sedačky i volant jsou ideální pro rychlou jízdu. Bohužel při řazení cítíte gumové dorazy – to je samo o sobě navíc poměrně dlouhé. Myslím si, že když udělá automobilka takové auto, měla by být i převodovka stejně dobrá, jak podvozek a motor.

 

Závěr: je to tedy hothatch, nebo hatchback na okruhy?

To je ta správná otázka. Peugeot není dělaný úplně na každodenní jízdu. Ve městě se s ním, pokud ke svému vozu máte citový vztah, budete trápit. Sice se spotřeba drží snad vždy na docela příjemných 7 – 9 l/100km, ale zbytek až na řazení není dělaný do města. Takže nám zbývá okruhovka a zároveň víkendovka. Ale já osobně, kdybych si kupoval auto na víkendy, určitě půjdu do nějakého kupé se zadním náhonem. Takže Peugeot je vlastně auto, s kterým pojedete na okruh, všechny předjedete, pak ho dáte do garáže a počkáte na další volné jízdy. Když se nad tím zamyslíme takto, vlastně o velmi příjemnou víkendovku jdee, ale jak jsem řekl na okruhy nebo okresky s pěkným asfaltem. Auto má jen dvě chyby, které si myslím, že mu hodně ubírají na kráse. Je to zvuk, který zde v podstatě není (to způsobuje především emisní vychytávka, filtr pevných částic, GPF) a je dohnaný reproduktory a pak kulisa převodovky. Samozřejmě jsou určitě lidé, kterým se bude líbit, že jim auto pořád neřve a řazení bude spíše komfortní. A samozřejmě přijde ještě další hodnocení mých kolegů, počkejte si i na ty…

 

 

Lukáš Jeřábek

Technická specifikace

motor

Model308 GTi
Výkon193 kW
Točivý moment340 Nm
Maximální točivý moment při otáčkách2100 RPM
Zrychlení 0-100km/h6 s
Max. rychlost250 km/h
PalivoSuper 95
Válců4
Maximální výkon při otáčkách6000 RPM
PřevodovkaManuální převodovka
Převodů6
Vstřikování palivaPřímé vstřikování
Typ motoruTurbo
Objem1598 ccm
Ventily4

Ekonomie provozu

Kombinovaná spotřeba (NEDC)6 l/100km
Spotřeba ve městě (NEDC)8 l/100km
Velikost nádrže52 l
Emisní normaEuro 6d-TEMP (WLTP) 36AG-AI
Start-Stop systémSériové vybavení
Velikost pneumatik235/35R19W
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS)Sériové vybavení
Typ TPMSnepřímé měření (ABS)

hmotnost

Povolená celková hmotnost1790 kg
Prázdná hmotnost (EU)1390 kg
Náklad400 kg

modelová řada

Název generaceL
Uveden07/18
Dveře5
KaroserieHatchback
Třída vozidlaNižší střední třída (např. Golf)

rozměry

Délka4253 mm
Rozvor2617 mm
Šířka1804 mm
Prostor pro zavazadla420 l
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu)1228 l
Max. zatížení střechy80 kg
Výška1446 mm
Průměr otáčení10 m
Sedadla5

Podobné vozy

SEAT Leon
seat Logo 2020KL
Body type
Hatchback
Délka
4368 mm
Šířka
1799 mm
Výška
1456 mm
Rozvor
2686 mm
Boot capacity
380 l
Hmotnost
1318 kg
Dveře
5
Porovnat
Toyota Yaris
toyota Logo 2020XP21
Body type
Hatchback
Délka
3940 mm
Šířka
1745 mm
Výška
1500 mm
Rozvor
2560 mm
Boot capacity
286 l
Hmotnost
1065 kg
Dveře
5
Porovnat
KIA cee´d
kia Logo 2021CD
Body type
Hatchback
Délka
4315 mm
Šířka
1800 mm
Výška
1447 mm
Rozvor
2650 mm
Boot capacity
395 l
Hmotnost
1298 kg
Dveře
5
Porovnat
SEAT Ibiza
seat Logo 2021KJ
Body type
Hatchback
Délka
4059 mm
Šířka
1780 mm
Výška
1447 mm
Rozvor
2564 mm
Boot capacity
355 l
Hmotnost
1111 kg
Dveře
5
Porovnat
Skoda Fabia
skoda Logo 2021PJ
Body type
Hatchback
Délka
4108 mm
Šířka
1780 mm
Výška
1459 mm
Rozvor
2564 mm
Boot capacity
380 l
Hmotnost
1116 kg
Dveře
5
Porovnat
Dacia Sandero
dacia Logo 2020DJF
Body type
Hatchback
Délka
4088 mm
Šířka
1848 mm
Výška
1499 mm
Rozvor
2604 mm
Boot capacity
328 l
Hmotnost
1089 kg
Dveře
5
Porovnat
Mazda 3
mazda Logo 2019BP
Body type
Hatchback
Délka
4460 mm
Šířka
1795 mm
Výška
1435 mm
Rozvor
2725 mm
Boot capacity
351 l
Hmotnost
1349 kg
Dveře
5
Porovnat
Fiat Panda
fiat Logo 2020Typ 312
Body type
Hatchback
Délka
3653 mm
Šířka
1643 mm
Výška
1551 mm
Rozvor
2300 mm
Boot capacity
225 l
Hmotnost
1055 kg
Dveře
5
Porovnat
Mitsubishi Space Star
mitsubishi Logo 2020A00
Body type
Hatchback
Délka
3845 mm
Šířka
1665 mm
Výška
1505 mm
Rozvor
2450 mm
Boot capacity
235 l
Hmotnost
946 kg
Dveře
5
Porovnat
Opel Astra
opel Logo 2022F
Body type
Hatchback
Délka
4374 mm
Šířka
1860 mm
Výška
1441 mm
Rozvor
2675 mm
Boot capacity
422 l
Hmotnost
1332 kg
Dveře
5
Porovnat
Ford Focus
ford Logo 2022DEH
Body type
Hatchback
Délka
4382 mm
Šířka
1825 mm
Výška
1452 mm
Rozvor
2700 mm
Boot capacity
392 l
Hmotnost
1330 kg
Dveře
5
Porovnat
DS Automobiles DS 4
2021F
Body type
Hatchback
Délka
4400 mm
Šířka
1830 mm
Výška
1470 mm
Rozvor
2675 mm
Boot capacity
430 l
Hmotnost
1252 kg
Dveře
5
Porovnat
VW Polo
vw Logo 2021AW
Body type
Hatchback
Délka
4074 mm
Šířka
1751 mm
Výška
1451 mm
Rozvor
2552 mm
Boot capacity
351 l
Hmotnost
1204 kg
Dveře
5
Porovnat

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.