Ford Fiesta ST: méně je někdy nejvíc…
Autor: Petr Jakušev · Fotografie: Petr JakuševMohu s klidem prohlásit, že letos byl pro mě na auta docela zajímavý rok… Stihl jsem Mini JCW, i30 N, X2 M35i, 308 GTi, Megane R.S. Trophy a nyní i velmi zajímavý Ford Fiesta ST. Ano, Fiesta má jen tříválec a na dnešní dobu jen 200 koní pod kapotou, což asi nikoho nezvedá ze židle, ale víme, že Ford v této kategorii umí, takže má očekávání byla poměrně vysoká. Zároveň se bavíme o novém, výkonném voze s cenou okolo 550 tis. vč. daně. Takže výše uvedené mnou letos otestované hothatche nejsou v pravém slova smyslu konkurencí, jízdním zaměřením ale ano. A jak si tedy tento drobek stojí? Dokáže naplnit má už tak velká očekávání, čím je předčí a čím třeba nikoliv?
PRVNÍ DOJMY: decentní, ale sebevědomá
Není to tak dávno, co bych komukoliv do roztrhání těla tvrdil, že červenou barvu může mít jedině Ferrari. No časy se mění, chutě taky a jasně červená „Race“ na STéčku v přímém kontrastu s černými koly vypadá jednoduše dobře. Ford Fiesta ST je mírně rozšířená a oba agresivněji řešené nárazníky společně s prahy ji samozřejmě dostatečně odlišují od běžné produkční řady, s běžnou Fiestou si ji tak nespletete. Při bližším ohledání nepřehlédnete pár znáčků ST a ostřeji tvarovanou mřížku chladiče. Nepředvádí ale přehnané divadýlko. Opticky je auto přiostřené, to ano, nesnaží se však prvoplánově dávat svůj potenciál okázale najevo. Pro neznalé to bude jen trochu pěknější nákupní taška. A upřímně i tenhle přístup k věci se mi líbí. Není to „sleeper“ v pravém slova smyslu, ale jednoduše řečeno nekřičí svůj potenciál okolo, jak dnes bývá zvykem. Zalíbila se mi i grafika předních světel, které při denním svícení tenkou a ostrou LED linkou přidávají trochu „zamračení“ do jinak poměrně oblých tvarů. Zadní část krásně zakončuje střešní spoiler a reálná dvojitá koncovka výfuku. Proč dělat něco složitě, když to stačí takhle řekněme tradičně a jednoduše. No stále to funguje…
INTERIÉR: sportovně a v rytmu doby
Tady můžeme začít ihned u otevření dveří. Na první pohled okamžitě zaujmou výrazně tvarované přední sedačky s logem ST, které dávají najevo, že tohle auto není standardním nákupním košíkem pro maminy, a že na místě určení tělo udrží v jakékoliv situaci. Po usednutí za volant si chvilku hledám vhodnou pozici a ačkoliv jsem zde řekněme natěsno, volant mám tam, kde bych si přál a sedím poměrně přímo. To je obzvláště s mou bez mála dvoumetrovou postavou velmi dobrou vizitkou pro maličkou Fiestu. Rozhlížím se tedy s příjemným pocitem uvnitř po řidičově pracovním prostoru. Ve Fiestě nacházím vše, co je dnes běžné, žádné zklamání se nekoná. Středu palubní desky dominuje displej multimediálního systému kompatibilního s Apple Car play i Android Auto. Ovládání je dotykové, přehledné, funkční a rychlé, tedy bez výhrad. Dále je malý Ford vybaven palubním počítačem, tempomatem, hlídáním jízdy v pruzích a komfortními prvky výbavy jako je automatická klimatizace, vyhřívané přední okno, sedačky i volant. Během týdne s tímhle drobkem došlo i na plné obsazení a opět se konalo příjemné překvapení. Na danou třídu a rozměry vozu je prostor naprosto v pořádku. Materiály v interiéru odpovídají své třídě. Vrchní část palubní desky, dveří a všechno, s čím přijdete do styku je vyrobeno z měkčených materiálů. Pro hnidopichy spodní části palubky obsahuje tvrdé plasty, není to ale nic zvláštního ani v jiných cenových kategoriích a díky přesnému a kvalitnímu zpracování v tom nevidím žádný problém. Černo – černé provedení v našem konkrétním případě navíc opticky tyto rozdíly skryje. Osobně jsem byl mile překvapen, jak může dnes takové mainstreamové městské mini uvnitř vypadat a zapůsobit.
TECHNIKA: Óda na radost
„Když dva dělají totéž, není to totéž…“ Tříválec – ten jeden z mála, se kterým jsem měl tu čest v dávných dobách http, bych určitě za příklad nedával. Proč se pro něco takového u Fordu rozhodli? Důvodem jsou samozřejmě emise. Hned v úvodu tohoto odstavce musím říct, že Ford naladil tři válce pro Fiestu ST velmi dobře. Samozřejmě by bylo krásné mít zde 1.8, která by freneticky řvala u 9000 otáček, ale ta doba je pryč a musela by to být asi Honda. Fiesta nabízí hned tři jízdní režimy – standardní pro běžnou jízdu, Sport – nevím proč a pak Race, s poznámkou jen pro závodní trať a přesně tenhle budete používat nejčastěji. Výfuk začne vydávat nebývale syté tóny, praská při náhlém ubrání plynu a to i při řazení nahoru. Ford jde zkrátka s dobou a dokázal do tohoto motoru dostat vše, co by měl mít. Fiesta ST tak nabízí 200 koní, lineární nárůst výkonu nepolevující až na úroveň 6500 ot./min. S tím vším spolupracuje citlivé a ostré řízení dohromady s přesnou, hladce pracující manuální převodovkou. Tady je po prvních pár metrech vše v pořádku, já už ale stojím na semaforu a nastavuji Launch Control, ano opravdu, v nákupním košíku. Tato funkce je za „povinný“ příplatek, protože společně s ní je v balíčku samosvorný diferenciál Quaife a já vám říkám, ten prostě musíte mít. Spojka jde na podlahu, plyn taky, otáčky poskakují na hranici 3000 ot./min. Ostře pouštím spojku a s mírným prokluzem se Fiesta vydává směle vpřed, lehce nad šesti tisíci dávám dvojku, ozve se zapráskání výfuku, posléze trojka a jsem v rychlostech, které jsou daleko za povolenými limity. Rovně to tedy STéčko umí, ale blíží se zatáčky, takže na brzdy, meziplyn a opět práská výfuk (je boží), dvojka a Fiesta se krásně skládá do oblouku. Velmi agresivně se chytá stopy, karoserie je naprosto stabilní, přenos výkonu příkladný i díky příplatkovému diferenciálu a u limitu cítím lehkou přetáčivost zadní nápravy, wow… Po několika další pokusech se stále se zvyšující rychlostí velmi rád konstatuji, že funguje skvěle. Tohle je přesně to auto, které na okresce můžete ždímat na dřeň a bude nejenom rychlé, ale především zábavné. Rychlost – to je téma samo pro sebe. Samozřejmě se nemůže porovnávat s moderními „hothatchi“, ale rychlá je dost a jako bonus přidává vysoké zapojení do děje. Díky kompaktním rozměrům a hmotnosti okolo 1250 kg je 200 koní jednoduše dost a mnoho papírově silnějších soupeřů vám jinak než rovně neujede. Fiesta je pevná, stabilní, komunikativní a zábavná. Ford Fiesta ST je jednoduše dobrá a opětovně mi vyčarovala úsměv na tváři. Skoro bych i řekl, že dostávat byste mě z ní museli doslova násilím.
ZÁVĚR: old school slaví úspěch
V záplavě dnešní automobilové produkce se zdá Fiesta ST papírově slabá, nemá hromadu zvláštních prolisů a odtrhových (aerodynamicky jistě výkonných) hran. Ale umí to, co je v těchto moderních vozech složité objevit a tím je dostupná zábava. Jakkoliv je dobrým autem, nemůže se postavit vedle Civicu TYPE R, Megane R.S., I30 N, není pro ně pravým soupeřem. No na vhodné trati, nebo hodně zakroucené okresce se určitě nebude stydět, a dobře řízená sice ztratí rovně, ale bude statečně bojovat v zatáčkách. Svého řidiče neděsí a na konci cesty, i když druhý, vystoupí právě on s úsměvem od ucha k uchu a bez špinavého spodního prádla zapříčiněného možná až neúnosně vysokou rychlostí již zmiňovaných ostrých hothatchů. Mezi další přednosti patří její reálná denní využitelnost a nepřepálený design. Pro okolí se jedná o pěkné malé městské vozítko na větších kolech. Komfort provozu je bez problémů a provozní náklady také. Dokázal jsem jezdit okolo 6,5 l/100 km na denní bázi, s 200 koni, a když přišla chuť, hned jsem si byl schopný užít každý metr cesty. Tohle je pro mě synonymum k označení „hothatch“. Jako taková tahle kategorie vznikla, takhle nás nejvíc bavila a pak se trochu zbláznila v rytmu čísel a moderní doby, kdy pro mnoho zákazníků víc znamená líp, ačkoliv ani těch 200 koní nezvládnou naplno využít. Pro řidiče tohle neplatí. Máme tady jasný důkaz, že méně může být více. Ford Fiesta ST je to auto, které vypadá trochu lépe, než standardní verze, dá se s ní jezdit každý den a také je relativně dostupná. Provozní náklady z vás nevysají poslední korunu a kdykoliv budete chtít, přepnete do nejostřejšího režimu a pojedete nejen rychle, ale budete se za volantem především bavit. Bravo Ford… A těším se na FOCUS ST, protože jestli má být ještě lepší.?
Petr Jakušev
Technická specifikace
motor | |
Model | Fiesta ST 1.5 EcoBoost |
Výkon | 147 kW |
Točivý moment | 290 Nm |
Maximální točivý moment při otáčkách | 1600 RPM |
Zrychlení 0-100km/h | 6.5 s |
Max. rychlost | 232 km/h |
Palivo | Super Plus 98 |
Válců | 3 |
Maximální výkon při otáčkách | 6000 RPM |
Převodovka | Manuální převodovka |
Převodů | 6 |
Vstřikování paliva | Přímé vstřikování |
Typ motoru | Turbo |
Objem | 1497 ccm |
Ventily | 4 |
Ekonomie provozu | |
Kombinovaná spotřeba (WLTP) | 7 l/100km |
Velikost nádrže | 42 l |
Emisní norma | Euro 6d-TEMP-EVAP-ISC (WLTP) 36CH, 36CI, 36DG |
Start-Stop systém | Sériové vybavení |
Velikost pneumatik | 205/45R17 |
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) | Sériové vybavení |
Typ TPMS | přímé měření (senzor) |
hmotnost | |
Povolená celková hmotnost | 1635 kg |
Prázdná hmotnost (EU) | 1262 kg |
Náklad | 373 kg |
modelová řada | |
Název generace | JHH |
Uveden | 07/19 |
Dveře | 3 |
Karoserie | Hatchback |
Třída vozidla | Malé vozy (např. Polo) |
rozměry | |
Délka | 4068 mm |
Rozvor | 2493 mm |
Šířka | 1735 mm |
Prostor pro zavazadla | 292 l |
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu) | 1093 l |
Max. zatížení střechy | 50 kg |
Výška | 1469 mm |
Světlá výška | 121 mm |
Průměr otáčení | 11 m |
Sedadla | 5 |
Zanechat odpověď
Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.