Zdroj úvodní fotky: FORD MOTOR COMPANY, s. r. o. (fordmedia.cz)
Ford do ČR přivezl první kus nové generace Rangeru Raptor a spouští objednávky

Ford do ČR přivezl první kus nové generace Rangeru Raptor a spouští objednávky

Autor: Jan Novotný · Fotografie: FORD MOTOR COMPANY, s. r. o. (fordmedia.cz)

Ačkoliv první kusy nové generace populárního pick-upu Fordu Ranger a jeho nejostřejší verze Ranger Raptor dorazí do Evropy někdy v průběhu podzimu letošního roku, vůbec první kousek předprodukční série se na chvíli zastavil nyní i v Čechách. Ani my jsme nemohli chybět u toho, když české zastoupení značky odkrylo plachtu a poprvé umožnilo (odborné) veřejnosti prohlédnout si hlavní atributy této žhavé novinky. V tuto chvíli sice ještě probíhá doprodej limitovaných speciálních edicí předchozí generace, s nimiž jsme měli tu čest se seznámit loni na podzim na maďarském Hungaroringu, nicméně ceny nové generace již jsou známy a stejně tak je možné vůz u autorizovaného prodejce objednat. Teď už ale k tomu hlavnímu – co nový Raptor, vrcholná, nekompromisní a sportovně laděná verze pick-upu Ford Ranger nabízí.

 

To nejdůležitější – zcela nové hnací ústrojí a vytříbená technika

Sportovní varianta nejprodávanějšího pick-upu v Evropě vznikla v režii Ford Performance pro skutečné nadšence do sportovní jízdy v terénu. Pyšní se benzinovým motorem 3.0 EcoBoost V6 Twin-Turbo s výkonem 288 koní (212 kW), 1 tlumiči FOX® Live Valve a sedmi přepínatelnými jízdními režimy, které optimalizují chování vozu pro různé situace. V dané třídě ojedinělý je výfuk s aktivní klapkou, umožňující nabídnout čtyři různé módy zvukového projevu. Motor twin-turbo 3.0 EcoBoost V6 má blok válců z vermikulární litiny, která je přibližně o 75 procent pevnější než běžná. Bezprostřední reakce na sešlápnutí plynového pedálu jsou zásluhou „anti-lag“ systému podobného tomu, jaký pracuje v supersportovním modelu Ford GT nebo ve Focusu ST. Nový anti-lag systém, dostupný v režimu Baja, udržuje turbodmychadla roztočená po dobu až tří sekund po uvolnění plynového pedálu, což vede k rychlejšímu obnovení plnicího přetlaku turbodmychadla a lepší akceleraci ze zatáček, jakmile řidič opět začne plyn přidávat. Pro každý z 10 stupňů samočinné převodovky je navíc v řídicí jednotce uložen samostatný profil přeplňování, aby vůz stále podával optimální výkon. Odpovídající akustickou kulisu obstarává elektronicky řízená aktivní výfuková soustava se čtyřmi režimy, které mění charakter zvukového projevu Rangeru Raptor. Řidiči si mohou zvolit preferovaný zvuk tlačítkem na volantu, popřípadě volbou některého z jízdních režimů. Vznětový motor 2.0l EcoBlue bi-turbo ze současné generace modelu bude v nové generaci Rangeru Raptor k dispozici i nadále, a to od roku 2023. Podrobnosti oznámí Ford později.

 

Poctivé „železo“

Raptor má oproti běžným variantám nového Rangeru odlišný podvozek se specifickými výztuhami a úchyty karoserie v oblasti C-sloupků, korby i náhradního kola. Jiné jsou rovněž dorazy odpružení, stejně jako uchycení prvků odpružení. Samotné zavěšení, odpružení a tlumení prošlo pro potřeby Rangeru Raptor kompletním přepracováním. Přesnost a stabilitu při rychlé jízdě po nerovném povrchu zajišťují lehká, ale pevná hliníková ramena, odpružení s dlouhými zdvihy a zdokonalený Wattův přímovod vzadu.

Tlumiče FOX®Live Valve s vnitřním obtokem regulují tlumící účinek v závislosti na míře stlačení. Mají průměr 6,3 cm a jejich olejová náplň obsahuje příměs teflonu, což ve srovnání s tlumiči používanými v dosavadním modelu snižuje tření přibližně o 50 procent.

Zatímco hardware dodává FOX®, ladění probíhalo v režii Ford Performance s využitím počítačových simulací i reálného testování. Technologie Live Valve, založená na regulaci vnitřního obtoku oleje v tlumiči, je propojená s přepínatelnými jízdními režimy. Jejím primárním účelem je zajistit adekvátní komfort odpružení v nízkých i vysokých rychlostech. Poprvé je Ranger Raptor vybaven stálým pohonem všech kol s elektronicky řízenou dvoustupňovou rozvodovkou a uzávěrkami předního i zadního diferenciálu. Tuto konfiguraci ocení vyznavači jízdy v těžkém terénu.

TEST: Ford Ranger Raptor – pick-up, který opravdu umí žít

 

Design: mohutný a atletický

Podoba staví na výrazném stylu nové generace Rangeru. Rozšířené lemy blatníků a zadní svítilny ve tvaru písmene C zdůrazňují šířku vozu, zatímco velká písmena F-O-R-D na masce a masivní oddělený nárazník mu dodávají na optické mohutnosti. Pod širokými blatníky se ukrývají 17palcová kola z lehké slitiny, nabízená ve dvou vzorech, s univerzálními pneumatikami vyvinutými speciálně pro Raptor. Funkčnost designu zdůrazňují ventilační otvory, aerodynamické prvky a masivní hliníkové nášlapy s protiskluzovou úpravou. Světelný podpis zadních LED svítilen koresponduje s předními světlomety. V zadním nárazníku, lakovaném šedým odstínem Precision, je integrovaný schůdek a tažné zařízení, umístěné tak, aby neomezovalo zadní nájezdový úhel.

Také vzhled interiéru zdůrazňuje terénní schopnosti a dynamickou povahu Rangeru Raptor. Zcela nová sportovní sedadla vpředu i vzadu, inspirovaná bojovými letouny, přinášejí vyšší komfort a zároveň účinnější vedení těla v zatáčkách. S oranžovými dekoračními prvky na palubní desce, dveřních výplních a sedadlech ladí nepřímé osvětlení, které zaplavuje interiér Rangeru Raptor hřejivým světlem jantarové barvy. Sportovní volant potažený prémiovou kůží má výrazná vybrání pro palce, vyznačení středové polohy a řadicí „pádla“ z hořčíkové slitiny.

 

Interiér funkční a digitalizovaný

Přístrojový štít je plně digitální, tvoří ho obrazovka o úhlopříčce 12,3 palce. Posádka se může těšit na nejmodernější technologie, ovládané prostřednictvím 12palcové středové dotykové obrazovky s komunikačním a zábavním systémem Ford SYNC 4A®. Bez dalších příplatků podporuje systém bezdrátové Apple CarPlay i Android Auto™, zatímco o soundtrack se na výpravách za dobrodružstvím stará audiosystém B&O® s 10 reproduktory.

 

První kus v Čechách jen týden, ceny a objednávky ale již k dispozici

Jeden z kusů tzv. předprodukční série sice dorazil do Čech na začátku tohoto týdne, ale k prvním sériovým vozům ještě pár relativně dlouhých měsíců chybí. Není se čemu divit. Kromě nás, zástupců odborné veřejnosti, měli možnost novou generaci Raptoru zhlédnout i návštěvníci motoristické slavnosti legendy, kde byl celý víkend vystaven. V podstatě ihned po skončení výstavy však odjíždí tak, aby reprezentoval značku i v dalších evropských zemích. Od minulého týdne si každopádně zákazníci mohou sestavit Ranger Raptor svých snů v online konfigurátoru. K dispozici jsou různé barvy laků včetně uváděcí oranžové Code, grafické polepy nebo elektricky ovládaná roleta nákladového prostoru. Cena druhé generace modelu Ranger Raptor, která byla představena začátkem letošního roku a jejíž dodávky zákazníkům budou zahájeny koncem roku, začíná na částce 1 511 000 Kč bez DPH (1 828 310 vč. DPH).

 

Jan Novotný
(z tiskové zprávy FORD MOTOR COMPANY)

Technická specifikace

motor

ModelRanger Raptor 3.0 EcoBoost
Výkon215 kW
Točivý moment491 Nm
Maximální točivý moment při otáčkách2300 RPM
Zrychlení 0-100km/h7.9 s
Max. rychlost180 km/h
PalivoSuper 95
Válců6
Maximální výkon při otáčkách5500 RPM
PřevodovkaAutomatická převodovka
Převodů10
Vstřikování palivaPřímé vstřikování
Typ motoruBi-Turbo
Objem2956 ccm
Ventily4

Ekonomie provozu

Kombinovaná spotřeba (WLTP)13.8 l/100km
Spotřeba na krátkých trasách (WLTP)18.7 l/100km
Spotřeba v městském provozu (WLTP)13.3 l/100km
Spotřeba na dálnicích (WLTP)14 l/100km
Velikost nádrže80 l
Emisní normaNákladní vozidlo
Start-Stop systémSériové vybavení
Velikost pneumatik285/70R17
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS)Sériové vybavení
Typ TPMSpřímé měření (senzor)

hmotnost

Povolená celková hmotnost3130 kg
Prázdná hmotnost (EU)2454 kg
Přívěs s brzdami2500 kg
Náklad676 kg
Přívěs (bez brzd)750 kg

modelová řada

Název generace2AB
Uveden11/22
Dveře4
KaroseriePick-up
Třída vozidlaVyšší střední třída (např. třída E)

rozměry

Délka5381 mm
Rozvor3270 mm
Šířka1968 mm
Max. zatížení střechy80 kg
Výška1922 mm
Světlá výška266 mm
Průměr otáčení13 m
Sedadla5

Podobné vozy

Sdílet: