Zdroj úvodní fotky: Jan Novotný
Ford Ranger Raptor 3.0 EcoBoost V6: opravdu nejlepší pick-up současné evropské nabídky?

Ford Ranger Raptor 3.0 EcoBoost V6: opravdu nejlepší pick-up současné evropské nabídky?

Autor: Petr Jakušev · Fotografie: Jan Novotný

V Americe velmi oblíbené, v Evropě poměrně přehlížená kategorie vozů. To jsou Pick-upy, pracovní stroje s možností místa až pro pět dospělých, terénními schopnostmi, a hlavně s korbou.. Ono, co se týče té pracovní části, dá se to celkem pochopit, standardní dodávka opravdu zvládne odvézt víc, ale u té běžné denní použitelnosti, tam se situace rázem obrací. Pick-up je pro lidi, kteří chtějí, nebo potřebují jedno auto, kterým vozí běžně 4 lidi a občas nějaký ten náklad. A to už nemusí být úplně malá množina potencionálních zákazníků. Nabídka na tuzemském trhu je stále od Ameriky, rodiště této kategorie aut, kde jsou tyhle vozy opravdu obrovské, stále odlišná. Evropské modely jsou výrazně menší, ale na našich silnicích i tak působí dominantně a především nezvykle. Který z těch evropských Pick-upů je ten nejlepší? To není snadná otázka a hodně záleží na tom, co od něj budete potřebovat. Tak jako tak bude Ford Ranger Raptor, kterého mám tentokrát na test, umístěný hodně vysoko. Nebude to asi nejlepší pracant, ale rozhodně kraluje v mnoha jiných disciplínách. Mimo jiné právě na to, které to jsou, se společně dnes podíváme.

 

Exteriér: F-150 Jr.

Na první pohled by si ho někdo klidně mohl splést s větším bráchou, Fordem F-150. Na druhý pohled už jsou zřejmé trochu menší vnější rozměry. I tak se na našich silnicích jedná o velké a hlavně vysoké auto. Importér byl při konfiguraci novinářského vozu odvážný a přede mnou tak stojí oranžový Raptor s černými doplňky, ale především masivní černou mřížkou chladiče táhnoucí se přes celou šířku Raptora. Obrovský nápis Ford trochu splývá díky stejné barvě, jakou má právě mřížka lemovaná tenkým proužkem LED denního svícení. To připomíná tvar písmene C na pravé straně, případně D na levé. Pod mřížkou chladiče zaujme pozornost stříbrný kryt spodní části motoru zasazený do středu spodní části černého nárazníku. Předek jasně dává najevo, co je tohle auto zač a také, že to rozhodně nebude jen tak obyčejné popojíždění.

Boční profil, už jsem to párkrát psal a napíšu to znovu. Je to Pick-up, na tom zkrátka není co vymýšlet, tvar je jasně daný. U Raptora celkovému vzhledu pomáhá právě oranžová barva v ostrém kontrastu s černými lemy rozšířených blatníků, designovým polepem a také tmavě lakovaná kola doplněná terénními pneumatikami s vysokým bočním profilem.

Zadní část je z pohledu vzhledu tou nejjednodušší, ale i přesto opět trocha polepů, velký znak Ford s ještě větším nápisem Ranger a označením Raptor, dávají spolu se dvěma koncovkami výfuků tušit, že to není jen tak obyčejný Pick-up. Pojďme už konečně za volant.

 

Interiér: mám si vzít sportovní boty a kombinézu?

Díky vyšší světlé výšce naskakuji za volant Raptora, kde na mě čeká hodně pěkných překvapení. Tím prvním je opravdu vkusně a kvalitně zpracovaný interiér. Tohle je přece pracovní auto (ono je tedy spíš sportovně užitkové), ale za takový interiér by se nemusela stydět ani vyšší střední třída. Příjemné kožené sedačky, do ruky skvěle padnoucí volant – obojí vyhřívané, černý interiér oživují kontrastní oranžové linky v barvě karoserie. Z dnes běžných prvků výbavy je tu vše, včetně opravdu rozměrného, na výšku umístěného tabletu, v jehož menu se rychle zorientuju. 360stupňová kamera má skvělou grafiku, i díky ní je možné se s tímhle „drobkem“ pohybovat opravdu bez problémů. Páruji si telefon a mezi tím jásám nad analogovými tlačítky pro často používané funkce, typu klimatizace. Přiznám se, že takhle to mám opravdu nejraději. Digitální kaplička přístrojů má skvělou grafiku a všechny myslitelné informace máte přímo před očima. Fordu se interiér povedl minimálně tak, jak auto vypadá z venku. Skvělé také je, že je tu opravdu dostatek místa pro 4 dospělé cestující a obvyklý nešvar těchto vozů, kolmé opěradlo zadní lavice, zde není. Vzadu si mohu pohodlně sednout sám za sebe a vůbec by mi tu nevadila ani delší cesta. Zavazadlový prostor – toho nabídne Ranger nadbytek, ačkoli je poměrně hluboký a může se zdát na běžný nákup nepraktický. Korba testovaného vozu byla však vybavena hliníkovou roletou, díky které jde kompletně uzavřít – je to pak tedy opravdu jako kufr, do kterého se vejde „všechno“. Především ale celá paleta dokonale zapadne mezi podběhy a následně ji díky integrovaným okům upevníte na místě. Příjemné jsou také integrované zásuvky. U Pick-upů to není neobvyklé, jen v Evropě to nebývá zvykem. Raptor je navíc opravdu svým určením zaměřený jinak než na těžkou práci, i když ji zvládne, jádro jeho schopností leží v terénu a na silnici.

 

Technika: 3.0 EcoBoost V6 Twin-Turbo, 215 kW (292 koní) a 491 Nm hovoří za vše

Tahle čísla vypadají dobře, ale zároveň se dozvídám, že mimo Evropu je možné koupit vozy se standardním výkonem 292, ale kW, tedy 397 koní. Za to, že má evropská verze o 105 koní méně, mohou emisní normy. Buďme ale upřímně rádi za to, že tu takový motor můžeme vůbec mít. Upřímně by první věcí, kterou bych po nákupu Raptora udělal, bylo otevření plného výkonu. Ne, že by snad téměř 300 koní bylo málo, ale když můžu mít téměř 400, tak je prostě chci…

I ten náš evropský výkon samozřejmě bohatě stačí. Raptor se pohybuje s naprostou lehkostí, uvolněností a pohodou. Tomu přispívá i 10stupňová automatická převodovka, která si s motorem opravdu rozumí – dostane z něj maximum. Zároveň je to jeden z mála vozů, kde při běžném provozu příliš nevyužívám pádla pod volantem – proklikávat se jednotlivými stupni je poměrně náročné, na to je jich moc, a automatický režim to zvládá skvěle, líp než já. Jediné místo, kde reálně využívám manuální možnost volení převodových stupňů, je terén. Šlo by to i bez toho, ale pro ten pocit… K tomu se ještě dostaneme. Zatím se pohybuji po běžných silnicích. Raptor jezdí jako prémiové SUV – doslova. Za tímhle projevem je naprosto nadstandartní podvozek, kompletně osazený od firmy FOX, včetně obtokových nastavitelných tlumičů. Na silnici je v dané kategorii bezkonkurenční, naprosto stabilní, jistý a přesný. Nastavuji sportovní režim, seznamuji plynový pedál s koberečkem a Raptor se začíná doslova předvádět. Motor nádherně zní, jeho výkon graduje s každou další otáčkou a jakmile se rozjedete, nezná turbodíru. Díky sériově instalovanému anti lag systému, který drží turba ještě pár vteřin po uvolnění plynu pod plným tlakem, reaguje naprosto okamžitě. Vždy poskytuje očekávaný a gradující výkon, no jednoduše senzace. S příjemnou a v dané kategorii i tak nadprůměrnou dynamikou žene Raptora vpřed, brzdy ho umí zkrotit a pak přichází ten podvozek. Neuvěřitelná kombinace. Tohle není sporťák, limitem je mu váha skoro 2,5 tuny a terénní pneumatiky, i tak ale dostávám víc, než jsem čekal. S autem jako je tohle mám úsměv na tváři a pokaždé rád sedám za volant, abych si tu jízdu užil. Je to návykové, v dnešní době neobvyklé a těch dalších 100 koní bych si otevřel jen proto, že bych mohl, ale to už jsem říkal.

Sjíždím do terénu, přepínám na Baja režim – jeden z tolika režimů, že by to vydalo na samostatný článek. Koukám na opravdu strmé stoupání, u kterého ani nevidím, kam jedu, pouštím brzdu a rozjíždím se z nulové rychlosti s plnou důvěrou v jeho schopnosti. V určitý moment jen koukám do nebe, zatímco Raptor se tváří, jako by to byla nuda. S ještě větší jistotou a sebevědomím šplhá směrem nahoru. Následně zkouším sjezd, další, ještě prudší výjezdy, ale schopnosti Raptora jsou daleko za tím, co bych si s testovacím (a asi i všeobecně jakýmkoliv) autem dovolil. Dovednosti Raptora nabízí jedinečný mix, který není pro každého, ale takhle má fungovat SUV (Sport Utility Vehicle). Tohle auto je přesně to, co si pod takovou zkratkou představuji – ne ty běžné nazvedané kombíky s rádoby lepšími schopnostmi. Kdepak, tohle je to pravé ořechové. Tohle je auto, které zvládá silnici, terén, 4 až 5 osob a jejich vybavení pro cokoliv. Ať už to budou kola, motorky, padáky… Všechno se vejde na korbu a dojedete až na okraj skály, ze které třeba chcete zrovna skočit. Večer si pak na korbě zařídíte příjemné spaní. To je ono.

Otestovali jsme hned 3 speciální „rozlučkové“ edice nejprodávanějšího pick-upu v Evropě

 

Závěr: Ranger Raptor je jedinečný a skvělý v tom, čím je…

I když je to naprosto jedinečné auto, nebude vhodné pro každého. Samozřejmě je velké, těžké a výkonné. Spotřeba se reálně pohybuje okolo 15 l na 100 km, což je vlastně dobré za to, co nabízí. Otázkou je, jestli to, co nabízí, opravdu potřebujete nebo chcete. Testovací bohatě vybavený Raptor můžete pořídit lehce pod 2 miliony korun, což je hodně peněz, ale tohle auto si danou cenu bez problémů obhájí. Záleží jen na tom, jestli ho potřebujete a dokážete správně využít. Pokud ano, tak nevím o druhém autě, které nabízí tak široký mix dovedností s takovou jistotou v každé nich. Ford Ranger Raptor je naprosto senzační a pochybuji, že další takové auto ještě někdo vyrobí. Kupte ho, otevřete si těch 100 koní navíc a užívejte si tu dokonalost a všeobecné schopnosti. Tohle je auto, který bych si vzal před Zombie apokalypsou, protože jsem si jistý, že bych se s ním dostal naprosto kamkoliv. Skvělá práce od Fordu a cením tu odvahu, s jakou ho vypustili do Evropy. Lepší Pick-up se dneska koupit nedá.

 

Petr Jakušev

Technická specifikace

motor

ModelRanger Raptor 3.0 EcoBoost
Výkon215 kW
Točivý moment491 Nm
Maximální točivý moment při otáčkách2300 RPM
Zrychlení 0-100km/h7.9 s
Max. rychlost180 km/h
PalivoSuper 95
Válců6
Maximální výkon při otáčkách5500 RPM
PřevodovkaAutomatická převodovka
Převodů10
Vstřikování palivaPřímé vstřikování
Typ motoruBi-Turbo
Objem2956 ccm
Ventily4

Ekonomie provozu

Kombinovaná spotřeba (WLTP)13.8 l/100km
Spotřeba na krátkých trasách (WLTP)18.7 l/100km
Spotřeba v městském provozu (WLTP)13.3 l/100km
Spotřeba na dálnicích (WLTP)14 l/100km
Velikost nádrže80 l
Emisní normaNákladní vozidlo
Start-Stop systémSériové vybavení
Velikost pneumatik285/70R17
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS)Sériové vybavení
Typ TPMSpřímé měření (senzor)

hmotnost

Povolená celková hmotnost3130 kg
Prázdná hmotnost (EU)2454 kg
Přívěs s brzdami2500 kg
Náklad676 kg
Přívěs (bez brzd)750 kg

modelová řada

Název generace2AB
Uveden11/22
Dveře4
KaroseriePick-up
Třída vozidlaVyšší střední třída (např. třída E)

rozměry

Délka5381 mm
Rozvor3270 mm
Šířka1968 mm
Max. zatížení střechy80 kg
Výška1922 mm
Světlá výška266 mm
Průměr otáčení13 m
Sedadla5

Podobné vozy

Sdílet: