Zdroj úvodní fotky: Jan Novotný
Ford Ranger Raptor: pick-up, který opravdu umí žít

Ford Ranger Raptor: pick-up, který opravdu umí žít

Autor: Lucie Přádová · Fotografie: Lucie Přádová & Jan Novotný

Člověk by si řekl, že po těch mrazech, kdy bylo nutné občas škrábat přední okno i zevnitř, už bude konečně tepleji a budeme moci uklidit ty vaťáky, se kterými se místo kroků koulíme. Nicméně ani teď tomu není příliš jinak. Ráno otevírám oči pod náporem agresivního budíku už v půl páté, poplácám se přes obličej a jsem odhodlaná jít běhat. Po nasoukání se do přibližně deseti vrstev se šinu ke vchodovým dveřím, otevřu, párkrát pohopsám na místě, utrousím pár nadávek na počasí a v poklusu se vydávám zpět domů. No nic, tentokrát to nevyšlo, tak třeba příště s tím, že následujících 14 dní jsem poklusávala ven jen vyzvednout pizzu od kurýra. Je ale dopředu jasný, že kvůli tomu tu dnes nejsme – ten samý den na mě totiž čekal další, a to hodně zajímavý kousek k otestování, který mi tu náladu určitě hodně zpříjemní. Dané auto v tomto týdnu mě rozhodně lákalo k pořádným zimním radovánkám. Ptáte se proč? V dnešním testu vám totiž přináším nevalně známý pick-up, jehož název je něco jako pojem pro velká a drsná auta, která vám jen na nastartování sežerou deset litrů. Dovoluji si vám představit vrcholnou verzi současné generace Fordu Ranger – Raptor od Ford Performance, aneb jurský svět na asfaltu. Bude však Raptor splňovat dojem nezničitelného auta? Nebo je to snad jen moderní a stylová kabát „obyčejného“ pick-upu? To vše se dozvíme v tomto testu.

 

Lev salónů

První pohled na Ford Ranger Raptor je něco jako pohled milovníka psů na malé štěňátko. Autíčkář by jej umačkal k smrti. Já osobně mám ráda velká auta, i když si tím nic nekompenzuji, haha. Současný Ranger Raptor na mě působí, jako auto na svém místě – majestátně a dravě. Šedé provedení s tmavou přední mřížkou a bočními polepy je skvěle zvolenou kombinací a navíc praktické v případě ušpinění. Vypadá to, jako by Ford i u Raptoru myslel na lidi menšího vzrůstu, jako jsem třeba já, a doplnil svůj model o boční nástupní plochy s povrchem takovým, na kterým ani v blátě neuklouznete. Troufnu si ale odhadovat, že minimálně stejnou váhu na finální podobě měl také estetický úhel pohledu – mimo jiné i tyto chromované doplňky dodávají autu a robustnosti. Velmi praktický mi připadal i způsob otevírání zadních dveří, který je jednoduchý, jestli váží více, já o tom popravdě ani nevím. Praktická je také roleta přes nákladní prostor, která uchová v suchu například i oblečení, když prší. Paradoxně jsem byla trochu zklamaná přímo z velikosti „nákladního“ prostoru, já osobně jsem měla možnost vyzkoušet uložení pouze dvou velkých kufrů, které po úroveň roletky zaplnily velkou část celého prostoru. Myslím, že je to hodně dané výškou nákladového prostoru a potřebnou roletou, kterou kufry nebo jiné věci chcete zakrýt, aby po cestě neuletěly. Na druhou stranu nesmíme zapomínat na účel daného auta – k odvozu kufrů jej asi nikdo příliš často používat nebude, a tak si dokážu představit „korbu“ naloženou třeba až „po střechu“ materiály nejrůznějšího druhu. Právě pro ně bude pick-up dávat největší smysl.

 

Jednoduchý a efektní kokpit

Kabina je v námi testovaném Raptoru celkem přívětivá a hlavně překvapivě komfortní. Asi největší komfort, který si dokážu představit, jsem zažívala při jízdě v sedačkách s perfektně tvarovaný bočním vedením a vyšitými emblémy. Tyto sedačky jsou jak v první, tak v druhé řadě nesmírně pohodlné a i při offroad jízdě se v nich člověk pohupuje jako v křesílku. Mimo velmi pohodlných sedaček se mi v kabině líbil též styl multifunkčního volantu s perforovanou kůží a stejným červeným proužkem, jako jsme mohli najít třeba u Pumy ST. I přes vnímání, jak velké auto vlastně řídíte, se volant velmi jemně ovládal. Co se týče infotainmentu a sound systému, vše fungovalo tak, jak mělo. Za celou testovací dobu nepřišel ani jeden „kiks“, který by znepříjemňoval jízdu s tímto pick-upem. Mně na infotainmentu zajímají hlavně dvě věci, a to je CarPlay a rychlost reakce při volbě na dotykovém displeji. Obě tyto záležitosti byly plněny příkladně a když beru v potaz to, že režimy jízd bylo možné ovládat kolečkem na středovém panelu, tak při jízdě neexistovalo absolutně nic, co by odvádělo moji pozornost od řízení či poskakování v blátě. Na pohodlí uvnitř Raptoru se samozřejmě podepisuje i nezávislé zavěšení kol, které je v případě modelové řady pick-upů Ranger od Fordu určeno výhradně vrcholné verzi označované Raptor. O tom už za chvíli…

 

Hubený, ale obratný bráška

Ford Ranger Raptor, pojem, pod kterým si každý představí mohutné auto s burácejícím motorem, co žere i trávu kolem silnice. Tak tomu bylo ještě do modernizace současné generace, ovšem naše evropská „odrůda“ modelu je spíše takovým mladším hubenějším bráškou. Mluvím teď samozřejmě pouze o hnacím ústrojí, mohutnosti a robustnosti auta pak logicky neubylo. Pod kapotou totiž nenajdeme šestiválec, nýbrž dvoulitrový dieselový čtyřválec. Ani turbodmychadla a výkon 213 koní nedokáží Raptoru při jeho váze zcela plnohodnotně kompenzovat deficit oproti představě, jakou o vrcholném americkém pick-upu máme – šestiválec či dokonce osmiválec by nám přeci jen voněl ještě o malinko více. Úděl osvědčeného naftového biturba však Raptor kompenzuje svou praktičností. Mimo celé škály jízdních režimů, která jde od normálu k volbě pro různé terény až po dva typy sportovního režimu. Od náhonu pouze jedné nápravy, obou náprav nebo jejím uzamčením přesně 50:50 nabízí Raptor také uzávěr zadního diferenciálu, kdybychom se rozhodli pro pořádný offroad mejdan. Opravdu mile mně překvapilo, jak si Raptor poradil se všemi typy terénu, které jsem mu dala před čumák. Ať již to byl les, voda či rozorané pole, v každé situaci Raptor věděl, jak zareagovat. A to je přesně to, čím by Raptor měl být – skvělým autem pro jízdu na nezpevněném povrchu. Překvapila mě také pohodlnost podvozku, který byl komfortní jak v terénu, tak i na silnici, kde velmi dobře tlumil nerovnosti. Samozřejmě jde o vrcholnou verzi, jejíž naladění není vyloženě nejměkčí. Pro komfort na palubě je tu ale nezávislé zavěšení zadních kol, což představuje velkou výhodu oproti ostatním verzím Rangeru. Přes vysokou váhu a počet koní stojí za zmínku spotřeba, která se s velkou zásluhou desetistupňové automatické převodovky pohybovala kolem 10 l/100 km v kombinovaném provozu města a terénu. Při snaze o úspornou jízdu jsem se dostala někam k 8,5 l/100 km, ale i zmíněných deset k dlouhodobému průměru považuji za úspěch.

REPORTÁŽ: otestovali jsme hned 3 speciální „rozlučkové“ edice nejprodávanějšího pick-upu v Evropě

 

Cesta do lesa a z lesa

Testování Raptora se chýlí ke konci a já musím uznat, že jsem si jej opravdu užila. I přes lehké zklamání ze čtyřválcového motoru je třeba uznat opravdová všestrannost auta. Raptora jsem zkusila na velkém množství terénů a nebyl jediný povrch ani okamžik, kdy by auto zaváhalo a neumělo si poradit. I když si myslím, že takový pick-up, jako je Raptor, by měl disponovat minimálně šestiválcovým motorem pod kapotou, je i tento mladší a hubenější bráška tak moc šikovný, že dokáže splnit vše, co nám na očích uvidí. Rozporuplný pak můžu mít snad jen z cenovky, která přesahuje 1,5 milionu Kč. Jako jediné plus v ceníku vidím to, že ať již beru v potaz jízdní režimy nebo nespočet bezpečnostních asistentů, vše je obsazeno již v základní výbavě, a tak není třeba kompletovat auto z příplatkové výbavy. Blížíme se ke konci a mně tím pádem nezbývá nic jiného, než celkové shrnutí Raptora v jedné větě. Nač otálet, Raptor je určitě velmi zajímavé auto, a to hlavně svou praktickou stránkou, která zabírá veliké spektrum využití a v případě, že z jakéhokoliv důvodu uvažujete o pick-upu, je Raptor pro terénní jízdu a tahání dřeva skvělým kandidátem pro adopci do vaší rodiny.

 

Lucie Přádová

Technická specifikace

motor

ModelRanger Raptor 2.0 TDCi
Výkon156 kW
Točivý moment500 Nm
Maximální točivý moment při otáčkách1750 RPM
Max. rychlost180 km/h
PalivoNafta
Válců4
Maximální výkon při otáčkách3750 RPM
PřevodovkaAutomatická převodovka
Převodů10
Vstřikování palivaCommon Rail
Typ motoruBi-Turbo
Objem1997 ccm
Ventily4

Ekonomie provozu

Kombinovaná spotřeba (NEDC)8 l/100km
Velikost nádrže80 l
Emisní normaNákladní vozidlo
Velikost pneumatik285/65R17

hmotnost

Povolená celková hmotnost3130 kg
Prázdná hmotnost (EU)2585 kg
Přívěs s brzdami2500 kg
Náklad545 kg
Přívěs (bez brzd)750 kg

modelová řada

Název generace2AB
Uveden10/21
Dveře4
KaroseriePick-up
Třída vozidlaVyšší střední třída (např. třída E)

rozměry

Délka5363 mm
Rozvor3220 mm
Šířka2028 mm
Max. zatížení střechy80 kg
Výška1873 mm
Světlá výška283 mm
Průměr otáčení12 m
Sedadla5

Podobné vozy

Sdílet: