Ford Fiesta ST: ostrým stylem na rozloučenou – pořád hodně muziky za málo peněz
Autor: Petr Jakušev · Fotografie: Jan NovotnýAspoň tak to dřív bývalo. Vstupenka mezi „hot-hatche“ uměla zaujmout i cenou. Vzpomínám si na svůj první test „Baby Stéčka“ a utkvělo mi v hlavě, že základ byl za zhruba půl milionu korun s tím, že povinná volba s mechanickým samosvorným diferenciálem a pár dalšími drobnosti byla za cca 550 000 Kč. To je za Fiestu samozřejmě dost peněz, jenže ona byla vážně dobrá a za ty peníze mi celkem dávala smysl. Teď si akorát jedu pro aktuálně odcházející a pojďme si říct, že díky budoucím Euro normám a celkovému směřování automobilového průmyslu taky poslední Fiestu ST, minimálně tak, jak ji známe. Jaká tedy je, jak jezdí a taky kolik stojí? Zajímá vás to? Tak si to pojďme postupně rozebrat.
Exteriér: sebevědomý prcek, kterému vážně sekne zelená
Fiesta dozrála a svým designem rozhodně skvěle ladí se zbytkem modelové řady Fordu. Ještě jde o kompaktní hatchback a jsem rád, že stále ještě neustoupila jeho éra ve prospěch nějakých crossoverů. Takže se koukám na pěkný, vyvážený a k zemi posazený hatch. Zelená metalíza jí fakt sedne a i mnou poměrně neoblíbená tmavá kola tu vypadají opravdu dobře. Přední část nese dnes typické znaky Fordu, tedy přimhouřený výraz předních světel s tenkou, ale výraznou linkou LED-denního svícení. Černočerná mřížka chladiče s logem Ford uprostřed je sice výrazným prvkem, který ale díky bohu přiměřeným rozměrem koresponduje ke zbytku přední části. Verze ST se nejvíce odliší na první pohled agresivnějšími tvary předního nárazníku s výraznými přívody vzduchu, které jsou mezi sebou opticky propojené černou linií, jež se táhne z jedné strany na druhou. Na první pohled je zřejmé, že to není běžná, civilní Fiesta, ale zároveň to není nic přehnaného. Bočním profilem jde o klasický hatchback s decentními prolisy táhnoucími se od spodní i vrchní části předního blatníku směrem dozadu. Pěkně vypadá i nahoru se zvedající C-sloupek, na který pak opticky navazuje decentní spoiler. Ten v sobě nese třetí brzdové světlo a společně s malým difuzorem ve spodní části nárazníku dominuje jinak relativně běžné zádi Fiesty. Celkově se mi tahle Fiesta opravdu líbí a vůbec by mi nevadilo se v ní každý den vozit po Praze a hlavně jejím okolí.
Interiér: současný a dobře vybavený, jak je dnes zvykem
Skládám svoje rozměrné tělo do přední anatomické sedačky a upřímně říkám, že se tu cítím autem hezky obklopený. Je to jako obléct si dobře padnoucí oblek. Místa mám akorát ve všech směrech a cítím se tu okamžitě dobře. Do ruky mi skvěle padne i multifunkční volant s trochu silnějším věncem, který je dokonce vyhřívaný. To dříve v téhle kategorii nebylo zvykem a na právě na Fiestě a jí podobných vozech vidím dvě, trochu protichůdné věci. Ta pozitivní je, že i v řekněme základních modelech je dnes výbava z dříve mnohem výš postavených modelů. Vyhřívané sedačky a volant, rozměrný displej se všemi myslitelnými funkcemi a samozřejmě také Appie CarPlay / Android Auto, ale také adaptivní tempomat a skvělé ozvučení. Tenhle prcek se dá používat každý den a to i díky zadním dveřím, které usnadňují nastupování na zadní sedačky. Ty jsou pohodlné v rámci možností a rozměru posádky. Pro mě osobně to není, ale i za mě si sednou dva průměrní dospělí a nebudou mít problém při kratším výletu. Pro děti je to úplně bez problémů. Kufr by pro mě byl taktéž OK a s možností sklopit zadní sedačky je i místa na dovolenou opravdu dost. Jen si pojďme říct, že to není na dovolenou ve čtyřech. To tak možná na chatu a i tak to bude chtít si promyslet, co budeme opravu potřebovat. Je to malý hatchback, takže žádná kritika, jen konstatování faktu. Fiesta je sice malé auto, ale šikovné a vhodné pro každý den. Mě osobně nejvíce překvapuje – v pozitivním slova smyslu – jak dobrou pozici jsem schopen v tak malém autě za volantem nalézt.
Technika: tříválcových 1,5 l, turbo a 197 koní, to zní jako slušný výkon pro prcka…
A to si ještě pojďme říct, že Fiesta váží „jen“ přibližně 1270 kg. Ok, to na malý hatch není málo, ale optikou dnešní doby je to vlastně skvělý výsledek, když například Mini Cooper ukáže na váze přibližně 1360 kg a třeba BMW M2 1,8 tuny – to už je vážně skandál, jakkoliv určitě jezdí skvěle. Pro ilustraci jsem to prostě potřeboval uvést. Parametry Fiesty ST jsou tedy 1,5 l, 147 kW a 320Nm – to vše se žene skrz samosvorný diferenciál na přední kola za pomocí šestistupňové manuální převodovky. Tady by mohla a měla být zábava. Přeskočím běžné poskakování po Praze, protože i když to Fiesta ST umí a je pro mě na každý den akceptovatelná, tak má k tomuhle výkonu i adekvátní brzdy a především podvozek. Ten je čistě mechanický, žádné přepínání nenabízí a díky tomu je relativně tuhý. To vás naučí koukat na cestu, zvykl jsem si ale rychle a oproti třeba Hyundai I20 N je to pořád v podstatě komfortní svezení. Beru tedy Fiestu tam, kam patří – na zakroucené okresky kousek za Prahu a vybízím jí, aby mi předvedla, co umí. Zrychlení z 0 na 100 zvládá za 6,5 vteřiny, takže dynamika je úplně v pořádku. Zároveň jí ale doprovází opravdu pěkný zvuk od motoru a především od výfuku ve sportovním režimu. Zvuk krásně graduje s výkonem a okolo 4 000 otáček se po ubrání plynu vysloveně předvádí pěknými výstřely z výfuku. Usmívám se jak malé dítě a zkouším to znovu a znovu. Je to vážně zábava. Zároveň se takhle projevuje při přeřazení směrem nahoru. Jakmile pod plným plynem uberu a vyšlápnu spojku, tak než tam švihnu další rychlost – a s touhle převodovkou to jde vážně dobře a rychle – přidá pár decentnější výstřelů a po spuštění spojky letíme zase vpřed – senzace. Díky relativní lehkosti a malým rozměrům si na Fiestu rychle zvykám a nájezdy do zatáček se zrychlují. Tužší volant mi dovoluje velmi přesné povely pro přední kola a Fiesta se zdá k neutahání. V oblouku je opravdu stabilní a dovoluje velmi dynamické průjezdy, které jsem od ní snad ani nečekal – dobře, trochu kecám, dává mi ale o trochu víc, než jsem si myslel. Ony ty parametry v dnešní době nevypadají tak dramaticky, ale tohle auto vyniká v jedné dříve mnohem důležitější věci, než je jen rychlost. Tohle auto jezdí opravdu dobře, ale především je ZÁBAVNÉ a to je něco, co dnes považuji za už poměrně nedostatkové zboží.
Kombinace hmotnosti odpovídajícího výkonu, kompaktních rozměrů a mechanického podvozku tu umí vyčarovat poměrně staromilské pocity, které osobně u aut preferuji a hledám. V podstatě v jakékoliv rychlosti se tu dokážu bavit, ať už je to kvůli teatrálním výstřelům na požádání, nebo kvůli dostupné a naprosto dostačující rychlosti, kterou nabízí. Tohle je velmi pěkný „entry level“ – pokud se chcete za volantem bavit a preferujete přední náhon. Reálně tedy za ty peníze na trhu s novými vozy budete těžko hledat jiný než přední – takže jo. Fiesta je zábavná a předek drží jak přibytý i díky tomu, že tu těch koní není zbytečně třeba 250. Dokonce, když ji dostanete trochu do ruky, umí při průjezdu zatáčkou krásně pracovat i zadkem. Stačí prudce ubrat uprostřed oblouku a nebo lehce ťuknout levou nohou do brzdy a prdelka se na povel lehce odsadí, utáhne oblouk a díky gripu a citu přední nápravy ji máte tam, kde chcete mít – následuje plný plyn k výjezdu, přeřazení – další výstřel od výfuku a infantilní úsměv zastydlého puberťáka za volantem. Takhle si představuju zábavné auto… Přesně takhle.
Závěr: Jaká tedy je? Jak jezdí a kolik stojí? A stojí to za to?
To jsou otázky z úvodu článku a mám za to, že z textu je odpověď na většinu z nich úplně jasná. Fiesta ST je poslední ostrou Fiestou tak, jak ji známe a možná i poslední vůbec. Dá se používat každý den a nabízí toho opravdu hodně. Pro lidi, které baví řídit a nejde jim jen o rychlost na kolo, nebo řidiče, kteří se rádi svezou na okresce, je to rozhodně mezi novými vozy jeden z mála jednorožců. Je moderní, ale jezdí jako auta na konci 90. let. Vyvolává emoce, je velmi schopná, ale co je nejdůležitější – je opravdu zábavná. Člověk si ji jen tak vezme večer po práci a jde se projet, aby si užil ten pocit, ten zvuk a jisté chuligánství, které v tom prckovi prostě je. Domů se pak vrátí s úsměvem od ucha k uchu a tohle má Hot-hatch dělat. Dneska by to byl spíš Warm-hatch, ale Fiesta ST jasně ukazuje, že výkon není všechno. Umí vám dát opravdu intenzivní zážitky z jízdy a bude vás jednoduše bavit. Navíc ta rychlost v ní je poměrně relativní. V žádném případě to není pomalé auto, tu rychlost ale nefiltruje jako většina moderních aut, ona vám jí servíruje a ty emoce, které vyvolává, jsou prostě skvělé. Máte pocit, že jedete mnohem rychleji, než kolik se zrovna zobrazuje na tachometru a i to je prostě paráda. Letět 290 v C63 S je super – ale není to zdaleka takové drama, jako výrazně nižší rychlosti v tomhle prckovi, když ho tlačíte na limit.
Fiesta ST je fakt dobrá. A teď ještě k ceně. Začíná (začínala) na 690 000 Kč. Výbava Performance se samosvorem je podle mě nutnost, a tak se cena přehoupne přes 750 000 Kč a to je dost. Oproti minulému modelu v testu cena vzrostla o 200 000 Kč, ale to bohužel u všeho a všude. Takže ano, je to hodně a je to podobná cena jako za i20 N, která je také skvělá, i když Fiesta je podle mého lepší parťák pro každý den. Bohužel už jsou ale obě tyhle auta velmi blízko o kousek větší, ale dospělejší i30 N a v tom vidím asi největší problém. V každém případě jakmile někoho uvidím v současné Fiestě ST, velmi rád mu ukážu palec nahoru, protože to je „moje krevní skupina“ a vím, že se takový člověk za volantem rád baví. Je smutné, že je poslední, ale stále je skvělá. A bude nám chybět…
Petr Jakušev
Technická specifikace
motor | |
Model | Fiesta ST 1.5 EcoBoost |
Výkon | 147 kW |
Točivý moment | 320 Nm |
Maximální točivý moment při otáčkách | 1600 RPM |
Zrychlení 0-100km/h | 6.5 s |
Max. rychlost | 230 km/h |
Palivo | Super 95 |
Válců | 3 |
Maximální výkon při otáčkách | 6000 RPM |
Převodovka | Manuální převodovka |
Převodů | 6 |
Vstřikování paliva | Přímé vstřikování |
Typ motoru | Turbo |
Objem | 1496 ccm |
Ventily | 4 |
Ekonomie provozu | |
Kombinovaná spotřeba (WLTP) | 6.7 l/100km |
Spotřeba na krátkých trasách (WLTP) | 8.5 l/100km |
Spotřeba v městském provozu (WLTP) | 6.3 l/100km |
Spotřeba na dálnicích (WLTP) | 6.9 l/100km |
Velikost nádrže | 42 l |
Emisní norma | Euro 6d-ISC-FCM (WLTP) 36AP-AR |
Start-Stop systém | Sériové vybavení |
Velikost pneumatik | 205/45R17 |
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) | Sériové vybavení |
Typ TPMS | přímé měření (senzor) |
hmotnost | |
Povolená celková hmotnost | 1645 kg |
Prázdná hmotnost (EU) | 1267 kg |
Náklad | 378 kg |
modelová řada | |
Název generace | JHH |
Uveden | 03/22 |
Dveře | 3 |
Karoserie | Hatchback |
Třída vozidla | Malé vozy (např. Polo) |
rozměry | |
Délka | 4091 mm |
Rozvor | 2493 mm |
Šířka | 1735 mm |
Prostor pro zavazadla | 292 l |
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu) | 1093 l |
Výška | 1487 mm |
Světlá výška | 126 mm |
Průměr otáčení | 11 m |
Sedadla | 5 |