Exkluzivní srovnávací test: Škoda Octavia Combi versus Opel Vivaro, soutěž o účast na jednom z dalších testů
Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan NovotnýExkluzní srovnávací test: Obyčejná dodávka vs. Obyčejný kombík, Hlasujte v naší soutěži o účast na jednom z dalších testů!
Jako jedni z prvních v republice jsme dostali možnost otestovat nové Vivaro od Opelu. Nechtěli jsme této možnosti promarnit, a proto jsme se rozhodli test pojmout tak trošku jinak. Říkáte si: „Obyčejná dodávka, nudné a ničím zajímavé auto, tak proč o něm něco psát ba dokonce číst?“. Právě tuto otázku jsme si pokládali také. Nabízíme Vám proto naprosto jedinečné a pro většinu lidí zřejmě i nemyslitelné srovnání s názvem: „Obyčejný kombík proti obyčejné dodávce“. Jak si obstojí nové Vivaro v jízdních vlastnostech, zejména ve spotřebě a celkové agilitě, v komfortu pro posádku a v cenovém srovnání pro Vás přinášíme v exkluzivním testu!
- Design
- Jízdní vlastnosti srovnatelné s normálními vozy
- Komfort pro posádku
- Porovnání zavazadlových prostorů
- Cena
Design
Už dávno neplatí, že dodávky jsou vyloženě ošklivými auty. Platí to však v plném významu? Najde se asi pořád jen opravdu málo lidí, kterým se víc líbí dodávky než třeba některý z klasických kombíků. Zaměřme se ale teď na nové dodávky, kromě Vivara je tu třeba Boxer od Peugeotu, a nebo již před nějakou dobu představený Transit. Ani jedna z těchto dodávek nevypadá vůbec špatně! Najdeme zde designové prvky jako je denní svícení a dokonce i za příplatek v provedení z LED diod, chromované doplňky, což v kombinaci s nárazníky v barvě karoserie na voze opravdu nevypadá vůbec špatně. Zní to asi hodně absurdně, ale postavme tedy vedle sebe typického zástupce segmentu rodinných kombi novou Škodu Octavii a právě nám svěřené nové Vivaro. Na první pohled vypadá Vivaro jako o hodně větší vozidlo. Jak je tomu ve skutečnosti se dočtete níže.
Jízdní vlastnosti srovnatelné s normálními vozy
Stěžejním bodem našeho absurdního srovnání byly jízdní vlastnosti. Jako 1. nás zajímali rychlostní výkony, které jsme zajeli ověřit na letiště. Překvapilo nás, že i téměř dvou tunové Vivaro v 2. nejslabší motorové specifikaci 1.6 CDTI (85 kw) bylo schopné uhánět po letištní dráze přes 180 km/h. Octavia se pohybovala s maximální rychlostí zhruba o 20 km/h výše. Ale je to tak „rapidní“ rozdíl maximálních rychlostí agresivněji vypadajícího rodinného combi a praktičtěji vyhlížející dodávky?
Dalším důležitým parametrem byla spotřeba při agresivní a komfortní jízdě. Opel Vivaro mělo při agresivní jízdě spotřebu na hranici 8l na 100 km. Při běžném jízdním stylu v režimu eco se nám podařilo dosáhnout pěkných 6,5 l na 100 km. Škoda Octavia spotřebuje při agresivní jízdě 6,5 l na 100 km a při úsporné jízdě pod hranicí 5 l na 100 km. Zrychlení není zrovna relevantní údaj, ale oba vozy jsou v tomto ohledu srovnatelné.
Komfort pro posádku
Opel Vivaro, ikdyž na to nevypadá, se dá považovat za velmi komfortní a zároveň i poměrně tvrdě naladěný vůz. Byli jsme až překvapeni, jakou rychlostí byla dodávka schopna projíždět i ty nejklikatější silničky. Na „oktávku“ to sice nemá, ale vivaro má opravdu velmi dobře nastavený podvozek a je tedy schopný projet ostrou zatáčku i 100 kilometrovou rychlostí přičemž ještě nepískají gumy. Takže ani v těchto parametrech není toto srovnání úplně irelevantní. Zajímavým bodem je i hlučnost obou motorů přičemž naše Vivaro nevydávalo prakticky žádné zvuky. „Oktávka“ na tom není o moc hůře, ale nějaké ty zvuky už zde slyšet jsou. Komfort v interiéru je dle našeho názoru srovnatelný. Škodovka zvítězí v komfortu pro pasažéry na předních sedadlech, Vivaro je na tom zase o něco lépe na zadních sedadlech.
Porovnání zavazadlových prostorů
Možná až směšným srovnáním prošly v našem testu zavazadlové prostory. Už čísla mluví za vše. Vivaro má v provedení combi (se dvěmi řady sedadel) neuvěřitelných 3200 litrů objemu přičemž škoda octavia má jen směšně vypadajících 610 litrů objemu. Pokud „oktávku“ naložíme až po střechu, její objem samozřejmě lehce naroste (základní objem je totiž udáván pouze po „roletku“ v zavazadlovém prostoru).
Cena
S cenou Škody Octavie v motorizaci 1,6 TDI musíme počítat minimálně s 2. Výbavovím stupněm s dalšími příplatky (tempomat, bluetooth handsfree aj.). Cena tedy „atakuje“ hranici 530 000 Kč.
U srovnatelně vybaveného Opelu Vivara v motorizací 1,6 CDTI (85 Kw) stačí sáhnout po základní výbavě v ceně 637 000 Kč. Je to tedy o cca. 100 000 více, ale necháme už na každém z vás posouzení poměru ceny/výkonu.
Závěr
Během celého našeho testu jsme se čím dál více přesvědčovali, že toto na první pohled absurdní srovnání nemusí být zcela bezpředmětné a jsem velice rád, že byl pro nás tento test „dodávky“ a „kombíku“ nakonec při nejmenším hodně obohacující. Odnesli jsme si z testu, že dodávka již není jen na pomalou jízdu, ale podvozek nás podrží i při razantnější jízdě. Daní za vyšší komfort a hlavně daleko větší zavazadlový/nákladový prostor je u vivara zhruba o 100 000 vyšší cenovka a o necelé dva litry vyšší průměrná spotřeba. Každý z těchto vozů má stále (nejen díky zařazení obou automobilů do zcela jiných kategorií) jiné klady a zápory, nemůžeme dát tedy zcela jasné doporučení, který z vozů si vybrat. Je tedy na vás vybrat si preferované parametry a tudíž i konkrétní vůz. Vítězi tedy mohou být svým způsobem oba vozy.
Soutěžte zde:
Pavel Novotný
Zanechat odpověď
Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.