BMW K 1600 GT – luxusní křižník z Berlína
Autor: Jiří Babický - Jiří Babický · Fotografie: Jiří BabickýBMW K 1600 GT má za sebou už docela slušnou historii. V kategorii velkých cestovních křižníků sice najdeme i kousky s mnohem delším rodokmenem, K 1600 je na trhu ale od roku 2010, což je dost na to, aby prokázala svoje kvality. Prvně se s touhle mašinou BMW pochlubilo na veletrhu Intermot v Kolíně nad Rýnem. Od té doby prošla motorka několika změnami a vylepšeními. Co ale zůstalo, je neskutečný řadový šestiválec, komfort pro jezdce a skvělé naladění na polykání kilometrů. To vše a mnohem více vzešlo z testu, který jsme si pro vás pro tentokrát připravili. Více se dozvíte v následujících řádcích.
BMW K 1600 GT vznikl jako nástupce modelu K 1300 GT. Byl to první motocykl značky, který používal šestiválcový motor s kapalinovým chlazením a objemem 1649 ccm. Tenhle drobeček mimochodem dává motorce výkon 118 kW (160 k) a točivý moment 175 Nm, který je tak nějak u BMW už klasicky přenášený na zadní kolo pomocí šestistupňové převodovky a kardanového hřídele. Tenhle povedený základ má motorka od narození až dodnes. Jak asi tušíte, za celou historii prošla motorka pár obměnami. Na rozdíl od některých jiných strojů to ale nebyla žádná revoluce, nýbrž spíš evoluce a broušení diamantu. V roce 2016 přišel facelift, který zahrnoval nový design světlometů, displeje a kokpitu. Také byl zaveden systém ShiftCam pro proměnné časování ventilů, který zlepšoval výkon a spotřebu paliva. V roce 2019 byl motocykl BMW K 1600 GT opatřen adaptivním světlometem s LED technologií, který automaticky natáčí světelný kužel do zatáček podle náklonu motocyklu a fakt to funguje super. V roce 2021 byl motocykl BMW K 1600 GT aktualizován na splnění emisní normy Euro 5, ale výkon ani krouťák to nepotrefilo. Toť k základnímu představení.
Model 2023
Letošní model motorky je tak jako všechny předchozí roky na první pohled pořádnej macek. Na první pohled je jasné, že tahle motorka je něco extra. Při své velikosti je to pořád elegantní a aerodynamická mašina s vytříbeným designem a spoustou technologie „made in BMW“. Určitě mrkněte na nové barevné varianty, které BMW nabízí.
První omrknutí motorky vás v každém případě určitě nadchne. Kromě krásné kapotáže má robustní rámovou konstrukci, která zajišťuje stabilitu a ovladatelnost. Přední vidle je systém Duolever, který snižuje náklon motorky při brzdění. Na zadní vidli je pak pro změnu systém Paralever, který dokáže kompenzovat změny délky kardanového hřídele, což je taková klasika BMW. Jelikož má testovaná motorka ve jménu GT, dostanete taky vyhřívané rukojeti a sedlo, elektronicky nastavitelný štít a boční kufry. Jakmile se usadíte, zjistíte, jak pohodlné je sedlo pro jezdce i spolujezdce. Pokud se podíváte ještě trošku zblízka na motor, uvidíte číslici šest – to znamená, že tahle mašina má fakt šest hrnků v jedné řadě. Přitom blok motoru ani nepůsobí nějak přehnaně velkým dojmem.
S šestiválcem na tripu
Je čas vyzkoušet, co tahle mašina dokáže na asfaltu. Nechávám klíče v kapse, protože mám příplatkovou výbavu a bezkontaktní klíč a mačkám tlačítko startování – teda vlastně nejdřív nahodím elektroniku a rozsvítí se obrovský barevný TFT displej s úhlopříčkou 10,25 palce, ve kterém chvilku zmateně hledám, proč sakra nefunguje navigace (nemám totiž appku a spárovaný telefon), ale pak na to kašlu a mačkám startér. Motorka lehce zaševelí a šestiválec se probere k životu. První zjištní je, že stojím proti plotu a fakt se to moc nedá ušlapat nohama. Naštěstí někdo v BMW přemýšlel, díky čemuž je motorka vybavená zpátečkou. Přehodím na revers, pomalu vycouvám a už teda konečně řadím za jedna a jedu.
Po městě to není žádná velká radost, ale i s takhle velkou motorkou se dá relativně rozumně proplétat v kolonách během dopravní špičky, i v ní motorka velmi lehce manévruje. Navíc máte k dispozici asistenci pro rozjezd do kopce, tempomat a pokud chcete být středem pozornosti tak i audio systémem, který dokáže do repráků poslat slušnou dávku randálu pro vás i všechny v blízkém okolí. Samozřejmně to jde přes bluetooth propárovat s telefonem a pokud uspějete, tak vám začne fungovat i ta navigace. Já jsem se s konektivitou trochu pral, ale pokud si s tím budete chvilku hrát a možná mrknete i na návod, nakonec vše funguje přesně tak, jak potřebujete.
Po kličkování v kolonách jsem se dostal na dálnici. Sice dálnice úplně nevyhledávám, ale když už mám ten cesťák, tak se to prostě nedá vynechat. Musím upřímně říct, že s takovouhle motorkou je i dálnice docela fajn zážitek. Je super pohodlná mimo jiné proto, že adaptivní systém ESA II pro elektronickou regulaci podvozku žehlí všechny díry, nerovnosti, spoje na mostech a další oblíbené vychytávky českých silnic. Nastavitelný větrný štítek a výborná aerodynamika pak dodávají motorce klid a stabilitu i při vysokých rychlostech. Jen pro zajímavost, omezovač ji zastaví na 230 km za hodinu, ale bez problému by jela mnohem víc.
Jako s každou mašinou, ta pravá zábava začíná až mimo dálnici na klikaté okresce. Tady se pozná pravý charakter každé motorky. I když je K 1600 GT stavěná na dlouhé cesty, rozhodně to neznamená, že je to nějaký nemotorný parník. V zatáčkách se naklápí víc než ochotně a má dost výkonu na pěkně ostrou jízdu. Jediné, kdy poznáte váhu motorky, je při ostrém výjezdu ze zatáčky, kdy je ta váha přeci jen znát a motorka akceleruje o chlup pomaleji, než byste chtěli. Zážitek sám o sobě krotí řadový šestiválec. V podstatě můžete jet na šestku skoro pořád a motor se nezakucká, určitě ho zkuste trochu vytočit. Ono vás k tomu nic nenutí, ale jakmile dostanete otáčky nad nějakých 4500, motor ukáže, co v něm je. Mašina dostane pořádnou dynamiku a letí jako střela. Navíc má zajímavý zvuk, není to burácení ani bublání, je to spíš jako jet na turbíně. Zkrátka tenhle zvuk i pocit jsou jedinečné jako celá motorka. Navíc se nemusíte bát ani fakt ostré jízdy. Brzdy jsou nastaveny naprosto precizně a i při intenzivním brzdění motorka drží směr a brzdy zvládnou toho drobečka zkrotit velmi efektivně.
BMW R18 Classic: rock and roll Berlin built
Ideální parťák na cestování
BMW K 1600 GT je motorka, která nabízí luxus a komfort bez kompromisů. Díky veškeré technice v čele s řadovým šestiválcem můžete nejen hltat stovky a tisíce kilometrů, ale můžete si užít i docela sportovní svezení. Čím víc času strávíte v sedle, začnete postupně odhalovat mnoho dalších užitečných funkcí a chytrých řešení, které máte pro pohodlné cestování, jako je plně LED světlomet s adaptivním natáčením do zatáček, barevný TFT displej se spoustou funkcí a přehlednou infografikou. Co určitě oceníte, jsou uzamykatelné schránky a kufry. Vše ovládané bez klíčů, jednoduše stisknutím tlačítka na řídítkách. Navíc má BMW také čtyři konfigurovatelná tlačítka pro rychlý přístup k oblíbeným funkcím, takže nemusíte za jízdy prohledávat obsáhlé menu palubního počítače. Samozřejmě vám BMW nabídne i spoustu další příplatkové výbavy a i když to není nejlevnější mašina, za svoje peníze dostanete ideálního parťáka nejen pro dlouhé cesty.
Jirka Babický