Úpadek české rallye? Důkaz jsme hledali na Rallye Vsetín

Úpadek české rallye? Důkaz jsme hledali na Rallye Vsetín

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan Novotný

Upadá opravdu česká rallye? 13 vozů prémiových kategorií svědčí o opaku. Ověřili jsme na Rallye Vsetín.

Již delší dobu slýchám jak ze světa široké veřejnosti, tak od největších odborníků názory, že česká rallye upadá. V praxi se tím myslí menší množství závodních vozů na startu, méně talentovaných jezdců, nižší kvalita služeb v průběhu závodu a s tím související zvyšovaní bezpečnosti jezdců a hlavně diváků. V součtu tohle všechno dělá v Čechách velmi populární závody automobilů zvané Rallye méně a méně atraktivní. Jak to tedy ve skutečnosti je a zda má cenu se vypravit na závody a „je na co se koukat“ jsme se vidali ověřit na poslední závod tzv. „malého mistráku“ Purum Rallye Vsetín.

 

Před samotným začátkem mé cesty za dobrodružstvím otvírám webové stránky pořadatele a studuji detaily soutěže. Zastavím se u startovní listiny, na které mě překvapí poměrně vysoký počet přihlášených účastníků a ještě více však počet vozů v u nás těch nejvyšších kategorií. Na start se vydalo celkem 7 vozů kategorie S2000, 3 vozy WRC a dokonce 3 závodní speciály kategorie R5. To celé zní slibně. Teď ještě do těchto vozů posadit ty správné jezdce, vytvořit zajímavé RZ (Rychlostní zkoušky) a celé je to dokonalé.

 

V sobotu brzy ráno se vydáváme do servisu (servisní zóna závodních vozů) a skutečně je tomu tak. Startovní listina je potvrzena, na start se tedy vydávají jména jako je Tomaštík, Odložilík, Sýkora, Trněný a nechybí ani ostřílený Němec Khalle s Fabií WRC. Ze servisu se tedy rychle přemísťujeme rovnou na druhou rychlostní zkoušku s názvem „Hošťálková“. Již při plánování jsem byl zklamán, jelikož zde jsou pouze dvě možnosti pro diváky a tou ještě horší zprávou bylo, že se jednalo o prostor startu a cíle. Dojíždíme tedy až na „mlíko“ (páska ohraničující bezpečnou zónu) a hledáme to správné místo pro co nejlepší podívanou. Nemusíme však chodit daleko. Před cílem totiž pořadatelé přichystali pro závodníky divácky atraktivní retardér do zatáčky kolem kapličky. Není to zrovna ideální místo, ale marně byste hledali srovnatelný výhled jen pár metrů od zaparkovaného vozu. Projíždí první zaváděcí vozy. Jak už bylo zmíněno, při rallye je nyní prioritou bezpečnost a tak už asi nikoho nepřekvapí to množství vozů s předjezdci, kteří trať zabezpečují.

 

A je to tu…

První vozy přijíždějí. Už z dálky je slyšet řvoucí citroen Jakeše. Krásným náletem se řítí téměř maximální rychlostí a ukazuje všem přítomným účinnost brzd moderních vozů rallye. Je pravda, že auto asi mělo ještě na lepší výkon, ale to se dá mladému závodníkovi teprve na druhé „rzetě“ odpustit. S odstupem menším než jedna minuta (na velkém mistráku jedou první závodníci s odstupy dvou minutovými) se podobně řítí závodník číslo 2. Takto to pokračuje dál a dál. Nudit se začínám až zhruba po první dvacítce vozů, kdy začínají jezdit už ty nižší kategorie a to jak závoďáků tak i jejich řidičů.

Přesouváme se tedy na další místo, kterým je divákům již několik let známá Bystřička. Byl jsem trošku otráven, když jsem zjistil, že jedeme na jediné divácké místo za celou rallye. Tyto místa bývají většinou přeplněná a jsou podle jejich účelu dělaná právě pro diváky, závodní průjezdy jsou tu tedy spíše bezpečnější. Dorážíme téměř s hodinovým předstihem, což znamená dobré parkovací místo a možnost dát si ještě pravou závodní klobásu. Teď bych se rád zaměřil na samotnou Rocksteel arenu. Jednalo se o divácký stadion, skládající se vlastně z takového jednoho velkého retardéru. Závodník „přiletí“ z vrchu od přehrady a čeká ho ostrá pravá zatáčka, ihned po krátké rovince levá ostrá a znovu pravá o 90 stupňů, pak už dlouhá rovinka a retardérem nahoru do kopce. Říkám si: „Úzké a díky balíkům slámy podél trati i bezpečné místo. To bude prodaných průjezdů.“. Opak se stal pravdou. Hned po projetí prvních ostrých jezdců poznávám, že to taková nuda nebude. Hned v první desítce se našlo pár krásných průjezdů lehkým řízeným smykem. Přesně to, co divák rallye požaduje. Nemluvě o druhé desítce, kterou nakousl závodník s Mitsubishi Evo průjezdem zakončeným nepřehlédnutelným odsunutím jednoho z 200kilových balíků slámy. Všichni mu zatleskali. Později následovalo několik podobných průjezdů.

 

Co dodat. Asi bych měl odpovědět na základní otázku, kvůli které jsem se vlastně na tuto rallye vůbec vydal a rozhodl se napsat o ní článek. Je tedy rallye stále zajímavá? Určitě bych nechtěl rozporovat názor odborníků, kteří ještě vzpomínají na doby, kdy na Českém Bohemia Rallye startovalo okolo 25ti vozidel nejvyšší specifikace WRC, ba dokonce doby vozů Audi S1 quattro nebo Lancie Stratos. Určitě byla tehdy rally zajímavější než dnes. Důvodem proč tomu tak bude jsou hlavně stále se zvyšující nároky na bezpečnost a za to bychom vlastně měli být rádi hlavně mi diváci. Nikdo z nás přeci nechce jezdit na závody za cenu riskování vlastního života či nějakého většího zranění. S bezpečností souvisí i fakt o téměř nulové schopnosti přejíždění mezi jednotlivými RZ. Je tomu bohužel tak. Doby, kdy se za den stihalo přejíždět mezi 6 stanovišti už jsou dávno pryč. Celkově však nemůžu říct, že by se na závody nedalo koukat. K atraktivnosti přispívá skutečnost, že v Čechách máme pořád stále mnoho mladých talentovaných jezdců a tudíž ani nemohu potvrdit, že by rallye nemělo budoucnost. Určitě také nezapomenu na zřejmě nejatraktivnější divácké místo za dobu mého sledování rallye (zhruba 5 let), kterým se stala Bystřička. Celou soutěž bych tedy zhodnotil jako povedenou a každému fandovi bych doporučil se přijet podívat.

 

Jan Novotný

Galerie:

 

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..